Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst

Vad händer med MG och andra forum i framtiden?

Rekommendera Poster

3 minuter sedan skrev Peter_K:

De flesta trender börjar ju i storstadänderna,

Sant, men alla sprids inte utanför storstäderna.

Storstäderna har andra fenomen som tex att det är mycket folk i förhållande till ytan som nog bidrar till att tex bilpooler är mycket vanligare där.

Men visst skulle det vara intressant med en djupare utredning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det har skrivits tidigare här i tråden att på Facebook så försvinner diskutionerna så snabbt men här kan man fördjupa sig.

 

Visst kan ni det men det som har hänt med min tråd nu är att den är kapad av konstiga diskutioner om att hyra eller äga båt, och katastrofalt odugliga båtförare nu och förr.

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Silverfox59:

Visst kan ni det men det som har hänt med min tråd nu är att den är kapad av konstiga diskutioner om att hyra eller äga båt, och katastrofalt odugliga båtförare nu och förr.

Hyra eller äga båt är ju högst relevant för hur det kommer att gå med forum och FB när det gäller båtfrågor. Sedan är det tveksamt om hur bra eller dåligt man kan hantera sin (hyrda) båt har någon relevans, men är båten hyrd så ägs den inte.... 

 

Om ingen äger en båt blir ju intresset mindre att diskutera båtfrågor och då krymper/försvinner forum och FB.

Det finns inte många forum som handlar om tex. miniubåtar. Varför, jo det är nästan ingen som äger en miniubåt.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på detta många gånger och även diskuterat det på ett par forum.

 

En del är sannolikt att intresset för själva ämnet varierar över tid vilket kan påverka aktiviteten. Jag tänker då främst på scenen gällande ombyggnation av bilar som dalat mycket kraftigt. Samma tendenser ser jag i båtlivet. Fler åker bil och båt, men färre är intresserade. Fler hyr och färre vill äga. Man vill bara åka och betalar hellre för att slippa tänka på det andra. Det som många av oss här uppskattar när det gäller att fixa och dona, har blivit mindre intressant.

 

En annan anledning tror jag är att foks vanor ändrats. Det är inte längre så att man i samma utsträckning som tidigare förkovrar sig på hemsidor och forum, utan istället vill ha poddar, snabba korta inlägg på FB och youtubeguider. Det skall vara enkelt.

 

Jag tycker detta är mycket tråkigt, då forumkonceptet passar mig lika bra idag som för 15år sedan. Som jag ser det försvinner mycket kunskap när forumen går ner. Det finns för mig ett stort vakum efter nedläggningen av ett bilforum som under sin storhetstid var en outtömlig källa till gemenskap och kunskap. Jag har idag mycket svårare att hitta spjutspetskunnande gällande styrsystem mm om nåt krånglar än för 5år sedan och tror tyvärr att utvecklingen kommer att fortsätta i samma riktning.

Redigerad av Mange249
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror på MG:s överlevnad, visserligen minskar ägandet men det kan bli en omvärdering av det. Innan pensionen hade jag firmabil i 35 år och köpte tjänster för att få tid över. Så småningom började jag tycka att jag dränerade livet på en del innehåll och tappade enkla färdigheter. Då övergick jag till att tvätta bilen för hand, göra service och reparationer, husreparationer, fixa alla möjliga trasiga apparater, slipa skridskor, osv. Båten har jag aldrig anlitat hjälp med. Ibland har jag misslyckats men lärt mig något. Man får många tips genom att googla och ofta landar man på MG.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller ombyggnation av bilar är säkert helbilsgodkännandet en starkt bidragande faktor till minskningen. Man får helt enkelt inte bygga om, inte ens det allra minsta, en bil som är tillverkad efter ett visst datum (nån gång i slutet av 90-talet har jag för mig), och även upp till drygt 40 år gamla bilar finns det begränsningar för hur mycket man får bygga om. Först för riktigt gamla bilar är det rätt fritt, men de ska väl fortfarande klara nån form av besiktning förstås...

För båtar finns inga begränsningar alls. Vem som helst får bygga om precis hur mycket som helst på vilken båt som helst (fritidsbåtar som inte är skepp åtminstone).

