Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bhemac

Uppkopplad båt

Rekommendera Poster

Min båt är numera ständigt uppkopplad mot nätet. En router från Net1 sköter den biten men jag kommer även att experimentera med 3/4G router.

Strömförbrukningen är låg och mängden datatrafik också, hur mycket ska jag återkomma till.

Anledningen till att hålla båten uppkopplad är en NETATMO väderstation som ger mig uppgifter om temperatur, luftfuktighet och en massa annat.

Inför vintern känns det skönt att ha stenkoll på luftfuktigheten i båten.

 

Hemma har vi ett Telldus system för att styra lampor mm. Det fungerar ganska hyggligt trots att det är 433MHz. Idag fick jag en idé, finns det inte fjärrströmbrytare som går via WiFi? Jodå, visst finns det, SONOFF tex. styrs med app i telefonen. Så jag beställde ett SONOFF uttag för 159 kr. Den tänkte jag ha att styra värmefläkten i vinter. Vi har tillgång till 230V på vinterplatserna men det händer att personalen drar ut sladden. Anledningen är att man misstänker att det går en massa värmefläktar i båtarna. Men jag har en granne som är mycket i båten och han brukar snällt sätta i min sladd igen...

När jag beställde så såg jag även att det fanns en "lågspänningsbrytare" som funkar på 12V så det blev en sådan också. Den kan jag ha till att koppla på tex en WiFi kamera för att se vad som händer. Men den kan användas till mycket annat...

Man skulle kunna tänka sig att tex någon av båtklubbarna satt upp en WiFi-hotspot så skulle uppkoppligen vara ännu enklare. Men att få till det är inte enkelt, konservatismen är stor.

SONOFF har ett intressant sortiment med flera olika komponenter, bla en brytare som kan styras av temp eller luftfutighet. HÄR köpte jag.

Det enda som retar mig är att jag glömde köpa en brytare till bilens motorvärmare.....

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

 

Behöver inget av detta i min skuta, i sommarstuga, i bilen, på älgpasset, när jag tältar, kör snöskoter, åker skidor, pimplar, när jag vandrar eller hemma.

Det går utmärkt ändå, som det alltid gjort. Rekommenderas att pröva.

 

Använder dock mobilen i bland.

T ex just nu.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår de som tycker det är roligt, intressant och ibland praktiskt med uppkopplade saker, men för mig går det bort.

 

Det mest onödiga jag sett är nog en köksblandare - en vattenkran till diskbänken alltså - som man kan styra med en app i telefonen. Varför skulle jag vilja spola vatten i köket när jag sitter i vardagsrummet? Som hjälpmedel för någon som har en funktionsnedsättning kan det vara bra, så det finns ändå en viss nytta med produkten inser jag, frågan är om tillverkaren tänkte så?

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev bhemac:

Min båt är numera ständigt uppkopplad mot nätet. En router från Net1 sköter den biten men jag kommer även att experimentera med 3/4G router.

Strömförbrukningen är låg och mängden datatrafik också, hur mycket ska jag återkomma till.

Anledningen till att hålla båten uppkopplad är en NETATMO väderstation som ger mig uppgifter om temperatur, luftfuktighet och en massa annat.

Inför vintern känns det skönt att ha stenkoll på luftfuktigheten i båten.

 

Hemma har vi ett Telldus system för att styra lampor mm. Det fungerar ganska hyggligt trots att det är 433MHz. Idag fick jag en idé, finns det inte fjärrströmbrytare som går via WiFi? Jodå, visst finns det, SONOFF tex. styrs med app i telefonen. Så jag beställde ett SONOFF uttag för 159 kr. Den tänkte jag ha att styra värmefläkten i vinter. Vi har tillgång till 230V på vinterplatserna men det händer att personalen drar ut sladden. Anledningen är att man misstänker att det går en massa värmefläktar i båtarna. Men jag har en granne som är mycket i båten och han brukar snällt sätta i min sladd igen...

När jag beställde så såg jag även att det fanns en "lågspänningsbrytare" som funkar på 12V så det blev en sådan också. Den kan jag ha till att koppla på tex en WiFi kamera för att se vad som händer. Men den kan användas till mycket annat...

Man skulle kunna tänka sig att tex någon av båtklubbarna satt upp en WiFi-hotspot så skulle uppkoppligen vara ännu enklare. Men att få till det är inte enkelt, konservatismen är stor.

