Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Algot_R

Lyfta båt på egen risk

Rekommendera Poster

Vad betyder det om jag anlitar en kranförare för att lyfta båten och han säger "Det får ske på egen risk" 

Vem ansvarar om han tappar eller skadar båten?

Om jag är medlem i båtklubben så är det inga problem men om jag inte är medlem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du själv. Kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller den försäkring du tecknat.

 

Här kommer vi inte med några gissningar eller antaganden.

 

Det är ditt eget ansvar att ta reda på detta.

 

Du har väl telefonnummer?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kranoperatören kan rent juridiskt inte frånsäga sig sitt ansvar genom att säga att det sker på egen risk.

 

Ordinarie skadeståndsregler gäller med avseende på oaktsamhet osv, och säkerheten är alltid kranförarens ansvar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det intressanta i sammanhanget är väl vem som betalar en eventuell skada.

 

Detta bör väl jurister på ditt försäkringsbolag kunna informera dig om.

 

Föreslår att du kontakter dem i frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De känns väl lite som minst två olika alternativ.

Antingen bokar du ett lyft. Då bör d väl ingå allt som har med säkerhet, rätt utrustning mm. att göra.

 

Eller så bokar du en utrustning att lyfta med, där du bestämt att det funkar utan att ge utrustningsuthyraren info om vikt, hur lyftet ska gå till mm.

Då kan jag tänka mej det kan gå under "hyra av utrustning" och i såfall "egen risk"

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... föreslår att du mejlar dem (=försäkringsbolaget) isf. att ringa så du har svart på vitt vad de anser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Frippe68:

Kranoperatören kan rent juridiskt inte frånsäga sig sitt ansvar genom att säga att det sker på egen risk.

Ordinarie skadeståndsregler gäller med avseende på oaktsamhet osv, och säkerheten är alltid kranförarens ansvar.

Precis så länge du iten lyfter med grannens traktor. Anlitar man ett företag så har de ett ansvar.

Det egna försäkringsbolaget kommer att stå för ersättningen, sen kommer föräkringsbolaget kräva kranförarens bolag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget du själv ska dribbla med. Och skriv absolut inte på nåt att du tar  på dig ev ansvar.

 

Om kranföraren propsar på detta, kolla först med fl

försäkringdbolaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en yrkesman säger att hen inte vill ta ansvaret brukar det vara lämpligast att tolka detta som att det är en dålig idé att fortsätta oavsett vem som juridiskt kommer att bli ansvarig om något händer.

 

Nu vet vi ju inte riktigt vad orsaken är, men bäst är ju att göra de förändringar som krävs så att kranföraren kan ta ansvar för lyftet.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Mackey:

Om en yrkesman säger att hen inte vill ta ansvaret brukar det vara lämpligast att tolka detta som att det är en dålig idé att fortsätta oavsett vem som juridiskt kommer att bli ansvarig om något händer.

 

Nu vet vi ju inte riktigt vad orsaken är, men bäst är ju att göra de förändringar som krävs så att kranföraren kan ta ansvar för lyftet.

 

Mackey

Har gjort en del ”kreativa” lyft med truck och börjar diskussionen om att det är på egen risk osv brukar det som du säger vara när man närmar sig ytteränden av sin komfortzon:)

Sedan är det såklart bättre att tillhöra den skolan än de som inte säger nåt och saknar känsla för var gränsen går.

 

Det brukar också vara lämpligt att ha sin båt en bit in på dan, så kranföraren(som ofta gör detta sällan) får en chans att träna lite innan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Projektet nedlagt. Båtklubben kan bara lyfta medlemmarnas båtar och då finns det klara regler och försäkring.

Jag får anlita varvet som ligger bredvid så får de lyfta båten! 

För några år sedan gjorde jag lyft med "svart" kran och det gick bra. Däremot var det en som tappade en båt förra året, efter att han lyft min båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...