Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Storma

Vem har råd med en ny båt idag?

Rekommendera Poster

En av mina drömbåtar är en Targa 32 med ett par mustiga VP D6-435. Slutnotan skulle hamna långt norr om tre miljoner, kanske uppåt fyra, vilket förstås är en utopi för de flesta av oss.

Min tanke är att det enbart är en liten klick mycket välbeställda som har möjlighet att köpa en ny stor båt idag. För hur skulle den vanliga löntagaren kunna lösa ett köp i klass med exemplet ovan? Och så driften på det.

 

Självklart gäller min undran också segelbåtar +40 fot - hur går det till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par i övre medelåldern som byggde eller köpte en villa i en attraktiv del av ett storstadsområde på 60- eller 70-talet, säljer huset och flyttar till en billigare lägenhet när alla barn är vuxna och utflugna. Kan nog lätt frigöra några miljoner. Resten bör gå att låna till.

 

Relativt välbeställda personer med högt värderade bostäder som är lågt belånade och som kombinerar sparpengar med ökat lån på bostaden för att finansiera köpet.

Men det enkla svaret är väl att det inte finns några vanliga löntagare som har råd med det.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl ingen skillnad mot de som hade råd att köpa en Storebro på 70-talet... 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Storma:

Min tanke är att det enbart är en liten klick mycket välbeställda som har möjlighet att köpa en ny stor båt idag.

Håller med 535GT, det är inte bara idag, det har alltid krävts något utöver det vanliga för att ha möjlighet att köpa en ny stor båt.

 

Samtidigt kan man genom den ständigt ökande båtstorleken konstatera att många har det ekonomiskt bättre idag jämfört med tidigare.

 

Ja, hur går det till att skaka fram fyra mille?

Det ligger nog mycket i det Raol skriver, man har köpt sitt hus billigt i en storstad eller nära en storstad. Kanske inte på 60/70-talet eftersom man då troligen är nästan döende idag, men kanske har man föräldrar som köpte hus då när (S)taten betalade betalade räntorna och lånen försvann genom hög inflation.

 

Sedan har vi egna företagare inom alla yrkeskategorier som ofta, men inte alltid, har möjlighet att med mycket slit tjäna ihop rejält med pengar.

 

En del har gjort klipp på börsen både genom långsiktiga köp och genom day trading, även vanliga löntagare menar jag. En sjukgymnast jag gick till berättade att hennes man tjänade en hel del på nätpoker, betydligt mer än vad hon tjänade som privatpraktiserande sjukgymnast.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativ till sommarstuga eller husbil.

Funkar även som skrytobjekt eller pörtstuga.

 

Ägare till 95 % av båtarna i hamnen, övernattar inte 5 nätter på något annat ställe under sommaren.

 

Gör möjligen en dagstur, när det är helt vindstilla.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbade ett tag med en sotare som hade köpt en villa strax utanför Göteborg på 90-talet. Minns jag rätt sålde de den med 4-5 miljoners vinst. Sotare är inte direkt överbetalda, ska man veta också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sommarstugor har också sjuka priser, några milj för 50m2 på ofri grund. Många av dessa köps genom att belåna den högt värderade villan, sommarstugan går ju inte att belåna.

Men förr eller senare spricker bubblan, det gör den alltid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är fler än man tror som har tillräckligt med deg. Sedan ska man ju vilja lägga pengarna på en båt med. Som någon sa så är det väl samma sak som med t ex Storebro på 70-80 talen. Det fina är att eftersom det finns folk med pengar som köper nya båtar så "rinner de ned" i hierkarkin med åren och blir relativt överkomliga båtar till slut. Är det dessutom ett kvalitetsmärke så hålls värdet bra länge.