SONOFF har ett intressant sortiment med flera olika komponenter, bla en brytare som kan styras av temp eller luftfutighet. HÄR köpte jag.

Det enda som retar mig är att jag glömde köpa en brytare till bilens motorvärmare.....

 

Angående SONOFF, har du testat de prylarna ännu?
Jag köpte ett gäng olika sådana för drygt ett år sedan och det var inte mycket att bli imponerad av. Buggig mjukvara gjorde dem i princip oanvändbar. Det finns de som flashat enheterna med annan mjukvara, som bygger på MQTT-protokollet, och fått det att fungera bra; så hårdvaran är det inget större fel på. Det har jag inte provat. Det kräver en helt annan installation också, med en mqtt broker på en RaspberryPi eller liknande. I största allmänhet tycker jag inte om alla dessa IoT-grejor som styrs via en server någonstans i världen, som med SONOFF och Telldus till exempel.

Ska bli intressant att höra hur du tycker att de fungerar.

Redigerad av K_Haddock
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Jag förstår de som tycker det är roligt, intressant och ibland praktiskt med uppkopplade saker,

Är man inte intresserad så är man inte, så enkelt är det. För mig känns det praktiskt, jag torkar ut min båt med den elektriska avfuktaren sen får hemmagjorda torrbollar hålla fukten i schack. För att hålla koll så har jag min ENGBIRD som loggar. Den pratar via Bluetooth med telefonen, jag måste inte gå ur bilen men jag måste vara hyggligt nära. Några gånger i veckan brukar jag åka förbi båten.

Men i våras satte de upp en bom till området och det blev genast mycket besvärligare. Kommer det dessutom snö är det svårframkomligt eftersom området inte plogas.

Därför är det väldigt praktiskt att kunna hålla koll oavsett om jag är hemma eller i Bankok. Dessutom får jag larm om tex luftfuktigheten blir för hög.

Håller man luftfuktigheten på rätt nivå så slipper man många problem.

 

Sen har vi det här med att kunna fjärrstyra en värmefläkt. Det har jag haft i flera år där antingen värmare eller en elfläkt får sköta uppvärmningen. Hemma kan jag sätta på värmen i båten och åka ner någon timma senare för att greja lite. Det är ganska angenämt att komma till en varm båt oavsett om den ligger på land eller i sjön.

 

2 timmar sedan skrev K_Haddock:

Angående SONOFF, har du testat de prylarna ännu?

Nej, förhoppningsvis kommer de imorgon, fredag. Läste också att det varit en del problem som förhoppnings vis är åtgärdade. Annars åker de tillbaka, det finns ju fler alternativ men det skulle vara bra om de fungerade då de kan styras via IFTTT appen som samlar det mesta.

--

Just nu är radarstolpen inte på plats, dess fäste ska göras permanent. Men tanken är att på sikt sätta en WiFi kamera på stolpen. Då kan jag kolla presseningarna. Det skulle många behöva med tanke på alla båtar som ligger hela vintern med sönderblåsta presseningar. Under höststormarna kan man ju även kolla förtöjningarna!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en davado i min båt. Den har Wifi-theatering med backup till USB-dongle för 3g/4g.

 

Så när jag kommer till en hamn med Wifi ansluter jag routern till WIFI:t och så delar den vidare till apparater och lämnar jag hamn har den internetanslutning vid dongle. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-27 vid 05:53 skrev K_Haddock:

Ska bli intressant att höra hur du tycker att de fungerar.

Nu har jag kört Sonoff brytarna ett tag. Visserligen bara hemma för att tända skrivbordslampan. Hittills har det fungerat oklanderligt. Försöken fortsätter.

Finns gott om roliga appar inom IFTTT familjen, lampan tänds vid skymning, lampan tänds när jag närmar mig osv.

Det ska gå att göra egna appar, tex som startar avfuktaren när luftfuktigheten är högre än 70% OCH temperaturen är över +5°C. Som dessutom meddelar mig detta.

 

Det finns en intressant 4-kanalig Sonoff brytare som kan jobba på 12V. Förutom att styras via WiFi så kan man även styra med en billig fjärrkontroll. Den skulle vara ganska kul till däcksbelysningen...

