Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Glykol

Tappat slang i motorn vid oljebyte.

Rekommendera Poster

11 minuter sedan skrev Baxlaget:

Inte en chans att en tillverkare kan svara (exakt) på vad främmande föremål gör i deras produkt.
Vi vet alla vad svaret blir: Ta bort slangen!

Det beror ju lite på hur man frågar vad man får för svar.

 

Frågar man på mail om det finns någon som helst risk att slangen kan göra någon skada blir svaret säkert ja.

 

Frågar man på istället på telefon något i stil med vilken risk det kan vara att låta slangen ligga kvar så kan man nog få ett mera nyanserat svar där man själv får dra slutsatserna.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man komma åt oljetråget via vevhusventilatonen, det hålet är ju lättare att komma åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Antagligen. I gropig sjö kommer oljan att hoppa runt. Om plastslangen då träffar en roterande vevaxel så ... 

Den risken finns. Dessutom är det viss fart på oljan.

De som säger att det aldrig kommer att bli problem kommer ju inte heller att betala för ett haveri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Det beror ju lite på hur man frågar vad man får för svar.

 

Frågar man på mail om det finns någon som helst risk att slangen kan göra någon skada blir svaret säkert ja.

 

Frågar man på istället på telefon något i stil med vilken risk det kan vara att låta slangen ligga kvar så kan man nog få ett mera nyanserat svar där man själv får dra slutsatserna.

 

Mackey

 

Nej det beror på vem som tappat ner slangen. Om en auktoriserad penta mekaniker gjort det hade det absolut inte varit någon fara. 

Om nu ägaren mot förmodan fått reda på det. 

  • Gilla 5
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur varm blir oljan i motorn? Har du lite slang kvar så koka upp den i olja och se om den löser upp sig. Får du varmköra och sedan byta olja och filter igen i motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså rensa oljesilen i oljetråget också. För den kleggar förmodligen igen, med utebliven smörjning som följd.

 

Då behöver du lyfta motorn för att plocka ned tråget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Rock_FrassE:

Hur varm blir oljan i motorn? Har du lite slang kvar så koka upp den i olja och se om den löser upp sig. Får du varmköra och sedan byta olja och filter igen i motorn. 

Då får du nog se till att köra helt utan kylning.. tror den värmen skadar mer än slangens frånvaro 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För egen del skulle jag ha avlägsnat slangen. Om inte på något annat sätt, så genom att lyfta motorn och släppa ner oljetråget.
Det handlar om att eliminera risk, som med allt gott sjömanskap.

Redigerad av K_Haddock
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rensa oljesilen i oljetråget samtidigt. För den kleggar förmodligen igen, på sikt, med utebliven smörjning som följd.

 

En bra förebyggande åtgärd... och typ, lär känna din motor😃

 

Du behöver nog inte någon yttre kran...

Bör väl gå att rigga en mindre lyft inne i båten på några plank som underlag.

Säkra bara ordentligt när du lyft.

 

I mitt fall skulle jag använt korta Burtonrör med kopplingar. Byggställning. Smidigt.

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök få låna en midjestyrd lastmaskin att lyfta med, om du nu ska lyfta och göra det själv. Det går väldigt smidigt med en sådan, rigga inget i båten som står i båten, motorn är rätt heavy. I ditt maskinrum finns det ju gott om plats, och det är inte mycket att skruva, bort med drevet släpp de sex bultarna i ringen bakom drevet. Loss med generator bränsleledningar ev servopump gasvajer, samt motortassarna, använd två spel lätta motorn i bröstsidan för sedan ut motorn 10 cm lyft ur. Passa på gå igenom tätningar och serva den samtidigt. Lejer du bort jobbet räkna på 10 15 tusen för lyft samt återmontering. Blir en dyr slang hur du än gör. Lycka till // Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska ta ur motorn ta då en lastbil med kran, kranföraren är med dig i båten och reglerar lyftet med helt annan precision, jag har gjort det 2 gr och då är det inga problem att lyfta ur motorn och placera den på en släpvagn eller hur du tänker göra.

Jag har betalat 1000kr per lyft vid dessa tillfällen.

Redigerad av henriknil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke..?

kanske man kan ta hjälp av tryckluft? täta vevhusventilationen, och blåsa på i det andra röret, så kanske man kan få upp den förlorade slangen så pass långt att man kan få grepp om den med en tång?

