Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Kane

Storebro under vatten...

Rekommendera Poster

Tråkigt, måste varit någon form av genomföring som brustit då båten tydligen sjönk fort. Frågan är om den går att rädda till överkomligt pris

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett 50mm hål 0,5m under vattenytan släpper in 350 lit/min så visst kan det gå snabbt.

 

"Exakt vad som orsakat att båten sjunkit är okänt, men räddningstjänsten uppgav under förmiddagen att man tror det kan bero på en större läcka då båten sjönk snabbt."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt tråkigt. En mindre läcka kan även med tiden sänka en båt...

Jag stänger numera kulventilerna när båten lämnas efter att till vasken haft en slang som var gammal och sprack vid en kontroll på torra land.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev per_62:

Jag stänger numera kulventilerna när båten lämnas

Därför investerar jag i motorventiler!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Därför investerar jag i motorventiler!

 

Tips på sådana...och inköpsställe? Verkar fiffigt. Jag stänger alltid alla, utom kylvattnet till motorn, pga att den sitter svåråtkomligt. Hade tänkt flytta den genomföringen till mer åtkomligt ställe i vinter. Men jag är öppen för alternativ, om dom är tillförlitliga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför byggs inte båtar med vattentäta skott som går över vattenlinjen? Då kunde motorrummet vara sin egen "bassäng" om det skulle läcka i kylvattenintag eller axelgenomföring. Visst skulle det handla om nåt ton extra last, men det sjunker inte båten av. Samma sak med andra öppningar som till avlopp, saltvattenintag till pentry och annat. Behöver ju knappt synas om det görs på ett bra sätt. Naturligtvis får man se till att det inte går att få över vatten via slangar genom häverteffekten.

En så enkel lösning för att närmast garantera att båten inte kan sjunka pga läckande genomföringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev ossy:

Tips på sådana...och inköpsställe?

Kolla tråden "Höstpyssel".

 

9 minuter sedan skrev raol:

Varför byggs inte båtar med vattentäta skott som går över vattenlinjen?

Bra fråga, handlar nog om pengar.

Ett vattentätt skott för och akter om motorrummet borde man nog ha.

Andra för in/ut skulle kunna placeras i "kofferdammar" för att minska risken för vatteninträngning.

Men, enligt försäkringsbolagen är det få skador. Stenar i vattnet är farligare.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orrskär 850 har sådan konstruktion, kopparröret till sjövattenintaget börjar i septitanken och har äargat sönder för några år sedan, det som hände då var att septitanken blev fylld upp till vattenlinjen och då var det ungefär en dm kvar till att den var full. Septitanken är plastad mot skrovet. Det är en likadan konstruktion där sumloggen sitter, ett trappsteg på väg ner i ruffen som fungerar på detta sätt, en box som inte kan rinna över om det blir hål där.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev bhemac:

Därför investerar jag i motorventiler!

Det finns som redan sagts två trådar i forumet med titeln "Höstpyssel" en av dessa handlar om dessa motorventiler.

Möjligen kunde man ju kanske fixa en elektrisk/elektronisk koppling som stänger dessa (och gasolen) när man bryter huvudströmmen?

2 timmar sedan skrev henriknil:

Orrskär 850 har sådan konstruktion, kopparröret till sjövattenintaget börjar i septitanken och har äargat sönder för några år sedan, det som hände då var att septitanken blev fylld upp till vattenlinjen och då var det ungefär en dm kvar till att den var full. Septitanken är plastad mot skrovet. Det är en likadan konstruktion där sumloggen sitter, ett trappsteg på väg ner i ruffen som fungerar på detta sätt, en box som inte kan rinna över om det blir hål där.

Innan jag för nästan 25 år sedan köpte Nimbusen var jag spekulant på två Orrskär 27, fann väl Nimbus 2700 mer praktisk för våra behov, då. Men i alla fall, dessa orrskärbåtar hade ju litet kluriga lösningar som iofs tilltalade mig. Lösningar som man vidareutvecklat i 850, men nu många år senare efter att ha hört "bryggsnack" IRL och läst på detta forum förstår jag att dessa lösningar mer ställt till problem än underlättat, sådant jag brukar kalla för "Citroënlösningar" tilltalande och oslagbara tekniska lösningar på problem som knappast existerar. En god tanke från början som liksom blivit allt för överarbetat för att ingen annan en (fransk-) tekniker skall kunna förstå hur det är tänkt att fungera. Det är lätt att tro att Orrskärs konstruktör rattade en "padda" (Citroën DS19) när han färdades på land.... Vill minnas att när man skulle tömma septiktanken på Orrskär 27 öppnade en ventil och sedan backade hela båten, då en klaff eller skopa fälldes ned och havsvattnet sköljde ur tanken..? ja undrar hur man gör idag med obligatorisk tömning till avloppsreningsverk i land?

