Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
nightzero

Kapellbågar

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Funderade på att bocka till nya kapellbågar i vinter. Kan man använda beslag i rostfritt med aluminiumbågar? Eller reagerar aluminiumbågarna negativt på ngt vis? 

 

Mvh, 

Mattias 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan isolera två olika metaller med en pasta som heter Tef Gel för att undvika galvanisk korrosion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och hur ser det ut nu?

Aluminiumbågar och beslag av RF?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte längre vare sig kapell eller bågar, men har haft i många år.

Det blir alltid ett vill mjöl i beslagen där aluminiumet korroderar, jag har även haft nylonbussningar i anslutningen mellan aluminiumet och de rostfria beslagen, något bättre så länge nylonet är helt, men det spricker efter en del år. Nu har jag ju båten i Kattegatt och Skageracks elektrolyter, så där är det ju extra tufft. Jag har då sett att det även finns bågar i rostfritt rör, ser väldigt dyrt ut...

Jag har även haft rostfria stoppskruvar i aluminiunrören, som efter några år är näst intill omöjliga att skruva ur intakta... Nä, aluminium är trots sin eloxering, inget bra material att ha ombord. Jag hade, jag med betoning på "hade" en stävskena av aluminium på Nimbusen.... Fattar inte att jag kunde vara så korkad att jag köpte en av det materialet.... När den byttes ut mot en av rostfritt, syrafast stål slutade ekolodet att ta emot eller sända sina signaler, givaren satt på skrovets insida ovanför stävskenan....

 

Men som sagts, aluminiumbågar och rostfria beslag är ju vad iallafall nästan alla har..... Varken beslag eller rören till bågarna kostar speciellt mycket, kan ju ses som förbrukningsartiklar, liksom kapelduken, den är inte direkt evig den heller.... 

 

Jag har nu en båt från 2003, stabila rutramar av aluminium, skruvade på insidan med trettontusen rostfria skruvar, varav iallafall trehundranitton av dessa har ett vitt mjöl omkring sig.... 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

 

Har en stor pryl av aluminium på min båt.

12 meter lång. Kallas mast :)

 

På den sitter några beslag av vad som verkar vara RF.

 

Vet att blindnitarna  / popnitarna på denna är av en speciell legering. Finns också rostfria bultar/skruvar.

 

Klarat sig fint i 40 år.

 

Byggt mig badbrygga, peke, grabbräcke mm i syrafasta stålrör.

 

Flyter skutan i 10 år till, så kan jag ge bort den till nån entusiast.

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev pseudonym:

Nitarna är av Monell.

Ja och nitar i masten som håller rostfria beslag är lite speciella för om/när de korroderar så syns det oftast inte, en dag så lossar det bara. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Ja och nitar i masten som håller rostfria beslag är lite speciella för om/när de korroderar så syns det oftast inte, en dag så lossar det bara. 

Javisst, det jag dessutom observerat är att beslag fastnitade på "12 merer långa aluminiumgrejer" oftast har en isolerande plastskiva mellan sig och den långa aluminiumgrejen. Måhända har kanske firma Selden och andra som tillverkar master, en bättre legering och/eller en bättre ytbehandling än de har som tillverkar rör till kapellbågar.

Samma isoleringsidé nylonbussningarna som man ibland finner i kapellbågarnas beslag, när dom är nya, ibland, alla har inte sådana.

 

Jag gick i många år och kollade på båtar i de bohuslänska småbåtshamnarna, och listade snabbt ut varför det då var så ont om aluminiumbåtar här. Nu säljs det fler aluminiumbåtar, kanoter och allehanda flytetyg av denna metall. Dessa är väl generellt sett i mer motståndskraftigare legeringar och eloxeringar, men man kan ju ändå undra då det står alldeles nya ännu ej sjösatta och osålda  finska aluminiumbåtar på land utanför båtbutiken, båtar som på bara någon vecka blir helt askgråa i ytskiktet. Dagen de levererades var det bäst att ta på solglasögonen så de blänkte fint, men så snart de kommer till den Kattegatt och Skageracks kuster börjar fördärvet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Ja och nitar i masten som håller rostfria beslag är lite speciella för om/när de korroderar så syns det oftast inte, en dag så lossar det bara. 

 

Men då är det inte nitarna som har korroderat utan metallgrejen de sitter i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

 

Men då är det inte nitarna som har korroderat utan metallgrejen de sitter i.

Om det är Monelnitar, Monel är ädlare än rostfritt.

Aluminiumnitar korroderar snabbare än rostfritt, om jag förstått det rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev bhemac:

Om det är Monelnitar, Monel är ädlare än rostfritt.

Aluminiumnitar korroderar snabbare än rostfritt, om jag förstått det rätt.

 

Nu tänkte jag mer på att masten korroderar så att nitarna trillar ur.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Än har inte pinnen trillat i spat😉

Toppvanten är dock bytta, p g a nötning mot diamantstagen vid spridarändarna.

 

Relingslisterna visar dock tecken på korrision under fötterna till mantågsstöttorna av RF.

 

Förr fanns nåt som hette Zinkadus.

En typ kylfläns av ren zink, med en flätad kopparledare ingjuten.

Änden av kopparledaren, försedd med kabelsko (fastlödd vill jag minnas) skruvades fast i det som skulle skyddas. T ex i innerskärmarna och golvet på en bil. Zinkmolekyler frigjordes och spreds i hela hjulhuset med vatten och snöslask.

 

Hörde senare att produkten blev uppköpt. Var väl för effektiv. Bilarna blev för långlivade och försäljningen av nya sjönk.

 

En lärare jag hade i ungdomen, klippte små plåtbitar av ren zinkplåt, som han placerade överallt i bilen. Inte fasen rostade bilen.

 

- Så frågan är vilken metall man kan använda som offeranod till aluminium?

Borde vara en storsäljare.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aluminium och rostfritt trivs inte ihop, precis som framgått hittills av svaren.

 

Det är bättre att använda beslag i förnicklad mässing till aluminiumbågar och dessutom tror jag det är lättare att få tag i mässingsbeslag.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Det är bättre att använda beslag i förnicklad mässing till aluminiumbågar och dessutom tror jag det är lättare att få tag i mässingsbeslag.

 

Till 22 och 25 mm rör finns det mest rostfritt.

Mässing  är det oftast till 13 mm rör. Men de bågarna är inte aluminium.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev bhemac:

Till 22 och 25 mm rör finns det mest rostfritt.

Mässing  är det oftast till 13 mm rör. Men de bågarna är inte aluminium.

Jag är ingen expert på sortimentet av rör och beslag till kapell, men är det inte så att det finns två dimensioner man brukar använda, 18 utvändigt / 13 invändigt samt 25 utvändigt / 22 invändigt.

 

Hur som helst är det värt att leta upp mässingsbeslag om man har bågar i aluminium.

Till 18/13 rör finns det gott om beslag i förnicklad mässing.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

Jag är ingen expert på sortimentet av rör och beslag till kapell

Inte jag heller men när jag skulle göra ställningen till mina solpaneler så använde jag 25 mm rör och hittade bara rostfria beslag.

Till 18/13 finns det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det pratas här om rostfria beslag, är de verkligen gjorda i rostfritt? Är det inte gjutna mässingsbeslag. Men det är klart de rostar inte så "rostfria" är de ju.😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev vega1959:

Det pratas här om rostfria beslag, är de verkligen gjorda i rostfritt? Är det inte gjutna mässingsbeslag. Men det är klart de rostar inte så "rostfria" är de ju.😃

De grövre är rostfritt, de klenare förkromad mässing. Ungefär.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...