 

Jag har även testat en billig, motordriven inomhuskamera. Långsam att vrida sig men helt ok bilder. Startar man den mha Sonoff brytaren så tar det minst 5 sek innan den börjar leverera bilder. Inget för inbrottslarm. En lite bättre och framförallt, snabbrörlig utomhuskamera med zoom står på önskelistan. Skulle passa fint på radarstolpen. När snön vräker ner kan jag sitta hemma och kolla båttäckningen!

Nästa projekt är att få igång 3G/WiFi modulen, det gäller bara att hitta SIM-kort adapern, kortet jag har är nano men micro i 3G modulen. Kul med standard! Sen ska vi kolla strömförbrukning och datamängder.

NETATMO väckte mig i natt, temperaturen var under 3°C. Hua!

(hade råkat sätta larmet på utetemperaturen).

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att höra om dina uppkopplade projekt. Fortsätt gärna att rapportera hur det går! 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppkopplade= avkopplad. Har EN net1 router och sonen är överlycklig👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

även uppkopplade kommer en vacker dag bli bortkopplade för evigt.:P

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite uppdatering:

Båtens Net1 router är, åtminstone för tillfället, ersatt med en Huawei-E8372h.

Strömmatningen har fått en energimätare och en 12V->USB DC/DC omvandlare med dubbla utgångar som matar både NETATMO och Huawei.

Strömförbrukningen ligger på 2,0W, lite mer än jag trott. Men sen kom jag på att fördelaren jag använt har en inbyggd belysning som förbrukar 1,6W! Så den verkliga förbrukningen ligger alltså på 0,4W. Nu ska det få gå några dagar så jag kan se ett medelvärde.

Om nu 0,4W håller så blir det 9,6Wh/dygn eller 0,8Ah/dygn. En 25W solpanel ger som sämst (december) i snitt 10Wh/dygn. Det här ska inte vara något problem att strömförsörja under vintern.

Datamängden har jag inte kollat än men den verkar vara väldigt liten.

 

Mina SONOFF brytare är också inkopplade, en för avfuktaren och en för värmefläkten, verkar fungera bra. En bra detalj är att kommunikationen är tvåvägs, jag kan se att brytaren har slagit till eller ifrån.

Och allt sköts från telefonen....

 

IMG_2478.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Lite uppdatering:

Båtens Net1 router är, åtminstone för tillfället, ersatt med en Huawei-E8372h.

Strömmatningen har fått en energimätare och en 12V->USB DC/DC omvandlare med dubbla utgångar som matar både NETATMO och Huawei.

Strömförbrukningen ligger på 2,0W, lite mer än jag trott. Men sen kom jag på att fördelaren jag använt har en inbyggd belysning som förbrukar 1,6W! Så den verkliga förbrukningen ligger alltså på 0,4W. Nu ska det få gå några dagar så jag kan se ett medelvärde.

- - - -

Jag har en sådan här som är perfekt att mäta på USB-prylar med

bild.png.3c031ab4dd2723d3612939706bddc59a.png

 

Jag ska ta med min Huawei hem från båten så återkommer jag med svar på vad Huaweien ensam förbrukar. När jag började "göra reklam" för Huaweien så hade jag bara grovt vilken skillnad i totalförbrukning jag hade i båten när den satt monterad och jag slog på/av den på elcentralen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Lintott:

Jag har en sådan här som är perfekt att mäta på USB-prylar med

Jodå, en sådan ligger i lådan med mätgrejor, ja har en viss förmåga att samla på mig mätprylar.

Det jag mäter med nu är en kopia på en Turnigy, den senare var upptagen på annat håll. Den har visat sig mäta ganska bra men jag ska senare kolla lite bättre eftersom jag normalt oftast mäter på lite större strömmar typ kylskåp, värmare mm.

Men effekten verkar rimlig, batteriet i en iPhoneX är på 10Wh, att bara sända delar av en sekund med några minuters mellanrum blir inte mycket.

Huaweien kommer jag också att testa med en "powerbank", den jag har borde räcka uppåt 3-4 dygn. Intressant, då kan man alltså ha det i en burk som hissas i masten vid behov. Eller sommartid hålla igång den med en 5W solpanel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske något OT?
För dem som är intresserade att hålla reda på risk för jordslag/mögel, gjorde jag för fem år sedan ett kalkylblad för att enkelt beräkna den risken. Tanken var från början att använda algoritmen för att automatiskt ventilera krypgrund/kall-vind i huset, men det blev aldrig av då manuella mätningar visade att det inte fanns någon risk.
Skriv in temperatur och relativ luftfuktighet. Om "Mold Danger Risk" är negativ föreligger ingen mögelrisk.
 

