Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Storma

Vem har råd med en ny båt idag?

Rekommendera Poster

2018-09-30 vid 21:34 skrev Storma:

En av mina drömbåtar är en Targa 32 med ett par mustiga VP D6-435. Slutnotan skulle hamna långt norr om tre miljoner, kanske uppåt fyra, vilket förstås är en utopi för de flesta av oss.

Min tanke är att det enbart är en liten klick mycket välbeställda som har möjlighet att köpa en ny stor båt idag. För hur skulle den vanliga löntagaren kunna lösa ett köp i klass med exemplet ovan? Och så driften på det.

 

Självklart gäller min undran också segelbåtar +40 fot - hur går det till?

Tjena! Såhär typ exakt 4 år senare! Hehe jag drar igång denna tråd igen, då jag blev nyfiken! Jag är också Targa fan! Drömmen är en 32a eller 37a och då en ny som man får speca själv😉 hur har det gått? Har du kommit närmare att uppfylla drömmen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS har inte varit inloggad sedan julafton 2018, så skicka ett PM om du vill ha svar.

 

Med tanke på den radikalt förändrade ekonomin i samhället med corona (hemester några år) och nu krig i Ukraina kan ju tråden vara intressant.

 

Vem har råd med en ny båt idag (2023)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

Med tanke på den radikalt förändrade ekonomin i samhället med corona (hemester några år) och nu krig i Ukraina kan ju tråden vara intressant.

 

Vem har råd med en ny båt idag (2023)?

Det är nog ingen större skillnad. De som tidigare hade råd med nya båtar i prisklassen miljon+ kommer till allra största delen ha råd nu också. De allra billigaste båtarna lär också ha köpare.
Värst är det nog för båtar på mellannivå, säg 100-500 tusen.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev raol:

Det är nog ingen större skillnad. De som tidigare hade råd med nya båtar i prisklassen miljon+ kommer till allra största delen ha råd nu också. De allra billigaste båtarna lär också ha köpare.
Värst är det nog för båtar på mellannivå, säg 100-500 tusen.
 

Ja, det är den ena kategorin som har råd med nya båtar idag.

Den andra kategorin nybåtsägare är kanske bankerna, ävensom ränteläget inte direkt är idealiskt på något sätt för att låna pengar till båtköp.

 

Nu skall jag inte köpa någon ny båt, men en sådan motorbåt, som jag kan tänka mig, i 29-30-fotsklassen kostar ju sisådär två och en halv till tre och en halv mille eller mer, och sedan tillkommer kostnader för bottenmålning, gardiner, sittdynor, madrasser, navigationsutrustning och en massa andra saker som man anser borde ingå i köpet av en båt i den prisklassen. Men man "måste" ju köpa till ett "förtöjningspaket" med fyra linor, fyra fendrar för omkring 3000 kr... 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sagt upp min 20 åriga prenumeration av Praktiskt Båtägande.

 

Två anledningar.

 

Erlandssons Brygga som fortfarande år efter år ger sken av alla prylar de har till salu någon gång har kostat 20 - 30 % mer, än vad som annonseras. Jag tror inte det är sant, har aldrig gjort.

 

De allra flesta nya båtar som visas, börjar vid en prislapp på långt över vad Svensson har råd med. Oftast 1.5 till 3 miljoner.

 

Har aldrig varit aktuellt för mig, men kanske för den stora massan.

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att prispuckeln redan har nått max, både vad gäller båtar, husvagnar och husbilar.

 

Folk vill börja åka söderut på charter igen, nu när Coronan lanar. Och pengarna de satsade kontant eller som lån, vill de ha tillbaks.

 

Lär bli många objekt till salu.

 

Nu har jag redan båt, med en billigare husbil vore ett fint komplement.

Bevakar marknaden.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En betraktelse jag gjort när det gäller båtliv och sommarstugor är att allt har blivigt flådigare och att utövarna har förändrats. I början av 70 -talet när jag började med utförsåkning i fjällen, så var stugorna små och de som var där hade ett genuint skidåkningsintresse. Det fanns t.o.m. de som tältade bara för att få åka skidor. Fordonsparken var av det skruttigare slaget. När så båtlivet började med övernattningsbar båt i slutet av 70-talet var det samma sak. De skruttigaste bilarna stod på hamnparkeringen och sommarstugorna i skärgården var inte mycket att skryta med. Det var oftast familjer som samlats kring ett brinnande intresse och då var inte bilar något man hade råd att lägga så mycket pengar på. Idag står de flådigaste bilarna på hamnplanen och stora båtar ligger vid bryggorna. Samma sak i fjällen där fina bilar står utanför fina stugor. I skärgården har också husen blivit större. Naturligtvis har de flesta fått det bättre men jag tror att de med små medel som förr lade de pengar de hade på båt eller/och fjälliv har blivit utkonkurerade och har idag inte råd. Detta kan naturligtvis skilja var i landet man har sin referensram. Sedan -79 till idag har löneutvecklingen varit +63% efter borträkning för inflation. Spelar också roll.    

