Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Höstpyssel

Rekommendera Poster

Inget vidare väder, ligger i gästhamn.

Har fixat en grej som irrieterat mig mycket.

Jag har två vattentankar, med en trevägsventil innan sil och pump.

Denna ventil når man bara om man lyfter bort matbordet och lyfter upp durken därinunder. Vattnet i ena tanken tar alltid slut innan matsitutaionerna när bordet är dukat... Välkommen till bords Mr. Murphy!

 

Köpte därför en motor, eller kanske ett servo som kan moteras på kulventiler, dessa kan vrida en ventil 90°, det finns trevägsventiler som man vrider 120°, men den jag har är en 90°-modell. Dessa manövrers genom att polvända + och -, således kopplas dessa till en polvändande strömställare.

 

Litet krypandes under durkarna och kabeldragning....

Servot är inköpt på en firma under Aliexpress, vi får väl se hur den fungerar nästa säsong....

Strömställaren/polvändraren är placerat nära byssan.

 

 

image.jpeg

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en sådan här som jag köpte.

Tycks fungera väldigt bra. Måhända köper jag en till och monterar den på kulventilen till diskhons avlopp, då jag inte når den ventilen utan att demontera "kastrullådan" i byssan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-29 vid 16:12 skrev Georg_Ohm:

Köpte därför en motor, eller kanske ett servo som kan moteras på kulventiler,

Wow, det var kul. Annars kan man ju köra Jaguar-varianten dvs dubbla pumpar för färskvattnet.

--

Har den någon gränslägesbrytare?

Enkel att koppla loss för manuell manövrering?

 

Jag kan nog tänka mig ett par sådana där, motor, handfat och diskho samt sittbrunnsdränering.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  Ja den har ändlägesbrytare, diodkopplade då man polvänder  för att öppna resp. stänga, även en mekanisk frikoppling så att man kan nödmanövrera den vid strömavbrott. Nödmanövreringen är nyckelringen som man drar i för att frikoppla växellådan.

finns i 1/4" och 1/2" utförande, jag har 3/8" och fick linda en del eltape runt ventilens hals för att fästet skulle greppa. Det finns även kompletta elmanövrerade kulventiler i olika storlekar och för olika spänning, även för hushållsel 240. Man rekommenderar dem även för gasinstallationer, men för att stänqa av gasolen vill jag nog ha en ventil som manövreras av en solenoid, som faller/stänger vid strömavbrott/n.r man bryter huvudströmbrytaren, och med möjlighet att manövreras av gaslarmet.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lysande! Såg att det fanns de som hade utgång för indikering, bra för kylvattnet. Tidigare har jag haft ett Hallelement så jag fick en startblockering om ventilen inte var öppen. Onödigt? Nej sa en kille som glömt öppna kylvattnet. Det tog liksom stopp halvvägs ut ur hamnen och innebar även ett impellerbyte.

Alla motorventiler jag sett tidigare har varit så hiskligt dyra men det här är ju rätta priser, i synnerhet när man som jag inte tycker om hål i botten.

Mitt kylvattenintag sitter i S-drevet och går nästan inte att komma åt. Planen är att flytta det till salongen där man enkelt kommer åt det. Så har jag gjort förr, praktiskt men inte så snyggt.

Jag har kapell och centercockpit så jag har inget behov av att ha självlänsarna öppna. Planen var att flytta dem till akterhytten för att göra dem åtkomliga. Men det kan jag slippa nu.

 

För gasolen tycker magnetventil är bäst. Inte så smart när jag hade gasolkyl men nu är den borta. De färdiga gasolavstängningarna är ganska dyra. Men vi fick av kåpan på en och där sitter en vanlig magnetventil fem gånger billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, då var fyra "motorer" beställda!

Hittade en bild som visar motorn lite mer ingående.

 

Automatic-Manipulator-Shut-Off-Valve-For-Alarm-Shutoff-Gas-Water-Pipeline-Security-Device-For-Kitchen-Bathroom.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att löda på klena kablar på ändlägesbrytarnas outnyttjade kontakter, och använda dessa för indikering, litet tankearbete krävs då även dessa polvänds, lampa inga problem, men med lysdiod får man vända dem åt olika håll. Jag hade en fundering på att låta dessa koppla in givare till respektive tank, så att man på ett instrument kunde avläsa nivån i den inkopplade tanken.

 

Om du på Aliexpress finner en magnetventil lämplig att använda till gasolen, så tipsa gärna mig!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen !

Den där kommer jag nog beställa.

 

(När det gäller övervakning av kylvattnet finns rätt många andra bra metoder, allt från en tempgivare på avgaskröken till en nedlastad flottör i kylvattenfiltret. På min nuvarande motor (Yanmar 6LPA-STP2) finns t.o.m. uttag för en givare av typen "nedlastad flottör i uppstigande vattenström" där jag monterat den för motorn avsedda.