MoldDanger-small.zip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare har jag skrivit om mina erfarenheter i DENNA tråd men nu håller jag det här.

I lördags uppdaterade jag fimware i Sonoff TH och Sonoff POW.

Uppdateringen gjorde jag hemifrån med telefonen, väldigt enkelt.

Några buggar eller fel har jag inte stött på ännu. Den enda buggen är jag själv som la in att timern skulle stänga av på morgonen, fast jag la in timern på POW så att allt stängdes av, vilket inte var meningen....

Sen har jag upptäckt att min avfuktare inte fungerar som den ska, den drar bara 22W så kompressorn går inte bara fläkten. Switchen som stänger av om vattenbehållaren är full är starkt misstänkt, det stod vatten i av fuktaren trots att jag har en slang som ska dräneras.

 

Nu håller jag på och bygger om 230V centralen så att Sonoff POW får plats, POWen har en knapp för manuellt till/frånslag som då blir åtkomlig. För 50 kr får man en platta så att man kan montera Sonoff enheter på DIN-skena. Suveränt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla Sonoff enheterna har en knapp för manuellt slå på/av om man tex ligger i en hamn med landanslutning men inte har tillgång till internet. Man kan löda in en sladd för att kunna montera knappen var man vill. Knappen sitter på 3,3V sidan så man riskerar ingen farlig spänning,

Man kan ju även sätta upp en egen server men det känns onödigt, då ska man kunna lita på att den alltid fungerar.

 

 

Sonoff sladd.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa steg.

En ebox TCP-02. Den kopplar ihop EPsolar solregulator med nätverket dvs man kan helt styra/övervaka solregulatorn, ta ut statistik mm. Eftersom jag använder lastutgången så kan jag se både batterispänning och förbrukning.

Det finns en annan ebox som bara klarar WiFi men den går inte att integrera i nätverket. 02:an har kabelanslutning, för min del innebär det att jag går över till att köra min Net1 router som har kabelanslutning. För att komma åt solregulatorn utifrån får  den ligga i DMZ.

Längre fram så får det bli en Arduino eller likn som skickar upp data i molnet mm. Men det får bli längre fram.

För säkerhetsskull har jag skaffat en extra Sonoff-brytare för att kunna styra nätaggregatet/laddningen. (det är ett aggregat som lämnar 13,6V till Sterling som i sin tur laddar både start och husbatteri).

 

 

ebox tcp-02.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Experimenten fortsätter.

Nu har jag fått igång eBoxen men bara i mitt lokala nät. Att komma åt utifrån funkar inte. Net1 routern är uppsatt för DMZ dvs kopplar jag upp mig utifrån så ska jag hamna i eBoxen. Men det funkar inte, troligen är det Net1 som blockerar inkommande trafik. Vi får se om supporten är på plats i veckan.

Det eBoxen gör är att öppna kommunikationen mellan EPsolar och min dator. Sen ska en särskilld programvara (PC tyvärr) göra EPsolar åtkomlig.

Här är en video som visar uppkopplingen: 

 

 

Får jag tid/ork kanske det blir en Rasbery Pi som hämtar data från EPsolar och skickar upp i molnet. Då slipper man routerproblemen...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett enklare sätt vore att skaffa en raspberry pi zero och lägga in en färdig vpn-server-image på den. Så kan du vpn:a till din båt. Kan vara bra till snnat med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev AndW:

Ett enklare sätt vore att skaffa en raspberry pi zero och lägga in en färdig vpn-server-image på den. Så kan du vpn:a till din båt. Kan vara bra till snnat med.

Jo, tanken har föresvävat mig. Men det är lite att ge upp ;)

Jag tror en enkel och bra lösning skulle vara att en Rasberry samlar in data och sen med jämna mellanrum skickar upp det till en (webb-) server där datat lagras i en databas och kan enkelt presenteras på några webbsidor.  

Jag har inget behov av att se data i realtid, jag prioriterar låg strömförbrukning och små datamängder. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört mina Sonoff brytare ett tag. Hittills har det fungerat oklanderligt, inte en miss. Eftersom kommunen mer än dubblerat kostnaden för min vinterplats så ser jag mig berättigad till att vara frikostig med den ström de tillhandahåller. Tydligen tycker gubbarna som sköter om hamnen att det var en stor och onödig höjning så de anser sig inte ha tid att dra ur elanslutningar som några båtar har. Alltså, vi har ström 24/7.