Sedan är det väl någon svårbytt genomföring till utgående axel från motor till drevet i motorkasetten som ställer till det...

 

14 timmar sedan skrev bhemac:

Ett 50mm hål 0,5m under vattenytan släpper in 350 lit/min så visst kan det gå snabbt.

 

"Exakt vad som orsakat att båten sjunkit är okänt, men räddningstjänsten uppgav under förmiddagen att man tror det kan bero på en större läcka då båten sjönk snabbt."

Konstruktören till min båt, Thorvald Karlsson på najadvarvet kanske körde Volvo på land, vad vet jag... Men avloppen till både handfat och diskho mynnar under vattenlinjen, mindre bra, tre problem, som blir fyra.

1, Disk/tvättvatten rinner långsamt ut, måste övervinna havets mottryck. 

2, Läckagerisken.

3, Det för oväsen när båten går i planingsfart, då vatten virvlar upp i skrovgenomföringen, i gropig sjö kan det dessutom komma mindre fontäner av havsvatten upp i vaskarna om man inte stängt kulventilen.

3b, Bb-sidans kulventil till diskhon är omöjligt att nå om man inte först demonterar halva inredningen i byssan. Sb-sidans genomföring inne på toaletten når man om man viker sig dubbel...

 

Det blir motor, eller servostyrda ventiler även där, särskilt som jag nu sett den stackars storebron på bild i denna tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja George, du minns dåligt om tömmningen på septitanken i orrskärn, man öppnar ventilen medans man kör båten framåt i 6-7 knop och då sugs hela innehållet i septitanken ut. Bra lösning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Vill minnas att när man skulle tömma septiktanken på Orrskär 27 öppnade en ventil och sedan backade hela båten, då en klaff eller skopa fälldes ned och havsvattnet sköljde ur tanken..? 

 

5 timmar sedan skrev henriknil:

Ja George, du minns dåligt om tömmningen på septitanken i orrskärn, man öppnar ventilen medans man kör båten framåt i 6-7 knop och då sugs hela innehållet i septitanken ut. Bra lösning.

 

Ni har väl lite rätt båda två, som jag minns det.

 

Först tömmer man tanken i farter kring 10 knop. En ejektor i botten ser till att det blir sug. Det var en bra lösning så länge den var tillåten att använda inomskärs.

 

Sedan backar man så att sköljvatten pressas in i tanken, och så framåt igen för att få ut sköljvatten.

 

George_Ohm, du minns inte riktigt rätt.

henriknil, du har inte hittat citroenlösningen ännu...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

 

Ni har väl lite rätt båda två, som jag minns det.

 

Först tömmer man tanken i farter kring 10 knop. En ejektor i botten ser till att det blir sug. Det var en bra lösning så länge den var tillåten att använda inomskärs.

 

Sedan backar man så att sköljvatten pressas in i tanken, och så framåt igen för att få ut sköljvatten.

 

George_Ohm, du minns inte riktigt rätt.

henriknil, du har inte hittat citroenlösningen ännu...

 

Mackey

Skit samma, jag köpte aldrig någon Orrskär, fann inredningen opraktisk för mina dåvarande behov, ville inte ha en båt med drev och ansåg då att sexcylindriga dieslar skulle bli för dyra, men man kan ju ändra sig... Å andra sidan så är det idag svårt att fultömma, nu när alla vet vad Orrskärsskepparen gör då hen manövrerar framåt och bakåt på ett till synes ologiskt sätt... Dessa båda båtar var även rätt dyra då i början av 1990-talet, Nimbusen var faktiskt då litet billigare.

 

Nu när liten tuva ofta själv faller i skogen med en massa fåglar, är det bättre med en elektrisk tömningspump, så man kan fultömma under gång, gärna i närheten av populära badplatser, utan att någon anar ett skit.

 

Men det är ju inte lätta att minnas alla detaljerna så där nogrannt efter att bara ha kollat på två orrskärsobjekt för en massa år sedan. Men nästan kan ju ibland vara gott nog.

 

Ja vad nu detta har att göra med en sjunken Storebro.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna typ av sjunkning är den absolut vanligaste, alltså den när båten sjunker vid bryggan.

