Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Teschan

Användningstid av utombordare på segelbåt

Rekommendera Poster

Hej,

Jag och min kompis funderar på att köpa vår första segelbåt. Eftersom ingen av oss ännu riktigt kan segla, måste vi sköta båttransporten från förra ägaren hem till oss med motorn som drivmedel.

Frågan är hur länge ni tycker att man kan köra med sin lilla utombordare (säg 5hk) i sträck?

Risken finns att vi måste köra en bit över 100 sjömil.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu står det ju inte vad det är för motor och för båt, men har du platt vatten, ingen vind och gör fem knop tar 100 sjömil tar det 20 timmar att göra resan. Dvs - det går, men det kommer att vara tröttsamt för öronen.
Själv skulle jag se det som ett utmärkt tillfälle att lära mig att segla. Det är inte skitsvårt, och förr eller senare är det ju dags, så varför inte förr..?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG

Att köra 100 distansminuter med en aktersnurra - de är inte kul.

För mig som är en ganska erfaren seglare, skulle det i alla fall ta minst 2 dagar om jag tar nattuppehåll. För er som är oerfarna så får ni beräkna betydligt längre tid.

Kan ni inte få med nån som kan segla - då lär ni ju er grunderna under hemtransporten.

Vad r det för båt?

Varifrån skall ni segla?

 

och vart skall ni?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj tack för era snabba svar!

Vi har inte köpt båten ännu, men vi har ögonen på en Viggen Karlskrona med en 5hp Selva från 2016 i aktern.

Vi är själva bosatta nära Hangö vid Finlands sydvästra kust och båten finns i Mariehamn på Åland. Eftersom vi redan är inne i oktober och vädret och vinden hösten ofta medför funderar vi på att se över möjligheterna att förvara båten på Åland och istället köra/segla hem den i vår.

 

Än en gång tack för era svar och värdefulla synpunkter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen kul grej att göra, plus att man får ta i beräkningen att det ibland inte går att köra med liten utombordare i öppen sjö. Om båten stampar mycket i vågorna kan propellern lyftas ur vattnet, och då är det mycket svårt att få drivkraft framåt.

 

Segling är grejen med segelbåtar. Ta mycket tid på er och se det som en fin semester. Kanske kan säljaren ge er en kort introduktionskurs?

mvh

Nils Nobbing

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge ni har goda tidsmarginaler och kan anpassa er efter väder så är det inte speciellt svårt att segla en båt åt ungefär rätt håll. Att segla optimalt är skitsvårt, men att bara komma frammåt går fort att lära sig.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Frågan var om man kan köra hem sin första båt för utombordare ca 100 M. 

 

Svaret från mig är att det ska man inte göra. Motordrift i te x vågor är inte så bra för komforten, eller för den delen motorn. Och eftersom det här är er första båt så är den nog inte så dyr och motorn gammal. 20 h är ofta vad en motor går på en säsong, om ens det. Du kan inte räkna med att den ska klara det. 

 

Jag skäms inte för att ta ner segel och gå för motor om jag tycker det känns bättre eller bekvämare eller snabbare under semestern. Men i erat fall blir det ett större stressmoment om nåt strular eller det blir motvind och tar längre tid, etc. Lös det på något annat sätt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle som alternativ 1 lämna båten på Åland till nästa år, 2 i stället köpa en annan båt närmare, 3 hissa kryssfocken och kanske storsegel, det är väl mest medvind på den sträckan så här års, men det är stora vatten. Efter ett par timmar har ni nog skaplig koll på hur man gör, det är inte så märkvärdigt. Jag skulle oroa mig mer för blåsten än för motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folk kör i timtal med utombordare på båtar utan segel. Ingen skillnad för en segelbåt.

 

Och det här med att propellern lyfts ur vattnet är också överdrivet. För vår båt, ca 8 m med 6 hk på akterspegeln, krävs våghöjd på 1.5 m för att det ens ska inträffa ibland att den vispar luft nån bråkdel av sekund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev raol:

Folk kör i timtal med utombordare på båtar utan segel. Ingen skillnad för en segelbåt.

 

Och det här med att propellern lyfts ur vattnet är också överdrivet. För vår båt, ca 8 m med 6 hk på akterspegeln, krävs våghöjd på 1.5 m för att det ens ska inträffa ibland att den vispar luft nån bråkdel av sekund.


Har du gått 100 distansminuter på en gång med aktersnurra.

Jag har en helt annan uppfattning än dig med det där att en aktersnurra vispar över vattenytan. Det beror inte på våghöjden, utan på hur krabb sjön är.