 

Ganska många har gjort bra fastighetsaffärer de senaste 20 åren och sitter med låga/inga lån. Dito ganska stort antal personer som har dragit nytta av börsuppgången och sitter på ganska stora aktieportföljer (fler än många tror)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev thundergod:

Det fina är att eftersom det finns folk med pengar som köper nya båtar så "rinner de ned" i hierkarkin med åren och blir relativt överkomliga båtar till slut. Är det dessutom ett kvalitetsmärke så hålls värdet bra länge

Det är faktiskt något är riktigt bra. Dyra båtar som byggdes med kvalitet håller länge, dessutom har de tidigare ägarna haft råd att sköta underhållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får börja med att tacka för alla tänkvärda svar, och sen fortsätta med att rubriken var lite olycklig. Jag menade kanske inte att trycka så hårt på just "idag", det råkade bara bli ett ord för mycket. Jag hade säkert postat ämnet (om datorn funnits) redan -84 när Storebro XX var het.

 

Men tillbaks till ämnet. Visst kan man ha sålt sin villa man köpte (och betalade?) för länge sen, men då har man ju en gång suttit i samma sits - förmodligen hårt belånad, men möjligen med bättre villkor. Och visst kan man ha valt bort husbilen för en stor båt istället, men det är också lite samma sak.

 

Vad jag egentligen famlar efter är nog vem båttidningarna skriver för? Lite i förbifarten slänger man ur sig att "teak på alla plana ytor får man loss för prisvärda 175.000 kr."  "Och en uppgradering Till nästa maskinstorlek, ca 250.000." Ungefär. Det kan nog vara det jag undrar. Känns det som att möjligheten finns att bli ägare till skeppen i tidningarna?

Redigerad av Storma

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem/vilka båttidningarna skriver för är ju en lite annan frågeställning. 

Jag tror att de skriver en hel del artiklar för att "vanliga" (vem f_n är vanlig?) människor gillar att drömma. Titta på hur många som tippar så inser man att många drömmer och hoppas. 

Sen tror jag att en inte helt oviktig faktor är att reportrarna får tillfälle att testa båtar de aldrig själva skulle ha råd att köpa, och vem skulle inte vilja det då och då?

 

Själv köpte jag en sprillans båt för 8 år sedan. Barnen hade flyttat hemifrån och kostnaderna sjönk rejält (alla ni som kommer ihåg hur mycket en grabb på 16-17 år äter och hur mycket mjölk som går åt fattar). Tog ett större lån med huset som säkerhet och har gjort allt jag kan för att betala av på lånet så det inte är för stort den dag jag går i pension. Har hållit hårt i plånboken och levt billigt i övrigt. 

Visst, jag har ett relativt välbetalt jobb men tjänar inte värst mycket mer än genomsnittet, men jag har tex inte bytt kök på drygt 30 år. Sånt minskar kostnaderna. 

Sen tror jag att priserna på nya båtar stuckit iväg de senaste åren. 

Så visst går det även att spara ihop till en större båt! Kanske inte som en Targa 32:a men...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev ChristerN:

Vem/vilka båttidningarna skriver för är ju en lite annan frågeställning. 

Jag tror att de skriver en hel del artiklar för att "vanliga" (vem f_n är vanlig?) människor gillar att drömma. Titta på hur många som tippar så inser man att många drömmer och hoppas. 

Sen tror jag att en inte helt oviktig faktor är att reportrarna får tillfälle att testa båtar de aldrig själva skulle ha råd att köpa, och vem skulle inte vilja det då och då?

 

Själv köpte jag en sprillans båt för 8 år sedan. Barnen hade flyttat hemifrån och kostnaderna sjönk rejält (alla ni som kommer ihåg hur mycket en grabb på 16-17 år äter och hur mycket mjölk som går åt fattar). Tog ett större lån med huset som säkerhet och har gjort allt jag kan för att betala av på lånet så det inte är för stort den dag jag går i pension. Har hållit hårt i plånboken och levt billigt i övrigt. 

Visst, jag har ett relativt välbetalt jobb men tjänar inte värst mycket mer än genomsnittet, men jag har tex inte bytt kök på drygt 30 år. Sånt minskar kostnaderna. 

