Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
per_62

Hookah diving

Rekommendera Poster

Är ute efter ett enkelt system att kunna dyka ner under båten och ta bort havstulpaner, kolla propeller, roder etc.

Antingen har man snorkel och cyklop och håller andan en stund men det blir tidsödanden om man vill vara nere en stund.

En kamrat har en liten Spareair-dykflaska som ska räcka till nästan 60 andetag nära vattenytan men därefter behöver den fyllas på, antingen från en större dykflaska, kompressor eller speciell handpump.

 

Ett Hokkah system ger mer tid under vattnet och behöver en pump, luftfiltet, lång slang på kanske 20 m och munstycke för att fungera. Det finns att köpa paket tex detta med en flytande pump men det lockar att göra ett eget med en kompressor ombord. Om luften skulle ta slut så är det enkelt att gå upp till ytan om man är på bara 2 m djup.
Hittade denna video och beskrivning på systemet som kan byggas ihop.
En kamrat har gjort ett liknande system men köpte för svag pump, när man jobbar under vattnet behövs mer luft än om man sitter still så han ska skaffa en större pump.

Naturligtvis finns det risker med dykning vilket man måste ta hänsyn till.

Finns det erfarenhet på detta forum kring att använda ett Hokkah system?

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev per_62:

Är ute efter ett enkelt system att kunna dyka ner under båten och ta bort havstulpaner, kolla propeller, roder etc

Jag har en membrankompressor som jag använder när jag ska måla med starkt luktande färger mm. Luften får blåsa in i en modifierad gasmask. Kompressorn ger 30lit/min vilket är ungefär vad man förbrukar vid lätt arbete. Men kapaciteten är inte tillräcklig när man andas in. Det är nu åtgärdat med två1,5lit PET flaskor som fungerar som ackumulatortankar och hängs i bältet. Nu funkar det bra.

Har även haft tanken på att använda det för bottentvätt men eftersom våtdräkten tydligen krympt i garderoben så har det inte blivit av.

En enkel komplettering skulle kunna vara en genomskinlig plastkula som man trär på huvudet och låter luften bara strömma in i. En "dykarklocka alltså".

 

En lite starkare kompressor är nog önskvärt. Man borde kunna använda en luftpump (airpump) som användas. Samma luftpump används ju som frysskydd på vintern.

 

Airpump.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Kane:

Vad är din fråga?

 

8 timmar sedan skrev per_62:

Finns det erfarenhet på detta forum kring att använda ett Hokkah system?

 

Som barn prövade vi med slang och stor cykelpump, funkade sådär...

 

Jag tror det viktigaste är att förstå vilka risker som finns och eliminera dessa så långt det är möjligt. Det går att förstå vad som kan hända rent fysiskt, slangen fastnar, pumpen stannar, etc, etc.

 

Det som inte går att förstå är de medicinska riskerna.

Läs åtminstone en lärobok i sportdykning innan du kör igång.

Egentligen borde jag helt avråda från denna typ av dykning utan att ha gått en grundkurs i sportdykning.

 

En risk jag direkt ser är risken för lungskador om du andas och håller andan på fel sätt. Största risken är nog om du på två meters djup just har andats in så att lungorna är fulla och något händer så att du utan att andas ut går upp till ytan.

 

Lungor rymmer typiskt sex liter luft.

På två meters djup är trycket 1,2 gånger trycket vid ytan.

Det innebär att mängden luft i lungorna när du kommer till ytan blir 1,2 x 6 = 7,2 liter.

7,2 liter luft i 6 liter stora lungor leder troligen till någon form av lungskada.

 

Om du gör samma misstag från 10 meters djup där trycket är 2 ggr trycket vid ytan så har du 12 liter luft i lungorna vid ytan och då får du lungbristningar som sannolikt leder till döden.

 

Fri uppstigning - som det heter - övas under mycket kontrollerade former inom Marinen, en heldagsövning! En   hel   dags   övning   för att ta sig upp utan lungskador från 18 m djup. Så här går det till:

https://www.dykarna.nu/lasning/fri-uppstigning-karlskrona-11.html

Trots den rigorösa säkerheten, närvaro av läkare och noggranna övningar med en instruktör per två dykare har både skador och dödsfall förekommit.

Övningarna stoppades en tid för att de ansågs vara onödigt farliga.

 

Skrämselpropaganda, ja lite!

Jag vill ge ett annat perspektiv på dykning med trycksatt luft än de säljande bilderna med vackra unga män och kvinnor som simmar omkring i tropiska vatten.

 

Troligen går det bra med båtskrubbningsutrustningen, jag som dök med cykelpump överlevde och det var inte det enda dumma/farliga man gjorde under vattnet som barn innan man tog dykcert och blev varse om riskerna.

