Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst

Vad händer med MG och andra forum i framtiden?

Rekommendera Poster

Gäst

Nu har jag bara varit med här på MG drygt två år men min känsla är att det har blivit betydligt färre inlägg under den här tiden. 

Jag är samtidigt med i en grupp på Facebook om tips och trix med båt. Där är det en jämn ström dygnet runt med inlägg och svaren väntar inte. Det blir långa och utvecklande svar. Medlemsantalet har ökat med ett par tusen på kort tid. 

Ibland ser jag samma inlägg här som i fb-gruppen men här genererar det inte samma uppmärksamhet. 

 

Är denna typ av forum på utdöende eller vad kan man göra för att aktiviteten ska bibehållas? 

 

Möjligt att jag detta ha tagits upp innan här men det är inget jag har sett i så fall. Att vara först på bollen är inte lätt alltid. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var med i tre båtforum för länge sen.

 

I två av dem tunnade aktiviteten ut så mycket att de till slut blev ointresanta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Så du menar att MG är på väg åt det hållet?

Den gruppen jag är med i på Facebook har över 7000 medlemmar och det är en livlig aktivitet som sagt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser i andra sammanhang att det blir facebookgrupper, men jag tycker att kvaliteten i dessa oftast är usel, det finns inte samma möjlighet, tycker jag, att uttrycka sig där.

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja....orsakerna kan vara många. För min del är det lite så att jag har tröttnat på sk tjafs, som iofs förekommer i alla forum. Pajkastning kort å gott. Kolla bla länken om sälar å fiske.

Har även själv fått ett antal påhopp under årens lopp.

Sedan har vi själva sakfrågorna. De gamla "sjöbjörnarna" är ett utdöende släkte. Kunskap försvinner.

De nya vill ofta ha snabba svar bara på en specifik sak å sedan struntar de i det som rör det hela runtikring. Sammanhanget, contexten osv.

Mest är jag trött på att åter å åter igen svara på de dummaste frågorna. Ex.: Hjälp jag har köpt båt, vad är det för sort?

Hallååååå.....då går jag i taket eller ids inte ens läsa.

Å ibland tänker jag att måste du fråga det så skall du inte pillra på den saken.

Måste du fråga det så skall du inte ha båt. Gå en "grundkurs" först.

Hur vare - grön är framåt å rött bakåt å vitt blinkar höger å vänster? Barbord vad är det?

Alla har varit nybörjare men dagens folk tycks vilja hoppa in på högskolan utan att ha gått "kindergarten".

Å så är jag less på alla som inte har den minsta lilla sjöanknytning men de har blivit med båt , helst stor segelbåt, de ställer till. Det är de som syns å märks när det blir situationer på sjön, ofta skriker de sedan efter en paragraf el lag å försöker skylla ifrån sig. Bufflar sig fram på storstadsmanér. Jag har en granne som blev med segelbåt, han kom inte in till bryggan. Varför inte fråga efter djupgåendet först?  Jag fick hjälpa honom med boj å ankare å sånt. Sedan sålde han båten. Insåg det hela i tid. Som ett exempel.

Om man läser mina tankar här så finns svaret där varför Facebok verkar populärare. Personligen vägrar jag Facebok av helt andra orsaker. Förutom att vi skall ha kontakt personligen i vardagslivet å inte sitta med en maskin ensamma tillsammans bland andra som främlingar som åsså sitter å "pular" med sina plattor å ipad mfl å Facebokar, Whatsuppar osv. Vad är det för liv? Vi är människor å jag tänker inte bli en robot å robothanterare.


Det finns ett antal halvgamla å gamla kämpar kvar som skriver fortfarande, kommer på bla bhemac just nu å mackey  mfl, några andra tittar till ibland, såna som jag. Gissar att orsakerna är ganska lika som jag beskrev för de personerna.

De gamla trollen har försvunnit, ingen stor saknad, men det gav en viss krydda, å som sagt, sakfrågorna. Folk vill bara ha svar på just den skruven å struntar i resten tills det skiter sig nästa gång för de frågade inte om det hela, varför skruven satt där. Oj då, måste man ha en så? Det snöret trodde jag var till för...... osv.

