Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
larban

Vinterupptagnimg Najad 34

Rekommendera Poster

Det börjar bli dags förr upptagning av vår najad 34. Vi gör detta för första gången och är lite osäkra vad gäller slingets placering. Kan inte se markeringar på skrovet och undrar hur man gör för att säkerställa att inte slinget hamnar på ex.vis propelleraxel? Bif bild på hur skrovet ser ut. 

0896FAE7-811E-4B6C-9BF5-45C464143352.jpeg

4D7E039A-27D1-42D4-ADC8-5A6A92A880EA.jpeg

Redigerad av larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tog upp en segelbåt igår kväll från en kaj med sling från en lastbil med kran och det är svårt att med precision veta var bandet hamnar under vattnet. Med en simtur och cyklop så ser man exakt var banden hamnar. Vill man inte bada så kanske en undervattenskamera med LED-belysning fastsatt i en stång/kvastskaft kan fungera. Finns billiga inspektionskameror/endoskop med LED-belysning eller på engelska  "Endoscope waterproof camera led" vilka har olika längd på kabeln och ansluts till telefon eller dator. Tex kolla in Biltema, Prylstaden, Ebay etc. Dessa kameror kan ju även vara bra att ha i andra sammanhang bara kvaliteten på bilderna är ok och att belysningens styrka är tillräcklig.

Samt kolla med Najadklubben.

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir väl som på min Cumulus.

 

Smyger ned lyftbandet bakifrån, såpass sträckt ( i båda ändar ), att det först hamnar längst ned på rodret. Släpper sen lite och nätt o jämnt hasar förbi rodret frammåt.

Lyfter i slinget då och då.

När det går att lyfta mer, så spänner du upp mer bestämt. Ta in med ett bestämt, jämnt, sträck uppåt

Nu följer slinget botten, frammåt och uppåt.

Hasa bandet frammåt, tills du känner att det är stopp.

Håll kvar sträcket i bandet!

Tajta.

Nu ligger bandet strax ovanför propellern.  I mitt fall bakom axelstöttan.

 

Vill du kolla, så är det bara att lägga i friläget och snurra på axeln inuti båten, om det inte är S-drev.

Ska gå lätt o fint, även då lyftbandet är skapligt spännt. Typ lyft båten 5 cm.

 

I fören bör väl slinget hamna, strax framför masten.

 

.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev per_62:

Finns billiga inspektionskameror/endoskop med LED-belysning eller på engelska  "Endoscope waterproof camera led"

Mycket användbara men kanske inte här, de har ett kort fokusområde, typ 5-10cm.

--

Långkölade båtar är lite speciella, främre slinget brukar behöva vara lite kortare. När de lyfte min båt så ville de också sätta en tamp mellan slingen, långt ner så att det främre slinget inte skulle kunna glida framåt.

Slingen sänktes ned och vi drog båten baklänges in i slingen. Det kändes skönt med en kranförare med många års erfarenhet.

En utskriven bild på båtens undervattenskropp brukar vara bar att ha med sig.

För mig är detta årets mest hemska stund, alltid nervöst trots att det alltid gått bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det nån som brukar ta upp båtar som skall göra det, eller gör ni det helt själva.

Har alltid vana maskinförare i Kungshamn/Smögenområdet som tar upp mina båtar. Har alltid haft långkölade båtar.

De brukar placera en slinga i akterkant på kölen och en slinga framför kölen. Sen gör de ett litet provlyft. Det har hänt nån enstaka gång att de behövt korta längan framme.

Jag har som princip att aldrig lägga mig i arbete som jag anlitat någon att göra. I regel stör man dem bara och man blir ett irritationsmoment om man lägger sig i deras arbete. 

Har haft större båtar i ca 45 år. Ett år var jag inte närvarande vid upptagningen. Varvsperonalen skruvade loss Vindexen när de tagit ner masten och glömde den där de tillfälligt lagt den. Den blåste bort och blev skrot. Det är den enda skadan jag råkat ut för under ungefär 90 upptagningar och sjösättningar.