 

Mackey

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om risker med dykning. Jag har ett dykcertifikat från Maldiverna vilket var en fantastiskt härlig upplevelse med massor av fina fiskar i och god sikt under vattnet och varmt vatten. Här hemma är det inte riktigt likadana förhållanden...

Det är mycket viktigt att säkra upp luftkvaliteten samt att det alltid finns en möjlighet att kunna avbryta ett dyk utan att få komplikationer. Därför bara vara nere på ca 2m samt kortare stunder. 

Kompressorn i länken ovan verkar vara i minsta laget för arbete under ytan.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Skrämselpropaganda, ja lite

Visst, men det skadar inte.

Men gäller det att skrubba botten eller ta bort en tamp i propellern med ett dykdjup på en meter så är det ofarligt om man inte bär sig extremt dumt åt.

Värst är om pumpen stannar då tar luften slut direkt vilket kan vara väldigt obehagligt.

Någon form av "dykarklocka" tror jag är både enklast och bäst. Luften tar inte slut direkt.

Något som liknar en blästerhuva kanske, kan göras enkel att "fälla ihop" också.

 

Blästerhuva2.jpg

Blästerhuva.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev per_62:

Jag har ett dykcertifikat från Maldiverna

Gissningsvis ett enstjärningt CMAS vilket räcker bra för att ha koll på riskerna. 👌

Det är CMAS som Svenska sportdykarförbundet utbildar efter.

 

Då riktar jag mina varningar till alla de som läser tråden utan att ha dykcert och som blir inspirerade att skaffa någon liknande utrustning. Jag själv blir inspirerad...

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev bhemac:

Visst, men det skadar inte.

Men gäller det att skrubba botten eller ta bort en tamp i propellern med ett dykdjup på en meter så är det ofarligt om man inte bär sig extremt dumt åt.

Värst är om pumpen stannar då tar luften slut direkt vilket kan vara väldigt obehagligt.

Någon form av "dykarklocka" tror jag är både enklast och bäst. Luften tar inte slut direkt.

Något som liknar en blästerhuva kanske, kan göras enkel att "fälla ihop" också.

Ett dykdjup på en meter är precis vad en frisks ickerökares lungor klarar utan bristning om man håller andan vid uppstigningen med fulla lungor.

 

Det värsta är inte om pumpen stannar, det värsta är att göra en felaktig uppstigning som ger lungbristning.

 

Om man ska experimentera - vilket man inte ska uppmuntra - verkar en huv i hårdplast - som den gula -  vara ett bra alternativ om man ser till att alltid hålla huvudet uppåt och fötterna nedåt. Även en modifierad och tätad integralhjälm borde kunna funka. Ingen regulator krävs och man får automatiskt en liten luftreserv, men...

Det gäller at ha et tillräckligt luftflöde så att man inte bara "återandas" sin gamla luft.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Ett dykdjup på en meter är precis vad en frisks ickerökares lungor klarar utan bristning om man håller andan vid uppstigningen med fulla lungor.

Men då bär man sig riktigt dumt åt. Det normala ska vara att bara fortsätta att andas. Överger man dykutrustningen under vatten och gör en fri uppstigning så ska munnen vara öppen. Men det gör man normalt sätt. Det "trycker på" ganska bra. På dykkurser brukar man brukar man göra fri uppstigning i badhuset, 4m djupt. En del glömmer att att öppna munnen men de kommer på det ganska snabbt.

Men, det är helt riktigt att man ska veta vad man gör när man dyker.

 

3 timmar sedan skrev Mackey:

Det gäller at ha et tillräckligt luftflöde så att man inte bara "återandas" sin gamla luft.

Man ska självklart hålla koll på att det kommer luft via slangen dvs att luft bubblar ut under "hjälmen". Det går inte att missa. 

Det går att återanvända en hel del luft så det är inget problem att det inte kommer tillräckligt med luft under korta perioder.

Viktigt är att luften kommer in i nedre delen av dykhjälmen. Om slangen brister vid ytan kommer luften i hjälmen att tryckas upp genom slangen. Är luftintaget i överdelen kommer dykaren upp på samma sätt(!). Det hände en del olyckor med tungdykutrustning i början. Sen kom man på att sätta dit en backventil, då överlevde dykaren.

(Kommer inte ihåg riktigt men hette ventilen Zetterstömsventil eller var det den man blåste upp dräkten med?).

Jag tror man kan göra en enkel huva av typ kraftig galon och ett "fönster". Tar ingen plats stuvad.

Man får en del lyftkraft så man måste ha ett par vikter i snören.

Det viktigaste är nog att man kan ta sig ur utrustningen på en halv sekund.

 

Undervattensarbete har man utfört sen 1600-talet med dykarklockor. Det var så man bärgad kanoner från Wasa. Från början hade man ingen lufttillförsel utan ett brinnande ljus, när det slocknade så var det dags att gå upp.

 

Dykarklocka.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...