Ja, detta var lite av mina erfarenheter, har varit med nästan sedan starten, vet inte ens hur många å, säkert långt över 10,  timmarna skall vi bara inte räkna. Tror det är visst bara Thallatha, fd Toaen som har skrivit mer å varit mä längre.

Snart blire nog så att även jag avslutar med ett "Tack för mig", vi får se.

 Frågade själv igår efter lite info om GPS kontakter till en plotter så det är inte dags än.

Å det är nästan så att jag tror inte jag skall åta mig fler transportseglingar för andra. Inte roligt längre för även där möter jag ofta så dumma frågor att jag undrar varför de har köpt båten överhuvudtaget. Visst, alla har vi varit små, men jag har nått en gräns.

Önskar sköna seglatser för nästa säsong, skota lugnt.

Kalman,

fd alias för Ruskpricken.

  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
8 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Tja....orsakerna kan vara många. För min del är det lite så att jag har tröttnat på sk tjafs, som iofs förekommer i alla forum. Pajkastning kort å gott. Kolla bla länken om sälar å fiske.

Har även själv fått ett antal påhopp under årens lopp.

Sedan har vi själva sakfrågorna. De gamla "sjöbjörnarna" är ett utdöende släkte. Kunskap försvinner.

De nya vill ofta ha snabba svar bara på en specifik sak å sedan struntar de i det som rör det hela runtikring. Sammanhanget, contexten osv.

Mest är jag trött på att åter å åter igen svara på de dummaste frågorna. Ex.: Hjälp jag har köpt båt, vad är det för sort?

Hallååååå.....då går jag i taket eller ids inte ens läsa.

Å ibland tänker jag att måste du fråga det så skall du inte pillra på den saken.

Måste du fråga det så skall du inte ha båt. Gå en "grundkurs" först.

Hur vare - grön är framåt å rött bakåt å vitt blinkar höger å vänster? Barbord vad är det?

Alla har varit nybörjare men dagens folk tycks vilja hoppa in på högskolan utan att ha gått "kindergarten".

Å så är jag less på alla som inte har den minsta lilla sjöanknytning men de har blivit med båt , helst stor segelbåt, de ställer till. Det är de som syns å märks när det blir situationer på sjön, ofta skriker de sedan efter en paragraf el lag å försöker skylla ifrån sig. Bufflar sig fram på storstadsmanér. Jag har en granne som blev med segelbåt, han kom inte in till bryggan. Varför inte fråga efter djupgåendet först?  Jag fick hjälpa honom med boj å ankare å sånt. Sedan sålde han båten. Insåg det hela i tid. Som ett exempel.

Om man läser mina tankar här så finns svaret där varför Facebok verkar populärare. Personligen vägrar jag Facebok av helt andra orsaker. Förutom att vi skall ha kontakt personligen i vardagslivet å inte sitta med en maskin ensamma tillsammans bland andra som främlingar som åsså sitter å "pular" med sina plattor å ipad mfl å Facebokar, Whatsuppar osv. Vad är det för liv? Vi är människor å jag tänker inte bli en robot å robothanterare.


Det finns ett antal halvgamla å gamla kämpar kvar som skriver fortfarande, kommer på bla bhemac just nu å mackey  mfl, några andra tittar till ibland, såna som jag. Gissar att orsakerna är ganska lika som jag beskrev för de personerna.

De gamla trollen har försvunnit, ingen stor saknad, men det gav en viss krydda, å som sagt, sakfrågorna. Folk vill bara ha svar på just den skruven å struntar i resten tills det skiter sig nästa gång för de frågade inte om det hela, varför skruven satt där. Oj då, måste man ha en så? Det snöret trodde jag var till för...... osv.

Ja, detta var lite av mina erfarenheter, har varit med nästan sedan starten, vet inte ens hur många å, säkert långt över 10,  timmarna skall vi bara inte räkna. Tror det är visst bara Thallatha, fd Toaen som har skrivit mer å varit mä längre.

Snart blire nog så att även jag avslutar med ett "Tack för mig", vi får se.

 Frågade själv igår efter lite info om GPS kontakter till en plotter så det är inte dags än.