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Hybro:

Gissar att prispuckeln redan har nått max, både vad gäller båtar, husvagnar och husbilar.

 

Folk vill börja åka söderut på charter igen, nu när Coronan lanar. Och pengarna de satsade kontant eller som lån, vill de ha tillbaks.

 

Lär bli många objekt till salu.

 

Nu har jag redan båt, med en billigare husbil vore ett fint komplement.

Bevakar marknaden.

 

 

Ta en husvagn i stället. Billigare och när man kommer till målet är det bara att koppla loss och utforska omgivningarna med bilen. Boendet står kvar. Toppen för livet före och efter båtsäsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev excel319:

Sedan -79 till idag har löneutvecklingen varit +63% efter borträkning för inflation. Spelar också roll.    

Lägg då till den generation (60-70 talister) som har föräldrar som i många fall bott i hus/bostadsrätt och betalt av alla bostadslån och bostaden i tillägg ökat i värde lavinartat. Många av de har alltså 63% högre löneläge än sina föräldrar och har kanske också redan inkasserat bra arv från föräldrars bostäder.

 

Många är de äldre som inte har stora besparingar på banken, men bor i en bostad som blivit värd många miljoner under deras livstid.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det väl ett klargörande.

 

M a o kanske dags att sätta sprätt på lite pengar.

Men nån annan båt blir det inte... Cumulsen duger 5 år till.

Sen rear jag ut den.

 


😉

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla,

Spännande reflektioner och intressanta synpunkter. Visst vore det kul om jag som "vanlig löntagare" hade kunnat unna mig en splitter ny 35 fotare, men båtar är och har "alltid" varit dyra för vanliga löntagare.

 

Jag hade tidigare en Saltö 31 byggd 1973 i vilken jag hittade originalkvittot på rimliga 220.000. 1973 var den genomsnittliga månadslönen i Sverige 3917:- (Tjänstemän privat sektor) Det innebär att min Saltö kostade 4,68 årslöner.

2021 var genomsnittslönen 48.800 för samma tjänstemän och ska denne person spendera 4,68 årslöner på en båt blir summan 2,74 MSEK

 

En ny Aquador 300HT vilket jag gissar är en ganska relevant jämförelse mot 70-talets Saltö kostar 3,3 MSEK vilket är ytterligare en årslön (5,63)

Att Aquadoren är dyrare än Saltön är också rimligt då utrustningarna skiljer ganska markant. Som exempel bestod navigationsutrusningen på min gamla Saltö av en för tiden väldigt avancerad elektronisk kompass medans en modern båt har elektronik för rejäla summor. 

 

Så visst är det mycket pengar för en båt - pengar som kanske inte just jag har råd med men jag kan glädjas åt att det finns så många andra som faktiskt HAR råd - för det betyder att dessa fina båtar snart kommer ut på begagnatmarknaden för sådana som mig

/Christian

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med stigande kostnader rakt över för livets basala nödvändigheter, utan flärd, så kan man tro att det är svårt att få lönen att även räcka till för räntor och amorteringar.

 

Kan ju bli knepigt för de som redan satt sig i klorna på bankerna.

 

.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag reagerat på när jag läst broschyrer med tillhörande prislista är att båtfabrikanterna försöker att pressa priset på båten genom inte skicka med några självklara tillbehör när man betalar det lägsta priset. Om man vill ha en starkare motor kostar ju det extra vilket inte är så konstigt. Men man säljer en massa saker i olika tillbehörspaket vid sidan om och tar då ohemult bra betalt för dessa. 
Jag har då tidigare nämt saker som bottenmålning, gardiner, sittdynor och sådana saker. Liksom så ”förtöjningspaketet”… För några år sedan innan pandemierna, på båtmässan tittade jag på en båt från välkänd nordisk tillverkare, där inte ens en vanlig kompass ingick i grundutrustningen, men väl en för dåtiden, enkel plotter, den då billigaste modellen från Garmin, ville man ha något bättre och med ekolod så fick man betala mer än vad en sådan plotter med givare såldes för i montern på mässans andra våning. En tillverkare hade även ett säkerhetspaket att köpa till, detta innehöll en mekanisk länspump och en vanlig hästskoformad livboj, till det tredubbla priset av vad dessa saker skulle kostat i en butik, men klart då var ju dessa grejer inte monterade på båten, som de hade varit om man valde till detta säkerhetspaket. Sedan då ”gardinpaketet” för 5000 kr… och förtöjningspaketet…