 

post-53310-0-82305400-1397041241_thumb.jpg.c5a1ee3b1262f45cf52f392632a905cb.jpg

 

Till skillnad från Bhemac känner jag aldrig nån oro när de olika maskinförarna hanterar mina båtar. Det har blivit ett antal genom åren - både båtar och maskinförare som lyft dom.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev toaen:

Till skillnad från Bhemac känner jag aldrig nån

Var glad för det ;)

Jag är uppväxt vid hamnen och har sett hur många lyft som helst inkl de få fall där det gått snett..

--

Hittade en bild på en N34 som de lyfter. Ser lite farligt ut med tanke på propelleraxeln. Aktra slinget under kölen känns tryggare.

 

l 1134116264.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara en bild från en sjösättning, då är det ju enkelt att fästa slinget var man vill.
När båten ligger i vattnet och ska tas upp kanske det är smidigare att lägga det aktre slinget under kölen på N34.
Hybro's förslag borde även fungera. Man vill inte få skador av felplacerat sling vid lyft på varken propeller eller axel.
Jag ska prova att göra en egen Wi-Fi kabel (max 15m RG174 kabel) till en GoPro (video) inklusive LED-belysning för att kontrollera hur det ser ut under vattnet om man inte vill bada.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polaren köpte i somras en Bison 31.

Den var tidigare lyft med sling på axeln mellan axeltrumma och lagerbock.

 

Inte speciellt lyckat, då det pissade in vatten. Mest när motorn körts.

 

Nåväl nu är det reparerat och förstärkt.

 

Priser för båten? 13 000 kr inkl

2-axel trailer.

 

Säljaren trodde det var typ svajköl.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev per_62:

Jag ska prova att göra en egen Wi-Fi kabel (max 15m RG174 kabel) till en GoPro (video) inklusive LED-belysning för att kontrollera hur det ser ut under vattnet om man inte vill bada.

Du får berätta hur det funkade! Man kan ju annars plugga en kabel direkt i GoPron men då passar inte det vanliga undervattenshuset. Där slutade mitt intresse!

Fick låna en undervattenskamera med belysning och allt, kostar bara några hundra. Fungerade jättebra så när som på att den alltid tittade åt fel håll ;)

Kollade på "underwater drone". Finns för några hundra men går via radio. 5m säger de men fan vet under vatten. Finns dyrare med kabel, jag letar lite. Skulle vara en kul grej. Dessa kan manövreras i alla ledder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara berätta hur jag gör med min Fin-Gal.

Påminner om det Hybro skrev.

Proppaxeln sticker rakt ut nära botten, rodret nedanför å framför.

 

Jag står på aktern å håller i båda slingen å liksom "sågar"  så den kommer neråt framåt men att jag känner att den ligger hela tiden mot botten. När jag inte kommer längre fram, slingen visar snett, lutar framåt,  så lyfter kranföraren en aning så slingen spänns.

 

Sedan går jag till fören å leder den slinger mot aktern så långt det går. Så provlyfter kranföraren lite till. Väger hon jämt så äre bara kliva i land å sedan lyfta tills hon är uppe ur vattnet å då kan man se att det ligger som det skall.

Detta har fungerat sedan jag haft båten.

Se pilarna på bilden. Man kan skymta propp-axeln om man zoomar in lite.

IMG_1720_CRpil.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Se pilarna på bilden. Man kan skymta propp-axeln om man zoomar in lite.

IMG_1720_CRpil.JPG


Den främre pilen - är det bogproppellern.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:
5 timmar sedan skrev toaen:

Till skillnad från Bhemac känner jag aldrig nån

Var glad för det ;)

Jag är uppväxt vid hamnen och har sett hur många lyft som helst inkl de få fall där det gått snett..

--

Hittade en bild på en N34 som de lyfter. Ser lite farligt ut med tanke på propelleraxeln. Aktra slinget under kölen känns tryggare.

 

l 1134116264.jpg


Det är kanske därför de som jobbar med att sjösätta och ta upp båtar alltid vill ha akta slinga under kölen.

XDSC_0287.jpg.d88a3449fc43f52968f89022b3d5220a.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev toaen:


Den främre pilen - är det bogproppellern.

Knappast troligt. Om så vore så sitter själva propellern inne i ett rör tvärs bogen. Röret kapat vid skrovet.

