Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Caribic410

Bottentvätt/"polering"

Rekommendera Poster

Kan det finnas behov av bottentvätt under sässong.

Diskuterat med bekant som gör rent fartyg med en slags undervattensmotorcycklar med roterande borstar. Dom tar bort havstulpaner, polerar propellrar mm.

Vet inte vad bottentvätt skulle kosta men dom skulle säkert kunna filma både före och efter. Samt göra rent hela botten, även mellan axel å botten, runt drev, snäckor från drev, proppar mm.

Skulle det kinna vara intressant.

Tror det skulle gå att få till för någorlunda kostnad om det är tillräckligt många båtar som ska rengöras samtidigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter intressant, kolla gärna kostnad med din bekant.

Det kan säkert vara ett alternativ till borsttvättar.

 

Viking Line, och även Tallink tror jag, har skippat bottenfärgen och använder dykare vid behov. Det är bara Åsa Romson som behöver extra giftig bottenfärg.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Mackey:

Låter intressant, kolla gärna kostnad med din bekant.

Det kan säkert vara ett alternativ till borsttvättar.

 

Viking Line, och även Tallink tror jag, har skippat bottenfärgen och använder dykare vid behov. Det är bara Åsa Romson som behöver extra giftig bottenfärg.

 

Mackey

Det är såna båtar dom tvättar, inspekterar, svetsar och polerar i vanliga fall.

Rätt coola slipmaskiner som suger sig fast i botten.. sen kör dom med olika typer av borstar/skrapvarianter beroende på mareial.

Propellrar kan ju va 7m i diameter så det kräver lite att ta bort snäckor, alger mm. och polera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En viss fördel om man har stålskrov då kan "rovern" hålla sig fast med magneter. Men visst finns det något sådant här som håller sig fast med sugkoppar?

 

Det jag efterlyser är en autonom rover som på nätterna åker runt i hamnen och gör rent båtbottnarna. Med jämna mellanrum åker till laddningsstationen och då också lämnar av det som skurats bort.

Eller så gör man som jag, seglar i färskt, drickbart vatten utan tulipaner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den varianten dom kör med suger undertryck så den sugs upp mot botten och drivs framåt. Krävs på ex 300m långa skepp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...