Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
johan_sjobjorn

Byta till större DC - värt det?

Rekommendera Poster

Har precis en säsong med vår Flipper 640 DC bakom mig. Båten är 6,25 x 2,46.

 

Vi gillar båten men det finns några saker som vi insett först i efterhand.

 

1.) Övernattning

vi är två vuxna och två barn. Två får sådeles sova på solbädden under kapellet. Med den utbäddad finns det knappt någon plats för medhavd packning. Vi kommer inte övernatta mer än 1-2 nätter men det är trots det lite väl krångligt i nuvarande båt (tycker vi). Mer utrymme i förpik hade hjälpt.

 

2.) Sjögång

I motsjö sköljer nästan alltid vatten upp över fördäck. Vindrutorna blir alltid blöts och saltet försämrar sikten dramatiskt. När det går riktigt sjö har tom vatten sköljt över hela rutan. 

 

Vi tänker att en längre båt med höger fribord borde klara detta bättre.

 

Värt att byta ?

Nu funderar jag på om det är värt att byta upp ett steg eller två. Det kostar ju en del och allt annat blir också dyrare, framförallt kommer det känns på soppakontot.

 

Min undran är om en något större DC verkligen ger valuta för pengarna.

 

Kandidater vore isåfall

 

Finnmaster t7

Finnmastet t8

Uttern d77

Askeladden c76

Aquador 23 DC

Förslag ?

 

/Johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag borde kanske inte lägga mig i den här frågan då jag inte gillar DCs... men

1. De flesta hyttbåtar/cabincruisers har betydligt bättre med plats för fyra sovande. Måste det vara en DC? (Är själv helt övertygad att kabinbåtar är min melodi men vi är ju alla olika.)

2. Om sjön alltid sköljer över båten vid motsjö känns det som något är fel.

Det är inte så att du kör för fort (planande?) när det är riktigt hög sjö?

Du kanske trimmar ner fören lite för mycket?

Vid högre sjö kan man vara tvungen att slå av på takten så man kommer ur planingsfart och på så sätt få större del av skrovet att ta emot vågorna. 

 

En längre båt klara generellt sjön bättre, givet samma skrovtyp och samma bottenvinkel. 

Om det är värt det? Svårt för någon annan att svara på. 

 

Skulle en större båt göra att ni kommer vara ute mer?

Är detta något ni kan tänka er?

Skulle det vara värt det?

 

Soppakostnaden brukar ändå vara en av de mindre posterna i båtkalkylen så jag skulle inte bekymra mig så mycket om den. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i den strl på båt så kan man säga att ju större desto bättre alltid är att föredra. Jag skulle säga att alla båtar på din lista kommer att upplevas som klart större. stabilare, rymligare etc. än det ni har nu. Finnmaster T8 är kanonfin och troligen den båt jag skulle välja av de du nämner. Är det nytt eller beg som gäller? Yamarin kommer med en ny 8m DC nu som verkar väldigt fin.

 

Vad är er ungefärliga budget? Eftersom T8 är med på listan så antar jag att vi närmar oss miljonen? Kanske Nimbus nova S modeller begagnade kan vara ngt med? Eller kanske för "osportigt" utseende?

 

Vi har en Bavaria 28 sport som vi är kanonnöjda med. Ytterligare ett steg större men går att få begagnad från ca 800k och ger ett helt annat båtliv än alla båtarna på din lista.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag borde kanske inte lägga mig i den här frågan då jag inte gillar DCs... men

1. De flesta hyttbåtar/cabincruisers har betydligt bättre med plats för fyra sovande. Måste det vara en DC? (Är själv helt övertygad att kabinbåtar är min melodi men vi är ju alla olika.)

2. Om sjön alltid sköljer över båten vid motsjö känns det som något är fel.

Det är inte så att du kör för fort (planande?) när det är riktigt hög sjö?

Du kanske trimmar ner fören lite för mycket?

Vid högre sjö kan man vara tvungen att slå av på takten så man kommer ur planingsfart och på så sätt få större del av skrovet att ta emot vågorna. 

 

En längre båt klara generellt sjön bättre, givet samma skrovtyp och samma bottenvinkel. 

Om det är värt det? Svårt för någon annan att svara på. 