Risken är ju att det blir väldigt söligt då man trycker upp kvarvarande gammal olja, men om man är förberedd med att skydda sig själv och omgivningen kanske det blir billigare och lättare ändå än att lyfta hela motorn och sedan skruva isär densamma??

Måhända en dålig idé? men den kanske kan diskuteras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog ha tagit ner oljetråget och tagit bort slangen den vägen.

Borde gå att lyfta motorn en decimeter och få ner tråget så man kommer åt slangen.

 

Men jag tror inte det är någon större fara heller.

Motoroljan blir knappast varmare än 130 grader (vill minnas att det är max arbetstemp på luftkylda motorer) så att slangen skulle smälta tror jag inte.

Är inte alls omöjligt att slangen kommer i kontakt med vevaxeln och att små bitar lossnar.

Frågan är då om de plastbitar som lossnar från slangen flyter eller inte.

Flyter de så är nog allt frid och fröjd.

Om de sjunker så komer de kanske fastna i silen på bränslepickupen och de som är mindre fastnar i oljefiltret. 

 

Oljefiltret sitter väl före oljan går ut till lager?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev FIATX19:

Jag skulle nog ha tagit ner oljetråget och tagit bort slangen den vägen.

Borde gå att lyfta motorn en decimeter och få ner tråget så man kommer åt slangen.

 

Men jag tror inte det är någon större fara heller.

Motoroljan blir knappast varmare än 130 grader (vill minnas att det är max arbetstemp på luftkylda motorer) så att slangen skulle smälta tror jag inte.

Är inte alls omöjligt att slangen kommer i kontakt med vevaxeln och att små bitar lossnar.

Frågan är då om de plastbitar som lossnar från slangen flyter eller inte.

Flyter de så är nog allt frid och fröjd.

Om de sjunker så komer de kanske fastna i silen på bränslepickupen och de som är mindre fastnar i oljefiltret. 

 

Oljefiltret sitter väl före oljan går ut till lager?

 

 

Så har jag gjort på motorer monterade i bilar.I bland kan framvagnsbalken och krängningshämmare liksom delar till styrningen vara i vägen, men man brukar kunna lossa motorfästena och lyfta upp hela motorn och växellådan med domkraft, och komma åt att lossa tråget... MEN i en båt, längst ned i kölsvinet... Det sägs ju att ingenting är omöjligt, bara olika svårt...  Det skulle ju då vara om du skruvar loss motorn från motorfästena, och propelleraxeln och lyfter upp den någon halvmeter så kanske du kommer åt.

Sedan gäller det vid återmonteringen av tråget, att inte dra skruvarna för hårt, då förstör man packningen (som du givetvis byter samtidigt) och får då en fin oljeläcka där. Packningsklister är ju aldrig fel vid packningen mellan block och tråg.

 

Jag föreslog tryckluft, kanske en galen idé, men tvärtom då? att försöka suga upp slangen, det finns ju tryckluftsdrivna vacuumsugar liksom handpumpade.

 

Men om du tar en gängad stång, kanske M3-M4, filar den spetsig i ena ändan och stoppar ned den i oljesticksålet, gängar in den i den förlorade sedan och sedan lirkar ut??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎10‎-‎03 vid 15:07 skrev Georg_Ohm:

Så har jag gjort på motorer monterade i bilar.I bland kan framvagnsbalken och krängningshämmare liksom delar till styrningen vara i vägen, men man brukar kunna lossa motorfästena och lyfta upp hela motorn och växellådan med domkraft, och komma åt att lossa tråget... MEN i en båt, längst ned i kölsvinet... Det sägs ju att ingenting är omöjligt, bara olika svårt...  Det skulle ju då vara om du skruvar loss motorn från motorfästena, och propelleraxeln och lyfter upp den någon halvmeter så kanske du kommer åt.

Sedan gäller det vid återmonteringen av tråget, att inte dra skruvarna för hårt, då förstör man packningen (som du givetvis byter samtidigt) och får då en fin oljeläcka där. Packningsklister är ju aldrig fel vid packningen mellan block och tråg.

 

Jag föreslog tryckluft, kanske en galen idé, men tvärtom då? att försöka suga upp slangen, det finns ju tryckluftsdrivna vacuumsugar liksom handpumpade.

 

Men om du tar en gängad stång, kanske M3-M4, filar den spetsig i ena ändan och stoppar ned den i oljesticksålet, gängar in den i den förlorade sedan och sedan lirkar ut??

 

Tror det sitter drev monterat på den motorn inte backslag, var väl en flipper 760. 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev kossor:

Tror det sitter drev monterat på den motorn inte backslag, var väl en flipper 760. 