Å det är nästan så att jag tror inte jag skall åta mig fler transportseglingar för andra. Inte roligt längre för även där möter jag ofta så dumma frågor att jag undrar varför de har köpt båten överhuvudtaget. Visst, alla har vi varit små, men jag har nått en gräns.

Önskar sköna seglatser för nästa säsong, skota lugnt.

Kalman,

fd alias för Ruskpricken.

Jag ser samma frågor här så som, Jag tänker segla jorden runt-men har ingen erfarenhet-vilken båt ska jag köpa? Så jag tror inte att Facebooks båtgrupper har mindre kompetenta anhängare och att det är här på MG kompetent båtfolk hamnar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är med i en förening som skulle ha sin info genom facebook, så jag gick med jag med, men insåg ganska snabbt att det var inget för mig, trots att jag lider av skrivklåda.

Som en kamrat sa som gick med av samma orsak; det var det j........e jag sett, jag sk...r väl i vad folk äter till middag, och jag vill inte se bilder på det.

 

På ett forum likt detta kan man använda sökfunktionen för att kolla om frågan varit uppe innan och kanske få svaret innan man ens har frågat, men jag tror inte folk upptäckt den funktionen.

 

Har man hängt här ett tag så vet man vilka specialkunskaper olika personer har, det tror jag inte kan framgå i facebook där sådant försvinner ganska snabbt i flödet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 minut sedan skrev Pentax:

Jag är med i en förening som skulle ha sin info genom facebook, så jag gick med jag med, men insåg ganska snabbt att det var inget för mig, trots att jag lider av skrivklåda.

Som en kamrat sa som gick med av samma orsak; det var det j........e jag sett, jag sk...r väl i vad folk äter till middag, och jag vill inte se bilder på det.

 

På ett forum likt detta kan man använda sökfunktionen för att kolla om frågan varit uppe innan och kanske få svaret innan man ens har frågat, men jag tror inte folk upptäckt den funktionen.

 

Har man hängt här ett tag så vet man vilka specialkunskaper olika personer har, det tror jag inte kan framgå i facebook där sådant försvinner ganska snabbt i flödet.

Är du inne i en grupp på Facebook och skriver ett ord i sökrutan så får du upp alla inlägg i just det du sökte på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det flera år sedan jag tog bort mitt Facebook-konto, men då för tiden var informationen mycket mindre strukturerad än på ett forum. Jag hoppas att MG kommer överleva länge nog att FB hinner dala, vilket jag tror kommer ske inom inte allt för lång tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är med i ett par fb-grupper med maritim inriktning och för mig fyller de en lite annan funktion än forum som det här. Till Facebook vänder jag mig när jag vill ha snabba svar på enkla frågor, man får oftast svar ganska ögonblickligen. Dock vet man att de svar som inte har kommit inom ett dygn kommer man inte att få, då har det hamnat för långt ner i folks flöden. Frågor av mer intrikat karaktär, som kräver lite mer utläggning och där man kanske behöver diskutera mer tar jag på MG. Känns av någon anledning inte som att någon orkar läsa ett inlägg som är mer än typ tre rader på Facebook.

Så jag tycker det är bra att båda plattformarna finns tillgängliga, skulle inte vilja vara utan någon av dem 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var med på Facebook från första början. Bodde utomlands och tyckte det var kul att hålla kontakt med kompisarna hemma.

Men när varje uppdatering gjorde mig mer äcklad än glad så försökte jag komma bort, tyvärr så verkar det ha tagit flera år innan kontot är dött, om det verkligen är det.

Jag hade ett fejkkonto ett tag för att komma åt förenings och företagssidor men även på dessa blev det mest skitsnack.

Så om någon nu föreslår en intressant grupp och det visar sig vara på FB så avstår jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har så att säga gått varvet runt. Hängde med på en massa facebookgrupper som jag sedan gått ur. Alla grupp-snack dränkte det jag gillade mest med facebook -kontakten med vänner och bekanta. Har ett par utomfacebookliga forum som jag kollar då och då och deltar när jag har något att tillföra. Betydligt lugnare så. Då hinner man ut i verkstaden och pilla på något intressant i stället för att scrolla sig genom hela facebook om kvällarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Facebook för "fritiden"

LinkedIn för "arbetstiden"

 

När kommer LoggedOut för dötiden?

Redigerad av Volvo_Penta
Stavfel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på effekten av att såna som jag är ett utdöende släkte, vilket jag tror vi är. 

Alltså vi som är väldigt intresserade av båten som lite mer än ett färdmedel. Vi som gillar att göra iaf vissa saker själva, förstå hur saker ombord fungerar, förbättra livet ombord på båten etc. Och till det gärna delar med oss för att vi själva vill göra det. 

Jag tror att vi kommer ha en längre period där den allmänna kunskapen minskar och samlas istället hos proffs som inte har tid/lust att dela med sig av sin kunskap. Färre kommer också vara intresserade att lära sig utan vill helst låta någon annan göra jobbet. 

Efter ett antal år kommer dock det allmänna intresset öka, möjligen med en inriktning på klassiska båtar och motorer där man utan speciella instrument kan laga/serva båten och motorn. 

Om vi tex går mot att byggmaterialet i båtar huvudsakligen kommer vara av någon ny sort som man som vanlig privatperson inte kan laga själv utan behöver lämna till något proffs för att laga så är vi en bit på vägen. 

Om båtmotorerna blir mer lika bilmotorerna, med krav på speciell analysutrustning för att kunna veta vad som är fel, är vi ytterligare en bit på vägen. Och där är vi redan. 

En motverkande faktor kan vara om det maritima området "drabbas" av något som liknar de "bygga själv-fenomen" som drabbat mycket av byggbranchen. Kanske räddar det intresset?

 

Ja, nu blev det ganska flummigt. En kort slutsats skulle väl kunna vara att jag tror vi kan se fram mot en lägre aktivitet inte bara på Maringuiden utan även på marina grupper på FB. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående, jag tror att i framtiden kommer nog få personer äga sin båt, utan antalet hyrbåtar kommer att öka, man bokar en båt fem timmar på lördagen från kl10, den är tankad och fylld med förbeställd mat och dryck, man åker sin runda badar och äter, och lämnar tillbaks båten.

Sådana gubbar som jag som går i hamnen och skruvar och pillar med egen båt kommer med all sannolikhet att försvinna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saker blir väl vad man gör dem till. När det gäller Facebook så förstår jag inte alls varför så många är (åtminstone utåt) så negativa. För mig har det inneburit att jag kan ha sporadisk kontakt med folk jag jobbat med för 20 år sen, pluggat ihop med på gymnasiet, kurskamrater på universitetet, senare arbetskamrater som jag vill behålla kontakten med, folk jag lärt känna genom cyklingen, och släktingar och familjemedlemmar, så klart. Flera till en början ytliga bekanta har, tack vare Facebook, blivit personer jag umgås ofta med. Det hade definitivt inte varit fallet utan.

Facebook är ett fantastiskt verktyg för att kommunicera i små grupper för att samordna spelkvällar, eller bestämma tid, startplats och rutt för cykelrundor. Eller som inför i kväll, försöka få fler lagmedlemmar till kvällens pubquiz genom att fråga lämpliga personer i bekantskapskretsen. Såna tillställningar är utmärkta för att få med folk man sällan skulle umgås med i mer personliga sammanhang som att äta på restaurang tillsammans. Utan Facebook hade det blivit mycket krångligare och varit svårare att hitta rätt personer. Att ringa flera varv för att jämka samman alla idéer och viljor är tidsödande och jobbigt. Det minns jag tydligt från tiden innan verktyg som Facebook fanns.

Jag får också rätt ofta tips om kul saker, som öppna föreläsningar, kulturaktiviteter, nya träningskonstellationer och sånt, som bekanta berättar om eller klickar i att de är intresserade av.

Kort sagt, Facebook har inneburit ett enormt mycket större kontaktnät med mångfalt fler personliga möten än vad som annars hade varit fallet för mig. Det ser säkert olika ut beroende på vad man har för fritidsintressen, hur arbetsplatsen ser ut och om man har egen familj, men jag tror inte särskilt många i Sverige har för rikt, för månghövdat, socialt liv, utan snarare tvärt om. I de flesta fall är jag övertygad om att Facebook, och jämförbara verktyg, kan förbättra situationen.

