Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Hildur69

Modell?

Rekommendera Poster

Hejsan! 

Är ny i forumet! Har råkat köpa mej en båt, som är ett tydligt renoveringsobjekt! 😅  Ser fram emot att fylla kommande vinterdagar med fix. 

En fråga; Har någon en aning om vad det kan röra sig om för typ av båt? Det enda som står att läsa är ”DU782”. Hon är ca 7,60 m lång, typ 2,40 bred. En gissning någon 

Tack på förhand! ☺️🌷

17E3EB0C-C62B-40CE-91BF-B7CD5085D0F7.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I några tidigare trådar finns adressen till något ställe där man har koll på båtarna som fanns i det tidigare båtregistret. Fråga där på DU762. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det inte tre bokstäver och två siffror "BMM69" hade jag.

Båten har drag av Marieholms seecat i fören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Pentax:

Var det inte tre bokstäver och två siffror "BMM69" hade jag.

Båten har drag av Marieholms seecat i fören.

Helt rätt. Fel av mig. Sorry. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror som Nils Nobbing - det är en Rock 20! Få andra båttyper har så bred sittbrunn och samtidig brett skarndäck?
Sittbrunnens utformning anas i TS foto och är nog klart ovanlig* sjösäkerhetsmässigt.

TS Hildur69 kan förmodligen själv lätt bekräfta detta genom fotot nedan där fler detaljer för just Rock20 syns bättre.
(Bildkälla: MG)


*) Ursäkta nedanstående gnäll men denna konstruktion är nog rätt ovanlig? Detta förmodligen för att vanligtvis eftersträvas väl fyra saker vid formgivning av mindre segelbåtar...
1. Högt i tak i hela kajutans bredd, inte bara närmast centrum längs båtens långlinje-mitt.
2. Ganska liten sittbrunnsvolym för att vattenfylld inte äventyra säkerheten (kan överspolas och fyllas/tynga vid svåra väderförhållanden).
3. Alltför bred sittbrunn kan upplevas som obekväm när båten kränger/lutar i hög vindstyrka, fotstöd saknas och rumpan glider?
4. Skarndäck blir alldeles onödigt brett? (Menar alltså det trampbara däcket längs kajutans sidor, räcker gott med bredden 1 fot? Fotfäste och balans vid förflyttning sidledes i skitväder kräver aldrig sådant brett promenadstråk??)


Bara en fundering men sådana är ju klart tillåtna här på MG! 🙂
Ps. Haha, börjar förstå att barnpusslet "finn fem fel" faktiskt kan ha sin betydelse även i vuxenlivet. Skitsvårt att jämföra foton, identifiera båtfabrikat.   

azzz.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Thomas-1:

Tror som Nils Nobbing - det är en Rock 20! Få andra båttyper har så bred sittbrunn och samtidig brett skarndäck?
Sittbrunnens utformning anas i TS foto och är nog klart ovanlig* sjösäkerhetsmässigt.

TS Hildur69 kan förmodligen själv lätt bekräfta detta genom fotot nedan där fler detaljer för just Rock20 syns bättre.
(Bildkälla: MG)


*) Ursäkta nedanstående gnäll men denna konstruktion är nog rätt ovanlig? Detta förmodligen för att vanligtvis eftersträvas väl fyra saker vid formgivning av mindre segelbåtar...
1. Högt i tak i hela kajutans bredd, inte bara närmast centrum längs båtens långlinje-mitt.
2. Ganska liten sittbrunnsvolym för att vattenfylld inte äventyra säkerheten (kan överspolas och fyllas/tynga vid svåra väderförhållanden).
3. Alltför bred sittbrunn kan upplevas som obekväm när båten kränger/lutar i hög vindstyrka, fotstöd saknas och rumpan glider?
4. Skarndäck blir alldeles onödigt brett? (Menar alltså det trampbara däcket längs kajutans sidor, räcker gott med bredden 1 fot? Fotfäste och balans vid förflyttning sidledes i skitväder kräver aldrig sådant brett promenadstråk??)


Bara en fundering men sådana är ju klart tillåtna här på MG! 🙂
Ps. Haha, börjar förstå att barnpusslet "finn fem fel" faktiskt kan ha sin betydelse även i vuxenlivet. Skitsvårt att jämföra foton, identifiera båtfabrikat.   

azzz.png

 

Hej och tack för uttömmande svar :) Jag ska kika mycket mer noggrant på mitt nyinköp när jag väl får levererat henne hem till oss. Har följt era förslag och kollat bilder på Rock 20 och tycker det verkar rätt. Har dock inte kunnat se mer av båten än vad som finns på fotot (och lite till). Köpte henne osedd på auktion för 1600kr (!) så överraskningarna kan troligtvis vara många även om skrovet till det yttre inte ser ut att vara skadat. Vet inte alls hur insidan ser ut utan har bara kunnat gå runt henne på gräset nedanför!

 

Jag får nog anledning att återkomma när jag sett henne och kunnat syna henne ingående.

Stort tack för all hjälp så här långt. Och jag tar även till mig det du har skrivit som synpunkter - bra att veta och ha koll på :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...