Ok, ja så var det ju.

Men med litet "Joe Labero-teknik" borde man väl kunna få upp den där jäkla slangbiten utan att riva hela motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ok, ja så var det ju.

Men med litet "Joe Labero-teknik" borde man väl kunna få upp den där jäkla slangbiten utan att riva hela motorn?

Enda chansen är att pilla bort oljestickans rör som sitter nerskjutet i blocket, och hoppas att slangen fortfarande sticker upp. Har den lagt sig på botten av tråget är det nog bara motorlyft och av med tråget. Är väl ett par dagars skruvning beroende på hur trångt det är i maskinrummet. Men på bilden ser det ut som gott om plats, så det lär gå galant lyfta ur motorn i den båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ide att byta drevbälgen samtidigt, om allt ändå ska lossas.

 

Dessa är väl datummärkta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla idéer och svar 🙂. Jag ”antecknar” allt i huvudet. 

Se bifogad ritning på oljetråget, det ska ju finnas en öppning i oljetråget! Jag har inte hittat den. Någon som vet om den verkligen brukar finnas? Ska kolla noggrannare nästa gång men är nästan säker på att den inte finns.

(gäller alltså öppningen som täcks av packning märkt nr 30)

6195A7F4-964D-408A-AE88-0BA5D78D380C.jpeg

Redigerad av Glykol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta hände mig efter att jag sugit upp all olja i min gamla båtdiesel. Vid det tillfället fastnade slangen mot en vass kant och när jag drog i slangen, så skars den av mot kanten. I mitt fall var det ca 20 cm som hamnade i tråget. Jag körde vidare och fick aldrig problem. Några säsonger senare bytte jag motorn då jag ville ha en starkare. Inför försäljning av gamla motorn gick jag igenom den och återförenades med den lilla plastslangen efter att ha lossat oljetråget. Slangen var i samma skick som när jag tappade den och inget skräp i pickupen. Men den var bara 20 cm, kanske skillnad med längre.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du en person som kan leva med ovissheten om vad slangen eventuellt kan orsaka för skada så skit i den och gå vidare.

 

Är du däremot sådan (vilket det låter som) att oron kommer gnaga i dig och minsta darr på temp- eller oljetrycksmätarens nål kommer att få dig att för din inre syn se söndermalda plastpartiklar kleta igen pickup, oljerör och kolvduschar så finns det bara ett svar – riv och ta bort.

 

Fördelen med nummer två är att du kan passa på att stöka undan en massa annat som säkert är rätt muggigt på en gammal spis. Vevaxeltätningar, trågpackning med mera är ju redigt dumt att inte byta när allt är isär och man kan ju fundera på annat pyssel som stödlager, kylvattenslang och annat i skölden när allt ändå är ur.

Redigerad av firefish
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev firefish:

Fördelen med nummer två är att du kan passa på att stöka undan en massa annat som säkert är rätt muggigt på en gammal spis.

Vilket troligen kan höja andrahandsvärdet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

YES!!!! Fick upp slangen nu! 😃 Skruvade av oljeåterföringen från turbon vid motorn  (koppling, 90 grader, sitter precis ovanför tråget nära där oljestickan går ner). Förde in en 1 mm tjock ståltråd med en krok på. Fiskade ca 15 gånger, sedan napp! Fick ut den till hålet där jag tog tag i den med en spetsig tång. Den satt fast lite men lossnade när jag ryckte i den lite försiktigt några gånger. Fan va skönt! Stort tack för all hjälp! 🙂

  • Gilla 11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Glykol:

YES!!!! Fick upp slangen nu! 😃 Skruvade av oljeåterföringen från turbon vid motorn  (koppling, 90 grader, sitter precis ovanför tråget nära där oljestickan går ner). Förde in en 1 mm tjock ståltråd med en krok på. Fiskade ca 15 gånger, sedan napp! Fick ut den till hålet där jag tog tag i den med en spetsig tång. Den satt fast lite men lossnade när jag ryckte i den lite försiktigt några gånger. Fan va skönt! Stort tack för all hjälp! 🙂

 

Grattis, list är alltid bättre än våld.

👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Glykol:

YES!!!! Fick upp slangen nu!

Va skönt, då kan du ägna vintern åt annat!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis, och som sagt skarva aldrig sugslangen som ska ner i motorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sens moral:

 

TAPPA ALDRIG SUGEN!

 

Grattis, ge aldrig upp!

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...