Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Alex1977

Omega 36

Rekommendera Poster

Jag har kikat runt på div segelbåtar, och var inne i en omega 36,a. Jag föll pladask för den. Älskade allt med den. Gillar även mamba 33,an. Men känner att ska jag byta båt, så vill jag helst ha omega,n. Underbar båt. MEN!! Jag har hört att den har svag botten, och svaga tekniska lösningar. Så som röstgärn osv. Sen funderar jag på riggen, 17m med endast ett par spridare.

 

Finns det någon med erfarenhet av omegan.

Skulle bra jäkla gärna vilja ha lite info av någon/några som har erfarenhet av den.

 

Helt klart en båt jag är sugen på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en sån i fyra säsonger och är mycket nöjd med konstruktionen. Särskilt sittbrunnen som är både rymlig och praktisk. Focken räcker för semestersegling och då blir båten mycket lätthanterlig. Lättdriven i lättvind, i hårdare vind får man reva tidigt och vi seglar ibland för bara fock.

Svag botten har jag inte märkt av. Röstjärnen ser bra ut, vi spänner riggen hårt och har inte märkt några rörelser vid röstjärnen. 

Masten är lång, enkelspridarna funkar bra men backstag behövs i hårdare vind för att spänna upp förstaget. 

Hade jag fått ändra på nåt så skulle jag valt 20 cm djupare köl och 2-300 kg till längst ned för att få ökad styvhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte standard. Men det går förstås att sätta dit.

Omega båtarna seglar fint och går som bäst i fint väder på ostkusten. Har själv seglat en Omega 34 i 10 år.

Vad menar jag då med bäst på ostkusten? Jo skärgårdssegling i sjöbris 4,5 m/s utan stora vågor. Det väder som kanske är vanligast på sommaren när man vill ut och segla, då går omegorna som bäst. Vid hårdare väder och kraftigare sjö så finns det båtar med lägre riggar som gör bättre ifrån sig.

Inte ens Omega 42 ritad av Peter Norlin har 2 spridar rigg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Stan:

Vad menar jag då med bäst på ostkusten? Jo skärgårdssegling i sjöbris 4,5 m/s utan stora vågor.

Som norrlänning känner man sig tvungen att ge bakläxa här. Ostkusten sträcker sig långt utanför skärgårdarna...

 

Har för övrigt sett Omegor även på mina breddgrader, det går nog det också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När Peter Norlin tappade masten när han seglade från Finland sa att norlin 

42 är inte en båt som man seglar med på havet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...