Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
benny_b

Låta båten frysa fast eller inte...

Rekommendera Poster

Då var det dags att ta upp denna eviga fråga om man ska låta båten frysa fast i isen, eller inte. 

Först! Jag bor i båten. Jag bor i Mälaren och har båten i en skyddad hamn. 

 

Men jag hittar inga speciella argument till att inte låta den frysa fast. Eller är det något jag missat? 

Kloka råd mottages. Och gärna någon som gjort detta och har erfarenhet 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev bhemac:

Vinter.png

 

Visste att du skulle svara 😃 Men berätta mer! tankar bakom varför mm

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en kille här, Eilean som tyvärr gick bort för några år sedan. Han hade en Moody 42 som låg i året runt. Han berättade om sina nyårsseglingar, det lät lockande. Det finns många fina dagar på vinterhalvåret. Inga större problem idag med värmare, vindruta och kapell. Risken är ju att båten fryser fast. Ett antal båtar gör det varje år. Det jag började med var att prata med alla som hade egen erfarenhet. Alla verkar vara positiva och ingen verkar ha fått några skador.

2016 opererades jag för gallbesvär och beslutade mig för att inte slösa krafter på att ta upp båten. Det blev -6°C som kalast och båten satt fast. För att få ström ombord fick jag lägga ut 55 kabel så det blev bara ibland. Inga problem överhuvudtaget.

I år ska jag byta några bordsgenomföringar och det är lämpligare på land...

Men sen blir det vinterliggning med lyft i juni för bottentvätt om det behövs.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett problem när man går längre sträckor i is, är ju kylvattnet. Små isbitar kan täppa till i kylvattenslangarna och vattenfiltret. Har hänt mig nån gång.

Lasse_L hade en lösning på det problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev toaen:

Små isbitar kan täppa till i kylvattenslangarna och vattenfiltret. Har hänt mig nån gång.

På lite större båtar har man dubbla intag. Får man stopp i kylvattnet så skiftar man intag och blåser med tryckluft.

Jag har trevägsventil så jag kan skifta mellan att ta in vatten från sjön eller från tex pyts. Det är en ventil med L-kula. Hade jag valt en T-kula så hade man kunnat blåsa via den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hör ni...detta med kulventiler som kan frysa sönder? Det är det jag är mest rädd för.

 

Sedan har mitt roder lite sprickor å när jag tar upp rinner det ut ca ½-1 liter vatten. Vad händer med rodret om det fryser? Somliga påstår att det fryser lika mycket inuti som utanpå så det händer inget men jag är rädd för att det fryser sönder å spräcker hela rodret.

 

Vad händer med själva hjärtstocken å resten. Som tur är har jag hela rodret under vattenytan, men ändå?

 

Törs man frysa in henne?

 

Redigerad av Ruskpricken
Stavfel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Men hör ni...detta med kulventiler som kan frysa sönder?

Men detta sker framförallt (bara?) när båten står på land. En del väljer att sätt lite värme (värmekabel) runt sina ventiler.

Men problemet verkar vara litet om det ens existerar. Fyller man slangen med glykolvatten och öppnar/stänger ventilen så bör kulan vara skyddad.

Sen kan man ju alltid säga att skjutventiler är ett bättre val.

De båtar som sjunker under vintern gör det oftast pga snö tyngt ned båten så att genomföringar som normalt är ovan vattenytan hamnar precis under vattenytan.

Man bör nog ha tillsyn.

 

Man kan ju titta på alla fiskebåtar som ligger i under vintern. De klarar sig och en del av dem är t.o.m av trä!

 

PS en riktig marin ventil har en skruv som man kan lossa för att dränera kulan.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitåt.....igår fick jag hicka. För jag har sjövattenkylning å kan inte tömma motorn på vatten helt å samma med intaget å några ställen till. Impellern, å tar jag bort den sänker jag båten. å stänger jag kranen så fryser den slangen å intaget.

Så får jag inte problem så kylkanalerna fryser? Måste annars ha värme runt motorn.

Vad sägs?

Det är trots allt bäst att ta upp henne?

 

Idag mot kvällningen var våran vik alldeles spegelblank med en härlig sol å det var lockande att ta en lite "dricka kaffe" tur. Men det blev en åktur på gräsklipparen istället. Nöden har egna lagar. Men fint vare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga fler funderingar, jag har tagit upp båten. Tömt motorn på vatten å tömt allt annat på vatten å hon står under tak hemma. Tryggast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...