Men, även på båtsidan går väl utvecklingen, åtminstone när det gäller motorer, mot samma situation som för bilar, där motorrummen är helt låsta boxar där man måste lämna in till verkstad för att byta lampa eller fylla på olja. Allt man kan göra som ägare är att fylla på spolarvätska. Jag som bytt kylare på båda bilarna jag ägt, skulle inte kunna göra samma sak om 20 år. Då är alla bilar "svarta lådor" utan minsta möjlighet till hemmamekande. Guldgruva för märkesverkstäderna, förstås, men katastrof för bilägare som vill hålla nere kostnaderna. Med samma trend i båtvärlden blir motorbåtsägande nåt ytterst exklusivt, i alla fall när det gäller mer kraftfulla motorbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, helbilsgodkännandet gjorde mest att folk fick krångla lite mer och tänka nytt.

 

Det trimmas friskt även på nya bilar och med moderna styrsystem går det att ha besiktningsprogram som hjälper till att komma igenom besiktning osv. Sedan kommer en välbyggd bil oftast igenom bes med ombyggt chassi, motor och bromsar.

 

På de äldre bilarna slopas nu besiktningen helt, så där är det fritt fram bara man sköter det snyggt.

 

Aja, blev en del ot nu. Summan är iaf att jag tror att likheterna är stora mellan dessa intressen. Det är en typ av hobby som verkar ha förändrats kraftigt på sista tiden.

 

Sen håller jag med om att tiderna även förändras åt andra hållet ibland. Så det finns hopp för oss bakåtsträvare:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller ju att forumen hänger med rent tekniskt också. 

Det har ju varit mycket trassel med mg gällande funktionalitet på olika plattformar osv. 

Man ska inte behöva trassla en massa för att lägga upp en bild eller ett videoklipp. 

En forumplattform som andas nittiotal har och kommer i ännu större utsträckning framöver, skrämma iväg användare. 

 

Sen att forum lätt kapas av enstaka individer som hellre hittar på/googlar hej vilt än erkänner att de inte vet men ändå behöver bekräftelse är ett problem som kräver aktiv moderering tyvärr. 

Dessa individer skrämmer iväg folk som verkligen sitter inne på kunskap men som oftast inte är lika välformulerade i skrift. 

På facebook drunknar och/eller genomskådas ”attentionwhores” snabbare eftersom det inte går att gömma sig bakom ett alias.   

 

I nuvarande form ser det lite mörkt ut för mg tror jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev trewq:

Tror på MG:s överlevnad, visserligen minskar ägandet men det kan bli en omvärdering av det.

Visst kommer MG att överleva. Färre användare men de som är kvar har mer kunnande. Mindre tjafs.

13 timmar sedan skrev Mange249:

Jag tänker då främst på scenen gällande ombyggnation av bilar som dalat mycket kraftigt.

Ännu mer tydligt när det gäller billjud. En bidragande orsak är att många helt enkelt inte har samma tid.

12 timmar sedan skrev raol:

För båtar finns inga begränsningar alls

Jo det finns fast inte lika begränsande. CE reglerna tex.

1 timme sedan skrev coppertail:

Man ska inte behöva trassla en massa för att lägga upp en bild eller ett videoklipp.

Folk har idag ett mycket större kunnande och få har problem. För 10 år sedan var det ytterst få som tex kunde skala och beskära en bild själva. Betydligt bättre idag. Dessutom är forumen idag mycket bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Folk har idag ett mycket större kunnande och få har problem. För 10 år sedan var det ytterst få som tex kunde skala och beskära en bild själva. Betydligt bättre idag. Dessutom är forumen idag mycket bättre.

 

Har inte med kunskap att göra. 

Varför trassla med bildbearbetning när moderna plattformar kan lägga upp en bild eller ett videoklipp direkt från enheten. Folk har generellt väldigt dåligt tålamod med krånglig/outvecklad mjukvara. 

 

Förövrigt är ditt inlägg huvudet på spiken på vad jag skrev. Förväntar mig inte att Du förstår varför.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev coppertail:

Sen att forum lätt kapas av enstaka individer som hellre hittar på/googlar hej vilt än erkänner att de inte vet men ändå behöver bekräftelse är ett problem som kräver aktiv moderering tyvärr. 

