Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Torparn61

Behöver snabb hjälp med Perkins 6354

Rekommendera Poster

Har haft alldeles för mycket problem i år, och nu i elfte timmen kom ett till.

Skulle ta upp båten härom dagen, men när vi skulle starta så gick inte det, motorn gick runt väldigt sakta och bara några varv. Var 100% säker på att startbatterierna hade gjort sitt, 2 stycken 60Ah Biltemabatterier som är 8 år gamla. 

Så åkte in härom dagen och köpte 2 nya, laddade på hemma och sedan ner och bytte

dem, ingen skillnad!!!!
Va f...n är det som hänt?

Motorn är en Perkins 6354, emotser tips och idéer på vad som kan ha hänt....

 

Redigerad av Torparn61

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Torparn61:

Var 100% säker på att startbatterierna hade gjort sitt, 2 stycken 60Ah Biltemabatterier som är 8 år gamla. 

Så åkte in härom dagen och köpte 2 nya, laddade på hemma och sedan ner och bytte dem, ingen skillnad!!!!

Sorry, men du gick i batterifällan som så många andra...

Det är bäst att börja med en elektrisk felsökning tycker jag.

 

Nästan samma fråga har diskuterats här. I den tråden finn det diverse tips på vad som kan ge spänningsfall mellan batteri och startmotor och hur man kan felsöka.

 

Kort sagt kan det vara oxid i kabelskor, oxid på anslutningar, dåliga anslutningar mellan kabelskor och kabel, dålig batterifrånskiljare om sådan finns, mm. Om du mäter som beskrivs i den andra tråden så kommer du tillslut hitta felet, om det är ett elfel vill säga.

 

 

Hoppas det löser sig.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn går runt men sakta så finns det nog ström men något gör att den inte kommer fram.

Mät mellan plus på batteriet och plus på startmotorn när den går. Det ska vara väldigt lite spänning där. Gör samma på minus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, i alla fall låg spänning. Lågt spänningsfall. Kanske max 1 Volt.

 

Å andra sidan finns det ingen ström i ett batteri som inte är anslutet.

Bara lagrad energi.

 

Ström blir det först i en krets om den är sluten. Totala motståndet i kretsen bestämmer storleken på strömmen, om man då antar att spänningen är i det närmaste konstant, som det är hos ett fulladdat batteri.

 

Så om det av någon anledning händelsevis blir ökat motstånd för ström ( ökad resistans ), t ex oxid på kabelskor, mellan kabelsko och ledare (kabel), så begränsas strömmen.

 

Bra beskrivning av mätförfaradet!

 

Samma på minus... Alltså likspänningsmätning (VDC, 20 Volt eller högre mätområde på instrumentet) mellan batteriets minuspol och motorblock. Bör vara lägre än 1 Volt.

 

Absolut inte strömmätning!

 

Spänningsmätning är oftast "Icke Förstörande Mätning", för en novis. Vid högre spänning gäller det att akta fingrarna.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och ett stort tack för tipsen.

Hade tänkt att utföra dessa mätningar, ska bara hitta någon som kan följa med, för är svårt att vara i maskinrummet och styrplatsen samtidigt. Kan väl förvisso försöka att förlänga kablaget till instrumenten.

Har även en Tångampermätare, men såg precis att den endast mäter ström på AC, shiiitt!!!

Skrev inlägget mest för att, som Mackey skriver, "om det är ett elfel vill säga". Är mest rädd att det kan vara något annat, men har inte en susning vad det skulle kunna vara.

Blir nog att åka till Kjell & Co. i morgon bitti och köpa Banankontakter och Krokodilklämmor, för att göra nya långa kablar till mätinstrumenten.

Det värsta är att jag ska ta upp båten på Torsdag, och måste flytta den några hundra meter först.

 

Än en gång, TACK! Och återkom gärna. Jag återkommer med info om mina mätningar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Torparn61:

köpa Banankontakter och Krokodilklämmor, för att göra nya långa kablar till mätinstrumenten.

En mycket god investering. Kan dessutom göra dig populär i hamnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, har varit och mätt lite vid båten idag. Tyvärr glömde jag utskriften från forumet så fick gissa lite vad jag skulle mäta. Blev följande i alla fall:
Batteri +    till   Startmotor +   : 1,2VDC vid startförsök

Batteri -     till   Startmotor -    :  0,8VDC vid startförsök

Batteri -     till   Startmotor +   :  7 - 9VDC vid startförsök, annars 12,8VDC

Batteri -     till   Startmotor + med huvudbrytare i OFF-läge : 1,3VDC (bakspänning ?)