Det här med bilder på mat och sånt förstår jag inte. Det beror förstås på vilka man har som kontakter. Själv ser jag nästan aldrig den typen av bilder i mitt Fb-flöde. Det allra mesta är bilder från vardagen, och väldigt lite är tydligt tillrättalagt eller konstlat. Väldigt mycket har de senaste månaderna handlat om svensk politik, med för det mesta seriösa och konstruktiva diskussioner i kommentarerna. Flera av mina bekanta är mycket duktiga fotografer, som ofta lägger ut väldigt vackra bilder med djur och natur i. Flera är väldigt roliga personer som skriver underhållande om händelser i vardagen.

Jag förstår verkligen inte kritiken. Snarare verkar en del ha bestämt sig för att Facebook är dåligt, för att det är en åsikt som anses fin. Ungefär som att det är fint att gilla vin, men fult att gilla saft.

Vad gäller diskussionsforum som MG, så tror jag nog de kommer att leva kvar länge. Men även diskussionsforum blir vad man gör dem till. Tycker man det är tråkigt att många frågor får så få svar kanske man kan försöka svara lite oftare själv. Om man inte själv vet svaret, kan man ibland ändå ställa frågor för att få förtydligande svar, som kan ge fler och bättre svar från andra.
 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några har varit inne på det att intresset och möjligheten att äga och pyssla om sin båt minskar och då minskar ju även intresset att besöka olika fora om båtreparationer.

 

De som blir kvar i "det gamla båtlivet" blir för få för att hålla igång tex. MG och då blir FB - som många ändå använder - kanske det enda som funkar. Det blir för tråkigt att kolla tex. MG när ändå inget ändras, inga nya intressanta frågor och inga nya svar.

 

Vi får väl se...

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte helt säker på att det är mera aktivitet i Facebook grupper, iaf inte ny aktivitet. Jag är med i några och där tenderar senaste frågan vara den som diskuteras, det svaras sällan på sånt som frågades om förra veckan. Det är nog få (inräknat mig) som söker gamla trådar på fejan. Detta gör att man ser samma eller liknande frågor och svar komma över tid. Visst det ger aktivitet men inte alltid något nytt. 

Fejan är bra för snabba svar på enklare frågor och det är då den är bäst. 

 

För mera ingående, detaljerad och nyanserad fakta väljer jag att söka tex här, men det behövs sällan nytt inlägg för väldigt mycket har redan avhandlas. Att jag söker och hittar svar genererar ingen ny aktivitet men är väldigt bra för mig. Jag antar att mina besök på sidan genererar någon intäkt som håller sidan igång. 

 

Jocke

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev ChristerN:

Funderar på effekten av att såna som jag är ett utdöende släkte, vilket jag tror vi är. 

Alltså vi som är väldigt intresserade av båten som lite mer än ett färdmedel. Vi som gillar att göra iaf vissa saker själva, förstå hur saker ombord fungerar, förbättra livet ombord på båten etc. Och till det gärna delar med oss för att vi själva vill göra det. 

 

Jag vill bara säga att jag tror du har fel, det här är bara en pendel som svänger fram och tillbaka. Visst vill folk nuförtiden ha det bekvämt och bara åka och sätta sig i en nyservad båt när de ska bada, men det finns även en gör-det-själv-trend. Och det är ju något speciellt med att ge sig ut med båten när man precis har fått igång motorn efter att ha legat i timmar och grävt efter något obskyrt jordnings-fel.

 

Ska jag tala för mig själv så representerar jag en av dem som är lite yngre (född på 70-talet) och inte har haft båt så länge (är väl en 3-4 år nu) och jag har lärt mig det mesta jag vet om båtskötsel på det här forumet, tack vare dig och andra som skriver bra svar och förklarar det som inte är självklart för en nybörjare. Och efterhand som såna som jag blir kunnigare så hoppas jag att vi i vår tur kan hjälpa andra som är nya. Och detta är någonting som inte alls funkar lika bra på sociala medier som Facebook, där senaste diskussionen flimrar förbi och bort för att ersättas av någonting nyare (@Slowrider skrev ju i princip samma sak som jag gällande det ovan).