Detta är utmärkt för då kan jag utvärdera mina Sonoff brytare.

Nu har jag:

En TH10 brytare med fukt och temp sensor till en 1Kw värmefläkt.

En TH10 med temp sensor till en 450W oljekamin i den aktar delen av salongen.

En TH10 med temp/fukt sensor och ett 400W element i akterhytten.

En S26 brytare för vägguttag till avfuktaren.

En S26 brytare till mina laddare.

En POW R2, huvudbrytare och elmätare.

Lite grejer hemma också, väggbrytare, styrning av motorvärmare mm.

 

TH10 brytarna kan ha en enkel temp sensor eller en fukt/temp sensor. 

Temperaturen är inställd på 3°C. Ingen reglering av luftfuktigheten men jag ser närsomhelst tel/fukt i appen.

På helgen har jag satt timerdelen till att öka till 15°C för att kunna greja lite.

Förut ökade jag tempen till 8°C några timmar dagtid och samtidigt körde jag igång avfuktaren via sin S26 brytare. Men det visade sig att om jag bara håller 3°C så stiger aldrig luftfuktigheten över 60% dvs ingen risk för mögel eller rost.

Om jag manuellt slår på värmen, antingen via appen eller knappen på brytaren så går värmefläkten för fullt i 3 tim, temp regleras av fläkten själv och när värmen slås av så går avfuktaren i 2 tim för att ta hand om fukten jag lyckats tillföra.

Laddarna går 1 tim varje kväll eller 3tim om jag startar manuellt.

Min POW R2 huvudbrytare befinner sig fn hemma för inbyggnad i min 230V elcentral. Men, tidigare mätning visar på en förbrukning på max 10kWh per dygn. Ganska rimligt för att ha ett bra klimat i båten under vintern.

På 12V sidan är det min NETAMO väderstation och Net1 router som drar ström, snittförbrukningen ligger på 0,25A eller 6Ah per dygn.

Det enda problemet jag har haft är att Net1 routern hängde sig för några dagar sedan och jag fick åka ner och starta om den. Det gick inte att missa, NETATMO skrek som en stucken gris i telefonen. Det gick fö att starta om utanför båten, WiFi delen var fortfarande uppe, jag behövde inte ens kliva ur bilen.

 

Det finns tex en larmmodul, rörelsedekare mm. Tyvärr 433MHz men skulle vara kul att testa. Är fn på väg till mig men rörelsedekaren är restnoterad. Det jag ska klura på är att mitt vanliga larm ska nå mig via WiFi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också köpt lite Sonoffbrýtare (för både 230V och 12V) och testat med under vintern efter bhemacs tidigare inlägg. Fantastiskt enkelt och bra gränssnitt. Däremot den tempsensor, DS18B20,  jag köpte till den ena lämnar lite att önska. Visar ca 5 grader för låg temperatur och man kan tyvärr inte sätta någon offset.

Den andra tempsensorn jag köpte, AM2301 för temp/fukt, är mer noggrann vad det gäller temperaturen. (Fuktighetsmätning har jag dock inte jämfört.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kane:

efter bhemacs tidigare inlägg

Förlåt ;)

Visst är det kul grejer och vilka möjligheter! 

Hoppas det kommer fler saker, det är föredömligt genomtänkt.

Har samma erfarenhet av givaren, den rena tempgivaren visar 2-3!C fel, den kombinerade stämmer perfekt med Netatmo så när som på att den visar 3% högre RH vilket kan bero på placeringen, en meters avstånd kan ge skillnad.

 

Sonoff TH10 app.png

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Visst är det kul grejer och vilka möjligheter! 

Absolut. Kan starkt rekommenderas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Kane:

Absolut. Kan starkt rekommenderas!

 

Märker att min tråd om relä börjar konvergera lite med denna, så jag hänger på här!

 

Det här med att värma båten från eluttag i land. Jag ligger på en svindyr plats med gratis el som jag aldrig använder eftersom jag inte har landströmsinstallation, det är så klart underutnyttjande av min avgift 🙂 Jag läser i ditt inlägg ovan @bhemac att du har värmefläkt, kamin och element i båten. Har också på olika forum försökt gräva fram för/nackdelar med olika värmekällor.