Sen tror jag att priserna på nya båtar stuckit iväg de senaste åren. 

Så visst går det även att spara ihop till en större båt! Kanske inte som en Targa 32:a men...

 

 

Haha, :tummenupp på den! Kan nog vara så att reportrarna skriver för sin egen vinning. Men visst är det kul att drömma bort ett par timmar med senaste numret i knät. ...Ända tills man vaknar upp djupt bitter när det utopiska skimret försvunnit.

 

Det låter som att du inte vräkt pengar på oviktigt trams i livet, då är man värd en fin båt. Men annars låter det som att det krävs en större del av livet för att lösa en båtaffär. Trist, jag vill ju köpa nuuu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Större bo-båtar har som regel alltid varit dyra. Antingen är man ekonomiskt oberoende eller så motiverar man (frivilligt eller ofrivilligt) kostnaden med att det är istället för en sommarstuga. Eller åtminstone till viss del. Folk campar ju inte på sjön idag i samma omfattning som för 20-30 år sedan.

 

Det som förvånar mig lite mer är marknaden (eller den förmodade marknaden) för helt öppna dagbåtar - i princip väldigt stora styrpulpeter för  en miljon - och uppåt. Men det är väl där vissa känner att dom kan sticka ut riktigt ordentligt. - "Titta...vad rik jag är. Jag fiser bort en mille på en badbåt..." 😎

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lever ensam, bor halvdyrt och har en förhållandevis låg lön. Har månadsutgifter kring 14 000 kr och har som mest ca 3000-4000 kr "över" en normal månad. Många i min bekantskapskrets tjänar uppåt det dubbla. Tänk er ett par med sammanlagd bruttoinkomst på 80 000 kr/mån, och med motsvarande boendestandard som mig. Det blir inte dubbelt så mycket som mig i månadsutgifter, utan kanske 1.5 ggr. Låt säga 22 000 per månad. Netto bör de få ut närmare 55 000 kr tillsammans. Det handlar alltså om 30 000 kr per månad att kunna spara, eller avbetala ett båtköp. En miljon på tre år. Så det är inget extremt som krävs.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev hbengtsson:

 

Det som förvånar mig lite mer är marknaden (eller den förmodade marknaden) för helt öppna dagbåtar - i princip väldigt stora styrpulpeter för  en miljon - och uppåt. Men det är väl där vissa känner att dom kan sticka ut riktigt ordentligt. - "Titta...vad rik jag är. Jag fiser bort en mille på en badbåt..." 😎

Ja visst är det konstigt? Såna båtar har så smalt användningsområde att de borde vara diskvalificerade redan på ritbordet. Men som du säger är de bra att visa upp sig i, gärna där så många som möjligt kan titta på. Ja ja, jag är avis. Lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev raol:

Netto bör de få ut närmare 55 000 kr tillsammans. Det handlar alltså om 30 000 kr per månad att kunna spara, eller avbetala ett båtköp. En miljon på tre år. Så det är inget extremt som krävs.

Elegant uträkning. Du har självdiciplin och vet vad du kan kosta på dig och inte. Tror inte det gäller de flesta andra.
Ditt hypotetiska par som du beskrivit kommer inte att fokusera 100% på avbetalningen av sin hypotetiska båt utan kommer att använda sina pengar på annat. Nya bilar, resor osv. när man "har råd" ...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Storma:

 

 

Redigerad av Storma

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läst igenom tråden och tycker det är bra inlägg i debatten, personligen tycker jag att prisbilden blivit otroligt skev i båt branschen. I övriga samhället tenderar kapitalvaror bli billigare se på bilar de har totalt sett blivit billigare idag sett till inkomsterna. Men inom marint liv har priserna totalt sett ökat, kolla bara på motorer en diesel motor från penta runt en halv mille tio år senare fasas delarna ut osv. När jag var barn så var en storebro i en egen klass som man drömde om, men det fanns då billigare båtar för vanligt folk. Idag tycker jag båtarna för vanligt folk dragit iväg i inköpskostnader som tenderar vara orimliga. Kollar vi även på andrahandsvärdet så är det ju bedrövligt, en ny båt börjar likna en bil i värdetapp. Men då du köpt din båt kommer ju de faktiska kostnaderna bryggplats, upptagning service underhåll samt bränslekostnader om du nu har motorbåt. För många är nog bara de fasta kostnaderna för höga för att välja båt över huvudtaget. På sommarkvällarna tänker man ibland man skulle ha en lite större, på hösten är jag skitnöjd jag har en mindre då skulle ja helst bara vilja ha roddbåt. Säsongen är i regel två månader för den genomsnittlige båtägaren, och jag har svårt förstå hur man kan lägga flera miljoner på en plastbit som flyter någon månad per år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samtidigt är ju faktiskt en del av de större båtarna flytande sommarstugor. Folk bor i dem på helger utanför den typiska båtsäsongen, utöver den tid de ändå är ute med dem. Det är flera båtar runt där vi har vår båt där det är så. Är man två vuxna och några barn, så vill man nog ha 35+ fot för att få plats bekvämt utan att gå varandra på nerverna eller behöva stuva om mellan nattkonfiguration och dagkonfiguration varje dag.

Om så bara tre procent av den arbetande befolkningen har den ekonomi som krävs, så är det ju ändå ett par hundra tusen. Om bara en mindre andel av dem faktiskt köper en båt är det fortfarande tiotusentals. Så jag kan nog ändå förstå att det finns en marknad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog nöja dig med ett budgetalternativ, Targa 31 säljs bara med 2 x D6-400 så då kanske du har råd . . .

 

Jag vill ha en ny BMW M5 och den mycket billigare än din dröm och ändå har jag inte råd . . .

 

Jag tror att du får trösta dig själv med lite begagnade alternativ. Den här ser ut som ett kanonköp om du tycker att 4 mille är mycket 

 https://www.blocket.se/goteborg/Targa_31__07__2x_D6_350_81063296.htm?ca=15&w=3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båttidningarna skriver om stora båtar för att folk vill läsa om dem. Det är i symbios med tillverkarna eftersom de inte skulle släppa fina ofta kundbåtar till test om de inte hade någon vinning av det. Det handlar till stor del om att leverera drömmar och odla ett intresse för varumärken mm. Precis samma sak som att Teknikens värld testar Ferrari och RR mm.

 

Vill man läsa en riktig "drömtidning" så ska man köpa sig ett ex av Boat International! Fenomenal tidning som ger en inblick i en heeeelt annan värld än den svenska sk "storbåtsvärlden"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt intressant ämne och mycket bra synvinklar.

 

Funderar själv väldigt mycket i de här banorna då jag verkligen skulle vilja upp i storlek. 35-fot känns bara som en kompromiss då jag egentligen vill upp till 40 fot direkt men summorna känns egentligen helt orimliga och då tittar jag endast på begagnat. Någon nämner att det är ett alternativ till sommarstuga men då ska man komma ihåg att man gör en oerhört stor prioritering till sitt båtliv. Den dagen man slutar arbeta är sommarstugan troligtvis värd en mindre förmögenhet medans båten har tappat en hel del i värde. Den har dessutom under ägandeperioden kostat STORA summor att äga och driva. Någonstans har jag sett en uppskattning på att den totala ägandekostnaden på båt är ca 10% av inköpsvärdet per år inkluderat normalt användning av bränsle samt värdeminskning. 10% på tex en Forbina 40 för strax under 2 mille skulle således innebära att man kan avvara 200 000 kr per år. Det finns nog rätt många (tex i det exemplet som ges om en bruttolön på 80 000) som skulle ha råd men endast med en kraftig prioritering till något som man kanske nyttjar ett par månader per år. Jag må vara båttokig men för min del är den prioriteringen inte rimlig - vore ju roligt att ha några pengar kvar när man ska pensioneras också. För min del tittar jag på lite äldre båtar som inte planar och därmed klarar sig med en motor. Det är en kompromiss som känns rimlig för min del. Synd att inte många moderna båtar produceras med det tänket för det skulle innebära att det fanns lite mer roliga saker att hitta på begagnatmarknaden.

 

Det är väl bara att inse att stor bobåt i första hand är till för dom som helt enkelt tjänar gott om pengar eller på annat sätt fått en större summa pengar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎10‎-‎01 vid 07:49 skrev Hybro:

Alternativ till sommarstuga eller husbil.

Funkar även som skrytobjekt eller pörtstuga.

 

Ägare till 95 % av båtarna i hamnen, övernattar inte 5 nätter på något annat ställe under sommaren.

 

Gör möjligen en dagstur, när det är helt vindstilla.

 

Jag känner (minst) en båtägande överläkare. 40h vecka existerar nog inte, regelbundet återkommande bakjourer. Denne tjänar dubbelt så mycket som jag gör som är välbetald kommunaltjänsteman. Men överläkaren jobbar ändå extra på en privat vårdinrättning och opererar dem som har råd med privatvård eller har privata sjukförsäkringar. Jobbar extra för att kunna betala lånen på båten, Mercedesen, villan på gräddhyllan, golfresorna utomlands etc... Så det är ju inte alls konstigt att båten (som för övrigt är en ganska ordinär 8 m segelbåt) ligger oanvänd och rycker i förtöjningarna, antingen jobbar man, eller reser utomlands, segelturer blir det två eller tre gånger per säsong... hade varit billigare och enklare att hyra båt.

 

Jag anser tvärtemot att det är mer värdefullt att ha fritid än en massa pengar, nämnde jag det att min båt inte legat oanvänd speciellt många helger i år...? ja jag jobbade någon helg, och var på barndop en annan... Det gäller att prioritera sina åtaganden, boende och kostsamma ägodelar.

 

Vanliga knegare... köper begagnat, men den ständiga frågan nu då är ju om båtlivet kommer att förändras, eller om det redan gjort det? Den övernattningsbara familjebåten verkar vara utskrotningshotad, nu är det snabba dagtursbåtar som tycks gälla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En miljon i lån kostar väl idag runt 6000kr/månaden plus drift av båten, så en vanlig familj ,som verkligen vill,har troligen råd med en helt ny ex AQ 27 el liknande.

 

El som tidigare sagt så köper man begagnad motorbåt och får betydligt mer för pengarna, el en segelbåt som slumpas bort. Om man tänker hur många orginal Nimbus från 80-talet som fortfarande gör sina ägare glada så borde man utan tvivel kunna köpa en 00-10 modell och förvänta sig en bra livslängd. 

 

Även om de största nya båtarna är bortom räckvidd för de vanliga knegarna så tycker jag båtliv aldrig har varit mer tillgängligt, spec om man väljer segelbåt. 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar ju mest om prioritering. Träffade en engelsman som hade sålt sitt hus och köpt en fet båt i Grekland. Årskostnaderna för båten var mycket lägre än för huset. För säkerhetsskull hade han byggt typ en friggebod att bo i på något barns tomt.

Han hade aldrig varit välbetald utan utnyttjade det faktum att huspriserna i UK stigit våldsamt.

I min barndom fanns det de som cyklade och hade båt och de som åkte bil men inte hade båt. Prioriteringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev BboatB:

En miljon i lån kostar väl idag runt 6000kr/månaden plus drift av båten, så en vanlig familj ,som verkligen vill,har troligen råd med en helt ny ex AQ 27 el liknande.

 

El som tidigare sagt så köper man begagnad motorbåt och får betydligt mer för pengarna, el en segelbåt som slumpas bort. Om man tänker hur många orginal Nimbus från 80-talet som fortfarande gör sina ägare glada så borde man utan tvivel kunna köpa en 00-10 modell och förvänta sig en bra livslängd. 