 

24 minuter sedan skrev trewq:

Jag skulle som alternativ 1 lämna båten på Åland till nästa år, 2 i stället köpa en annan båt närmare, 3 hissa kryssfocken och kanske storsegel, det är väl mest medvind på den sträckan så här års, men det är stora vatten. Efter ett par timmar har ni nog skaplig koll på hur man gör, det är inte så märkvärdigt. Jag skulle oroa mig mer för blåsten än för motorn.

 

Håller med dig i all utom när det gäller motorer.

Motorer - särkillt aktersnurror - är nån opålitlig skit, som sätter en i sticket när man minst anar det.

Är det nåt jag litar på så är det vinden och seglen, trotts att vår nationalskald Evert Taube säger att "Västanvind och flickor - kan ingen lita på"

Ta hemseglingen som en semestertripp nästa sommar och ta gott om tid på er. När man börjar använda en, för en själv, ny båt, brukar det alltid uppstå problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppfattade frågan inte som om det är troligt att trådskaparen överlever, utan om detta är nåt som folk med ens lite mer erfarnhet skulle rekommendra i den här situationen. Jag vidhåller att man inte ska stifta bekantskap med en ny båt och motor genom att förlita sig på dessa under 100 M. Om man inte kan segla så gör man helt andra riskbedömningar (i båda riktningar) än om man har bara lite mer erfarenhet. Och om det blir problem så står de ensamma, utan hjälp från forumskribenter. 

 

Andra alternativ är att rekommendera: ta med en segelkunnig kompis, vinterförvara på Åland, köp en annan båt, etc. 

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Och det här med att propellern lyfts ur vattnet är också överdrivet. För vår båt, ca 8 m med 6 hk på akterspegeln, krävs våghöjd på 1.5 m för att det ens ska inträffa ibland att den vispar luft nån bråkdel av sekund.

Jag har egen erfarenhet av att det kan inträffa långt före några 1,5-metervågor uppstår. Det handlar nog mycket om båtens konstruktion. Jämför t ex en Neptunkryssare med en Maxi 68, nog är det ganska lätt att räkna ut att en av dem har goda förutsättningar och den andra mindre bra?

 

Ett tillägg. Även hur vågorna ser ut har förstås betydelse. Lång havssjö är nog bättre än krabb sjö i grunda vatten och trånga passager.


Men trådstartaren har nog redan fått sin input; nej det är ingen bra idé.

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack för svaren, era synpunkter är till stor hjälp!

Kommer troligtvis bli så att båten förvaras på köpeorten och seglas hem i vår med hjälp av en segelkunnig vän.

 

För tillfället tittar vi på en Karlskronavigg och en Maxi 68, båda till salu på samma ort. Tycker själva att viggen tilltalar oss mera och håller den som vår favorit. Har ni några nyttiga invändningar när det kommer till att jämföra de här två båtarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är två väldigt olika båtar om man ser på hur de beter sig i vattnet. Karlskronaviggen är en 60-ritad långkölad mastheadriggad båt, medan Maxi 68:an är en modernare fenkölad partialriggad båt. 

 

För skärgårdssegling hade jag valt Maxi 68:an (som också upplevs som den rymligare av de två), men för den här typen av båtar är det skicket som är dn avgörande faktor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av de "gamla" Maxibåtarna är nog 68:an den som tilltalar mig mest  tillsammans med 87:an.
Seglade Maxi 68 med min kompis förra sommaren och tyckte att den seglar förvånansvärt bra.
Tog bra höjd, bra driv framåt och var sanslöst lätthanterlig med sin, förhållandevis lilla genua.
Jag skulle välja 68:an före Karlskronaviggen alla dar i veckan. Då anser jag ändå Karlskronaviggen vara en helt OK båt!
Rymligare, bättre seglare och nyare.
Att Maxi 68 är sjövärdig kan man få bekräftat om man läser Åke Matssons böcker.
Han har seglat Maxi 68 i diverse sammanhang. I Sydamerika, längs norska kusten och norr om det bland isberg och elände.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-05 vid 12:49 skrev Janken:

Av de "gamla" Maxibåtarna är nog 68:an den som tilltalar mig mest  tillsammans med 87:an.
Seglade Maxi 68 med min kompis förra sommaren och tyckte att den seglar förvånansvärt bra.
Tog bra höjd, bra driv framåt och var sanslöst lätthanterlig med sin, förhållandevis lilla genua. 

Jag har seglat en hel del 68:a jag också och håller den för en mycket bra båt. Skulle inte tveka att ha en själv. En av dem, Cocoloco,  har också seglat till Tahiti utan större bekymmer. Viggen är nog bra den också men lite äldre i stilen, vilket iofs inte behöver vara en nackdel. 