Och den är alldeles "lagom" känslig - när jag vinterkonserverar via trädgårdsslang blir flödet på tomgång mycket riktigt på gränsen så lampan/summern intermittent varnar för dåligt kylvattenflöde).

 

Edit: Med en liten likriktarbrygga före LED för ett par kronor (eller fyra dioder 1N4148 eller nå't) så kan man få samma LED att klara båda polariteterna.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev IngemarE:

 

 

Edit: Med en liten likriktarbrygga före LED för ett par kronor (eller fyra dioder 1N4148 eller nå't) så kan man få samma LED att klara båda polariteterna.

Ja just det, skall fundera på det, annars kopplar man lysdiodens minus till det som är aktuell minus efter polvändaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men... Räcker det inte att ha en lampa som lyser när kranen är i något av ändlägena?

Tex grön när kylvattenintaget är öppet och släckt när det är stängt?

Tänker inte ge mig på detta men så skulle jag vilja ha det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkelt är en "Proximity Switch" för 15-20kr. Reagerar på metall inom tex 10mm och kan belastas med 200mA. Monterar man den så att den reagerar på ventilens arm så blir indikeringen rätt även om motorn trillat loss.

Funderar på att sätta ett separat intag till spolpumpen som annars ska använda samma intag som motorn. Då kan man sätta en Proximity Switch så att pumprelät inte får ström förrän ventilen är öppen.

Ett projekt för en regnig sommar?

Proximity Switch.jpg

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev bhemac:

Jaha, då var fyra "motorer" beställda!

Hittade en bild som visar motorn lite mer ingående.

 

Automatic-Manipulator-Shut-Off-Valve-For-Alarm-Shutoff-Gas-Water-Pipeline-Security-Device-For-Kitchen-Bathroom.jpg

 

Oj! Det var inga material för en marin miljö. Helt i järn. 

Hur länge räknar ni med att de kommer funka? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev coppertail:

Oj! Det var inga material för en marin miljö. Helt i järn. 

Hur länge räknar ni med att de kommer funka? 

 

Mer än 1000 år. I alla fall enligt en "mailfot".

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

 

Mer än 1000 år. I alla fall enligt en "mailfot".

Man kanske skall vara försiktig med sina uttalanden, då man annars för käka upp dom, i tusen år...😎

 

Ja de här motorerna eller kanske mer tekniskt språkligt korrekt "servon" är nog inte avsedda för marin miljö. Kapslingen är av någon svart, men ända stabil plast, inuti ser det ut att vara "orostfritt" Fe, yttre delar är kromat stål. Ingenting man monterar utomhus. Det kan ju bli en del fukt runt de ventiler där dessa monteras så man bör ju hålla koll på korrosionen. Men man får ju det man betalar för och den motorn/servot jag köpte var billig.

 

Om man vill slanta upp litet mer pengar så finns det ju kompletta motor (-servo)ventiler att köpa både tvåvägs och trevägs. Dessa ser ju iallfall på bild,  mer gedigna ut. Dessa finns för olika rördimensioner och olika manöverspänning, även för hushållsel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Om man vill slanta upp litet mer pengar så finns det ju kompletta motor (-servo)ventiler att köpa både tvåvägs och trevägs. Dessa ser ju iallfall på bild,  mer gedigna ut. Dessa finns för olika rördimensioner och olika manöverspänning, även för hushållsel.

Dessa uppges ha IP66 klassade motorer och brons eller rostfria ventiler. Men då måste man byta ventil, då är dessa enklare.

Håller de inte så är det enkelt att byta. Rosten är nog inte ett så stort problem, mina kommer sitta i ett utrymme med en mycket större järnklump.

 

Och det är bara det man gör själv som behöver hålla i 1000 år, de här köper jag färdiga ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ger dem 2-3 år beroende på omgivande miljö. Man kan bara hoppas att de pajjar utan att ge följdskador. 

Men högst troligt kommer de ge upp under vinteruppehållet då de stått stilla länge vilket ju är bra. 

 

Vill med kraft avråda från att montera en dylik på exempelvis maskinens sjövattenintag. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev coppertail:

Vill med kraft avråda från att montera en dylik på exempelvis maskinens sjövattenintag. 

 

Men vad är problemet (förutsatt att det är Georg_Ohms variant "servomotor som vrider originalventilens handtag") ? 

 

Ventilens säkerhet och funktion påverkas ju inte. Det enda är att man får en extra bekvämlighet så länge motorn funkar, och när den inte gör det längre får man frikoppla och åter vrida handtaget manuellt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev IngemarE:

Men vad är problemet (förutsatt att det är Georg_Ohms variant "servomotor som vrider originalventilens handtag") ? 