 

Även om de största nya båtarna är bortom räckvidd för de vanliga knegarna så tycker jag båtliv aldrig har varit mer tillgängligt, spec om man väljer segelbåt. 

 

 

 

 

 

 

Man får ingen aquador 27 för en mille ny, en beggad tio år gammal ligger i det häradet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja en bättre beg då från 2017-16, de jag sett på blocket ligger på runt 1,3 vilket efter kontant insatsen blir runt en miljon i lån. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Olleman82:

Väldigt intressant ämne och mycket bra synvinklar.

 

Funderar själv väldigt mycket i de här banorna då jag verkligen skulle vilja upp i storlek. 35-fot känns bara som en kompromiss då jag egentligen vill upp till 40 fot direkt men summorna känns egentligen helt orimliga och då tittar jag endast på begagnat. Någon nämner att det är ett alternativ till sommarstuga men då ska man komma ihåg att man gör en oerhört stor prioritering till sitt båtliv. Den dagen man slutar arbeta är sommarstugan troligtvis värd en mindre förmögenhet medans båten har tappat en hel del i värde. Den har dessutom under ägandeperioden kostat STORA summor att äga och driva. Någonstans har jag sett en uppskattning på att den totala ägandekostnaden på båt är ca 10% av inköpsvärdet per år inkluderat normalt användning av bränsle samt värdeminskning. 10% på tex en Forbina 40 för strax under 2 mille skulle således innebära att man kan avvara 200 000 kr per år. Det finns nog rätt många (tex i det exemplet som ges om en bruttolön på 80 000) som skulle ha råd men endast med en kraftig prioritering till något som man kanske nyttjar ett par månader per år. Jag må vara båttokig men för min del är den prioriteringen inte rimlig - vore ju roligt att ha några pengar kvar när man ska pensioneras också. För min del tittar jag på lite äldre båtar som inte planar och därmed klarar sig med en motor. Det är en kompromiss som känns rimlig för min del. Synd att inte många moderna båtar produceras med det tänket för det skulle innebära att det fanns lite mer roliga saker att hitta på begagnatmarknaden.

 

Det är väl bara att inse att stor bobåt i första hand är till för dom som helt enkelt tjänar gott om pengar eller på annat sätt fått en större summa pengar.

 

Många intressanta synpunkter har kommit fram i tråden, tackar för det! Men kanske har särskilt Ollemans inlägg fått mig att inse att den vanlige 7-4-knegaren inte behöver fundera på att köpa en ny 30-fotare. Han har inte råd. Men, jag vill fortfarande läsa om stora båtar, även om avundsjukan svider. Lite.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör som jag, skaffa en stående rad på Lotto där ev vinst oavkortat ska gå till en ny båt.

Vi är på god väg, senaste vinsten var på hela 23 kr!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 10 år sen köpte jag en Albin Cumulus 28 fot segelbåt, för 0.25 mille.

 

Två år efteråt började båtar överlag att rasa i pris.

 

Idag är den värd 0.1 mille.

 

Har sovit ombord mer än 700 nätter, och seglat långt fler dagar.

 

I år sjösatte jag 20 april. Och tar upp skutan sista veckan denna månad, oktober.

I natt blir det övernattning nr 85  denna säsong.

Och till råga på allt i hemmahamnen, vilket är högst ovanligt.

 

Finaste tiden nu på sjön. Vattnet värmer underifrån.

Tidig vår med slka fåglar o grönsks äe heller inte helt fel.

 

 

Far kors och tvärs över Vänern. Europas 3:je största insjö.

 

Kompisen köpte sig en ordentlig

4-hjuls båttrailer för segelbåt.

Gav 0.013 mille för den.

På trailern stod en Bison 31 fots segelbåt. Fungerande. Den fick han med på köpet.

 

Med eget jobb och en budget på 0.03 mille, ska bl a motorn renoveras i vinter.

 

Min visst. Den är inte spegelblank😉

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...