Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Freez

Ryds 23 DC / WA, bästa propellern?

Rekommendera Poster

Kör en Ryds 23 DC från 2011 som utan problem toppar 34 knop med 6 vuxna ombord men som jag upplever väldigt seg till plan. Motor Mercury Cruiser 4.3 MPI Alpha One med propeller ALU J14.25X21P (borde vara original). Vilken är bästa stålproppen till detta ekipage för bättre acceleration, lägre planingströskel och bättre grepp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova en fyrbladig Spitfire aluminum först. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev 535GT:

Prova en fyrbladig Spitfire aluminum först. 

Kan ju vara ett bra tips. Har du denna prop själv? I så fall upplevde du en stor skillnad mot 3-blad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla propellrar är en kompromiss. Det finns ingen bästa som fungerar inom alla kategorier.
Vill du ha bra acceleration väljer du en propeller med liten stigning, som när du gasar fullt med din bil på ettans växel.
Vill du ha ett bra grepp väljer du en storbladig propeller med tre blad eller en fyrbladig. Ingen av dessa är perfekta. Ju större bladyta desto större friktion i vattnet. Här gäller det att ha förmånen att kunna prova olika propellrar för att hitta den optimala för just din båt.
Jag har läst på detta forum att "fyrbladiga är bäst, bättre grepp mindre bränsleförbrukning".
Absolut. På just den båten.

Det finns ingen genväg. Man måste prova ut alla parametrar som t.ex. stigning, antal blad, max varvtal osv. tills man är nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givet trådis önskemål, snabbare acc, lägre planingströskel och bättre grepp, är det bara en fyrbladig som gäller. Just Spitfire alu, har fått rejält bra betyg i tester på andra sidan Atlanten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Baxlaget:

Det finns ingen genväg. Man måste prova ut alla parametrar som t.ex. stigning, antal blad, max varvtal osv. tills man är nöjd.

Tack för svar! Tänkte om det fanns någon i forumet som redan testat ut en propp utifrån mina önskemål för en Ryds 23 DC så slipper jag göra om misstagen:-). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev 535GT:

Givet trådis önskemål, snabbare acc, lägre planingströskel och bättre grepp, är det bara en fyrbladig som gäller. Just Spitfire alu, har fått rejält bra betyg i tester på andra sidan Atlanten. 

Ska kolla närmare på Spitfire alu. Kan absolut vara ett alt. Det luriga blir ju att hitta rätt storlek/stigning. Det är denna du menar? https://www.mercurymarine.com/sv/se/propellers/elite-series/spitfire/

Redigerad av Freez

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick även tipset om Turbo 2+2. Någon som har erfarenhet av denna propp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-01 vid 21:10 skrev 535GT:

Givet trådis önskemål, snabbare acc, lägre planingströskel och bättre grepp, är det bara en fyrbladig som gäller. Just Spitfire alu, har fått rejält bra betyg i tester på andra sidan Atlanten. 

Bla Rev4 har fått bra betyg, så att Spitfire är enda 4blad som är bra tror jag inte på... De egenskaperna är ju klassiska för proppar med fler blad.

Dock brukar det vara en kompromiss där man tappar toppfart iom att samma grepp som håller båten bättre också bromsar med sin större bladyta.

 

Till Ts: Googla lite och se om nån annan letat och prövat proppar på just 23dc. Båtar är olika som Baxlaget är inne på och det är vanligt att det finns olika uppfattningar av en propp beroende på vilken båt den sitter.

 

Sen tycker jag att 535gt har en poäng gällande alu. Räcker prestandan med en enklare alupropp är det bättre, både för plånbok och drev(korrosion och slitage).

 

Bäst prestanda nås däremot i princip alltid med stålpropp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Mange249:

Till Ts: Googla lite och se om nån annan letat och prövat proppar på just 23dc. Båtar är olika som Baxlaget är inne på och det är vanligt att det finns olika uppfattningar av en propp beroende på vilken båt den sitter.

Har googlat som en galning men hittar inte så många förslag😊. Även pratat med Marinan i stan.

 

Turbo 2+2 med 20" är en propp som dyker upp och som fler verkar köra med just till denna båt. Men svårt att hitta några erfarenheter hur det beter sig jmf med original proppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mange249:

Bla Rev4 har fått bra betyg, så att Spitfire är enda 4blad som är bra tror jag inte på... De egenskaperna är ju klassiska för proppar med fler blad.

Jag skrev inte att den enda fyrbladiga propen är Spitfire. Jag skrev att då är det en fyrbladig prop som gäller. Sedan tipsade jag om att just Spitfire har fått väldigt bra betyg. 

 

Oavsett vad, så ska trådis köpa en prop, där han får prova olika och lämna tillbaka, tills han blir nöjd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev 535GT:

Jag skrev inte att den enda fyrbladiga propen är Spitfire. Jag skrev att då är det en fyrbladig prop som gäller. Sedan tipsade jag om att just Spitfire har fått väldigt bra betyg. 

 

Oavsett vad, så ska trådis köpa en prop, där han får prova olika och lämna tillbaka, tills han blir nöjd. 

Jag läste ditt inläg igen och insåg att jag nog fattade dig fel. Tolkade ditt inlägg som att Spitfire var den enda som gällde:)

Då är vi helt överens!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör den 34 knop på gps med 6 Pers ombord? Hur många rpm går motorn då? 

Vad har du för bränsleförbrukning per distans ?

 

Jag kör solas 17 tum fyrblad. Mycket bättre grepp i vattnet. Undvik stålpropp du pajar allt på drevet om du går på grund med den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Kamelkungen:

Undvik stålpropp du pajar allt på drevet om du går på grund med den. 