 

Ventilens säkerhet och funktion påverkas ju inte. Det enda är att man får en extra bekvämlighet så länge motorn funkar, och när den inte gör det längre får man frikoppla och åter vrida handtaget manuellt.

 

Så ett eventuellt elfel under gång skulle inte under några omständigheter kunna stänga ventilen menar du? Eller att den bara öppnar lite halvt?

Törs du lova det om du inte gör installationen själv eller ens vet vilken valfri forumsläsare som ger sig på detta? 

Det är problemet med att tipsa om dylikt på ett publikt forum.

 

Det enda JAG vet säkert efter 25 år som yrkessjöman är att även bra grejor går sönder. En landkrabbelösning är ju att bygga på ytterligare system för att övervaka det första. 

Keep it simple! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Landkrabbelösning ?   Hmmm.....

Kan visserligen hålla med om att man skall hålla lösningarna enkla. Men om man bara skall/får tala om idiotsäkra lösningar som alla som kan läsa detta forum (oavsett kompetensnivå) skall klara av så kommer ingen kunna skriva något. I synnerhet inte om det dessutom krävs att den som skriver skall ta ett ansvar för att ingen av alla forumdeltagare oavsett kompetens missuppfattar det och gör något korkat.

 

Sedan talades det ju ovan om just feedback och indikering av läget för att råda bot på några av dina farhågor.

 

Tråden handlar ju viss mån om ett problem som bottnar i att människan är glömsk och bekväm, och ett hjälpmedel för det. Mot det hjälper ju tydligen inte att hålla det enkelt. Inte om ventilens uppbyggnad och utförande i sig.

 

Varför skulle man inte få diskutera och unna sig lite roliga onödigheter också ?

 

Redigerad av IngemarE
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Varför skulle man inte få diskutera och unna sig lite roliga onödigheter också ?

 

 

Självklart får man det!  

I de allra flesta applikationer kvittar det om det billiga kinaservot får tuppjuck. Det värsta som kan hända är väl att den tömmer batteriet eller brinner. Om ventilen sedan verkligen är öppen eller stängd får väl vara upp till ens eget samvete. 

 

Men att sätta den på ett kylvattenintag ÄR en jäkla chansning. Det tycker jag ni kan vara tydliga med. Sen får ju folk göra som dem vill.  

 

Själv tycker jag inte det är ett dugg bekvämt eller avslappnande att felsöka gammal skit, som detta system kommer vara inom några få år. Tvärtom försöker jag ta bort onödiga grejor från min egen fritidsbåt och jag undviker in i det längsta att sätta dit något som verkligen inte är värt besväret. Inklusive det strul man vet kommer att komma när skiten börjar krångla. 

Tur att vi är olika. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev coppertail:

Tvärtom försöker jag ta bort onödiga grejor från min egen fritidsbåt och jag undviker in i det längsta att sätta dit något som verkligen inte är värt besväret. Inklusive det strul man vet kommer att komma när skiten börjar krångla. 

Tur att vi är olika. 🙂

Japp, det är tur 😉

Vågar väl då knappt nämna att jag under närmaste veckorna kommer installera AC i min båt, med allt vad det innebär med extrajox som cirkulationspump, kondensvattenavrinning och annat...😆

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev IngemarE:

Japp, det är tur 😉

Vågar väl då knappt nämna att jag under närmaste veckorna kommer installera AC i min båt, med allt vad det innebär med extrajox som cirkulationspump, kondensvattenavrinning och annat...😆

 

Jodu. AC har vi ju ombord på jobbet. 

En ständigt återkommande källa till ”glädje”. 

Men ack så skönt när den behövs och fungerar. 😁 

 

P.S. Se till att ha avriningsplåt i rostfritt material. Det hade inte vi...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I egenskap av  trådskapare önskar man ibland att man kunde radera ovidkommande och provocerande inlägg i den tråden man skapat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

I egenskap av  trådskapare önskar man ibland att man kunde radera ovidkommande och provocerande inlägg i den tråden man skapat.

 

Det var faktiskt det sista jag väntat mig från ”kungen av utsvävningar”. 

Gäller alltså bara dina trådar då? 

 

Vad är det Du finner provocerande? 

Att avråda från att sätta en obeprövad kinaservo på kylvattenintag? 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev coppertail:

 

Det var faktiskt det sista jag väntat mig från ”kungen av utsvävningar”. 

Gäller alltså bara dina trådar då? 

 

Vad är det Du finner provocerande? 

Att avråda från att sätta en obeprövad kinaservo på kylvattenintag? 

