Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gullwan18

byta växel vajer

Rekommendera Poster

Hejsan!

blev båtägare i somras, så är ny på att skruva med båtar.

Det är en nimo 22- 76:a med penta motor AQ170A.

och är en hel del akuta vinter projekt med den.

* vajern till växeln är helt sönder rostad, så måste byta den. någon som vet hur man gör?

* Nedre damasken till drevet är sprucken. någon som vet hur man byter den?

mer problem lär dyka upp när jag kikar närmare på allt ;-)

som sagt ny på att skruva med båtar, så tacksam för alla tips o trix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Gullwan18:

- - -

* vajern till växeln är helt sönder rostad, så måste byta den. någon som vet hur man gör?

- - -😉

 

Lossa vajer o hölje i båda ändar o dra loss dem.

Ta med delarna till marinmotorfirma/båttillbehörshandlare så kommer du att få hjälp med att få rätt modell o längd på reglagekabeln. Om innerwiren är rostig så byt både den och höljet så vet du att du har en oskadad reglagekabel.

 

Varför inte passa på att byta även gasvajern på samma gång. Du måste ju in i gasreglaget o demontera. Gasvajern är nog av samma årgång som växelvajern....

 

En femmeters reglagekabel går på under 500:- så det är inga stora pengar.

 

Var noga med injustering av längden när du återmonterar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men se till så du fäster en draglina när du drar ut vajer med hölje så du kan dra tillbaka den nya vajern. Gäller förstås bara om vajern går bakom en massa grejer, vilket oftast är fallet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

Tror dock det är mer krångligt att byta bälgen ( damasken) 

Har ni råd om hur man får tillväga med det oxå? 🙏

20180925_224922.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att avgasbälgen är sprucken spelar i princip ingen roll. Men hur är skicket på drivknutsbälgen ovanför? Går den sönder så står du för tråkiga problem, i värsta fall kan båten sjunka. Men knutkors ,mellanaxellager går garanterat åt skogen kan även gå in vatten i drevet. Så kolla den. Är den inte bytt på dom senaste åren så chansa inte.

 

Avgasbälgen går att byta på plats. Byta av drivknutsbälg så måste drevet bort.

 

För att byta avgasbälgen så lossa slangklamman på drevsidan med drevet i position som din bild. Bara att kränga av bälgen från stosen. sedan lossa den inre klamman, lite trångt är det, sedan är det bara att ta bort bälgen.

Den nya monteras på skölden först sedan lirkas den på stosen på drevet. Här får man sänka ner drevet för att få på bälgen, ibland smiter den på direkt men det kan också jävlas till tusen. Lite diskmedel bälgens monteringsyta brukar göra susen.

Ett varningens ord, akta fingrarna klämrisken är stor om drevet faller ner när du har fingrarna där.

 

Finns två typer av avgasbälg den med klaffar och en utan, är det ett 270/280 så ska det vara med klaffar, bälgen måste monteras åt rätt håll med klaffar.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen gelis 

Har tittat närmare på drivknutsbälgen, och den såg nästan ännu tidigare ut än avgasbälgen 🙈

Har du tips på hur man byter den oxå? 🙏🙏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, kan givetvis vara av "tidigare" årgång...

 

Står väl datumstämpel på dessa, vilket försäkringsbolagen gärna vill kolla om skutan sjunker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...