Dessa individer skrämmer iväg folk som verkligen sitter inne på kunskap men som oftast inte är lika välformulerade i skrift. 

På facebook drunknar och/eller genomskådas ”attentionwhores” snabbare eftersom det inte går att gömma sig bakom ett alias.   

Jo, många har nog märkt att du ofta hävdar att det är som du beskriver det. Frågan är om du har rätt eller fel, det har aldrig riktigt framkommit.

 

Sedan kan man undra vad problemet är om någon googlar fram ett svar eller om det är egen kunskap eller okunskap som sprids. Jag är benägen att tro att det är vanligare att någon ger ett mindre bra svar baserat på egen (o)kunskap än att ett googlat svar är dåligt.

 

Den som vill ha uppmärksamhet ordnar väl det minst lika bra genom att visa sitt rätta jag på Facebook och är det verkligen lättare att avslöja en googlar bara för att hen använder sitt rätta namn. Det har jag svårt att tro.

 

Jag kan hålla med om att lite moderering ibland kan behövas, men jag tror också många uppskattar att det är tillåtet att sväva ut lite på MG. Det blir lite som i "köttrymden" (=verkliga livet) att samtal kan glida iväg till något närliggande utan att vara helt ointressant.

Ibland blir det för mycket och för långt, så är det, och det är vi nog en del som bör tänka på.

 

Det sämsta med forum och alias är att det är lättare att hålla på att hacka på varandra när man inte direkt presenteras med namn, men det är ju oftast inte så svårt att hitta den verkliga personen bakom ett alias om man tröttnar på hackandet.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Facebook  vet jag inget, har fått intrycket att det är ganska utspätt med vad folk ätit till frukost. Däremot har jag fått ökande respekt för Flashback som är fullt av välformulerade inlägg i mängder av ämnen och inte som man kanske tror bara består av hat- och drogrecept. Men MG:s nivå blir nog svårt för någon annan är uppnå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Jo, många har nog märkt att du ofta hävdar att det är som du beskriver det. Frågan är om du har rätt eller fel, det har aldrig riktigt framkommit.

 

Mackey

 

Hehe! Pang på rödbetan. I like it! 😂 

 

Jag försöker att inte kladda i trådar där jag inte är tvärsäker på att jag vet vad jag talar om. Om det inte är trådar av mer filosofisk karaktär som denna till exempel. 

Men tyvärr finns det karaktärer på detta forum som alltid leverar tvärsäkra svar oavsett vad det gäller och som sedan dessutom försvarar sin åsikt in absurdum när andra påpekar det orimliga i påståendet. 

Till skillnad från mg så finns det på facebook inte något graderingssystem som baseras på antal inlägg. Skriver man prutt 12000 gånger i lika många trådar på mg blir man amiral eller något. 

Nytillkomna verkar tyvärr ofta tro att det är någon sorts kvalitetsstämpel. 

Och självklart triggas vissa individer att ”göra karriär” oavsett vad. 

Några klarar detta på ett snyggt sätt och kan tillslut bli en tillgång på ren hörsägen. Men då bör man också låta det framgå. 

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev trewq:

Om Facebook  vet jag inget, har fått intrycket att det är ganska utspätt med vad folk ätit till frukost. Däremot har jag fått ökande respekt för Flashback som är fullt av välformulerade inlägg i mängder av ämnen och inte som man kanske tror bara består av hat- och drogrecept. Men MG:s nivå blir nog svårt för någon annan är uppnå.

Håller absolut med om att det fins oanade kvaliteter på Flasback och vill man ha ett kraftigt modererat forum är Flashback outstanding. Jag har blivit avstängd två gånger och jag har säkert inte skrivit mer än 50 inlägg.

 

Det låter kanske värre än det är, men det känns tungt att ha blivit avstängd från ett hat- och drogforum två gånger.

 

En gång letade jag efter info utan att hitta det jag sökte så jag startade ett ämne, men vips var en moderator där och påpekade att just detta redan avhandlat i den och den tråden så du blir avstängd i en vecka.

