Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Ruskpricken

Konstifikt möte

Rekommendera Poster

Tänkte bara småprata kring ett konstig möte jag upplevde för sådär 3-4 veckor sedan nu.

Var på väg från Arkösund, yttre vägen mot Lndsort å förbi Nynäshamn.

 En bit sydost om Dahlen fyren, kanske 10 NM såg jag på håll en segelbåt som bara drev.

Storen hissad men ej skotad, seglet fyllde inte. Svag nord-nordostligt vind, inga vågor men en skvalpig dyning då å då.

Plötsligt gick båten på kontra kurs. Sedan snodde den runt. Så jag tänkte, här äre nått som inte står rätt till.

Själv gick jag för motor utan segel uppe. Storen beslagen å genuan inrullad.

Så efter ett tag ändrade jag kurs mot den segelbåten, tänkte han kanske behövde hjälp.

När jag var ca 1-1½ sjömil från honom så startade han motorn å gjorde fart bort från mig. Sedan stängde han motorn å drev igen.

Jag forsatte lite till. Då kom han upp på däck å tittade. Sedan såg jag hans siluett nere i ruffen, det var en stor inglasad "veranda" liksom, tog kikaren å spanade in mig.

Dök ner å satte fart iväg på en kurs som verkade vara lite mot sydost å kanske Gotland till. Då ändrade jag min kurs tillbaka upp mot förbi Landsort å till Nynäs. Efter en kvart försvann han i diset på samma syd-syost kurs.

 

Egentligen inget märkligt anske, han lagade bara mat eller sov eller vem vet. Sen vart han nog nyfiken varför jag ändrade kurt mot honom kanske?

Men den tiden på dagen, inge en katt ute nästan, ingen segelvind å så långt ut från kusten, nog fick jag en å annan tanke å tyckte det verkade lite skumt.  

Själva segelbåten tycktes vara nån form av hemma-bygge, stora glasytor som inte passar, man reagerar på sånt.

Kanske var det en drömmare, en vagabond, en yrvind variant, vad vet jag.

Men nog tyckte jag det var lite underligt.

 

Vad säger ni andra som seglar mycket å håller till längre ut i havsbandet än svensson gör.

Var det bara en ensamseglare på väg till Gotland?

Jag är nyfiken å kan inte glömma händelsen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Narkotikasmugglare från Colombia.....😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade båten holländsk flagga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske kom förbi när det lagades mat och kaptenen inte ville att båten skulle luta utan den fick driva som den ville. När han såg dig så blev han själv fundersam och startade motorn för att hålla avstånd. Kanske jättekonstigt eller inte.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och du som ondgjorde dig över konstiga frågor i en annan tråd? 🤣

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kane...änte dä lite väl långsökt?

och Gundj.... jo han hade faktiskt svensk flagga.

Å Gaidin......ondgjorde?,, tolkas det så hårt?,  men det ä la skillnad att fråga vad man köpt för båt å var den skuven skall sitta eller hur man drar i det röda snöret mot att diskutera en upplevelse man va med om, obs, på "övrigt snack" å inte Facebook.

Nu när jag för en gångs skulll var lite "social" å pratade om annat än "skruv å mutter"-teknik.😀😀

Tänk om vederbörande läser detta å hör av sig?

 

Visst ja...Gaidin...du syftar la inte på min fråga om GPS antennen? Den kan la inte räknas in i den kategorin som jag "ondgjorde" mig över eller va? 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...