Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Semper_tiro

Klart för slag - lee ho!?

Rekommendera Poster

3 timmar sedan skrev LuminaL:

Jag har inte haft några stora problem att förklara seglingstermerna för dom jag har haft med ombord. Går bra att dubbelbenämna sakerna ett par tre gånger sedan verkar dom känna igen vad man menar.

 

Att inte känna igen vilken tamp som går vart på vilken båt är inte så konstigt. Dom sitter ju inte på samma plats i sittbrunn eller på masten. Därför mycket lämpligt att märka i tex avlastaren om sådan finns vart linan går. Då är det också lätt att förklara för någon mindre seglings van person vad för lina man vill att dom ska göra något med.

 

När vi slår på min båt säger vi "Gör klart för slag" och när det är dags "Nu slår vi". Funkar jätte bra 🙂

Vi säger ibland åxå så, när vi ska spela seglingskunniga, men tar bort gör i "gör klart för..."  säger bara "klart för slag" å dom berörda svara samma tillbaks.

Sen säger den som avgör när det ska släppas och skotas in.. "nu!!"

Ibland kan vi säga, "släpp nu!" Å "skota nu" beroende på hur mycket man vill hjälpa båten runt med försegel.. och eller hur mycket man vill att seglet ska blåsa över ex babystag innan man börjar skota. Funkar åxå oftast bra efter två slag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev toaen:


Fast jag hade nog bara sagt "ror i lä" om jag skulle gett en sån order. Roder har också två stavelser.

Skulle jag gett order om fullt roderutslag till nån som stod "till rors" skulle jag nog säga tex "dikt Styrbord", även om det kanske inte är helt seglingsmässigt.

Var med och seglade lite på skutor för så där 50 år sen. Då var det lite mer ordergivning - och många minnesvärda händelser.

 

ELIDA.thumb.JPG.8fbb79181593310b965e169f8611c844.JPG

Det där... börjar likni "riktig" segelbåt.. då går det nog åt lite terminologi..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev toaen:

Var med och seglade lite på skutor för så där 50 år sen.

El-Ida så klart? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev bhemac:
20 timmar sedan skrev toaen:

Var med och seglade lite på skutor för så där 50 år sen.

El-Ida så klart? 


La av med skutseglingen efter ett tag. Är mer ensamvarg än lagspelare. Ensamsegling med småbåtar passar mig bättre.

Jag blev på förekommen anledning allergisk mot El. Lida får  man göra oavsett.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sjöscout i min ungdom fick vi dessa regler för slag itutade oss,

klart gör slag

Ror i lä.

Det var bra, för vi seglade scoutsnipor, det var små båtar med sprisegel som gick att ro med sex glada scouter.

Just ror i lä var bra för då visste man att det var dags att stå stadigt och hålla i sig.

Just vår snipa hette Elida, var byggd av ek och mycket fin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...