Just det, det finns ju många ömma tår att trampa på, och det gäller ju då att sikta på den ömmaste av dem alla. Visst är det bra att kunna kasta glas på stenhus!?

Tack för omdömmet! 

 

Egentligen har jag inte skivit ett enda ord om kylvattenintag i just denna tråden. Men om du hade satt dig in i hur dessa motorer fungerar så hade du insett att dessa är ofarliga att anvbringa på kylvattenkranen. Att dom skulle löpa amok och stänga sig själva under gång finner jag osannolikt, möjligen efter en mänsklig felmanövriering, men alla marinmotorer har väl idag olika typer av temperaturlarm som för oväsen redan innan tempen är kritiskt hög.

 

Och som redan skrivits går dessa motorer att nödmanövrera åt båda hållen utifall växellådan skulle rosta sönder eller att motorn skulle bli spänningslös. Men du som jag och alla andra väljer fritt vilka tillbehör och andra saker vi skall ta med oss ombord eller installera i våra båtar. Jag gav ett tips som då iallafall i vissa fall mottogs bra, ett tips med förbehåll för kinesisk kvalitet, och samtidigt nämnde jag att det måhända finns bättre men dyrare prylar att köpa, och nu skriver jag även att dessa kräver en annan typ av installation då man byter ut hela kulventilen. I detta fallet behåller man en bra och godkänd kulventil avsedd för marint bruk (om man nu har sådana installerade ombord) men kompleterar då dessa med ett servo eller motor som kan fjärrmanövreras.

 

Trevlig helg, min båt rycker i förtöjningarna och vill ut på havet!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Just det, det finns ju många ömma tår att trampa på, och det gäller ju då att sikta på den ömmaste av dem alla. Visst är det bra att kunna kasta glas på stenhus!?

Tack för omdömmet! 

 

Det var inte menat som något negativt. 

Uppskattar mycket ditt sätt att skriva. 

Utsvävningar är oftast bra. 

 

Men för att återgå till ämnet. 

Vad händer om det exempelvis fastnar skräp i ventilen när den försöker stänga? 

 

Någon föreslog en lösning där ventilerna ska stänga när man bryter huvudströmbrytaren? 

Praktexempel på en självinducerad olycka enligt min mening. 

 

Frågar för att jag inte vet. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Visst är det bra att kunna kasta glas på stenhus!?

"Man ska inte kasta pil i gummibåt" heter det, inget annat.

 

Jag tycker ställdonet är ett bra tips, liksom jag tycker det är bra att frågor om kvalitet och tillförlitlighet diskuteras.

 

Sedan min käpphäst - som alla säkert håller med om ??? -  nämligen att undvika inköp från diktaturer så långt det är möjligt. Jag slarvar själv ibland, tyvärr.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Mackey:

 

Sedan min käpphäst - som alla säkert håller med om ??? -  nämligen att undvika inköp från diktaturer så långt det är möjligt. Jag slarvar själv ibland, tyvärr.

 

Mackey

 

 

Ännu värre blir det när man köper det som små fluffiga paket med flygfrakt från andra sidan jordklotet. Sjukt ansvarslöst och inget jag skulle skryta om på ett forum... Jag slarvar aldrig med detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag rejält OT, men måste korrigera det här med glashus etc.

Man ska inte kasta bäver i trähus!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag dyster? nej knappast, gillar att tjôta och kan svara på provokationer.

 

Angående Kina, och felciterade ordspråk, så "är det gräsligare på den gröna sidan". Jag har inga som helst betänkligheter att handla från exempelvis Aliexpress, om jag skulle ha det skulle jag inte kunna handla av andra större "svenska" företag såsom H&M, Clas Olsson, Dressman, Jula, Biltema, Sesea medfler, det förefaller idag som om nästan all världens tillverkningsindustri är belägen i Asien. Iallafall då det gäller konfektion och elektronik.

 

Nä, den gräver en grop, välter ofta ett stort lass. Det gäller väl att se vad man sätter ned sina ömma fötter och tår.

Jag brukar försöka att inte ge mig in i konflikter som jag vet att jag inte kommer att vinna, på förhand, men det kan vara svårt att låta bli.

 

Åter till ämnet:

Det kan fastna skräp i kulventiler oavsett om de är fjärrmanövrerade eller ej.

Jag håller ju då med om ett kylvattenintag som är styrt av nollspänning kan vara en säkerhetsrisk.

Men kan vara prakiskt för att skifta färskvattentank, stänga av avlopp till handfat och diskhon, liksom tillopp till toans spolvatten och liknande. Om nu motorn/servot/ställdonet havererar pga tvivelaktig asiatisk kvalitet så hår den ju att nödmanövreras och man kan byta ut den under tiden båten ligger i sjön....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...