Absolut. Planera för att gå på grund med en aluprop. Gå inte på kurs. Ha inte sjökort ombord.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-06 vid 14:56 skrev Kamelkungen:

Gör den 34 knop på gps med 6 Pers ombord? Hur många rpm går motorn då? 

Vad har du för bränsleförbrukning per distans ?

Yes minns dock inte varvtalet. Har bara kört med båten ett par veckor innan jag tog upp den. Får ta fram lite mer data till våren.

 

Vid 25 knop visade Smartcraft instrumentet 37 liter/h vilket borde motsvara ca 1,55 liter per distans (om jag räknat rätt och mätaren stämmer). Ren botten och originalpropp 3-blad 21 tum.

 

Jag vill dock byta till 4-blad för att få bättre acc och lägre planingströskel. Tycker den är lite seg upp till plan med last. Och som sagt i den andra tråden fått rekommendation att gå ner 1-2 tum i stigning vid byte till 4-blad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt brukar man prata om att gå ner en storlek när man byter till 4-blad.

Man skall dock vara medveten om att tillverkarna inte verkar mäta pitch likadant. Vissa proppar har exvis negativ slip när man räknar på det och det är såklart omöjligt.

 

Det bästa rådet är därför att köpa propp där du har bytesrätt och får byta storlek/modell tills du hittar rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
2018-10-03 vid 09:04 skrev Freez:

Fick även tipset om Turbo 2+2. Någon som har erfarenhet av denna propp?

 

Provade en Turbo 2+2 på min Askeladden 635 WA men den proppen såldes fort. Den gick väl ok framåt men alldeles för liten bladarea för en båt med vikt över 1500 pannor. Gick inte att backa med.

 

Nu har jag en Bella Falcon med Mercruiser 4.3 och kört med SOLAS 4-bladig ALU 14x15 och 14x17

 

Varvar lite högt med 15P men starkare och snabbare upp i plan med bra grepp. 

 

Köp ifrån företag där du har bytesrätt. 

 

Lycka till! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Har nu införskaffat en Solas 4-blads stålpropp 19P enligt rekommendation från Propellertrim (med bytesrätt). Får återkomma till våren med hur båten går i skillnad mot original proppen😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
4 timmar sedan skrev Freez:

Tack! Har nu införskaffat en Solas 4-blads stålpropp 19P enligt rekommendation från Propellertrim (med bytesrätt). Får återkomma till våren med hur båten går i skillnad mot original proppen😊

 

Ok, jag hade väntat till våren att köpa om båten ändå är på på land :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Frankerat:

Ok, jag hade väntat till våren att köpa om båten ändå är på på land :) 

Hade normalt varit klokast men jag fick en bra höst deal och med bytesrätt till nästa vår😊.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Freez:

Tack! Har nu införskaffat en Solas 4-blads stålpropp 19P enligt rekommendation från Propellertrim (med bytesrätt). Får återkomma till våren med hur båten går i skillnad mot original proppen😊

Det blir säkert bra. Jag gjorde samma till vår 666:a. Bytte två gånger tills jag var nöjd. Inga problem alls med Propellertrim. Utmärkt service!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev lawea:

Det blir säkert bra. Jag gjorde samma till vår 666:a. Bytte två gånger tills jag var nöjd. Inga problem alls med Propellertrim. Utmärkt service!

Vad har du för prestanda med nya proppen? Folk säger så olika gällande 666orna. Min har D3 och även där spretar det hej vilt mellan uppgivna farter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-11 vid 23:30 skrev Mange249:

Vad har du för prestanda med nya proppen? Folk säger så olika gällande 666orna. Min har D3 och även där spretar det hej vilt mellan uppgivna farter...

Exakt vilken stigning det blev kan jag tyvärr inte svara på då båten är i stugan och minnet är svagt. Men Solas 4-blad rostfri är det iaf. 

 

Betydligt bättre grepp än den tidigare trebladiga rostfria. Snabbare upp i plan och bättre styrrespons. Ensam i båten med varm motor har jag i princip ingen planingströskel alls. Den skuttar upp i plan på nolltid.

 

Toppfart 43 knop vilket jag även hade tidigare. Minnet sviktar även på varvtalet tyvärr, men jag vet att det ligger ganska nära det som är maxvarv.

 

Lite "råare" i gången på lågvarv av någon anledning. Det bör inte bero på obalans eftersom jag skickade in proppen en extra gång till Propellertrim för kontroll av det. 

 

Allt som allt mycket nöjd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-03 vid 15:36 skrev Freez:

Har googlat som en galning men hittar inte så många förslag😊. Även pratat med Marinan i stan.

 

Turbo 2+2 med 20" är en propp som dyker upp och som fler verkar köra med just till denna båt. Men svårt att hitta några erfarenheter hur det beter sig jmf med original proppen.

Jag upplever exakt samma sak som dig med samma motor, har inte lika båt men likvärdig i storlek. Har du bytt propp? Blev d någon skillnad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte via propellertrim.se en Solas 4-blads stålpropp 19p som sedan byttes till en 17p för att hitta rätt maxvarvtal. Jag upplever betydligt bättre grepp och acceleration men ungefär samma toppfart som originalproppen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-30 vid 09:30 skrev Freez:

Jag köpte via propellertrim.se en Solas 4-blads stålpropp 19p som sedan byttes till en 17p för att hitta rätt maxvarvtal. Jag upplever betydligt bättre grepp och acceleration men ungefär samma toppfart som originalproppen. 

Samma här! Först 19p för att sedan byta till 17p som blev perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...