 

Så sluta låta så negativa nu! 😋

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som några har skrivit så blir nog aktiviteten här mindre då frågan redan avhandlats och många hittar den med sökfunktionen.

Facebook är mer snabba puckar, men har fördelen att man vet vem som har sagt vad och då kan bilda sig en uppfattning om vilken kunskap eller ideal denne har.

Att få samma insikt p åett forum kräver nog att man läst flera inlägg som hen har skrivit.

 

Super pedanten gör kanske en fin lösning som håller och ser vacker ut i 20 år medan en som yrkesfiskar gör en lösning som framför allt är praktisk. Utan att veta ve, av dem som svarat är det svårt att värdera svaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Pentax:

i framtiden kommer nog få personer äga sin båt, utan antalet hyrbåtar kommer att öka

Det tror inte jag, att "äga" har blivit så viktigt. Idag ska ju alla bo i eget(?) hus. Lägenhet bor man bara i när man väntar på hus. De som bor länge i sina lägenheter äger sina lägenheter. Att äga är viktigt i folkhemmet.

 

Facebook är fantastiskt för att hålla kontakt med sina vänner, i synnerhet de som bor långt bort. Men det finns mycket onödig skit men det går att blocka dessa.

 

MG kommer nog finnas kvar, aktiviteten kommer nog att minska, troligen blir det mer sakligt och mindre trams.

Kanske en hårdare moderering? Jag har hängt på jobbrelaterade, utländska fora. Där åker man ut med huvudet före om man svävar ut för mycket. Det blir lite tråkigt men det är väldigt effektiv. Man får snabbt svar på sina frågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom absolut nördigaste svenska forumen jag känner till är zoopet där man företrädesvis diskuterar akvariefiskar, samt Svenska Järnvägsklubbens "Postvagnen" av många omdöpt till "Pestvagnen".

Bland alla vettiga inläggare finns det ett litet antal asbergerstörda människor där med "pizzabitkunksap", man vet allting i ett väldigt smalt ämne, men inte så mycket mer, och man har en total social okunskap (=asocial kompetens), men skriva kan man... Jag tror även att det ligger i dessa båda intresseområdens natur att det samlas sådana människor där, på gott och på ont.

 

-Nej, den kolombianska dvärgbandstetran Tjosanhoppsan pellegrini har minsann 32 par gälräfständer och 323 fjäll längs sidomittlinjen och gulgröna yttre fenstrålar. Så det ni andra påstår är helt fel och totalt...

 

-Det har påståtts att littera laptghiklm, alltså den normalspåriga varianten av den treaxliga lådvagnen med öppningsbart tak, gick i enhetstågen mellan Nedre Rakvattnet och Örkelljunga mellan 1 oktober 1969 och den 3 februari 1971, men det är minsann helt fel, trafiken upphörde redan den 2 februari 1971, minsann!

 

Dessbättre har likartade sådana inlägg varit direkt sällsynta här på Maringuiden.

 

På zoopet har man dessutom infört ett "Gold-medlemskap" dom som betalar får lägga in bilder och kommer åt alla artbeskrivningarna, de andra får nöja sig med forumbilder.se och de vanligaste förekommande fiskarnas beskrivningar.

SJK kräver väl numera, tror jag, ett medlemsnummer för inloggning.

 

Så det finns ju "alternativ"... Nä, jag tycker för det mesta att sedan och tonen är god här, även om det ibland blir den del tjafs, så är det ingenting mot de skärmystningar som förekommer annorstädes. Zoopet har dessutom megalånga diskussioner med ibland 13.000 inlägg... vem orkar läsa in sig i en sådan tråd om man inte är en nörd?

 

Och dessa åsikter om än i litet modifierad form har jag delgett webansvariga i respektive forum... och blev inte utslängd för det.

 

Detta är ett bra och kvalitativt forum, låtom oss vara rädda om detta! Lägg inte över diskussionerna i fuckbook, det blir bara skit av det, som den gången jag blev missuppfattad x flera då jag i "Vi som gillar schäferhundar" efterfrågade kennlar som avlade på grå schäfer av brukshundstyp... hur man nu det i flera led kunde missuppfatta en sådan rak fråga. Jo jag ville ha rakryggade hundar av brukshundstyp, inte sluttande ryggar av shakaltyp... förstår inte att man reagerade så starkt på det...

