Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
kawa

Lätt oxiderad offeranod

Rekommendera Poster

Min offeranod är endast lätt oxiderad i år och jag har inga snäckor på min propeller (brons), endast på muttern som håller propellern. Anoden sitter på rodret. Tidigare år har den varit lätt anfrätt, har bytat vartannat år. Inga skador på propeller eller axel vad jag kan se. I hamnen har jag 5-6 platser på var sida där ingen använder landström, jag har använt landström väldigt mycket denna säsongen (har ingen varmvattenberedare). Olyckskorpar i hamnen hävdar att jag har problem med strömmar i axeln och propellern därför har jag inga snäckor. Någon som råkat ut för detta?

Måste tillägga att jag skrapat hela botten och målat med Hempels Silicone om nu detta kan ha någon betydelse (använde Biltemas färg tidigare).

 

Jag är lite orolig för att olyckskorparna har rätt. Någon som kan lätta på min oro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Offeranod som inte offrar fungerar inte, byt ut den snarast!
Det är generella regeln i alla fall... men det väcker ju en del intressanta frågor.

Som t ex - är rodret i metall..? Varför har det annars en offeranod?
Finns offeranod på propelleraxeln, eller på propellern..?

Och ja - färgen har betydelse. Koppar är ju en metall (om det var kopparfärg du hade), och det blir ju galvanisk spänning mellan offeranoden och kopparn. SilicOne är ju metallfri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Offeranod som inte offrar fungerar inte, byt ut den snarast!
Det är generella regeln i alla fall... men det väcker ju en del intressanta frågor.

Som t ex - är rodret i metall..? Varför har det annars en offeranod?
Finns offeranod på propelleraxeln, eller på propellern..?

Och ja - färgen har betydelse. Koppar är ju en metall (om det var kopparfärg du hade), och det blir ju galvanisk spänning mellan offeranoden och kopparn. SilicOne är ju metallfri.

Rodret är metall. Ingen anod på propeller eller axel. Sitter en kona på axeln som går ända till propellern så axeln syns ej under båten så det går inte att sätta en anod på den.

Det är de intressanta frågorna jag skulle vilja ha svar på B).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om rodret är väl skyddat med den nya färgen finns ju inget att offra för att skydda så det borde vara i sin ordning att offrandet minskat.

 

Sedan stämmer det säkert att du sluppit påväxt på propellern för att den läcker lite koppar. Hur har det varit tidigare år?

 

Det är ett känt trick att i vissa fall ta bort offeranoden från propellern för att slippa beväpning, men det är inte alltid bra.

 

Läs tråden här så blir du nog klokare när det gäller offeranoden.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare år har jag inte haft många snäckor på propellern, ca 10-15 st. Snäckorna jag hade i år stör ju inte när de sitter på muttern så jag kanske ska vara nöjd som det är och behålla anoden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...