 

Skulle en större båt göra att ni kommer vara ute mer?

Är detta något ni kan tänka er?

Skulle det vara värt det?

 

Soppakostnaden brukar ändå vara en av de mindre posterna i båtkalkylen så jag skulle inte bekymra mig så mycket om den. 

 

Tack ditt svar 

 

För att återkoppla på dina motfrågor.

 

1.) Vi har absolut tänkt på att en större ”bobåt” / kabinbåt skulle lösa övernattningsdelen. 

 

Men vi använder mest båten för sol/bad och som transport till sommarhus. Denna transport tar ca 2h i 25knop.

 

Övernattningsbehovet är någon natt eller två ibland. Vi har alltså inte tänkt semestra på båten.

 

Skall vi ha en större kabinbåt som också kan användas för dagsturer och transport krävs fartresurser- o då sticker det iväg rejält. 

 

Så vi landade i att DC nog är bästa kompromiss för oss.

 

2.) Jag förklarade det kanske lite dåligt. Problemet är att det stänker en del vatten på rutorna när vågor slår in från sidan i fören. 640:an sluttar lite nedåt i förskeppet och är ganska låg. Så vatten kommer lätt över. I hög sjö (1,5 m vågor) bryter det över fören så pass att vatten kommer in bakom rutan.

 

Så det är inte ett trim problem riktigt även om jag trimmar ner fören i motsjö för att klyva sjön mer. Tvärt om i medvind såklart 🙂

 

 

Min huvud fundering är egentligen om något större dc båt är lösningen på dessa problem eller om det är som du antyder i punkt 1 kanske läge att fundera över val av båttyp först o främst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev thundergod:

i den strl på båt så kan man säga att ju större desto bättre alltid är att föredra. Jag skulle säga att alla båtar på din lista kommer att upplevas som klart större. stabilare, rymligare etc. än det ni har nu. Finnmaster T8 är kanonfin och troligen den båt jag skulle välja av de du nämner. Är det nytt eller beg som gäller? Yamarin kommer med en ny 8m DC nu som verkar väldigt fin.

 

Vad är er ungefärliga budget? Eftersom T8 är med på listan så antar jag att vi närmar oss miljonen? Kanske Nimbus nova S modeller begagnade kan vara ngt med? Eller kanske för "osportigt" utseende?

 

Vi har en Bavaria 28 sport som vi är kanonnöjda med. Ytterligare ett steg större men går att få begagnad från ca 800k och ger ett helt annat båtliv än alla båtarna på din lista.

 

Hej, jag har googlat sönder ämnet o kommit fram till dessa modeller för DC.

 

Vi vill gärna ha en modern båt och det är en lätt beg. båt som gäller då budget är ca 700-800k max. Finnmaster verkar ge mest för pengarna på pappret.

 

Askeladden gillar jag skarpt men ruffen är inte lika bra som t8:ans. Askeladden tror jag är svårare att hitta beg. också.

 

Orsaken till att jag velar är att det inte direkt är så ekonomiskt att sälja en nästan ny båt. Så om skillnaden inte är blir så stor kan vi likväl installera en värmare i flipper och stå ut med trängseln.

 

 

————

Nån här på forumet som gjort just det jag funderar över - bytt in sin 6 meter DC till förmån till en på 7-8 meter ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bytte från Yamarin 59HT till nuv båt på 8,95m. Större steg än du har tänkt dig men ändå lite åt det hållet. Så vi har gjort en liknande resa.

 

Personligen skulle jag välja Finnmaster T8 alla dagar i veckan pga av många saker. Sittbrunnen med två separata stolar vid förarplats varav en vändbar och en vändbar stol för passagerare känns mer genomtänkt än Askeladden. Designen är en smaksak men jag tycker kvalitet/finnish känns ett halv snäppt upp på Finnmaster. Den är även halvmetern längre och 20cm bredare vilket gör klar skillnad i den klassen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kommer det vara skillnad när du pratar om vågor upp till 1,5 m. Båtarna du funderar på väger betydligt mer (upp mot 1 ton) och kommer ta sjön bättre. Har själv kört Flipper 630 DC och kan jämföra gången med en Ryds 23 DC. Med din budget hade jag sneglat på en nyare Aquador 23/24 DC eller Finnmaster T8.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Freez:

 Med din budget hade jag sneglat på en nyare Aquador 23/24 DC eller Finnmaster T8.