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har många gånger tänkt hur kul det skulle vara att starta upp en tillverkning (jag har inget kapital för det så jag bara fantiserar här) där man tar fram en riktigt bra båtmodell i en attraktiv storlek för en finansiell nivå som bara har begagnat i dag. En båt som bara tillverkas i ett utförande, utan dyra träslag, utan avancerade lösningar. I stället inredning som "gjuts"/lamineras i färdiga formar och bara lyfts in i båten, skruvas fast och sen är det klart. Löpande band. Stora volymer.

Jag är helt övertygad om att man skulle kunna bygga och sälja 35-fotare med bra kvalitet för under miljonen med det upplägget. Visst, träfetischisterna får inte sitt lystmäte, men då finns det gammal skit på marknaden att köpa. För de som vill ha nya grejer, med alla fördelar det innebär för skrovform, tekniska lösningar, ny motor, m m, så kan man få det i stället. Som bonus slipper man en mörk och deprimerande inredning som ser ut som en gillestuga i villa från 1975.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev raol:

Jag har många gånger tänkt hur kul det skulle vara att starta upp en tillverkning (jag har inget kapital för det så jag bara fantiserar här) där man tar fram en riktigt bra båtmodell i en attraktiv storlek för en finansiell nivå som bara har begagnat i dag. En båt som bara tillverkas i ett utförande, utan dyra träslag, utan avancerade lösningar. I stället inredning som "gjuts"/lamineras i färdiga formar och bara lyfts in i båten, skruvas fast och sen är det klart. Löpande band. Stora volymer.

Jag är helt övertygad om att man skulle kunna bygga och sälja 35-fotare med bra kvalitet för under miljonen med det upplägget. Visst, träfetischisterna får inte sitt lystmäte, men då finns det gammal skit på marknaden att köpa. För de som vill ha nya grejer, med alla fördelar det innebär för skrovform, tekniska lösningar, ny motor, m m, så kan man få det i stället. Som bonus slipper man en mörk och deprimerande inredning som ser ut som en gillestuga i villa från 1975.

Det var väl ungefär vad Pelle P tog sig för under 70-talet när Maxi 77:an kom till världen. På den tiden var hans idéer revolutionära. För ett tiotal år sedan provade något tyskt varv något liknande på ett 40 fots skrov med enkel inredning utan lullull, den dog ut ganska snart då folk i regel vill ha ombonat runt omkring och då får det kosta lite mer än det simplaste.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men man säljer en massa saker i olika tillbehörspaket vid sidan om och tar då ohemult bra betalt för dessa

Huvudet på spik.

Jag tillhör dem som ganska nyligen faktiskt köpt ny båt, trots att jag/vi inte är så mycket annorlunda än den vanliga "Svensson". Men en såld båt (där jag i princip fick betalt med bra timlön för alla nedlagda byggtimmar) och en del annat, inte minst många års sparande samt lite tur med aktier, fonder, valutaspekulation (norska kronan störtdök ju när C19 bröt ut) gav den summa som behövdes. Vi har t ex heller ingen sommarstuga.

 

Men inte köpte vi med "tillbehörspaket". Nej, inte ens med allt i "grundpaketet" tog vi med. En del varv är inte flexibla, men vi hade möjligheten att välja bort en del (väldigt dyra, skulle det visa sig) "onödigheter" som elektriskt höj- och sänkbara bord, designdetaljer utan funktion (pelare med träklotsar) o.s.v. Så vi kom en bit under listpris, låt vara för en då inte helt färdig "ny" båt.

 

Men på tal om just priset på tillbehör så finns till vår båt de nästan obligatoriska takfönstergardinerna av plissétyp. Fyra sådana, av samma typ som man kan köpa till huset hemma, håller solvärmen ute när det gassar på glastaket. Vad skulle de kosta i "paket" från varvet, visserligen monterade ?  Jo, 50.000:- !!  Det är ungefär x10 priset jag sedan verkligen betalade för en uppsättning måttbeställda plus de aluminiumprofiler som behövdes utefter sidorna.

