Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Johaneliasson

Hydraulisk landgång.

Rekommendera Poster

Söker en begagnad hydraulisk landgång till min båt. Den behöver inte vara av jättestor modell utan räcker om den lyfter drygt 200kg. Anledningen till att jag vill köpa en begagnad är att jag inte vet om de kommer funka så bra som jag förväntat mig och därför vill jag inte slänga ut 80.000kr till en början.

väl mött

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS Johaneliasson menar förmodligen med sin frågeställning angående "hydraulisk landgång" inte nån behjärtansvärd anordning för sin rullstolsburna mormor eller så?


Tydligen gäller det lyxproblemet att få ombord en vattenskoter/RIB enligt denna forumtråd?
Alltså inte en "landgång" utan snarare en dävert?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Thomas-1:

TS Johaneliasson menar förmodligen med sin frågeställning angående "hydraulisk landgång" inte nån behjärtansvärd anordning för sin rullstolsburna mormor eller så?


Tydligen gäller det lyxproblemet att få ombord en vattenskoter/RIB enligt denna forumtråd?
Alltså inte en "landgång" utan snarare en dävert?

Jag förstår inte vart du vill komma med ditt inlägg?

Nej de handlar inte om att min "rullstolsburna mormor” ska komma ombord utan att jag ska kunna ta mig ombord med kryckor. 

Sen har jag även en rib som jag kan ta med mig PÅ min vaggdävertar med hjälp av en Hydraulisk landgång. Lyxproblem eller inte, de får du bedöma själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant frågeställning om man behöver komma ombord med nedsatt förmåga. Detta kan drabba vem som helst att man tex kan behöva kryckor eller rullstol. Att kombinera detta med fritidsbåt kan vara en utmaning.

 

Om en ställning för typ solpaneler monteras så kanske en sådan kan nyttjas för att även vara stöd för en landgång. Se inspiration från denna länk där en landgång är monterad akterut och hissas upp med hjälp av ställningen. Eller att en landgång monteras på sidorna på en sådan ställning så att landgången fälls ut tvärs båten?

Men hur gör man om man behöver komma iland föröver?

Kan man söka bidrag för landgång?

 

Hittade denna länk som visar på andra typer av båtar med ramp inbyggd som kanske kan fungera även för rullstolsburna.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här var ju en smart ide. Att dubblera funktionen hos landgång med att fungera som dävert.

Vi hade en granne som led svårt av Bechterews sjukdom. Tänk om han hade haft en hydraulisk landgång istället för att åla över däck och ner på bryggan. Visserligen hade det sett lite udda ut med en landgång på en mindre segelbåt! Men det är nog ett lågt pris!

Två funderingar:

1. Räcker bredden, landgångarna brukar ju vara ganska smala?

2. Går det att hitta begagnat?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...