Att sjunka efter grundstötning är relativt ovanligt, om än mer spektakulärt. Dock leder ganska många grundstötningar av lite kraftigare sort till vatteninträngning som definitivt hade sänkt dem på sikt om inte sådana som jag ilat dit med pumpar och ordnat torrsättning relativt skyndsamt. 

 

Min kollega har bärgat runt 1200 båtar, själv har jag varit med på ett 50-tal. Att stora båtar, som denna, sjunker är ganska ovanligt. Det är framför allt snurrebåtar som med otäta genomföring i motorbrunnen i kombination med obefintlig tillsyn som efter lite blåsa hamnar där nere. Detta nu på hösten. På våren blir det rätt många segelbåtar vars ägare glömt att sätta tillbaka kylslangen efter konservering och sen inte brytt sig om att kolla i båten efter någon timme efter sjösättning. 

 

Med andra ord handlar över 90 procent om bristande tillsyn och nonchalans. Övriga kan fördelas mellan dramatiska incidenter som brand och grundstötning samt riktiga tekniska fel som inte borde hänt och ej heller gick att förutse (typ kylvattenfiltret sprack osv). 

 

Sedan kan man ju konstatera att rätt många båtar inte borde vara lagliga eftersom konstruktionen är så vansinnigt usel att en idiot inser att de inte borde få ligga i vattnet med mindre att trailern stod redo att plocka upp båten inom 15 minuter. 

Sedan måste man ju också förstå vad man som båtägare köpt. En amerikansk ”fiskebåt” med stora snurror och obefintlig akterspegel är inte tänkt att bo i vattnet utan ska upp på land mellan åkturerna. Likaså är aluminium inte lika med osänkbar vilket framför allt Anytec- och Buster-ägare verkar tro. I synnerhet Buster faktiskt. Inte för att de är dåliga utan för att avståndet mellan vad båten kan och vad ägaren tror är för stort. 

 

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också attityden ändrats när det gäller att hjälpa de som av någon anledning inte ser om sin båt.

 

När jag var grabb på 60/70-talen försökte man hitta ägaren till en båt som hade onödigt mycket vatten på fel sida om skrovet eller så öste man helt enkelt båten.

 

Idag när man seglar förbi en brygga kan det vara fullt med människor som ägnar sig åt sina båtar samtidigt som en båt nästan har sjunkit.

Ingen gör något!

Varför har det blivit så?

 

Är det bara jag som var sällsynt välvaggad och fick växa upp på en plats där man hjälpte varandra utan att veta vem man hjälpte?

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I hamnen där vi har vår båt lämnar kommunen inte ut uppgifter om vem som har en viss båtplats. Det blir därför nästan omöjligt att försöka hjälpa till på det viset. Hur ser det rent juridiskt ut om man går ombord på annans båt utan lov, även om syftet är ädelt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Hur ser det rent juridiskt ut om man går ombord på annans båt utan lov, även om syftet är ädelt?

I princip är det hemfridsbrott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev bhemac:

I princip är det hemfridsbrott.

I praktiken olaga intrång, eftersom hemfridsbrott kräver att någon bor på båten och i praktiken även att den boende ber dig lämna bostaden/båten.

 

Olaga intrång av lindrigare slag kräver att brottet tas till domstol av den drabbade (enligt webben).

 

Känns rätt otroligt att en båtägare som får hjälp att rädda sin båt lägger ner möda på att ta den ösande båtgrannen till domstol.

 

Oavsett vilket straff (rimlig nivå) jag riskerar så skulle jag än idag hjälpa en båtgranne om dennes båt höll på att sjunka eller var dåligt förtöjd.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade båtar i en privat hamn på Näset i många år, där uppmanades båtägarna att ha en namnlapp med telefonnummer som vakterna kunde nå båtägaren vid storm och vattenskador, etc. senare skrevs dessa telefonnummer in i en pärm i vakthuset.  Men så får man nog inte göra idag, finns nog nån lag som förbjuder detta. Grefab skickade i somras ut elektroniska id-brickor som man klistrar på båten, en i fören, en i aktern och för segelbåtarna även en till masten, detr är väl mest för den personalen som sköter sjösätting och torrsättningen, annars känns det litet som "storebror ser dig" i kombination med obligatorisk AIS hade det ju varit rena DDR-fasonerna. Men även om jag inte utnyttjar Grefabs landservice, har jag klistrat på mina taggar, med cyanakrylatlim, då den självhäftante tapen inte var speciellt "självhäftande".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

senare skrevs dessa telefonnummer in i en pärm i vakthuset.  Men så får man nog inte göra idag, finns nog nån lag som förbjuder detta.


