Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
matz1977

Hurley 20, dåligt spontanköp?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag råkade spontanköpa en liten segel båt på auktion och är fundersam över om den är nåt att ha eller bara att skrota...

 

Såg den första gången i verkligheten idag och minst sagt kräver den "lite" arbete för att bli fin och fräsch.. Dock den skada jag såg som bekymrade mig mest spontant är den jag bifogar bild på... Går detta att laga?

 

I övrigt så är den tämligen sliten med färgsläpp och sprickor i ruffen, vatten i kölsvinet osv osv.. Trädetaljerna är jag inte så orolig för, det går oftast att slipa och lacka för att få till. Allt som är plast eller som hör till själva skrovet är för mig mer bekymrande.

 

TAcksam för lite konstruktiv feedback på mitt köp. Fler bilder kan skickas om man är intresserad.

 

 

20181004_103422.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att däcket under det mäktiga beslaget är förstärkt med en plywood som ruttnat och sen ha förstaget lyft upp däcket.

Då måste däcket skäras upp, plywooden ersättas och bäddas in i plast.

Eller så får vantskruven vara kvar, rensa ut sprickan och fyll med plast.

Lite jobb, javisst, men inte omöjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur du tänker dig att ditt framtida båtliv tillsammans med Hurleyn ska se ut.

Båten går säkert att använda för skärgårdsseglingar, förre ägaren verkar ju ha gjort en quick-fix för att säkra förstaget med hjälp av den schackel o vantskruv du fotograferat. Om förstävsbeslaget lossnar helt så kommer masten att falla omkull så det finns ett riskmoment med att det lossnat.

Du kommer aldrig att få igen de pengar du lägger ner på att fixa till båten men du kan skaffa mycket egna kunskaper på att fixa med den (det verkar ju finnas en del att göra).

 

Minimum för förstagsbeslaget är att täta sprickan så att det inte rinner in vatten den vägen. Att plasta fast skadan kan också vara en lärdom men båten kommer inte att öka i värde efter en sådan reparation. Att det står vatten i kölsvinet är inte så konstigt med läckan i fören. Det kan ju även finnas fler läckor. Lite småläckage i en så skadad båt är nog oundvikligt, bara det inte rinner in så det blir risk för att båten sjunker...

 

Mitt bästa tips är nog i alla fall - satsa på en något bättre båt att lägga tid o pengar på. Det finns många båtar i bättre skick och som dessutom är bättre både att bo i och segla med.

 

Betänk att vinter och sommarplats kostar även för Hurleyn. En något större båt kostar förhållandevis lite mer pengar för båtplatsen. Om du skrotar båten nu så sparar du en slant på vinterplatsen och har en något större budget för båtköp till våren.

 

Just nu så finns det ett anslag för att få hjälp med kostnaden för att skrota gamla båtar. Närmsta båtskrot finns på Muskö så det är inte långt dit (av dekalen så verkar båten ligga i Karlslund vid Dalarö..).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några av kriterierna jag hade när jag köpte båt för 10 år sedan var:

 

- Ståhöjd i ruffen/kajutan.

- En motor som gick bra och stabilt utan vare sig blå eller virök.

- Hyfsade segel.

- Försegelsrulle. En stark    säkerhetsfaktor.

- En båtvagn

 

Skicket i övrigt, är vad man betalar.

 

Finns många bra billiga båtar nu.

T ex:

Compis

Maxi 84

Albin Cumulus 

 

Dessa är alla 28- fotare.

 

Priser allt mellan 40 000 - 100 000 kr

 

För att få ordning på den båt du nyligen skaffat, så kommer det att kosta.

Och strax vill du förmodligen ha en som är s a s bobar, med värme o annat.

 

Jag har övernattat mer 700 nätter ombord sen jag köpte skutan.

Hittills i år 85.

 

Polaren köpte en Bison 31, med kärra för 13 000 kr.

Visst den tog in vatten, men med lite arbete är det nu fixat. Det var propelleraxelstöttan som var dåligt fastsatt vid ombyggnad ( för tävling ) en gång i tiden.