 

Vidare skulle de två skrovfönstren i midkabinen kosta c:a 20.000:- i tillägg. Nödvändiga tycker de flesta för att inte ge "grottkänsla" i midkabinen.

Själva fönstret är ju en bråkdel av kostnaden och monteringen är sedan egentligen inga problem. Men här förstår jag lite mer de som betalar varvets höga pris, att såga upp ett stort hål i skrovet strax ovan vattenlinjen på en ny båt är inte alla som mentalt fixar....

 

Sedan finns det faktiskt saker som kan vara prisvärda. T ex beställde jag båten bottenmålad (med primer, totalt 2+2 lager) och för den pengen hade jag - som annars tvingats handla detta i Båtbutiken - bara fått bottenfärg och primer. Tyvärr verkar varvet missat att avfetta innan så mycket lossnar vid varje bottentvätt 😞 .

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar knäcka extra lite på en marina/sjömack i norra Bohuslän under semestertid. 
 

På denna ort bor en skön lirare som är ca 45, inga barn ingen fru, särbo med flickvännen. Han köpte förra sommaren en begagnad princess v52 årsmodell 2013, en riktigt fin båt som knappt syns att den är 10 år gammal. Den kostade säkert 12/15 Mill ny, han köpte den för 7.4. Endast 200 gång timmar, dubbla cat c12 715hk maskiner, en riktig stekarbåt helt enkelt men jäkligt fin.

 

killen är rätt känd i området, är uppvuxen där men bor numera i Skåne, startade sin frima när han va 35, håller på med olika installationer av bla larm/fiber övervakning osv. 
 

han har setts tidigare år i mindre båtar eller i nån flashig bil, det har vart både Bentley Porsche & Ferrari genom åren. 
 

hans firma är ingen miljardaffär dirket, men den går ändå väldigt bra, ca 50-60 miljoner i omsättning och runt 35% vinst, aktieutdelning på ca 1.5-4 miljoner under senaste 3-4 åren. 
 

jag frågade honom vad han ska med en sån båt till, han som är typ ensam endast har flickvännen på distans, jo men en sån här är ju mycket coolare än en Ferrari,

(vilket jag kan hålla med om) det skänker mycket mer glädje att kunna ta med vänner o släkt osv på turer med den här och bo bekvämt ombord osv.

 

dock skulle han behålla sin powerboat som han köpte för 2 år sen, en fountain 42, för att köra lite poker run och åka på träffar osv. Jag sa till honom i höstas när han gjorde service på fountainen att 2023 blir dyrt med 2 båtar av denna kalibern. Äch i maj kommer en ny aktieutdelning så då gasar vi på igen.. finns alltid nån som lyckats med att bygga upp nånting som ger bra med stålar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aaaaaha...

 

Man ska tydligen vanligtvis ta stora lån i samband med köp av dyrare prylar.

Blir inte detta känsligt då räntan höjs?

 

Å andra sidan. Då hoppas på att sälja till samma pris?

Blir det möjligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev IngemarE:

Huvudet på spik.

Jag tillhör dem som ganska nyligen faktiskt köpt ny båt, trots att jag/vi inte är så mycket annorlunda än den vanliga "Svensson". Men en såld båt (där jag i princip fick betalt med bra timlön för alla nedlagda byggtimmar) och en del annat, inte minst många års sparande samt lite tur med aktier, fonder, valutaspekulation (norska kronan störtdök ju när C19 bröt ut) gav den summa som behövdes. Vi har t ex heller ingen sommarstuga.

 

Men inte köpte vi med "tillbehörspaket". Nej, inte ens med allt i "grundpaketet" tog vi med. En del varv är inte flexibla, men vi hade möjligheten att välja bort en del (väldigt dyra, skulle det visa sig) "onödigheter" som elektriskt höj- och sänkbara bord, designdetaljer utan funktion (pelare med träklotsar) o.s.v. Så vi kom en bit under listpris, låt vara för en då inte helt färdig "ny" båt.