Så länge registret är "analogt" är det nog inga problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev raol:


Så länge registret är "analogt" är det nog inga problem.

Ja, väldigt enkelt och praktiskt var det. Det hände några enstaka gånger under alla dom nätter jag gick vakt där, att man under höststormarna fick ringa och väcka ägarna, då båtarna låg illa eller då segel, eller på land, presenningar höll på att blåsa sönder. Men detta var i en rätt liten hamn, det fanns väl omkring 150 båtplatser där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Grefab skickade i somras ut elektroniska id-brickor som man klistrar på båten

Det där var ju ovanligt smart.

Själv har jag bara utväxlat telefonnr med mina båtgrannar. Är det andra båtar så får ma ringa kommunen. När de har öppet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-04 vid 20:21 skrev bhemac:

Därför investerar jag i motorventiler!

Undrar hur trygga de är?. Även om du har ändlägesindikation (tex grön/röd LED), är det vanligaste felet med en kulventil att axeln lossar från kulan. En manuell kran ger en viss feedback...

Annars vore jag entusiastisk för lösningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev LonelyBird:

Undrar hur trygga de är?. Även om du har ändlägesindikation (tex grön/röd LED), är det vanligaste felet med en kulventil att axeln lossar från kulan. En manuell kran ger en viss feedback...

Annars vore jag entusiastisk för lösningen.

Vi diskuterar sådana in absurdum i tråden "Höstpyssel".

Den dagen axeln lossnar från kulan har bästeföredatum för längesedan passerats, om man nu köpt bra ventiler avsedda för marint bruk. Jo, jag har råkat ut för det också, men det var i källaren på ett fritidshus när hyrdofor och vv-beredaren skulle tömmas inför vintern, kulventilerna var väl av dålig kvalitet och minst 20 år gamla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska prata sannolikhet så tror jag det absolut vanligaste problemet med kylvattenet är att man helt enkelt glömt öppna. Som god 2:a trasig impeller eller igensatt sjövattenfilter.

I min förra båt hade jag en skavallerstråle från vakuumventilen som "pinkade" i sittbrunnen precis ovanför dräneringen. Den lösningen har inte tillkommit i nuvarande båt ännu men jag kollar fortfarande i hörnet när jag startat. Mina hundar tyckte om lösningen.

EN annan enkel lösning är en temostat på avgaskröken, kopplad till varningstermostaten för kylvattnet. Kostnad 20kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt med en fin Storebro mindre. Det fylls ju inte på med några nya på marknaden sedan ganska många år tillbaka nu:(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-06 vid 18:01 skrev Georg_Ohm:

Vi diskuterar sådana in absurdum i tråden "Höstpyssel".

Den dagen axeln lossnar från kulan har bästeföredatum för längesedan passerats, om man nu köpt bra ventiler avsedda för marint bruk. Jo, jag har råkat ut för det också, men det var i källaren på ett fritidshus när hyrdofor och vv-beredaren skulle tömmas inför vintern, kulventilerna var väl av dålig kvalitet och minst 20 år gamla.

Nix kära Georg_Ohm, det är nog inte alltid så. Den senaste erfarenheten av detta fenomen var en Groco jag installerat på en väns båt för dryga 4 år sen. Inte kan du väl hävda att Groco är undermålig?

Själv installerade jag ett system i min båt för att kunna flytta över färskvattnet till vilken tank jag vill av mina tankar (3 X 300 lit), samt utnyttja den tank jag vill. Systemet bestod av 6 st Biltema ventiler.

Redan det första året pajade en ventil. Anda året två till, -varpå nya ventiler av en annan leverantör installerades. Rätt har du, undermålig kvalitet utsätter oss för problemet men Groco hör inte till den gruppen och inte heller flera andra jag träffat på med samma problem...

P.S. För mig är det bara Trudesign som gäller visavi genomföringar och dess ventiler!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj 3x300 L

Jag har 60 L och bor i båten från tidig vår till denna tiden på året, ja detta året var jag lite tidig, och flyttade iland förra Lördagen.

 

☂️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-06 vid 15:37 skrev LonelyBird:

det vanligaste felet med en kulventil att axeln lossar från kulan.

 

Det verkar vara sällsynt. Har pratat med några men ingen känner igen det.

Någon annan som råkat ut för det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

 

Det verkar vara sällsynt. Har pratat med några men ingen känner igen det.

Någon annan som råkat ut för det?

Japp, Septitömingens ventil gick inte att manövrera i våras. Det var bara vittmjöl kvar mellan kulan och axelns yttre lagring. Ventilen var ~5 år gammal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...