 

Allmänt skabbig och motorn behöver en enklare renovering.

Bra segel och mycket stora utrymmen.

Så med en budget på ytterligare ca 30 000, blir det en användbar båt.

 

Så tillkommer navigationsutrustning, nån typ av GPS, underlättar.

Lite annat mickel som autopilot o s v.

 

.

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du ha båten i nuvarande skick bara för att segla lite så är det väl bara att göra ett lite grovjobb utan att bry sig om finishen för att inte lägga ner onödigt med pengar och tid. 

Som alla säger är det nog ingen idé att lägga ner tid och massa pengar på att helrenovera båten. Men vill du pyssla lite så är det ju bara att göra. Handbromsen ska du dra i för större investeringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Azguz:

Vill du ha båten i nuvarande skick bara för att segla lite så är det väl bara att göra ett lite grovjobb utan att bry sig om finishen för att inte lägga ner onödigt med pengar och tid. 

Som alla säger är det nog ingen idé att lägga ner tid och massa pengar på att helrenovera båten. Men vill du pyssla lite så är det ju bara att göra. Handbromsen ska du dra i för större investeringar.

Håller med. Tänk säkerhet när du beslutar vad du ska göra, allt annat är underordnat.

 

Och vad gäller reparationer och inköp. Båten kommer hur fin den än blir att vara värd väldigt lite pengar. Köp hellre saker på Biltema än Hjertmans, fulreparation före finreparation så länge det blir starkt. Båten är väldigt välbyggd i grunden, det finns ett par av dem som korsat Atlanten och den är (om jag minns rätt) certifierad av Lloyd vilket få båtar i samma storlek kan skryta med.

Om det känns kul, carry on!
/N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är helt ny på båtar så ta gärna en sväng på blocket för en omvärldskoll. Fina båtar säljs billigt, billigt, långt under 20 000. Att köpa en båt billigt och fräscha upp den är inte vinstgivande, köp istället en så fin båt du vill ha. Det är på den nivån att om har en billig båt typ maxi 68 och vill, säg, köpa rullfock och utombordare, så är det billigare att köpa en likadan båt med dylik utrustning och slänga båten. Inget man gör men så är prisläget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för att råd och tips!!

 

Jag har haft en Maxi 68 tidigare som också var min första båt och seglingserfarenhet. Blev hopplöst förälskad i livet på sjön och insåg att det var som godis för själen. Den båten var dock i betydligt bättre skick och inte mycket att fixa med. Av olika anledningar så bestämde jag mig för att sälja den efter ett par år och var nära att köpa en lite större familjebåt (28-30 fot) men detta blev tyvärr inte av... Familjelivet med hus och barn mm mm kom emellan :-)

 

Med detta nyinköp var tanken att få smaka lite på sjölivet igen till en väldigt låg kostnad och köpte den alltså osedd och på chans på en auktion. Lite som att köpa en lott... Tyvärr visade det sig att den var i lite sämre skick än vad jag hoppades på... Dock efter att ha läst lite så känner jag mig hoppfull om att kunna fräscha till den hyfsat och till en relativt låg kostnad (om man inte räknar den dyrbara tiden). Största kostnaden har visat sig bli att flytta båten från där den är till dit jag vill ha den.. Den kostnaden kommer sannolikt bli 2-3 ggr högre än själva båtköpet och det känns lite drygt. Tips på att få ner den kostnaden i Stockholmsområdet tas emot tacksamt.

 

Jag kommer sannolikt återkomma med tusen frågor om vilka produkter och dylikt man ska använda och till vad, finns tydligen femtusen olika saker och sätt man kan/ska använda för att laga en plastbåt.

 

Återigen, tack för alla tips och för er feedback!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev matz1977:

Jag kommer sannolikt återkomma med tusen frågor om vilka produkter och dylikt man ska använda och till vad, finns tydligen femtusen olika saker och sätt man kan/ska använda för att laga en plastbåt.

Välkommen till MG Och välkommen tillbaks till båtlivet.

 

Generellt är Biltema billigast.

 

Kan vara värt att investera i boken Vårda din plastbåt.

Ny

Begagnad

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...