 

En annan gång ställde jag frågor om saker jag själv hade och råkade nämna att jag hade en för mycket om någon var intresserad. Genast avstängd i en månad för att ha brutit mot regeln om att man inte får sälja något på Flashback.

 

Kanske är MG omodererade upplägg där vi deltagare sätter stopp när det spårar ur för mycket det som gör att forumet överlever.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tillhör en av dom som förr var ganska aktiv här men numera väldigt sällan tittar in här

Orsak till en början var att efter plattformsbyte så ser sidan ut som något en femåring satt ihop och den fungerar än idag dåligt och med ständiga buggar

Finns väldigt bra färdiga plattformar idag men antar att de inte är byggda för all reklam som finns på Maringuiden så därför är det inte intressant att använda något av dessa

Plattformen är lika usel idag de gånger jag är inne och numera är det mer eller mindre bara en liten grupp medlemmar som skriver det mesta och som Silverfox59 skriver i denna tråden så flummar det ofta iväg i helt annat än vad tråden handlade om av just denna grupp medlemmar

Helt naturligt för dessa då de gillar att skriva med varandra och höra om varandras historier osv

För de som inte är intresserade så resulterar det istället i total förstörda trådar med massa ointressant smörja 

Summa sumarum för den som ville ha svar på en fråga så blir det pannkaka och man söker sin information nån annanstans och tänker "vilket skitforum"

För "gruppen" så blir det istället en intressant diskussion trots att den inte har något med trådstartarens fråga att göra och känslan "vilket bra forum" infinner sig 

 

 

Och nej jag tänker inte köra genom Tapatalk då den inte fungerar tillfredställande heller :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Capitan:

Summa sumarum för den som ville ha svar på en fråga så blir det pannkaka och man söker sin information nån annanstans och tänker "vilket skitforum"

Jo vist, det finns trådar som spinner iväg, men...

 

Stämmer det verkligen att man inte får svar på sina frågor?

Kanske, kanske inte!

Jag kollade just nu de senaste 20 inläggen och i dessa har TS fått svar eller motfrågor som uppenbart har syftet att leda vidare till svar.

 

Men detta räcker ju inte om forumet upplevs som dåligt.

Vi får väl alla hjälpas åt att svara bättre och minska lite på utsvävningarna och/eller åtminstone låta utsvävningarna hamna någorlunda inom ämnet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tycka att forumet är onödigt tilltrasslat med så många olika delar. 

Behövs det verkligen så många avdelningar när ingen ändå modererar och flyttar trådar som uppenbarligen hamnat fel? 

Borde väl räcka med 4-5 olika delar? 

Som ny blir det oerhört svåröverskådligt tror jag. 

 

Förövrigt tycker jag delen ”övrigt snack” används alldeles för lite. Det är ju där huvuddelen av kärntruppen briljerar ändå. 

Den rena ”off topic” delen verkar trög? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mackey:

Vi får väl alla hjälpas åt att svara bättre och minska lite på utsvävningarna och/eller åtminstone låta utsvävningarna hamna någorlunda inom ämnet.

Ja och lite mer moderering. På ett annat bårforum har/hade de mycket hårdare moderering, felet var väl att en moderator också var en av de flitigaste debattörerna.

 

På de jobbrelaterade fora jag hänger på, ofta amerikanska, är modereringen stenhård, håller man sig inte till ämnet så får man en varning. Efter ett antal varningar så blir man avstängd ett tag. Dåligt språkbruk eller påhopp så åker man ut direkt.

 

Vad som förekommer här på MG ibland är att frågorna ställs via PM, effektivare men tråkigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

felet var väl att en moderator också var en av de flitigaste debattörerna.

 

Det har provats även på Maringuiden, och NEJ TACK till sådant!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Det har provats även på Maringuiden, och NEJ TACK till sådant!

Nej, det var inte bra. Jag och några andra  flyttade.

Moderatorn hade fö en låtsaskompis vilket i själva verket var samma person. Ibland diskuterade de med varandra ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Urspårade trådar är trist för den som tar sig mödan an att söka i forumets arkiv innan man ställer samma fråga som några andra gjort flera gånger redan. En lång tråd kan visserligen innehålla svaret man söker men dessvärre får man scrolla sida upp och sida ner och sålla bland urspårningarna. Har man tur hittar man svaret i en gammal tråd men det kräver att man orkar sitta och sålla i allt ovidkommande.

Det värsta jag vet är när någon inleder sitt svar med att förklara att hen inte vet något om ämnet men likväl måste köra någon anekdot från sina fornstora dar.

 

Till slut skiter man i det och skapar en ny tråd i ett ämne som redan avhandlats. Då får man verkligen veta att det här har redan avhandlats x antal gånger; sök för fan i forumet... Det här gör nog att en och annan ger upp ganska snart och söker sig annorstädes.

 

Rekord i mina egna trådar är när jag skrev en krönika om huruvida båtliv är störande. Knappa femtiotalet kommentarer blev det. I den trettiotredje kommentaren startade en debatt om sexuella minoriteter i min tråd om båtliv och dess störande faktorer! Då skrev jag en mild begäran om att vi åtminstone i någon mån kunde hålla oss till ämnet:

 

"Den här tråden är skapad under ämnet "krönikor", det är alltså inte ett av de strängast hållna områdena på forumet och visst kan man sväva ut i diskussionen. Det är ändå med illa återhållen förvåning jag följer med hur den här tråden utvecklas. Från huruvida båtliv är störande till en riktigt tråkig sexualdebatt.

 

Precis på samma sätt som man borde visa respekt för sina medmänniskor på sjön (det är det den här tråden handlar om) så kunde vi visa respekt för våra medmänniskor här på maringuiden också. Om någon skapar en tråd om något specifikt inom ämnet båtliv, båtrelaterad teknik, segling eller förtöjning eller vad som helst som har med båtar att göra så kunde vi väl försöka respektera trådskaparen till den grad att vi inte ägnar oss åt att några inlägg senare diskutera folks sexualitet. Med all respekt för både sexuella majoriteter och minoriteter så tycker jag att den debatten inte hör hemma på ett marinforum. Framför allt inte i en tråd jag skapat. Minoritetsdebatter kan ni ha på te.x avpixlat eller något annat minoritetsexkluderande forum.

 

Med all respekt

Uffe"

 

Efter det kom det lik förbannat ett par inlägg i ämnet homosexualitet :-)

På något sätt borde trådskaparen äga rätten att moderera sin tråd. Fast då blir det lätt en censurdebatt i stället...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Faderullan:

Urspårade trådar är trist för den som tar sig mödan an att söka i forumets arkiv innan man ställer samma fråga som några andra gjort flera gånger redan. En lång tråd kan visserligen innehålla svaret man söker men dessvärre får man scrolla sida upp och sida ner och sålla bland urspårningarna. Har man tur hittar man svaret i en gammal tråd men det kräver att man orkar sitta och sålla i allt ovidkommande.

Det värsta jag vet är när någon inleder sitt svar med att förklara att hen inte vet något om ämnet men likväl måste köra någon anekdot från sina fornstora dar.

 

Till slut skiter man i det och skapar en ny tråd i ett ämne som redan avhandlats. Då får man verkligen veta att det här har redan avhandlats x antal gånger; sök för fan i forumet... Det här gör nog att en och annan ger upp ganska snart och söker sig annorstädes.

 

 

 

En klarsynt analys.

 

Jag tror en del av problemet ligger i att vi har en handfull väldigt kunniga forummedlemmar som hänger här 24-7 men som glömmer bort att de är relativt unika både med sin kunskap och sin forumlivsstil. Värst är pekpinnarna om sökfunktion kombinerad med länkar till gamla trådar. Man ledsnar och går vidare. Kåserierna med anekdoter som poppar upp här och var kan jag själv tycka är trevliga, men jag inser hur de söndrar funktionaliteten. Ännu värre är nog när enskilda "guldkantade" forummedlemmar för tvåvägskommunikation via öppna trådar.

 

Föraktet mot nybörjarens sätt att närma sig båtlivet är en annan faktor. Ruskpricken manifesterar detta väldigt tydligt tidigare i denna tråd (det skrämmer mig att han får massa "likes" på det inlägget). Med vilken rätt kan någon avgöra vilket sätt som är det korrekta att närma sig båtlivet? Är det inte bättre att en nybörjare ställer en dum fråga på MG än att låta bli? Den typ av båtliv, och sätt att närma sig båtlivet som Ruskpricken förespråkar är på utdöende. Vi kan tycka vad vi vill om det. (Tyvärr kommer nog både Ruskpricken och hans tillskyndare att se detta som ett påhopp, men det är helt fel tänkt. Jag är orolig över nyrekryteringen till båtlivet - som ser helt annorlunda ut nu än för 50 år sedan - men där vi som varit med ett tag har ett ansvar som mentorer om vi inte skall gå i riktningen mot ökade regleringar och lagstiftning). Och argumentet om att det är kaos där ute i skärgårdar och hamnar p.g.a. inkompetenta nybörjare med nya och eller stora båtar stämmer helt enkelt inte. Incidenterna är trots allt få. Det går självklart alltid att göra en tilläggning snyggare o.s.v., men det är inte kaos. Idioter och klåpare finns, men ofta är det samma fåtal personer som tycker sig möta idioterna...

 

Sammantaget har mångfalden här på MG minskat vilket jag tycker är synd. Den riktning som delar av forumeliten förespråkar i denna tråd är elitistisk, exkluderande och i förlängningen fullständigt meningslös. Jag tror den gör sig bättre i ett slutet forum. För glöm inte bort att detta är ett öppet forum som borde välkomna nyrekrytering och i flera avseende ha högt i tak.

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några beskriver syftet med detta forum som något liknande en faktabank. Så uppfattar iaf inte jag det. Jag ser det mer som att det liknar ett samtal där man tar upp en fråga och diskuterar svaren, med vissa utvikningar, precis som i ett vanligt samtal. 

Tänker man så är det ju ganska otrevligt att be frågeställare använda sökfunktionen. 

Sant är väl att vi alla kan skärpa oss i tonen mot nykomlingar. Tar till mig det och ska försöka bättra mig. 

Faktum kvarstår, båtlivet ändras och därför kommer, förmodligen, MG också att ändras. Jag tror att vi som är relativt frekventa skribenter har ett ansvar för att anpassa oss till framtiden. Det är ju trots allt skribenterna som utgör forumet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns olika syn på vad ett diskussionsforum är och ska vara. En del, som t ex bhemac, verkar vilja se det som ett bibliotek. Man kommer in, letar upp den faktabit man är ute efter, pratar tyst och går sen ut. Andra, som jag, vill se forum som ett vardagsrum, ett sällskap runt ett köksbord, mingel på en fest eller ett trevligt bord på puben.

Jag har varit på hårt modererade forum och de är aptrista. Det finns bara korta och torra diskussioner och en elitistisk skara användare som beter sig illa mot många (både gamla och nya), med forumreglerna som batong och moderatorsarmén som kavalleri. Forumdeltagarna ger intrycket av att vara torra, stela typer i rutiga skjortor, som helst bygger modelljärnväg i källaren.

Jag har också varit, och är, på väldigt lätt modererade forum, där högt och lågt samsas, och endast grova övertramp som förtalsliknande personangrepp, direkta brott eller uppmaningar till brott, samt forumsabotage modereras. Där trivs de flesta, och användarantalet är skyhögt. Ett av dem är till och med helt kategorilöst, vilket kräver viss tillvänjning men framstår som helt överlägset när man inser hur bra det fungerar. Man får svar på frågor snabbt, även om diskussionerna ofta flummar iväg, men det är nästan alltid roligt på vägen till ett svar.

Det här med att leta upp gamla svar är en regel som många forum har, men det är väldigt dumt. Forumdeltagarna förändras, och olika personer ser olika saker vid olika tidpunkter. En person som har en fantastiskt bra och enkel lösning på ett visst problem kanske inte alls sett eller skrivit i den där gamla tråden som går att leta upp, men om man som frågeställare hänvisas till det, så får den kunnige aldrig chansen att dela med sig. Inte sällan kommer det också nya och bättre lösningar på problem, och svar på frågor, med tiden, men som inte heller får chansen att spridas om man ständigt hänvisar till redan existerande svar. Den som läser på ett forum är inte tvingad att läsa trådar med nygamla frågor. Och läser man dem ändå, är man inte tvingad att svara. Det är alltså inget som helst problem i praktiken.

