Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Shas

Lågtryckspump Volvo Penta

Rekommendera Poster

Jag kan väl i ärlighetens namn inte tillstå att jag är speciellt imponerad av Volvo Penta, visst de går väl inte att förneka att de vanligtvis är ett steg framför konkurrenterna men vad hjälper det när allt är dubbelt så krångligt och tre gånger så dyrt.

Mina bränslepumpar havererade efter 300 timmar och dessa var jag tvungna att köpa nya... Kul ! För att klantskallarna på VP inte kan lacka med en färg som tål bensin vilket i sin tur resulterade i ett igensatt filter som inte går att rensa.

Japp då har man fått kasta ur sig lite vrede 😉  Nu till ett problem som jag tror många känner igen sig vid nämligen vinande lågtryckspump. I mitt fall har kontaktdonen oftast varit orsaken det har till och med varit så illa att de helt tappat kontakten vilket självklart resulterat i motortrassel.

I år har jag tagit beslutet att ta bort all överflödig kabelhärva och löda ihop anslutningarna istället för att på så sätt eliminera detta problem. Finns ju liksom ingen ide med snabbkopplingar då det ändå innebär en hel del jobb om pumparna ska bytas.

Även bränslefiltret har jag märkt kan ge ett underbart vinande ljud från lågtrycks pumpen, senast hade jag till och med ett originalfilter och det hade jag inte mycket för..  

Vad är Era erfarenheter ?

 

Mvh // Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att man får bättre svar om man talar om vilken motor det handlar om!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så rätt, en 5,7GXI -F ....

Redigerad av Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Marine Parts Europe så sitter låg- och hög-tryckpump ihop som ett paket. (Nr 1 i skissen.) Bildgooglade reservdelsnumret.


En av träffarna blev en forumtråd i "The Hull Truth" som verkar intressant*?
Bl.a. beskrivs just vinande ljud p.g.a. pumpkavitation, problem med målarfärg etc.
I själva trådhuvudet ger yabbut tips om hur han rengjorde och fick motorn att gå som ny igen.  

*) Gäller visserligen en snarlik VP 5.7 GSi-PEFS men men.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...