Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
isabella9107

vinterkonservering

Rekommendera Poster

Hej, jag har ett problem.

Jag har råkat ut för en olycka med benbrott som följd. Jag har köpt en båt med 2 st Tamd 61 A och skulle nu påbörjat oljebyte glykolbyte och byte av olja i backslagen. detta kommer jag ej att klara av nu i år och undrar om någon vet om motorerna kommer att ta skada över vintern med samma olja jag kört på under hela säsongen. Jag har inte pressat motorerna under säsongen utan kört ca 8-10 knop frånsett några fåtal test på marschfart. Jag hade tänkt att byta alla vätskor för att säkerställa att allt är ok nu under hösten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såvida inte oljan tagit in vatten bör det la gå. Inte jättebra, men ska väl inte vara någon jättefara. Kan ju dock vara lite svårt att veta om drevoljan tagit in vatten utan att undersöka ordentligt. 

Oavsett så måste du se till att konservera kylsystemet med glykol om du inte vill riskera allvarliga frysskador.

 

Men kan du inte själv så gör som alla andra, kör den till en verkstad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev DasElfbow:

..så gör som alla andra, kör den till en verkstad?

Eller anlita en mobil marinservicefirma som åker ut till kunden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

konservera kommer jag kunna göra vid senare tillfälle när den står på land. om det kommit in vatten i oljan så borde den vara grå. oljan i backslagen ser helt ny ut, blank och inte svart som motoroljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konservering är det viktigaste, oljan kan vänta till nästa år. töm alla vattenta

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...