Jump to content
Thursday 09 December 2021
Dejsa

Vilken är bästa oljesugen till VP D6

Recommended Posts

Hej!

 

Vilken är den bästa oljesug som ni använt/använder till D6:or eller andra motorer med en oljebolym på 20 liter eller mer? Vad rekommenderar ni?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Banjonippel i oljetråget och därifrån slang till en fast pump. Från pumpen en slang med avstängningsmöjlighet. Denna slangen ner i en ex-vis 20 l dunk. Absolut bästa lösningen för motorer med lite större oljemängd. Dessutom får Du på detta vis ut mesta möjliga olja, även den mest förorenade som just därför lägger sig på botten av tråget.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle kanske varit mer specifik i min frågeformulering. Det är exempel på oljepump/oljesug som passar på den befintliga ”tömningsslangen” som jag efterfrågar. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag körde med en stor 9 liters cylindrisk oljesug till vår D6:a, den hade pluggar som passade i slangen, lätt som en plätt på.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Vad är "Banjonippel" ?

 

Banjonippel.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Banjonippel i oljetråget och därifrån slang till en fast pump. Från pumpen en slang med avstängningsmöjlighet. Denna slangen ner i en ex-vis 20 l dunk. Absolut bästa lösningen för motorer med lite större oljemängd. Dessutom får Du på detta vis ut mesta möjliga olja, även den mest förorenade som just därför lägger sig på botten av tråget.

Lite besvärligt att montera banjonippel i tråget, då det inte finns någon avtappningsplugg på dessa motorer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Rollen:

Lite besvärligt att montera banjonippel i tråget, då det inte finns någon avtappningsplugg på dessa motorer.

 

My bad. Jag läste slarvigt om motorer med stor oljevolym. D6, så var det. Uttag i sida av tråget, så var det . 🙃

 

Men jag vill nog ändå vidhålla att vid motorer med stor oljevolym och avtappningsplugg i botten av tråget så är byte av plugg till banjonippel en mycket bra åtgärd. ☺️

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

För en som vet ännu mindre om detta än vad trådskaparen gör..

Har D6:or en speciell slang för oljebyte?

Kan någon förklara lite mer i detalj?

Är det samma sak för t.ex D4 eller KAD44/300?

Kanske t.o.m någon som sitter på en bild?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, vår D6:a hade en pluggad slang originalmonterad för ändamålet.

 

Ut med metallpluggen och stoppa i en av de konformiga gummipluggarna som följde med oljesugen, tömde ut 20 liter olja på några minuter, under förutsättning att den var varm...

Share this post


Link to post
Share on other sites

”Återaktiverar” tråden. Tack för svaren. Men jag blir superglad för fler förslag på konkreta modeller på oljesug/pump lämpliga för motorer med över 20 lit. olja. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy