braha 0 Postad 30 September , 2018 Årsmodell troligen slutet 80-talet. Startad i tunna för ett år sedan - inga problem. Inte rörd sedan dess. Hänger ute, ordentligt täckt. Men nu, med friskt batteri och full fart på startmotorn händer inget. Med lossade, anslutna och jordade tändstift visas ingen gnista på något av de två stiften. Även testat med andra stift. Sånt får bara inte hända -gråter... ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
braha 0 Postad 30 September , 2018 Eftersom inget varit rört under lång tid, har ju inget mekaniskt fel kunnat hända, möjligen vinterkylan. Någon detalj som är särskilt känslig? Har ryckt i dom flesta sladdar o gnuggat här o där, utan resultat. När tändningen slås på, bör det väl finnas12V hos någon av de olika kablar som går till tändspolen, eller? Isåfall vilken? Övriga ställen som kan kontrollmätas? Någon med kunskap o tips? Tänkte lägga in bilder, men redan den första var för stor, så tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 471 Postad 30 September , 2018 12 voltsystemet har inget med tändningen att göra. Tändningen drivs av en, ibland två separat/a generstorspole/ar. Läs på hur en CDI tändning funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
braha 0 Postad 2 Oktober , 2018 Hur gör jag då fysiskt/praktiskt, för att få svar på mina ovanstående frågor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 471 Postad 2 Oktober , 2018 (redigerade) CDI electronics har en Trouble shooting guide, men den gäller tyvärr inte Suzuki, men kan ändå vara värdefull för den som inte har koll på hur ett CDI-system är uppbyggt. Saknas gnista helt bör man börja med att undersöka stoppkretsen. Här är en video om just detta, har inte kollat på den själv. http://www.cdielectronics.com/blog/how-to-video-kill-switch-troubleshooting/ Guide som PDF: http://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2013/02/CDI Troubleshooting Guide - 2012.pdf Finns lite Suzuki info under: Engine Wiring Cross Reference Chart for Most Outboards Redigerad 2 Oktober , 2018 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
braha 0 Postad 2 Oktober , 2018 (redigerade) Har haft "dödarknappen" surrande i bakhu´vet, men inte vetat hur den är kopplad. Nåväl - gick ut och tittade. På motorns hö sida sitter en plastdosa med treskruvars lock. Därinne finns en liten dosa, säkring (startmotor?), solenoid och div olikfärgade sladdar. Provade att koppla isär olika av dessa, och sedan köra startmotor. Den enda som gav resultatet gnista på stift var blå/röd. Ohm-mätte sedan den kabeln (som kommer i kabelstammen från tändningslåset), och det är vråljord oavsett tändningen är på eller av. Troliga felet sitter alltså i tändlåset (om ingen tjyvjord uppstått efter vägen), men tycker det är konstigt att det kan bli så när det varit orört sedan motorn varit igång senast. Återkommer när vädret tillåtit mer rotande. Redigerad 2 Oktober , 2018 av braha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 471 Postad 2 Oktober , 2018 Enl. CDI electronics är stoppkretsen Green Red Blue (Se PDF). Koppla bort denna vid CDI-boxen och kolla sedan om det finns gnista. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
braha 0 Postad 3 Oktober , 2018 Klantfelet nu åtgärdat. Glömt/missat att det även på "bulben" under tändnyckeln måste sitta en likadan plastkork som bryter kortslutningen. Motorn puttrar nu som den ska... Tack för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser