Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dejsa

Vilken är bästa oljesugen till VP D6

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vilken är den bästa oljesug som ni använt/använder till D6:or eller andra motorer med en oljebolym på 20 liter eller mer? Vad rekommenderar ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Banjonippel i oljetråget och därifrån slang till en fast pump. Från pumpen en slang med avstängningsmöjlighet. Denna slangen ner i en ex-vis 20 l dunk. Absolut bästa lösningen för motorer med lite större oljemängd. Dessutom får Du på detta vis ut mesta möjliga olja, även den mest förorenade som just därför lägger sig på botten av tråget.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kanske varit mer specifik i min frågeformulering. Det är exempel på oljepump/oljesug som passar på den befintliga ”tömningsslangen” som jag efterfrågar. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde med en stor 9 liters cylindrisk oljesug till vår D6:a, den hade pluggar som passade i slangen, lätt som en plätt på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Vad är "Banjonippel" ?

 

Banjonippel.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Banjonippel i oljetråget och därifrån slang till en fast pump. Från pumpen en slang med avstängningsmöjlighet. Denna slangen ner i en ex-vis 20 l dunk. Absolut bästa lösningen för motorer med lite större oljemängd. Dessutom får Du på detta vis ut mesta möjliga olja, även den mest förorenade som just därför lägger sig på botten av tråget.

Lite besvärligt att montera banjonippel i tråget, då det inte finns någon avtappningsplugg på dessa motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Rollen:

Lite besvärligt att montera banjonippel i tråget, då det inte finns någon avtappningsplugg på dessa motorer.

 

My bad. Jag läste slarvigt om motorer med stor oljevolym. D6, så var det. Uttag i sida av tråget, så var det . 🙃

 

Men jag vill nog ändå vidhålla att vid motorer med stor oljevolym och avtappningsplugg i botten av tråget så är byte av plugg till banjonippel en mycket bra åtgärd. ☺️

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en som vet ännu mindre om detta än vad trådskaparen gör..

Har D6:or en speciell slang för oljebyte?

Kan någon förklara lite mer i detalj?

Är det samma sak för t.ex D4 eller KAD44/300?

Kanske t.o.m någon som sitter på en bild?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, vår D6:a hade en pluggad slang originalmonterad för ändamålet.

 

Ut med metallpluggen och stoppa i en av de konformiga gummipluggarna som följde med oljesugen, tömde ut 20 liter olja på några minuter, under förutsättning att den var varm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”Återaktiverar” tråden. Tack för svaren. Men jag blir superglad för fler förslag på konkreta modeller på oljesug/pump lämpliga för motorer med över 20 lit. olja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en helt vanlig sugpump som jag skruvar på oljestickaslangen avsedd för ändamålet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...