 

Gula pilarna visar väl vart slingen placeras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Hybro:
13 timmar sedan skrev toaen:


Den främre pilen - är det bogproppellern.

Knappast troligt. Om så vore så sitter själva propellern inne i ett rör tvärs bogen. Röret kapat vid skrovet.

 

Gula pilarna visar väl vart slingen placeras.

 

Nu är Ruskpricken en av mina bästa kompisar och han har garanterat ingen bogpropeller, men han gjorde ett syftningsfel i det han skrev. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

😋 Högra pilen pekar på lämplig lyftpunkt ovanför häckpropellerns axel...

 

Lite finlir att få lyftbandet på plats... kräver finkänsla.

Bilder är alltid bra att ha med vid lyfttillfället.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syftningsfel? Snyft......😂

 

Men somliga begrep att gula pilarna visar var stroppen/slingen ligger.

Min tanke var att det skulle hjälpa TS. (Bäst man "översätter" TS--trådskaparen, syftar inte på nått annat )

Att lägga aktre slingen på kölens akterkant....nja...då riskerar man att skada rodret istället å det blir dessutom obalans, vet för jag har testat när vi skulle sjösätta vid ett illfälle.

 

På min senaste transport så hade båten bogpropeller. Huga va bra det var, vid förtöjning mellan Y-bommar som mest.

Men en sån på min lilla Fin-Gal kostar mer än båten är värd.

Snyft...😪

 

Hoppas najaden kom upp fint utan skador.

 

Fin§Galemblem_cr_cr.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju budgetmodeller på bogpropeller också, Ruskpricken...

 

 

9F024054-791E-4A2E-BD31-5F486A6642D6.jpeg

  • Gilla 1
  • Haha 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Att lägga aktre slingen på kölens akterkant....nja...då riskerar man att skada rodret istället å det blir dessutom obalans

För en N34 tror jag det är ganska optimalt bla med tanke på viktfördelningen.

 

000 AK Najad_34p2.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh...att jag inte tänkte på det......det var ju genialiskt!

😁

Man skulle kunna göra't ännu biligare med två paddlar, en på var sida å två gastar som sköter dem. Då slipper man ta hål. Ännu billigare. Fast klart...gatarna skal ha lite käk å "rodde i land" supen efteråt.

Men allvar nu..hur gick det med Najaden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får ta med bilder till kranföraren så får de erfarna vägleda mig. Tycker det ser lite knöligt ut att få till dock. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt fin Najad 34 den blåa överst ;D 

Den ser väldigt lik våran Najad 34 som har blivit vit i vintras.

 

Jag vet att några lyfter framför propellern speciellt om man har folding.

 

Var har ni båten?

 

Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-03 vid 18:10 skrev Ruskpricken:

Kan bara berätta hur jag gör med min Fin-Gal.

Påminner om det Hybro skrev.

Proppaxeln sticker rakt ut nära botten, rodret nedanför å framför.

 

Jag står på aktern å håller i båda slingen å liksom "sågar"  så den kommer neråt framåt men att jag känner att den ligger hela tiden mot botten. När jag inte kommer längre fram, slingen visar snett, lutar framåt,  så lyfter kranföraren en aning så slingen spänns.

 

 

Kör också med sågmetoden på Greip. Bacchant är ju en större Fin-Gal med samma lätt egendomliga (men underhållande och karaktärsdanande) konstruktion med en propeller som sticker ut ovanför rodret. 

Inte helt enkelt att hitta rätt läge och sträck på förliga slinget sen. Tyngdpunkten ligger väldigt långt fram. Lätt att hon står på näsan trots att jag lyft henne massor av gånger. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi fick upp båten till slut. Klubben vi ligger i drar upp med vagn. Sling i akter och stötta i för. Slinget ville de absolut inte lägga ovanför propellern, då det sågs som allt för riskabelt, utan på aktre del av kölen. se bilden. 

Inte lättaste båten under dagen, men den kom upp.

 

 

 

IMG_7532.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev larban:

Inte lättaste båten under dagen

Men kanske bland de vackraste!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

15 timmar sedan skrev bhemac:

Men kanske bland de vackraste!

Haha, ja jo. det tycker vi iaf. 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...