Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst

Vad händer med MG och andra forum i framtiden?

Rekommendera Poster

ArneRadar...där har du lite fel....du känner mig nu inte tillräckligt bra....för jag ser det inte alls som ett påhopp om det du skrev lite högre upp här. Du har ganska rätt i den utveckling du beskriver.

Att jag förhåller mig som jag gör beror på att jag är så trött på alla dessa frågor, frågor som är av sån basic karaktär att de borde knappast ställas.  Upprepar exemplet: Jag har köpt en båt, vad är det för sort?

Är inte alls emot nybörjare, men jag har tröttnat på att svara  på en viss nivå. Folk vill ha reda på den där skruven men utan att se  varför den är viktig å sitter där den sitter. Bara de får svar på att dra åt den så....sen kommer de igen när flöjderna dyker upp. Sånt är jag åsså trött på, så jag brukar låta bli att svara. Å det är klart att detta påverkar forumet! Vore la konstigt annars.

 

Vi behöver både faktabank å lite kitt å skitsnack å det är nog så att det är inte alltid lämpligt el möjligt att hitta svar i gamla inlägg. Vet det från andra forum, jag letar själv mycket om Linux å eletronic å RasperryPie, kom jag ifrån ämnet så det stör nu?

 

Sen vill jag kommentera det där med "grader". Amiral eller Jungman eller matros eller "nybörjare" Det där är en "ploj" grej, varför hänga upp sig på det? Ju fler inlägg man har skriivt högre "grad" får man, bara en skojig skämt sak, tar ni sånt på allvar å dömer inläggens kvalite efter det? Oj voj säger jag då.

 

Just nu har vi en våg av nya människor som köper upp de billiga 70-80 tals båtarna. Det är bra! Å det märks på frågorna att deinte har kommit in i sjölivet den "gamla" vägen. Det är nog så som flera skriver att den tiden är nog slut. Å mina kuinskaper å erfarenheter dör ut med mig, ibland önskar man att sånt kunde gå i arv. Kanske om MG bevaras att framtida människor kan söka igen om 25 år eller så? Fast har vi båtar då?

Svårt att sia om framtiden 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Ruskpricken:

ArneRadar...där har du lite fel....du känner mig nu inte tillräckligt bra....för jag ser det inte alls som ett påhopp om det du skrev lite högre upp här. Du har ganska rätt i den utveckling du beskriver.

Att jag förhåller mig som jag gör beror på att jag är så trött på alla dessa frågor, frågor som är av sån basic karaktär att de borde knappast ställas.  Upprepar exemplet: Jag har köpt en båt, vad är det för sort?

Är inte alls emot nybörjare, men jag har tröttnat på att svara  på en viss nivå. Folk vill ha reda på den där skruven men utan att se  varför den är viktig å sitter där den sitter. Bara de får svar på att dra åt den så....sen kommer de igen när flöjderna dyker upp. Sånt är jag åsså trött på, så jag brukar låta bli att svara. Å det är klart att detta påverkar forumet! Vore la konstigt annars.

 

Vi behöver både faktabank å lite kitt å skitsnack å det är nog så att det är inte alltid lämpligt el möjligt att hitta svar i gamla inlägg. Vet det från andra forum, jag letar själv mycket om Linux å eletronic å RasperryPie, kom jag ifrån ämnet så det stör nu?

 

Sen vill jag kommentera det där med "grader". Amiral eller Jungman eller matros eller "nybörjare" Det där är en "ploj" grej, varför hänga upp sig på det? Ju fler inlägg man har skriivt högre "grad" får man, bara en skojig skämt sak, tar ni sånt på allvar å dömer inläggens kvalite efter det? Oj voj säger jag då.

 

Just nu har vi en våg av nya människor som köper upp de billiga 70-80 tals båtarna. Det är bra! Å det märks på frågorna att deinte har kommit in i sjölivet den "gamla" vägen. Det är nog så som flera skriver att den tiden är nog slut. Å mina kuinskaper å erfarenheter dör ut med mig, ibland önskar man att sånt kunde gå i arv. Kanske om MG bevaras att framtida människor kan söka igen om 25 år eller så? Fast har vi båtar då?

Svårt att sia om framtiden 😀

 

Skönt om du inte tog åt dig. Sen delar jag inte din uppfattning (som kommer fram tydligare i det förra inlägget) att "vad har jag för båt" är en dum fråga på ett båtforum. Om du sen vill svara eller inte är ju självklart upp till dig, likaså bevekelsegrunderna. Men skall man prata dumheter är nog röriga kåserier helt vid sedan av en tråds ämne en större dumhet i ordets rätta bemärkelse. (Sen gillar jag personligen kåserier och när trådar kränger lite hit och dit, blir väldigt trist och torrt här annars.)

 

Om en nybörjare ärver en båt, får den i gåva eller köper den på ren impuls så tyder det väl snarare på viss insikt att börja ta reda på vad för slags båt man har, och att därifrån söka vidare kunskap. Någonstans måste man börja, så även du. Det finns inget som säger att denna nybörjare kommer att bli en klåpare och en fara för oss andra i vikar och farleder. Det dummast hade väl varit att inte fråga eller söka kunskap. Att frågorna är rudimentära är nog snarare bättre än att de är avancerade - man måste lära sig krypa innan man lär sig gå.

 

Man kan naturligtvis tycka det är korkat att ärva en båt eller köpa den på impuls, men jag ser inget direkt kausalsamband mellan frågan "vad har jag för båt" och dåligt sjömanskap. Visst, klåpare och idioter finns, men jag tycker inte dessa är vanliga eller utgör en överhängande risk för oss andra med sjövana. De med stor sjövana och stort kunskapsövertag som du själv kommer alltid att möta mindre "dugligt" båtfolk, men lite ödmjukhet kan nog vara på sin plats. Om inte annat för att vi alla är beroende av återväxt och nyrekrytering till båtlivet.

 

För att koppla detta till TS ursprungsfråga så tycker jag (som jag skrev tidigare) att mångfalden minskat på MG sedan jag gick med för 8 år sedan. Personligen tycker jag det är synd, och jag deltar sannolikt av den anledningen mer sällan själv. Exakt varför (om ens om) mångfalden minskar vet jag inte. Men för den handfull personer som skriver här i princip dagligen kan det i alla fall inte skada att reflektera över just det faktum att man agerar lite i sitt eget vardagsrum där man har ett invant beteende och hittar i mörkret, men så ser det inte ut för de med en mer "normal" forumlivsstil. Sen skall inte detta missförstås - jag är full av respekt och uppskattning för alla som bjuder på sin kunskap i tråd efter tråd.

 

Min privata uppfattning är vidare att kitt, tjôt, utsvävningar och lite gnabb (så länge det är med värme) gör forumet mer levande och lockande att delta i men jag köper att andra inte delar den uppfattningen utan ser det som störande. Vi är alla olika. Mångfald är bra.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...