Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst Mats

Låg ljudnivå

Rekommendera Poster

Gäst Mats

Jag står i begrepp att isolera motorrummet i min accent. I dagsläget är det oisolerat och ljudnivån är hög. Nu undrar jag om ljudet kan sjunka mycket eller bara marginellt? Vilken tjocklek skall jag välja för bäst resultat? Folieskikt eller inte (tycker att folie borde absorbera ljud sämre)? Kan isoleringen göra att lufttillföreseln till motorn sjukner till kritisk nivå?. Att sänka ljudet är av stor vikt för mig så har Ni andra tips så skriv dem gärna. /Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst J

Hej! Det blir en betydande skillnad när man isolerar. Håller med dig om folien, vänd den mjuka sidan utåt, nackdelen med detta är att det blir svårare att hålla rent.När det gäller lufttillförseln måste du ordna detta med någon form av tillluftsventil ca. 12cm i diameter rekomenderas för MD 2002(2 cyl, 18 hkr) enligt Pentas föreskrifter. Du kan antingen ta luften från ruffen eller från något stuvfack i sittbrunnen. J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tony Fälth

Tänk på att foliet är ett brandskydd och inte för synsskull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst J

Visst kan det handla om brandskydd men nu överdriver du! har du någonsin hört talas om en motorrumsbrand i en segelbåt med dieselmotor? Vänd den mjuka sidan inåt och njut av tystnaden! J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Petter

Njut av tystnaden när din båt brunnit upp... folien tätar så att skummet inte blir olje o dieselindränkt.. hmm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Petter

Njut av tystnaden när din båt brunnit upp... folien tätar så att skummet inte blir olje o dieselindränkt.. hmm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tony

Om du nu mot förmodan skulle få en brand, om inte av disel så kanske en el brand så gäller inte din försäkring om isoleringen inte är riktigt utförd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tony

Om du nu mot förmodan skulle få en brand, om inte av disel så kanske en el brand så gäller inte din försäkring om isoleringen inte är riktigt utförd.

post--1394234240,4419_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter

Det finns mycket bättre ljuddämpning är dessa mattor med aluminiumfoile. Ta en titt på http://www.karnag.se/ Dyrare javisst men mycket mycket bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...