Batteri +    till   Huvudbrytare utgång  : OFF-läge : 12,2VDC   /   ON-läge : 0V  /  Startförsök : 0,1VDC

 

Någon som kan tyda bättre än vad mitt huvud klarar just nu?

Och torsdagen kommer givetvis närmare med stormsteg..........

Ska ner och fortsätta i morgon.

/Tomas

 

Ps. Så bra det blev med 4 meter långa kablar till mätinstrumentet 😄

Redigerad av Torparn61

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Torparn61:

Batteri +    till   Startmotor +   : 1,2VDC vid startförsök

Batteri -     till   Startmotor -    :  0,8VDC vid startförsök

Du har alltså sammanlagt 2V spänningsförlust mellan batteri och startmotor.

Det är mycket, max 0,5V borde det vara. ungefär.

Normalt kanske batteriet sjunker till 9V när startmotorn går. Är det ytterligare 2V lägre så rör sig nog startmotorn långsamt.

Lossa kablarna, kolla kabelskorna, gör rent och sätt tillbaka.

 

Det kan också vara ett annat fel, att solenoidens kontakt del är slut och ger dålig kontakt. Detta hände mig men yttrade sig så att startmotorn gick bara gick ibland. En ny startmotor löste problemet, den kostade bara något mer än en ny solenoid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, tack för info bhemac.

Tar med mig ett par extra batterier i morgon, och testar med startkablar.

Om jag får dem att sitta ordentligt på startmotorn, diggar inte gnistbildning och elsmällar om klämman släpper från startmotorn och lägger sig mot skrovet (plåt). Är tyvärr ensam i morgon också.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten, någon som har några idéer på andra mätningar?

Kan en Batteri-separator ställa till med liknande problem? (Har en BSR-52 från Dick Leonard AB, gammal modell.)

Likaså om Kontroll-lampan från generatorn kan strula till det?

 

Funderar så pass, så det börjar väl snart ryka från skallen...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, nu är jag tillbaka. Båten är uppe, men kom inte till upptagningen för egen maskin, utan blev bogserade. Och givetvis så får man massor  "goda" råd av gud och alla människor. 

De flesta var eniga att det är någon vätska i en eller fler cylindrar, allt från vatten till diesel.
Vad tror ni?

Fick tipset att lyfta spridare och köra lite snabbt på starten, för att se vilken cylinder och vilken vätska. Vad anser ni, ska man lyfta en spridare i taget eller alla på en gång. Kan det räcka att skruva upp muttrarna några varv, kan spridaren "ploppa" ut, så det är risk för bränslerören?
Har aldrig lossat en spridare tidigare........ Så gärna lite tips hur jag gör smidigast.

/TACK!!

20181022_A.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan bara lossa dom en bit. Själva spridaren går ner en bit i toppen och tätar med en kopparbricka. Om det är vatten i cylindern så kommer det att komma ut den vägen.

Jag har själv en lika motor och hade problem med den när rosten hade tagit limpan så att kylvattnet gick ner i cylindrarna. då gick det väldigt trögt att dra runt 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch! Sådant här arbete tycker jag inte om.
Då testar jag att lossa muttrarna några varv och ser vad som händer.

Hur löste du problemet? Ny limpa förmodar jag....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, en ny limpa i rostfritt. Samt en topplocksrenovering eftersom ventilerna var ganska hårt åtgångna.

Min motor gick rätt illa ett tag och då tog jag mina spridare till ett företag som justerade och fixade till dom. Därefter så gick den mycket bättre, så det finns saker att göra som inte är allt för komplicerat eller dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, men här kommer ett sent svar på vad felet var.
Det var generalkortis i startmotorn. Så det blev en snabbsväng till TK Traktordelar AB strax utanför Linköping. Och efter letande på lagret så hittade vi en som suttit på en traktor.
1500 kr och sedan var det klart.
Var lite tveksam först för jag hade ju tagit hem startmotorn och kört den utan belastning, och då snurrade den runt jättefin.

 

Ett jättestort TACK till alla som kom med förslag och idéer.

 

/Tomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...