Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Ruskpricken

GPS mottagare till Raymarin A65

Rekommendera Poster

Har fått överta en Raymarin A65, lite äldre. Nu saknar jag GPS att koppla in på anslutningen baktill. Den GPS puck jag har kör med USB kontakt.

Finns det adapter eller var kan man köpa en GPS mottagare så man inte blir ruinerad? Deras egen kostar brava.

Tacksam för tips.

Mvh

En ruskig prick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GPS mottagare kan man hitta för några hundra. Men, hur är den ansluten? NMEA0183 eller SeaTalk? Eller rättare sagt, går det att koppla in en GPS-puck med RS232/NMEA0183?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liknande fråga har ställts här och där ges detaljerad beskrivning om hur man ansluter en egen NMEA0183 mottagare med RS232 till en A60:

https://raymarine.ning.com/forum/topics/join-rs12-to-raymarine-nmea-cable

 

Har du redan en mottagare med USB så finns det ju omvandlare USB till RS232 eller RS422, bara att googla på det. Här är en på löst kretskort t.ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A65 är en rätt ålderstigen apparat. GPS-anslutningen är nog väldigt "Raymarine specifik". Att hitta rätt kontakt och rätta stift för att ansluta något annat än Raymarine GPS till den anslutningen kan nog bli svårt.

Det finns en NMEA 0183-anslutning där kanske det går att ansluta en NMEA-GPS. Äldre GPSer har ofta NMEA 0183-utgång, så har du någon gammal apparat så prova att hänga en sladd mellan dem.

NMEA-ingången är de två vänstra stiften, + på det nedre o - på det övre (om du har Rays kabelruska så är det grön för minus o vit för plus).

 

Annars är nog alternativet att hitta någon som monterat ur en antenn. Båtskroten med filial hos Pille Repmakare kan vara ett ställe att leta på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack bhemac!

Det var just det. Baktill äre flera anslutningar, bla en NMEA 0183. Men själva kontakten ser ut som en variant på gamla DIN kontakter för stereo fast här äre som prickarna på en tärning med 5.

Sedan finns en GPS kontakt å den liknar åsså en gammal DIN. Tror att NMEA användes som utgång till en ev.autopilot  Så om det hela skulle kunna funka vill jag ha kvar den möjligheten att ansluta "Rorsman" dit." Han" råkar  åsså vara av fabrikat Raymarin 2000+.

 

Hittat lösa mottagare för några hundringar men sedan gäller det att veta hur pinnarna än configgade samt hitta en fysisk kontakt att löda på.

Det var knäckstenen det.

 

Sen vet jag inte om jag vill kosta på hur mycket som helst för jag kommer kanske inte gillar den. Kör som bekant med laptop som navigator. Fått denna av min svåger som bytte till en större med touch-skärm å WiFi samt AIS- färdigt men behöll antennen/mottagaren.

 

Använde nu senast för två veckor sedan en med ännu mindre skärm ombord på en Tur94 som jag seglade hem från Oskarshamn till en bit bortom Öregrund. Söder Dalarö en morgon var jag tvungen att gå på blindo, med bara navigatorn å det var ett jälans zommande in å ut hela tiden. Sikten var kanske max 50 meter. Hade inte gått utan navigatorn överhuvudtaget, gjorde bara 2 knop typ utifall det skulle dyka upp nått.Sen dök själva Skansen upp å dimman lättade, resten var barnlek att gå in å tanka å handla lite käk å dra vidare. Men det är en annan historia.

 

Så.... kontakterna å trådarnas signaler. När var hur? Någon som vet?

Lasse_L...var är du?

😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollat tipsen. Hittat en GPS "mottagare" med lösa sladdändar som skickar RS232.

men då måste jag få veta hur pinnarna sitter sett utifrån på A65-ans NMEA kontakt.

Om den överhuvudtaget tar emot GPS data den vägen.

Har åsså läst att Raymarins slutat sälja den GPS antenn som passa till dena. Suck.

 

Får i värsta fall återgå til laptopen då å kasta nya "leksaken".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Tack bhemac!

Det var just det. Baktill äre flera anslutningar, bla en NMEA 0183. Men själva kontakten ser ut som en variant på gamla DIN kontakter för stereo fast här äre som prickarna på en tärning med 5.

Sedan finns en GPS kontakt å den liknar åsså en gammal DIN. Tror att NMEA användes som utgång till en ev.autopilot  Så om det hela skulle kunna funka vill jag ha kvar den möjligheten att ansluta "Rorsman" dit." Han" råkar  åsså vara av fabrikat Raymarin 2000+.

 

Hittat lösa mottagare för några hundringar men sedan gäller det att veta hur pinnarna än configgade samt hitta en fysisk kontakt att löda på.

Det var knäckstenen det.

 

Sen vet jag inte om jag vill kosta på hur mycket som helst för jag kommer kanske inte gillar den. Kör som bekant med laptop som navigator. Fått denna av min svåger som bytte till en större med touch-skärm å WiFi samt AIS- färdigt men behöll antennen/mottagaren.

 

Använde nu senast för två veckor sedan en med ännu mindre skärm ombord på en Tur94 som jag seglade hem från Oskarshamn till en bit bortom Öregrund. Söder Dalarö en morgon var jag tvungen att gå på blindo, med bara navigatorn å det var ett jälans zommande in å ut hela tiden. Sikten var kanske max 50 meter. Hade inte gått utan navigatorn överhuvudtaget, gjorde bara 2 knop typ utifall det skulle dyka upp nått.Sen dök själva Skansen upp å dimman lättade, resten var barnlek att gå in å tanka å handla lite käk å dra vidare. Men det är en annan historia.

 

Så.... kontakterna å trådarnas signaler. När var hur? Någon som vet?

Lasse_L...var är du?

😉

Du hittar kontaktens stiftkonfiguration på sidan 18 här

https://raymarine.app.box.com/s/0ka25bb7n2c4em51aeag/file/3358759076

 

GPS kopplas till "in" (ger data till plottern) och autopilot till "out" (tar emot data från plottern) så båda ska kunna samexistera i samma NMEA-kontakt.

 

Det förutsätter naturligtvis att autopiloten vill ha NMEA och inte är något annan Raymarinespecifikt gränssnitt. Det finns (fanns en gång i tiden i alla fall) konvertrar som översätter. Jag hade Autohelm rorkultspilot en gång i tiden (det är väl föregångaren till Raymarines rorkultspilot) som hade ett eget gränssnitt och krävde en sådan omvandlare (omvandlaren ligger nog på någon hylla här hemma o skräpar numera...).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lintott, tack för länken. Sidan 18 - okej synd de inte har samma info på sidan 23-23 för GPS trådarna.

Men.....tror du om jag skaffar en GPS mottagare för nån hundring å som skickar NMEA signal att det skulle funka att ansluta den till NMEA kontakten å få plottern att funka?

 

Hur ser annars signalerna ut från en GPS mottagare som skickar RS232? Om man sedan hittar motsv signal på kontaktens pinnar, som för sidan 18?

Spånar vidare.

Fast jus nu känns det som att det blir laptopen även nästa sommar. För mycket pyssel. Om jag inte hittar Columbi Ägg lösningen.

Tack alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan väl vara värt en hundring för att testa?

Alla GPSer med RS232 brukar skicka standard NMEA meningar.

Du kan ju skicka sådana meningar från datorn till plottern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, klart jag skall "testa", sitter just nu 60 mil hemifrån så det är därför. Har inte tillgång till mina elektronik-grejer. Den laptop jag skriver från har seglat över Biscaya 2 ggr å senast använde jag den från Holland via Borkum å in i Kielkanalen. (Men då hade jag Win7 nu har jag Linux i samma maskin men samma GPS puck som funkar för mig). (?)  Fast de rackarna har ändrat fyrkaraktärerna men platserna stämde , gamla sjökort, duger oftast ....

😄

Använder både Open CPN samt SeaClear programmen å US Grib för vindarna, den är bäst tycker jag.

Det går inte köpa sjökort i Borkum bara så ni vet. Å internet var åsså lite si så där i hamnen. Vi hade en padda som hade nyaste kortet men inte GPS så vi matade in positionernan med siffror å fick fram de rätta fyrkaraktärerna så det stämde. Alla vägar bär framåt....

Kom lite från ämnet...sorry...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stopp å belägg!

Nu kom jag på en dum tanke. Kand et va så att A65:an tar emot signal via en "vanlig " antenn å det är den som skall in i GPS kontakten? Att den "översätter" info själv till GPS positioner, har alltså en GPS mottagare inbyggt?

 

För den GPS puck jag har skickar positionsdata direkt till datorn. En viss skillnad. Den heter BU 353.

Nån som vet just detta eller är jag ute å cyklar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Kand et va så att A65:an tar emot signal via en "vanlig " antenn

Nop. 

The Raystar 12 GPS Sensor is designed to support 9600 BAUD NMEA 0183 communications protocol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Men.....tror du om jag skaffar en GPS mottagare för nån hundring å som skickar NMEA signal att det skulle funka att ansluta den till NMEA kontakten å få plottern att funka?

 

Hur ser annars signalerna ut från en GPS mottagare som skickar RS232? Om man sedan hittar motsv signal på kontaktens pinnar, som för sidan 18?

 

Men har du ens orkat kolla på länken jag gav i tredje inlägget? Där finns en full förklaring av hur man går till väga, vilka färger sladdar har, mm. En del att läsa, men han hade samma fråga som du och fick en lösning som han satte ihop och som fungerade.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas99......jo men visst har jag kollat den, gjorde det med en gång men då bara första sidan.

Grejen är att jag kan inte tillämpa nånting av det som står där å som jag förstår för mitt fall. Omvandla USB till RS 232 inga problem, jag har dessutom en sådan färdig kabel hemma, kan kapa loss själva RS232 kontakten så jag får bara trådar där å sedan "koppla" till A65:ans NMEA kontakt.


Grejen är bara  att jag vet ju inte hur de pinnarnan är konfiggade, det har jag inte lyckats klura ut el fått tips om, om jag nu inte missat nått alldeles på tok. Lintott hade en bra länk till en installationsanvisn i pdf format, där på sid 18 finns det info. Då måste jag veta att seriella Transmit resp Recieve motsvaras av NMEA 's in å ut signaler? Sedan måste jag hitta en kontakt att löda mina trådar i, kanske tilfälligt köra med små lödhylsor som trär på stiften för att testa.


Vet att själva BUu353 har ett program man måste installera, både i Linux å i W7, som omvandlar USB signalerna från den till motsv RS232 signaler internt i datorn. Baud 4800 å com porten 5. Sedan skickas dessa signaler till själva kartprogrammet, tex till Open CPN som jag använt kanske mest.

En annan sak, baud skall vara 4800 medan den antenn som föreslås skickar 9600. Kolla citat från bhemac:

The Raystar 12 GPS Sensor is designed to support 9600 BAUD NMEA 0183 communications protocol 

 

Frågan är, det jag inte är säker på, om det funkar sedan att få in GPS positionerna den vägen från BU353:an så NMEA förstår det å visar det sedan på skärmen  på kortet.

 

Men som sagt, jag är inte hemma å har inte tillgång till min "elektronik"-verkstad så jag får avvakta lite.

Tack alla å jag ber att få återkomma längre fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har utrett något liknande, då hade jag tillgång till en "linjelyssnare" för RS232 men vad som är in och ut ser man enkelt med ett oscilloskop. 

Låt datorn skicka ut en "GGA sentence" med påhittad posistion, en lite pgmsnutt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Grejen är att jag kan inte tillämpa nånting av det som står där å som jag förstår för mitt fall. Omvandla USB till RS 232 inga problem, jag har dessutom en sådan färdig kabel hemma, kan kapa loss själva RS232 kontakten så jag får bara trådar där å sedan "koppla" till A65:ans NMEA kontakt.

 

Grejen är bara  att jag vet ju inte hur de pinnarnan är konfiggade, det har jag inte lyckats klura ut el fått tips om, om jag nu inte missat nått alldeles på tok. Lintott hade en bra länk till en installationsanvisn i pdf format, där på sid 18 finns det info. Då måste jag veta att seriella Transmit resp Recieve motsvaras av NMEA 's in å ut signaler? Sedan måste jag hitta en kontakt att löda mina trådar i, kanske tilfälligt köra med små lödhylsor som trär på stiften för att testa.


Vet att själva BUu353 har ett program man måste installera, både i Linux å i W7, som omvandlar USB signalerna från den till motsv RS232 signaler internt i datorn. Baud 4800 å com porten 5. Sedan skickas dessa signaler till själva kartprogrammet, tex till Open CPN som jag använt kanske mest.

En annan sak, baud skall vara 4800 medan den antenn som föreslås skickar 9600. Kolla citat från bhemac:

The Raystar 12 GPS Sensor is designed to support 9600 BAUD NMEA 0183 communications protocol 

 

Ok...

... men jag har ändå svårt att förstå varför svaret Raymarine gav den andra killen inte fungerar för dig. Den andra killen ville till en början koppla in en RS12 sensor men fick följande svar:

 

Citat

The A60/A65 MFD's NMEA 0183 port is designed to support 4800 BAUD NMEA 0183 communications.  Unfortunately, Raymarine no longer offers NMEA 0183 GPS Sensors.  While is possible to adapt the Raystar 130 GPS Sensor for use with NMEA 0183 Devices, the cost of the adaptation be typically deemed to be not cost effective.  Instead, it is recommended that a third party 4800 BAUD NMEA 0183 GPS Sensor be interfaced to the MFD's NMEA Cable to support continued operation of the MFD.  To search for a third party NMEA 0183 GPS Sensor (ex. Digital Yacht GPS105, etc.), you may want to consider searching the Internet using the key words "4800 NMEA 0183 GPS sensor"

 

Förstår inte varför Bhemac också liksom frågeställaren trodde att en sådan var användbar. Men i alla fall, om vi går vidare så säger ju Raymarine att du ska skaffa en tredjepartsmottagare som sänder med 4800 Baud. Och det har du. Tyvärr med USB-anslutning och inte seriell anslutning så du måste konvertera signalerna med en konverterare. T.ex kortet jag länkade till ovan. (Det låter som att du eventuellt har en omvandlare från serie-till-USB med hane för att pluggas in i datorn, men du vill gå åt andra hållet.) Antagligen väl så enkelt att skaffa en GPS-mottagare med serieanslutning från första början i stället, en sådan är ju inte dyr. Raymarine ger ju förslag i sitt svar om du följer länken.