 

Med lärdom av detta är jag här försiktig, men ändå tydlig, i mitt tyckande av en del US-båtar... man kan ju inte gilla allting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på bilbranchen, privatleasingen rusar ständigt uppåt, det kommer säkert något liknande hos båthandlarna med, utvecklingen är sådan och den kan vi inte och ska vi inte bromsa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Det tror inte jag, att "äga" har blivit så viktigt. Idag ska ju alla bo i eget(?) hus. Lägenhet bor man bara i när man väntar på hus. De som bor länge i sina lägenheter äger sina lägenheter. Att äga är viktigt i folkhemmet.

Där tror jag du tänker fel - det är för att du ser det från din generations perspektiv. yngre tänker annorlunda, jag ser det på jobbet, det är "jobbigt" att ha en båt och att skruva. Svårt är det också, tydligen.

Delningsekonomin ökar kraftigt; bilpooler osv. Man vill inte stå och gnugga på en båt på våren på en grusplan, utan tar hellre och åker på en skidresa med hyrskidorna, och hyr sedan en båt en vecka på sommaren helt bekymmersfritt och bara plockar ut det göttaste.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

det är "jobbigt" att ha en båt och att skruva

Så är det, det märks tydligt. Därför växer antalet mindre båtar som man kan lämna in för vintern utan att behöva göra något själv.

Där kan det säkert bli tal om att hyra, tex en styrpulpet för att åka ut några gånger med.

Men jag har svårare att tro att det finns så många som vill hyra en större båt. Utom då en vecka i Båstad under högsäsong.

Bilpooler ökar, ja men det är forfarande en bråkdel av alla bilar och framförallt är det ett storstadsfenomen.

Existerar inte här ute i obyggden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det där stämmer ju inte med större båtar. Trenden är tydlig i Stockholms skärgård där man ser hyrda segelbåtar på uppemot 40 fot i större och större utsträckning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För några år sedan var den en 40 + segelbåt med ovan besättning som kom in fel i en hamn och trasslade till det ordentligt, Bassholmen, besvärlig sidvind, strömt, dåligt ankarfäste och ovana vid denna båten gjorde ju inte saken bättre. Jag tror bestämt att dom fick motorstopp vid något tillfälle också.

En del andra människor på bryggan och i jollar och gummibåtar vill hjälpa till, men det blir bara trassligare. Varvid en redan högljudd och kanske även lätt berusad man på bryggan skriker på bred masthuggsgötebosska:

-Dö, har du hyyyyrt den eller?

 

Efter det försvann den troligtvis hyrda segelbåten i farleden österut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Det här exemplifierar lite av jag menar.

https://www.maringuiden.se/forum/topic/90573-modell/

Visst, killen är välkommen å bra att det kommer fler som vill segla osv. Sen har vi ju alla varit nybörjare, även jag... 😀

Men nånstans drar jag en gräns å det här är under ribban för mig. Men frågar killen nått  som jag kan så kommer jag kanske att svara ändå. Sen hoppas jag han inte ställer till å skapar situationer när han är ute å seglar nästa sommar.

Förr fick man en "mjukstart" genom att man följde med andra, var med i någon klubb kanske, hade en  farbror som seglade osv. Idag hoppar man över allt å "blir med båt", det är skillnad.

 

Kanske bara storstadsfenomen...ego...skall ha...nu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Fast det där stämmer ju inte med större båtar. Trenden är tydlig i Stockholms skärgård där man ser hyrda segelbåtar på uppemot 40 fot i större och större utsträckning. 

Men är det inte lite ett storstadsfenomen? Folk med mer pengar än förstånd som vill göra något annorlunda. 

Intressant fråga är om de återkommer år efter år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev bhemac:

Men är det inte lite ett storstadsfenomen? Folk med mer pengar än förstånd som vill göra något annorlunda. 

Intressant fråga är om de återkommer år efter år.

De flesta trender börjar ju i storstadänderna, så jag vet inte riktigt vad du far efter..? Det är ju trender och framtid vi pratar om. 

Dvs - lantisarna anammar nog så småningom, som vad gäller det mesta 👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...