 

Men på tal om just priset på tillbehör så finns till vår båt de nästan obligatoriska takfönstergardinerna av plissétyp. Fyra sådana, av samma typ som man kan köpa till huset hemma, håller solvärmen ute när det gassar på glastaket. Vad skulle de kosta i "paket" från varvet, visserligen monterade ?  Jo, 50.000:- !!  Det är ungefär x10 priset jag sedan verkligen betalade för en uppsättning måttbeställda plus de aluminiumprofiler som behövdes utefter sidorna.

 

Vidare skulle de två skrovfönstren i midkabinen kosta c:a 20.000:- i tillägg. Nödvändiga tycker de flesta för att inte ge "grottkänsla" i midkabinen.

Själva fönstret är ju en bråkdel av kostnaden och monteringen är sedan egentligen inga problem. Men här förstår jag lite mer de som betalar varvets höga pris, att såga upp ett stort hål i skrovet strax ovan vattenlinjen på en ny båt är inte alla som mentalt fixar....

 

Sedan finns det faktiskt saker som kan vara prisvärda. T ex beställde jag båten bottenmålad (med primer, totalt 2+2 lager) och för den pengen hade jag - som annars tvingats handla detta i Båtbutiken - bara fått bottenfärg och primer. Tyvärr verkar varvet missat att avfetta innan så mycket lossnar vid varje bottentvätt 😞 .

Spiken i kistan… ja jag blev ju inte förvånad av din berättelse. 
Min båt var väl omkring 12-13 år gammal när jag köpte den, men det kändes bra att ha några gds-projekt att ta till, som inte kostade så mycket. Just gardinerna var solblekta, varken jag eller frun är bra på att sy, så det blev att gå till Panduro och köpa textilfärg… ja det blev väl nästan bra, iallafall bättre än innan.

 

En bryggranne ville köpa en nu båt ”utan allt” motor, inredning, bogpropeller skulle väl finnas, sedan ville han bygga/installera allting själv, men enligt uppgift ville inte tillverkaren sälja en halvfärdig båt, man var rädd om sitt kvalitetsyrke. Vi som minns 60- och 70-talen minns ju de båtarna man kunde köpa i halv- eller trekvartsfabrikat, köp det nödvändigaste och bygg resten själv… och vi vet ju nu hur stor kvalitetsskillnader det kan vara på sådana båtar.

 

En kompis ville köpa en ny Nimbus utan navigator, och den skulle bli dyrare än en båt med en standardnavigatorn installerad…. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en riktigt dyr navigator😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

Det var en riktigt dyr navigator😁

Ja, det är inte klokt!

Jag brukar kunna undvika hänsyftningsfel, men missade denna gången 😀.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-01-07 vid 16:43 skrev IngemarE:

- - -

Sedan finns det faktiskt saker som kan vara prisvärda. T ex beställde jag båten bottenmålad (med primer, totalt 2+2 lager) och för den pengen hade jag - som annars tvingats handla detta i Båtbutiken - bara fått bottenfärg och primer. Tyvärr verkar varvet missat att avfetta innan så mycket lossnar vid varje bottentvätt 😞 .

Du har väl garanti på jobbet. Det bör vara tillverkaren/leverantören som ska gör om bottenmålningen om den inte sitter som den ska.

 

Jag köpte själv ny båt för ca 10 år sedan där bottenmålningen ingick. Det blev någon miss på blykölen så färgen släppte vid första höstens högtryckstvätt. Varvet målade om utan att knysta och sedan har färgen suttit fast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lintott:

Du har väl garanti på jobbet. Det bör vara tillverkaren/leverantören som ska gör om bottenmålningen om den inte sitter som den ska.

Visst är det så.
Men i och med att den är köpt direkt av varvet på norska vestlandet så är det inte praktiskt vettigt att åberopa en åtgärd som kräver att båten "lämnas in". Dvs transporteras till varvet för åtgärd. Jo, man skulle kunna tänka sig andra lösningar, jag vet.

En del andra småsaker däremot - som kunnat skickas o.s.v. - har både ersatts och eget jobb även kompenserats. Så ingen skugga över varvet egentligen, man har generellt tagit sitt ansvar.

 

(Köpte den f.ö. mitt i perioden när C19 stängt gränsen Sverige/Norge, vilket också sammanföll med att den svenska ÅF inte verkade ha prio/intresseav att sälja dessa båtar (fick helt enkelt aldrig en offert, bara en massa "tittar på det snart"). Därför köpt direkt från varvet och importerat själv - med de "risker" det innebär som frånvaron av ÅF att kontakta vid strul. Men det kompenserades ju delvis på "annat sätt" i mitt fall 😉).

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...