Jag misstänker att hela den inställningen har sitt ursprung i de tidiga diskussionsforumen under 90-talet, när forummjukvaran inte var lika snabb, databaserna mycket tyngre för servrarna och datamängden för anslutningen var både starkt begränsad och kostsam. Då var det en praktisk och ekonomisk nytta med att begränsa nyproduktionen av inlägg. Men inget av det gäller längre. I dag är mjukvaran snabb och smidig (i alla fall om man väljer rätt), servrarna blixtsnabba och dataöverföring väldigt billig för den lättviktiga data som lite text i ett forum innebär.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

En del, som t ex bhemac, verkar vilja se det som ett bibliotek

Nej verkligen inte. De jobbrelaterade fora jag hänger på är väldigt tråkiga. Men effektiva. Man får mycket hjälp och självklart hjälper man andra så gott man kan. Men man får inga trevliga anekdoter.

 

Jag skulle snara föredra något som liknar sjömanskyrkans samlingslokaler runt om i världen. Det finns ett bibliotek och man kan för samtal med andra. Men man svär inte och man bär sig inte illa åt. Inte för att det finns något förbud utan för att alla tycker det ska vara så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med och startat och modererat en del forum, något väldigt smalt som hade 100-tals inlägg varje dag.

Min erfarenhet är att nyckeln var att attrahera ett fåtal kunniga personer som svarade på mer eller mindre allt som postades. Skillnaden mellan ett aktiv och ett dött forum är en handfull personer som är hyfsat kunniga inom sitt område och kan frekvent uttrycka det med god ton i skrift. 

 

Sedan behöver det modereras i den utsträckning så att man håller bort alla inlägg som bryter mot aktuella forumregler, helst skall det inte ens märkas. Men inget skrämmer bort seriösa forumdeltagare så snabbt som oseriösa inlägg med trist attityd.

 

Så min uppfattning är att så länge tillräckligt många av forumets guld- och hedersmedlemmar besöker forumet regelbundet och tar sig tid att besvara en och annan fråga så kommer det leva kvar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Promod:

Så min uppfattning är att så länge tillräckligt många av forumets guld- och hedersmedlemmar besöker forumet regelbundet och tar sig tid att besvara en och annan fråga så kommer det leva kvar.

 

Javisst kommer det att leva kvar, som en klubb för inbördes beundran. Det finns nämligen inte en chans att detta fåtal medlemmar kan allt om allt, vilket en del vill göra sken av.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade runt lite på trådarna som ligger högst i mitt "flöde". 

Det är allt en hel del nya medlemmar som inte bara frågar utan som också svarar och delar med sig av sina erfarenheter. Roligt och ni ska känna er välkomnade! Så på kort sikt tror jag forumet kommer leva väl. 

På lite längre sikt spelar det nog mest roll hur båtlivet som sådant utvecklat sig, men det har vi ju dryftat tidigare. 

En sak som också skrivits tidigare är att det är skribenterna som utgör forumet och som är den största tillgången. Glöm inte det!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det är också de livliga diskussionerna och allmänsnacket som gör det intressant att stanna kvar. Forum som är som digitala bibliotek bygger inte upp nån gemenskap, utan det blir platser där man ställer frågor och sen lämnar. Det är "dösnacket" som är kittet mellan medlemmarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Som jag ser det är också de livliga diskussionerna och allmänsnacket som gör det intressant att stanna kvar. Forum som är som digitala bibliotek bygger inte upp nån gemenskap, utan det blir platser där man ställer frågor och sen lämnar. Det är "dösnacket" som är kittet mellan medlemmarna.

Håller med dig i ditt inlägg till fullo, det livar upp och kan vara roligt med tramstrådar, om det då håller sig till tramstrådar. Fann ju någon tråd för nåt år sedan om hur man skull låsa in båten osv, den tråden gav många skratt. Om mg enbart blev ett bibliotek med strama inlägg försvann nog majoriteten här direkt. Som du skriver det är skrivandet som är kittet. Har en hel del kompisar härifrån mg som man lärt känna just för det stora båtintresset man delar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...