Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Hybro

Länk till min egen tråd med läsvärda råd o trix

Rekommendera Poster

Ser ut att bli den första som svarar här.

Det är en kanon bra länk med många tips å illustrativa bilder. Läste de första 6 inslagen samt de sista 5.

Kul det finns händigt folk som fixar egna grejer.

 

Fast måste tillstå.....de fuskar.....

De har ju svets å svarv å en massa andra maskiner å verktyg......

😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Massa bilder på dubbla slangklammer, men monterade med snäckskruvarna på samma sida av slangen, inte konstigt att man klagar på skitlukt.

Det blir tätare om snäckskruvarna sitter på vardera sidan av slangen.

 

😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Pentax:

Massa bilder på dubbla slangklammer, men monterade med snäckskruvarna på samma sida av slangen, inte konstigt att man klagar på skitlukt.

Det blir tätare om snäckskruvarna sitter på vardera sidan av slangen.

 

😉


Orkade du kolla igenom alla sidorna.

Första stället med slangklämmor var en propelleraxeltätning där det var 2x dubbla slangklämmor. Alla med skruben på samma sida  och intill varandra.

På nästa ställe där det var slangklämmor inblandade, var det också dubbla klämmor med skruven på motstående sida. Kommer inte ihåg vad det handlade om och orkade inte kolla vidare.

Kompisen "Ruskpriken" påpekade att vissa hade allehanda tekniska hjälpmedel, som han tyckte var lite fusk.

Kom att tänka på en av mina arbetskompisar som jag jobbat i lag med under längst tid. En mycket duktig och händig man. Han hade inte uttryck det lika milt som Ruskpricken utan sagt;"De e ente falit att skida bare rave ä full" (förhoppningsvis är det inte många som kan tolka den bohuslänska dialekten 😏)

"Minnen, alla har vi våra minnen................." (P Ramel)

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar hänga på maskinisten ibland, men deltar inte som här, jo jag såg på en bild som hade slangklämmorna korrekt monterade, men dom verkade setat där länge.

 

Lite OT men i Finland blir inte en båt godkänd om snäckskruvarna sitter på samma sida, om jag är rätt informerad.

 

Får väl ruskpricken på mig. men jag har oxå tillgång till en hel del fusk.

 

Jo då, jag förstår det mesta som talas söder om Dalarna ungefär, och en bra bit söder om Öresund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nähejdå.....ni får inte alls Ruskpricken på er, men förstår ni inte skämt? Jag har ju själv en massa maskiner å svets, både gas å Mig mfl mm å även snickerimaskiner.

 

Det är bra å jag gillar att/när folk kan fixa saker sådär. Vad skämtet skulle "belysa" är att det krävs lite verktyg å att kunna hantera dem vilket inte är givet. Alla kan köpa en vinkelslip på B-tema men sen så skär de snett ändå eller kapar fel.

 

Sen nått helt annat. När skall vi slå ihjäl myten om slangklämmor? En (1 )slangklämma håller.

Om materialet är mjukt så kan det korva sig lite under själva skruven. Det är därför man har speciella slangklämor för sånt material. Att man sätter två....om slangen spricker vid stosens slut , å det är där de oftast går av, hjälper inte hundra klämmor heller å det blir inte, skriver inte, tätare med två. Äre inte tätt med en så blir det inte bättre med den andra. Skillnaden är att man upptäcker inte att den första inte håller  tätt. Då har  man en viss säkerhet samtidigt som man invaggas i tron att det är bra, vilket det inte är om den ena är otät. Sedan har vi minimala risken att klämman helt enkelt går av. Klart om man kör fel kvalite å drar sönder gängen redan från början genom att dra för hårt.....

 

Det är lika med spik, har man för korta  så hjälper det inte att slå in en till. Det blir inte starkare. Å spikar man rakt in i ändträ....nä..tar inte den debatten nu även om det förekommer spik å skruv på båtar.

 

Så skall man ha två klämmor ändå? Svar: ja. Men inte av orsaker som man tror utan förutsätter att båda är rätt monterade. Så har man både hängslen å livrem. Det är mer säkerhet än astronauterna har på sina rymddräkter. Jag vet för jag har sett äkta sådan på Space Center i Florida å talade med "experten" å förvånades över den enda, just det, enda gummiring som tätade bajonettfattningen för handsken. En liten sned rörelse å det sipprar ut övertrycket......Good Bye...men astronaterna är inte seglare så de kännne sig nöjda med den tätning, deras "skepp" lär la inte sjunka....eller gör de det?

Nu äre bäst jag förtöjer texten innan jag sipprar ut mera trams som retar folk.🤐

Sätter på dubbla textklämmor.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pentax:

Får väl ruskpricken på mig. men jag har oxå tillgång till en hel del fusk.

 

Detta var oxo ett skämt, men jag ber om ursäkt för att jag inte var tydlig nog.

Beträffande slangklämmor har vi tydligen inte kommit så långt som Finland.

 

😁🤐

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Sommarens uppgift. 

 

Endera plocka bort en av dubbla klämmor och lägga dem i bra att ha lådda, eller vrida den ena av två 180 grader.

 

Undras vilket dom bli bäst, nu när slangarna är formade och allt är tätt?

 

- Inga fler kommentarer eller synpunkter om andra idéer eller sånt som jag försökt mig på och gjort? 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...