Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gundj

Byta dieselpump till elektrisk.

Rekommendera Poster

Den mekaniska lågtryckspumpen på min Yanmar 2QM15 verkar ha gett upp.

Motorn har gått lite dåligt och stannat då och då, nu verkar den ha gett upp helt.

Jag har inget vatten i bränslet, och alla filter är rena och fina.

Men i samband med filterbyten märkte jag att det inte går att pumpa fram diesel med handpumpen när jag luftar.

Det kommer inget när jag kör på starten heller, inte ens när dekompressionsreglaget låter motorn varva på ordentligt.

Har provat att vrida motorn runt för hand och hitta ett läge där pumpen fungerar mättre i handpumpläget men det hjälper inte.

Så, istället för att leta efter en begagnad pump, som inte ens verkar finnas så tänte jag koppla förbi den med hjälp av en elektrisk dieselpump.

Nu önskar jag förslag på en liten och bra sådan. Givetvis med tryckströmställare i så den bara går när den behövs.

 

Simma lugnt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tomgång kommer det ytterst lite bränsle efter högtryckspumpen.

 

Så för att kolla måste du öka gasen.

Stoppen måste också vara intryckt.

Detta gäller även luftning med dekompressionsventilen aktiverad.

Lufta även vid spridaren, genom att lossa tryckröret lite. Går bra när motorn är igång , eller avstängd.

Brukar köra med starten när jag luftar. Går bra även med handvev.

Tänk på att motorn oftast startar!

 

Ett fel jag hade återkommande var ständigt nya tillfällen med luft i systemet. Motorn stannade och gick dåligt på tomgång.

Det var torrsprickor i slang mellan tank o motor.

 

Matningspumen funkar inte om veven står i ett visst läge.

 

YSE- motorer har ekektrisk pump original. Går även att ha självfall från en dunk högre placerad i nödfall.

 

Ny mekansisk pump kostade drygt 1800 på Söderbergs.

 

Plocka isär pumpen o kolla membranet.

 

Dissa Yanmar har retur från spridare kopplad till finfiltret! En unik konstruktion, som ibland gör att luft vandrar runt i systemet. Pluggade inloppet flr returen till finfilterkoppen och drog en separat bränsleledning till tanken, så som på bilar, från en dieselbil.

 

Några droppar olja på gasmekanikens lagringar framme på motorn är befrämjande för stabilt motorvsrvtal, även på tomgång.

 

Och ventilspelen är ok?

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

På tomgång kommer det ytterst lite bränsle efter högtryckspumpen.

Japp, jag vet.

Så för att kolla måste du öka gasen. Japp!

Stoppen måste också vara intryckt. Japp!

Detta gäller även luftning med dekompressionsventilen aktiverad.Japp!

Lufta även vid spridaren, genom att lossa tryckröret lite. Går bra när motorn är igång , eller avstängd.

Brukar köra med starten när jag luftar. Går bra även med handvev.

Tänk på att motorn oftast startar! Tyvärr inte.

Japp, har provat alla metoder. Kommer ingen soppa alls.

Ett fel jag hade återkommande var ständigt nya tillfällen med luft i systemet. Motorn stannade och gick dåligt på tomgång.

Det var torrsprickor i slang mellan tank o motor. Bra tips, ska kolla noga, har ett CAV-filter före lågtryckpumpen.

 

Matningspumen funkar inte om veven står i ett visst läge. mmm, vet det, har provat alla lägen 😞

 

YSE- motorer har ekektrisk pump original. Går även att ha självfall från en dunk högre placerad i nödfall.

 

Ny mekansisk pump kostade drygt 1800 på Söderbergs.OK, tack för tipset.

 

Plocka isär pumpen o kolla membranet. Ja det blir vinterns jobb.

 

Dissa Yanmar har retur från spridare kopplad till finfiltret! En unik konstruktion, som ibland gör att luft vandrar runt i systemet. Pluggade inloppet flr returen till finfilterkoppen och drog en separat bränsleledning till tanken, så som på bilar, från en dieselbil.

Har luftat även returen, förra gången jag bytte filter var det inget bekymmer alls.

 

Några droppar olja på gasmekanikens lagringar framme på motorn är befrämjande för stabilt motorvsrvtal, även på tomgång. Ska bli!

 

Och ventilspelen är ok? Njae, har faktiskt inte kollat. Men tvivlar på att det skulle påverka att ingen diesel kommer när jag luftar.

 

 

 

 

 

Tack för snabba tips.

Har kommenterat i citatet.

Elpumpen tänkte jag för felsökning, mekaniska pumpen åker isär i vinter, nu hade jag bara behövt kunna köra någon timme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen är det lite trams att man har en mekanisk bränslepump. En elektrisk ä betydligt billigare, enklare att byta och håller länge. Åtminstone i bilar.

Den mekaniska pumpen är en kvarleva från en tid när många smådieslar inte hade någon el överhuvudtaget. Samt en stark konservatism.

En bekant kompletterade sin mekaniska pump med en elektrisk, dels som reserv, dels för att underlätta vid avluftning. Den elektriska pumpen fick även ett egget filter. Någon gång ska jag göra samma sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gundj:

. Givetvis med tryckströmställare i så den bara går när den behövs.

 

Det är snarare en fördel om matarpumpen går hela tiden, med returen till tanken filtreras bränslet många gånger innan det förbränns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Pentax:

 

Det är snarare en fördel om matarpumpen går hela tiden, med returen till tanken filtreras bränslet många gånger innan det förbränns.

Jag har tyvärr ingen tankretur, annars hade det varit bra som du skriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska enkelt att ordna till så att returen hamnar i tanken.

 

Ytterligare en fördel är att insprutningspumpen får nytt svalt bränsle hela tiden som kyler och smörjer pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Gundj:

Den mekaniska lågtryckspumpen på min Yanmar 2QM15 verkar ha gett upp.

Motorn har gått lite dåligt och stannat då och då, nu verkar den ha gett upp helt.

Jag har inget vatten i bränslet, och alla filter är rena och fina.

Men i samband med filterbyten märkte jag att det inte går att pumpa fram diesel med handpumpen när jag luftar.

Det kommer inget när jag kör på starten heller, inte ens när dekompressionsreglaget låter motorn varva på ordentligt.

- - -

Har du kollat att du inte har skit i tanken?

Provat att blåsa baklänges i stigarröret (via bränsleslangen vid lågtryckspumpen) så att det inte sitter en propp i röret som hindrar dieselflödet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Lintott:

Har du kollat att du inte har skit i tanken?

Provat att blåsa baklänges i stigarröret (via bränsleslangen vid lågtryckspumpen) så att det inte sitter en propp i röret som hindrar dieselflödet?

Jupp, lossar jag slangen mellan CAV-filter och lågtryckspumpen så skvalar det så fint.

Problemet är att lossar jag luftskruven på finfiltret, eller returen där eller anslutningar på högtryckspumpen eller spridarna så kommer det inget eller väldigt lite bränsle, inte som flödet normalt är då man luftar systemet.

Just därför tror jag på havererad pump och kommer nog att köpa en elektrisk på Biltema

BRÄNSLEPUMP SUG Art. 52-3231

och så en sväng till favoritleverantören Hydroscand för ett par slangar med banjokopplingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En spontan tanke, kanske skulle funderat lite innan jag skriver, men jag vill hellre ha tryck än sug i bränslesystemet.

En tryckpump nära tanken innebär kort ledning/slang där det kan läcka in luft.

Tryckpumpen suger sämre.

Sugpumpen måste nog placeras nära insprutningspumpen, då den suger bättre än den trycker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Pentax:

En spontan tanke, kanske skulle funderat lite innan jag skriver, men jag vill hellre ha tryck än sug i bränslesystemet.

En tryckpump nära tanken innebär kort ledning/slang där det kan läcka in luft.

Tryckpumpen suger sämre.

Sugpumpen måste nog placeras nära insprutningspumpen, då den suger bättre än den trycker.

Spontana tankar är bra.

Jag har två alternativ. 

1. Sätta en tryckpump invid CAV-filtret som sitter strax bakom motorn med ledning fram till lågtryckfiltret. Det är inga bekymmer egentligen.

2. Sätta elpumpen invid lågtrycksfiltret och då suga från CAV-filtret.

Installationsmässigt så är det enklare med variant 2.

Jag skulle kunna låta bränsleledningen gå ner till ett spant under motorn och sätta en tryckpump där i o f s.

Ingen av de jag tittat på hittills verkar ha tryckbrytare, ska kolla vidare.

Att dra en retur till ena tanken är inte så lätt, båda tankarna är väl inbyggda.