 

Du säger även att "Då måste jag veta att seriella Transmit resp Recieve motsvaras av NMEA 's in å ut signaler? ".  Det gör dom, NMEA-0183 använder sig av RS-232 eller RS-422 (differentiell) för att sända data på kabeln. Vad gäller anslutning säger Raymarine support (se länken) att RS-232 fungerar mot plottern (!) och ansluts enligt följande (färgerna är på deras originalkabel till plottern):

 

Citat

 

I believe that you're going to want to connect the MFD NMEA Cable to the GPS sensor's cable as follows:

 

MFD NMEA Cable NMEA IN+  (white) to GPS Sensor TTL (TXD)

MFD NMEA Cable NMEA OUT+ (yellow) to GPS Sensor TTL (RXD)

MFD NMEA Cable NMEA IN-(green) and MFD NMEA Cable NMEA OUT-(brown)to GPS Sensor GND

 

 

Om du skaffar en kabel till din plotter vet du ju vilka kablar som är vad. Om inte får du försöka räkna ut vilka pinnar i plotter-kontakten som gör vad. Eller kanske ställa en fråga till Raymarines support för att få veta.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Tomas99:

Förstår inte varför Bhemac också liksom frågeställaren trodde att en sådan var användbar.

Nja, jag tolkade frågan som om man kan använda en ren GPS antenn dvs GPS-mottagaren. Och så är det inte.

Ska man använda en "tredjeparts GPS" så måste den ha 9,6kBaud - om man vill använda originalingången. Sådana finns tex WeBee för $12.

Eller så köper man en GlobalSat BR-355S4, kostar runt 300kr. Den har PS/2 kontakt men är NMEA0183 med 4,8kBaud. Sen är bara att byta kontakt. Jämfört med original GPSen så är den oandligt mycket bättre.

Jag har en sådan till min VHF så att DSCn inte är beroende av andra apparater. Istället för att byta kontakt så köpte jag en PS/2 skarvkabel. GPSen ska ha 5V men det fanns inne i VHFen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för alla intressanta svar å tips.

bhemac....sånt tur jag har ett oscilloskop, fast jag har inte använt den på kanske 5år!

Jag lovade återkomma, igåpr lekte jag Jultomte, plottern jag fick av min svåger nere i Skåne har jag skänkt vidare till min svärson. Han blev jätteglad. Alla tipsen å länkarna å data mm har han åsså fått "ärva".

Så nu är vi två som är glada. Jag för att jag slipper böka vidare. Det blir laptop å min gamla GPS som vanligt.

Men tusen tack alla. Skönt att veta att det finns kunskap därute.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan........så det kan gå......

Nu har jag fått...äntligen...två svar från Raymarine. Första, det går inte att ta in annan signal å annan GPS på GPS kontakten än deras egen för se den följer inte "standard" å de har slutat sälja den. Så hopper står til en ev beg om jag kan hitta.

 

Det andra svaret. Kan man skicka NMEA porten?  Nä! Se de har sagt att den går på en egen speciell NMEA 0183 protokoll å inte den "vanliga".

 

Återstår sophinken! En får tacka.  😥 Upplysande.

 

Men tusen tack alla ni som försökt att hjälpa mig. Nu äre bestämt, det blir min laptop som vanligt nästa sommar ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns bra priser och kampanjer på moderna 7" GPS/plotters (köpte bla. en helt ny B&G Vulcan 7" för 4 papp i våras, och en modern Raymarine Axiom 7" kan du få för 6 papp).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ödslar inte tid att bif svaren från Raymarin å därmed inte heller forksa vidare varför det funkade för någon annan enl högre upp i tråden.

7" är alldeles för lite anser jag å jag har 15" på laptoppen å den kostar 0 papp. Å den har seglat från Medelhavet å Biscaya 2 ggr så den funkar för mig ...

😂

Skulle jag få några "papp" över lägger jag det på annat. Kan inte lägga halva båtens värde på en liten plotterskärm, sen må den vara hur ny som helst. Eller är det nån som vill betala mer för min Fingal? Det är en "fin"  Gal (girl på irländska).

Tack återigen alla ni som hjälpte tid med råd å tips.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...