Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
red_line

Provtrycka spridare? ( diesel )

Rekommendera Poster

Har någon här med gott resultat demonterat och provtryckt sina spridare? 

 

Misstänker nån inte tätar riktigt då den ena motorn ryker lite grått vid kallstart och ibland blir lite oljefilm på vattnet.

 

Bör man byta spridarspetsarna eller räcker det med att demontera och rengöra?

 

VOLVO PENTA tmd40

 

mvh Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev red_line:

Har någon här med gott resultat demonterat och provtryckt sina spridare? 

 

Misstänker nån inte tätar riktigt då den ena motorn ryker lite grått vid kallstart och ibland blir lite oljefilm på vattnet.

 

Bör man byta spridarspetsarna eller räcker det med att demontera och rengöra?

 

VOLVO PENTA tmd40

 

mvh Magnus

Ja de spridarna går bra att provtrycka, fjädern blir med tiden utmattad och trycket släpper. Du får en riktig insprutningsdimma och rätt bränsle mängd in i cylindern. Nu vet jag inte tvärsäkert vid skärmen här men antar att det är liknande som i kad serien,  som  i din motor, man shimsar  upp fjädern till rätt tryck. Spetsarna beroende på gångtid kan behöva bytas men en båt går så få timmar så det kanske inte är nödvändigt, den som provtrycker åt dig ser det direkt, inte så stor kostnad. Har du en 44 el 300 ser spridaren inte lika ut där går det inte att shimsa trycket, de har en typ av dubbelfjädrar som man växlar går växla en gång sedan byts spridaren ut. Om du tar bort spridarna själv se då till att märka upp dem så de återfår sin tidigare plats, varje spridare ger ett avtryck i spridarhylsan och risk finns att du får komp läckage om de byter plats.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

40- motorn är en förkammardiesel, och spridarna sitter inte i några spridarhylsor. De tätar med kopparbrickor mot toppen. Det finns också värmesköldar som ska bytas vid demontering av spridarna. De sitter i botten av hålen. Kolla hur de är vända när du demonterar, så att de nya kommer rätt.  Lämna spridarna till någon verkstad som har utrustning för att testa dem.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grå rök vid kallstart kan också bero på dålig kompression.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎10‎-‎03 vid 14:30 skrev Rollen:

40- motorn är en förkammardiesel, och spridarna sitter inte i några spridarhylsor. De tätar med kopparbrickor mot toppen. Det finns också värmesköldar som ska bytas vid demontering av spridarna. De sitter i botten av hålen. Kolla hur de är vända när du demonterar, så att de nya kommer rätt.  Lämna spridarna till någon verkstad som har utrustning för att testa dem.

Ok bra info hade penta sådan gammal teknik 1986, i traktorvärlden var det long way ago. Men spridaren lär ju ha lika funktion iaf så den ska prov tryckas, är det gängspänning på dem eller shimsning, finns ju de spridare som man gängar ihop till högre tryck med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har som vinterprojekt tänkt bygga en liknande på bilden provtryckningsutrustning för att kolla spridarna hemma, finns en del guider på nätet hur man gör. Men grundreceptet är i alla fall en domkraft för 89:- . Finns ju givetvis färdiga verktyg o köpa också. 

17451939-F9B9-47C6-B11D-3F8E00A5A309.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev red_line:

Jag har som vinterprojekt tänkt bygga en liknande på bilden provtryckningsutrustning för att kolla spridarna hemma

Vilken kul grej, lycka till. Glöm inte berätta hur det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Vilken kul grej, lycka till. Glöm inte berätta hur det går.

Det skall jag göra! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar hur högt tryck domkraften kan ge? Nu vet jag inte öppningstrycket på en bränsleventil till en vanlig småbåtsdiesel är men lite större maskiner kan det ligga på 500 bar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev bhemac:

Undrar hur högt tryck domkraften kan ge? Nu vet jag inte öppningstrycket på en bränsleventil till en vanlig småbåtsdiesel är men lite större maskiner kan det ligga på 500 bar.

 

Öppningstrycket på mina skall vara 170bar om jag förstått boken rätt. Verktygen man kan köpa på eBay går upp till 600 bar och är typ en domkraft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@red_line har också varit inne och kikat så jag  hoppas vi får ett svar 🙂

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag köpte en och provtryckte förra vintern, samt bytte spridarspetsar. Det funkade över förväntan. Spridarbilden syntes tydligt att den var kass innan bytet. Sprutade stålar. Efter bytet blev det dimma.  Samt det var lätt att avläsa trycket. 
 

klart värt köp enl mig. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Makro:

@red_line har också varit inne och kikat så jag  hoppas vi får ett svar 🙂

@Makro, skall vi utöka våran gemensamma ”verktygspool”?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

@Makro, skall vi utöka våran gemensamma ”verktygspool”?

Ja även om jag har nyrenoverade spridare på maskinerna idag vet man ju inte vad som väntar runt hörnet, så det är ju intressant att kika på vad det rör sig om för investering 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er! Jag byggde en egen lösning, var och köpte ett spridar rör på skroten som hade samma anslutning. Sen lånade jag en tryckprovningspump. Funkade jätte bra! Hittade flera dåliga spridare. Demonterade och Badade dom i en ultraljudstvätt. Vissa gick att rädda. Men fick köpa 4st nya spetsar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-07 vid 15:01 skrev larban:

Jo jag köpte en och provtryckte förra vintern

Lysande! Har du någon länk till den du köpte? 🐳

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev McLasse:

Lysande! Har du någon länk till den du köpte? 🐳

Nä jag hittar inte just den längre, men sök på Injector nozzle pop tester på ebay eller dyl. så hittar du. Tror inte min hade bättre eller sämre kvalitet än någon annan. Kostade ca 600 kr.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...