Det finns en ledig ingång till CAV-filtret, men jag vet inte om jag vinner något på att dra om returen dit, det blir rätt pyssligt att koppla om o plugga befintlig retur.

 

Efter att ha skrivit allt detta lutar jag åt en tryckpump 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser nu att du har en annan motor än den jag refererar till... men av svaren att döma påminner de om varandra.

 

.

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Gundj:

Ingen av de jag tittat på hittills verkar ha tryckbrytare, ska kolla vidare.

Om du menar elpump så har alla den funktionen även om det inte är en ren tryckströmbrytare. Pumpen "tickar" på tills trycket är uppnått, sen väntar den tills trycket fallit.

Ett väldigt enkelt sätt är att sätta pumpen på den genomgående ingången på CAV filtret, gärna då med ett nytt CAV-filter för elpumpen.

Andra ändan kopplas till en T-koppling mellan ordinarie matarpump och finfiltret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Om du menar elpump så har alla den funktionen även om det inte är en ren tryckströmbrytare. Pumpen "tickar" på tills trycket är uppnått, sen väntar den tills trycket fallit.

Ett väldigt enkelt sätt är att sätta pumpen på den genomgående ingången på CAV filtret, gärna då med ett nytt CAV-filter för elpumpen.

Andra ändan kopplas till en T-koppling mellan ordinarie matarpump och finfiltret.

Nu känner jag mig lite lätt blonderad.

Varför ett filter till? Och varför T-kopplingen?

Jag kanske fattar i morgon när jag är piggare, annars får jag be om en skiss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Gundj:

Nu känner jag mig lite lätt blonderad.

 

Men då har du ju roligare eller gäller det bara bondiner? ;)

--

I filtret finns ju en utgång som är direkt kopplad till ingången. Dit kan man då få bränsle från tanken utan andra kopplingar. Kopplar man in ytterligare filter där till elpumpen så har varje pump sitt eget filter. Det snyggaste skulle vara två filter som var och en får bränsle från tanken, då kan man byta filter under drift. Men det är nog overkill om man inte brukar ha problem med igensatta filter.

Det absolut enklaste är ju att koppla elpumpen till utgång nr 2 på befintligt filter och alltså nöja sig med ett filter.

 

Jag är inte helt säker på att en tryckande elpump är det bästa. Skulle man få en läcka så sprutar man in bränsle i motorrummet. Lite skillnad i en bil där bränslet bara skulle rinna ut under bilen.

(Jag har sett resultatet av en läkande boosterledning i ett maskinrum).

Jag vill i vart fall inte trycka in bränsle i ett grovfilter eftersom det händer att dessa filter läcker.

 

T-kopplingen krävs för att få in bränslet före finfiltret om man behåller den mekaniska matarpumpen.

 

Jag TROR vissa sportflygplan har det så, en mekanisk + en elektrisk bränslepump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aaaha! du tänkte dig pumparna parallella.

Visst, för är då membranet trasigt i den mekaniska så blir det bara återflöde.

Hmm, får kolla det där i helgen.

Nää, jag hade inte roligare.😞

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Gundj:

Visst, för är då membranet trasigt i den mekaniska så blir det bara återflöde.

Aj då, då behövs ingen T-koppling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte bra att skicka bränsle i en matarpump med trasigt membran, var hamnar bränslet som hittar ut genom det trasiga membranet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Pentax:

Inte bra att skicka bränsle i en matarpump med trasigt membran, var hamnar bränslet som hittar ut genom det trasiga membranet?

En trasig pump finns ju ingen anledning att behålla. Om man inte reparerar den.

Men den lär inte läcka ut genom membranet, det sitter ju en backventil på utgången.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Målet är ju att reparera pumpen och elpumpen är bara en temporär lösning fullösning.

Förmodligen fixar jag en slang från CAV till elpump och vidare till inlopp finfilter och bypassar mekaniska pumpen, och hoppas att returen från spridare till finfiltret fungerar som vanligt, det borde ju kvitta vilken pump som står för flödet in i filtret.

Och som sagt, en backventil håller väl mekpumpen ur flödet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lita inte på några backventiler i matarpumpen om den är inkopplad i bränslesystemet.

Koppla bort och kör bara med elpumpen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle sätta en T-koppling mellan bef matarpump och finfiltret. Koppla in elpumpen där men plugga anslutningen mot den bet pumpen tills den är fixad. Sen är det bara att koppla ihop och man har två olika matarpumpar att tillgå, känns ganska säkert.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...