 

Kpt Nils Nobbing 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 2,5hk Tohatsu användes för att på 27 dagar 1995 korsa Atlanten.
Så visst kan man köra långa sträckor med en liten utombordare även om detta är ett ganska äventurlig tripp över öppet vatten.
Men går det höga, främst korta, vågor så lär det bli problematiskt att ta sig fram.

 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev per_62:

En 2,5hk Tohatsu användes för att på 27 dagar 1995 korsa Atlanten.
Så visst kan man köra långa sträckor med en liten utombordare även om detta är ett ganska äventurlig tripp över öppet vatten.
Men går det höga, främst korta, vågor så lär det bli problematiskt att ta sig fram.

 

 

Jo massor med galna project har lyckats tack vare lycka, tur och inte minst änglavakt. Dock är det nog bäst att inse att en Viggen Karlskrona med utombordare inte är till för att motorera från Mariehamn till Hangö i Oktober. Även om motorn är långriggad tar den nog stryk om vädret är sådant det varit vid månadsskiftet. Jag hade 12 -14 m/s med pikar på 18 m/s på väg från Hangö västerut och våghöjden var 3 m +. Uppgivna prognosen varierade mellan 8 - 10 m/s.

Segla går nog, men glöm motorn. Är Teschan inte erfaren, ta någon som kan med dig.

Båten är det inget fel på, tvärtom om dimensionerna uppfattas som tillräckliga...

Rekommenderar att flytta båten på våren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev per_62:

En 2,5hk Tohatsu användes för att på 27 dagar 1995 korsa Atlanten.
Så visst kan man köra långa sträckor med en liten utombordare 

Kul läsning! Jag som tidigare funderat över möjligheten att byta ner mig till 2,5 hk. Tack för länk! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

Jag ska i egenskap av Teschans kompanjon segla över vår nyinköpta Maxi 68 tillsammans med en relativt seglingskunnig vän. Vår plan är att starta fredag morgon och förhoppningsvis nå fram till vårt mål innan söndag kväll. Jag har i princip ingen erfarenhet av segling så nu undrar jag om ni skulle ha några tips för vår färd angående tid, ruttval eller dylikt. Det kommer blåsa ca. 6-8 m/s sydväst och jag bifogar vår tilltänkta rutt nedan.

 

Tar tacksamt emot alla synpunkter!

Skärmavbild 2018-10-09 kl. 15.22.11.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter kul.

 

Öva på att reva innan det behövs i skarpt läge. På 68an antar jag att man iofs oftast revar genom att ta ner förseglet. Hur som helst, öva på hissning och nertagning och andra moment innan ni kommer långt från hamnen. Låg tyngdpunkt, stå inte upp på däcket, håll alltid fast er med minst en hand. Och ha flytväst. 

 

Har ni tänkt segla nonstop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar! Vi hade tänkt oss två övernattningar och att segla från soluppgång till solnedgång.

 

EDIT: Den tilltänkta rutten är för övrigt 168 sjömil

Redigerad av Denniswilhelm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Denniswilhelm:

Hej och tack för svar! Vi hade tänkt oss två övernattningar och att segla från soluppgång till solnedgång.

 

EDIT: Den tilltänkta rutten är för övrigt 168 sjömil

Jag ska vara lite krass och säga: räkna inte med att ni kommer fram. I fyra knops hastighet innebär det 42 timmars segling, dvs 14 timmar om dagen. Tuff start! Och det bygger dessutom på att ni hela tiden har vind och kan hålla kurs mot mål. Plus att 4 knop kan vara lite högt räknat, jag räknade alltid med 3 knop när jag hade den något långsammare Amigo 23:an. Tight, om du frågar mig.  Men å andra sidan.... improvisation är seglarens bästa vän. Kommer ni inte ända fram finns ju fler hamnar och fler helger. Allt går att lösa.

Sen vill jag komplettera tipsen ovan med att alltid kroka fast er när ni går upp på däck för segelskifte. Så här års är man nog nästan stekt om man går överbord, det är kallt i vattnet och man har kort tid på sig att fiska upp någon. Se till att det finns minst en sele med tillhörande lina.

 

//Nils Nobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev nilsnobbing:

Jag ska vara lite krass och säga: räkna inte med att ni kommer fram. I fyra knops hastighet innebär det 42 timmars segling, dvs 14 timmar om dagen. Tuff start! Och det bygger dessutom på att ni hela tiden har vind och kan hålla kurs mot mål. Plus att 4 knop kan vara lite högt räknat, jag räknade alltid med 3 knop när jag hade den något långsammare Amigo 23:an. Tight, om du frågar mig.  Men å andra sidan.... improvisation är seglarens bästa vän. Kommer ni inte ända fram finns ju fler hamnar och fler helger. Allt går att lösa.