 

Vad tror ni, skulle man kunna stoppa ner en vanlig kupévärmare i båten och köra på timer vintertid, förutsatt att man har fukt/vattenskyddad skarvsladd? Funderar på att ta upp båten mycket senare nästa år, vore häftigt om man kunde underhållsvärma bort snön från kapellet och dessutom förvärma med kupévärmare istället för diesel/fotogen. Värmeläckaget genom skrovet kanske t o m lyckas hålla isfritt precis vid båten, även om det inte är högst prio.

 

Läser att många tycker att det där med öppen glödslinga typ kupévärmare inte är nån höjdare i båt, men min har ju aluminium i durk och skrov - dvs inget i närheten som antänds. Men oljeelement kanske är lösningen, om det klarar att hålla frostfritt (har ju bara kapell, så värmeläckaget blir naturligtvis enormt)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Märker att min tråd om relä börjar konvergera lite med denna, så jag hänger på här!

 

Bra tänkt!

Visst kan du skippa centralen och bara köra en skarvkabel. Det är fullt tillåtet men kanske inte helt lämpligt så på sikte är en enkel central det riktiga.

Vilken normal värmekälla som helst är ok enligt försäkringsbolaget (kolla!) men de rekomenderar kupévärmare - de har inte öppen glödspiral.

Hålla snön borta från kapellet vet jag inte om det är så lyckat, kan bli blött och is. I natt hade vi -9,8°C@02:36, under kapellet hade jag samtidigt -3,2°C utan värme i sittbrunnen. Inne var det 4,9°C. Lite värme läcker ut i sittbrunnen men kapell och snö isolerar ganska bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med att komma åt sitt nät utifrån....

En intressant lösning är att köra en VPN-tunnel.

Tex en TELTONIKA RUT240, en 4G-router med inbyggd VPN. Kostar ca 1400kr, har WiFi och två ethernetportar, en är LAN och den andra LAN eller WAN.

iPhone/iPad har en inbyggd VPN klient. Logga in och du är ansluten till ditt privata nätverk ombord!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan några år tillbaka finns även LoRaWAN (Long Range Wide Area Network) som är baserat på radiosignaler vilket borde fungera bra för små mätdatafiler från olika givare. LoRa -systemet är gratis som jag förstår att använda men det kräver att det finns en radiostation i närheten som kan skicka signalerna vidare. Samt om det blir massor av enheter i samhället (Internet of Things) som kommer koppla upp sig så kanske det blir svårt att få fram sina egna signaler? Får väl se om det kommer små billiga givare som kan användas i båten.

I Nya Zealand finns ett företag, Boatsecure, som säljer paketlösningar för båtägare.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev per_62:

Sedan några år tillbaka finns även LoRaWAN (Long Range Wide Area Network

Intressant. Sen är frågan om det bir något. Man tror mycket på 5G, att det ska öka mobiliteten. Där finns också starka ekonomiska incitament. Vilket tydligen behövs.

Sen tror jag den stora marknaden vill ha möjlighet till stora datamängder.

Tex om jag kan komma åt mitt nät ombord så kan jag dra igång plottern, kolla vind, lägga upp rutter mm och helt kunna fjärrstyra plottern, precis som jag nu kan göra med en iPad ombord. 

Många fina projekt har aldrig blivit något med, tyvärr.

DRM, kunna sända radio på mellanvåg med god ljudkvalitet. Nu har vi inte ens några svenska rundrdiosändningar på kort och mellanvåg. Som man alltid lyssnade på utomlands förr. Ersatt av internet.

Kvar finns Navtex, Väderfax, DWD-väder mm. Gammal teknik som fungerar även på stora avstånd.

SAX-presset är bort, en A4 sida med svenska nyheter på telegrafi/morse som man kunde ta emot överallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite grejer, en provisoriskt inkopplad Sonoff POW, används som huvudbrytare, mäter effekt, spänning, varnar för överlast mm. (Den riktiga ska sitta i elcentralen på DIN skena, tv).

Två uttag som jag ska använda ombord och ett vattentätt uttag till handskfacket i sittbrunnen.

För att kapsla uttagens baksida så har Biltema, som så ofta, rätt GREJ.

 

 

Sonoff och uttag.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...