Sen vill jag komplettera tipsen ovan med att alltid kroka fast er när ni går upp på däck för segelskifte. Så här års är man nog nästan stekt om man går överbord, det är kallt i vattnet och man har kort tid på sig att fiska upp någon. Se till att det finns minst en sele med tillhörande lina.

 

//Nils Nobbing

 

Hej och tack för synpunkterna. Märkte nu att något gick på tok med mätningarna och att den riktiga distansen skulle ligga någonstans mellan 80 och 90 sjömil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och en kamrat seglade från Malmö till Stockholm under nästan en vecka i slutet av september för några år sedan. Vi hade omväxlande väder med allt från kuling med kryss i höga vågor till vindstilla till havs och seglade mestadels från tidig morgon tills det blev mörkt samt även en nattsegling över öppet hav i regn, blåst och totalmörker. Vi är båda två vana seglare och jag klarade mig men min kamrat blev stundtals sjösjuk...

 

Nu är det oktober så medtag varma kläder (vantar, mössa, regnställ, stövlar etc), mat, sjökort (gärna även sjökortsplotter), FM-radio för sjörapport, säkerhetsselar, livlina, kniv, kikare, mobiltelefon med powerbank (kan även vara problem med täckning vissa sträckor!), gärna VHF, stark ficklampa och reservbatterier, träpluggar om en genomföring går sönder, extra tändsift, manual till motorn, första förband, verktyg (tång, skruvmejsel, skiftnyckel, rostfri ståltråd, eltejp, bred silvertejp, etc), extra tampar, ankare med lång lina etc. Om ni inte har dessa prylar så låna.

Läs även vad som krävs för ÅF Offshore race samt checklista 24-timmars och få lite inspiration, allt behövs inte men en hel del kan vara bra att ha med sig.

Eftersom det är en ny båt så kolla att alla stag är ordentligt uppspända och att vantskruvarrna är säkrade. Kolla även att samtliga kulventiler fungerar innnan ni seglar iväg. Räkna med att motorn kanske inte kommer fungera. Läs gärna Egenkontroll av fritidsbåt. Det är få båtar ute så här års vilket man bör ha i åtanke om man skulle behöva hjälp.

Hur är det med elsystemet och batteri, finns det solpaneler som kan ladda. Räkna med strul med elen ombord. Finns det fungerande lanternor och hur mycket drar dessa (även om ni räknar med att segla dagtid).

Lägg på en strulfaktor också så tar det kanske någon dag extra. Verkar som att ni slipper att kryssa vilket gör seglatsen lite roligare.

 

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det största problemet så här åra är vattentemperaturen, ligger troligen under 10°C. För att ha en chans om man hamnar i vattnet måste man minst ha en flytoverall och helst en överlevnadsdräkt. Då kanske hjälpen kan hinna fram i tid.

Flytoverallen är också skön eftersom det antagligen blir lite kyligt på havet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev per_62:

finns det solpaneler som kan ladda.

Räkna med att solpaneler så här års ger max en tredjedel av vad de ger under sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag sa så låter det kul, men jag skulle  vara emot det om du var min anhörig. Näst år, när ni känt på det lite mer, vore samma sak mycket lättare. Som andra sagt är det färre båtar ute nu än för bara någon vecka sen, kallare i vattnet, hjälpen långt borta. Även ganska erfarna har svårt att vända en segelbåt och plocka upp en man över bord, under sådana förhållanden som ”man över bord” är troliga att inträffa dvs mkt vågor. Räkna med att det kan vara goodbye.

 

Havet är djupt, som hummern i Den lilla sjöjungfrun säger.

 

Det går antagligen bra men riskerna är lite onödiga. Gör inget ni tvekar inför. Var överens om att färden kan avbrytas vid problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ni få med er nån mer som är erfaren? Åtminstone första dagarna, om inte hela färden är möjlig. Erfarenhet plus en extra person ombord gör nog väldigt gott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En "relativt seglingskunnig vän" ska följa med vilket är bra.

Men som sagt havet är kallt och man klarar sig inte så länge om man hamnar i det kalla vattnet som nu är kring +9C. Läs mer om Hypotermi.

En PLB nödsändare har jag numera som extra möjlighet att påkalla hjälp och den kan användas varsomhelst utomhus på jorden, både till sjöss och på landbacken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...