 

Instämmer ang Aquador. En riktig badbrygga utan en utombordare i vägen är guld värt när man lägger sig på svaj i en vik och vill bada...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev hbengtsson:

 

Instämmer ang Aquador. En riktig badbrygga utan en utombordare i vägen är guld värt när man lägger sig på svaj i en vik och vill bada...

 

Ja jag har också tänkt att det kunde vara nice med inombordare. AQ23/24 är nice men de känns lite outdated i design. 

 

Grandezza 25/27 är intressanta, väldigt lika med t7/t8 men med inombordare. Dock verkar de kosts snäppet mer också.

 

/J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T7 och T8 verkar vara riktigt bra! Blev imponerad av framför allt ruffarna. Enorm skillnad från de mörka krypin som varit standard i äldre båtar...

 

Sjöegenskaperna man får med 1m båt till är klart bättre. Tyngden är också en stor faktor när det gäller att klyva sjö ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

 

Ja jag har också tänkt att det kunde vara nice med inombordare. AQ23/24 är nice men de känns lite outdated i design. 

 

Grandezza 25/27 är intressanta, väldigt lika med t7/t8 men med inombordare. Dock verkar de kosts snäppet mer också.

 

/J

 

hmm, ja design är ju ett ämne för sig :-) Personligen tycker jag många båtar med dagens design ser rent för jäkliga ut. Som ett ihopskrynklat papper. Men mest kommer jag inte överens med fören - alla båtar ser ut som att dom kört in i en kaj i 8 knop.

 

Med detta sagt så verkar det inte vara något som Grandezza lider av, om jag kollar på de du nämner. 25:an var snygg! Inte helt olik Flippern så förstår att du kikar på den.

 

27:an lite fel proportioner (för hög) men en smaksak förstås...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Ja jag har också tänkt att det kunde vara nice med inombordare. AQ23/24 är nice men de känns lite outdated i design. 

 

Smaken är olika😊. Kan hålla med om AQ23 men 24:an tycker jag känns mer modern och sportig. http://www.flippermarin.se/produkt/aquador-24-dc/

 

Grandezza 25 ser även den grym ut men verkar ligga ett snäpp högre i prisklass.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamarin 76DC är ju en riktigt fin båt och har funnits i några år så det går att hitta en vettig begagnad om det lockar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Freez:

 

Smaken är olika😊. Kan hålla med om AQ23 men 24:an tycker jag känns mer modern och sportig. http://www.flippermarin.se/produkt/aquador-24-dc/

 

Grandezza 25 ser även den grym ut men verkar ligga ett snäpp högre i prisklass.

 

 

 

 

 

 

Helt sant

 

Ja 24:an är modernare men jag tycker inte det är så stor skillnad mot 23:an. Och då är nog en 23:a mer ekonomiskt försvarbar då det finns en hel del som beg.

 

Grandezza 25 är riktigt fin, dock ny så det lär vars svårt att hitta som beg. ex.

 

Det som talar för Gransezza framför AQ skulle jag främst sägs är ruffen vilken har samma upplägg som Finnmaster T7/T8 vilket är riktig bra i mitt tycke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

2.) Sjögång

I motsjö sköljer nästan alltid vatten upp över fördäck.

Har haft ett antal Sea Ray. Ju större desto sämre i sjö. Tunga. Klumpiga.

Fick prova att köra en Flipper 640 DC. Döm om min förvåning när man möter en stor våg och vill dra av, "Bara fortsätt" sa skepparen.
Den båtkonstruktören är ett geni. Båten klarar vågor hur mjukt som helst. Min gamla Sea Ray hade slagit sönder hela inredningen.
Ja, ok, i kraftig motvind och framförallt i sidsjö så sköljer det upp vatten men det är en liten båt. Det får man acceptera.

Mitt råd till dig, johan_sjobjorn, är att prova din tilltänkta båt i sjö som du tycker är besvärlig. Bara då kan du hitta det du vill ha och kan tänka dig.

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min far har gått från stora bo båtar, till mindre DC modeller. Började med en Uttern 5100. Det var en nätt variant, som inte gillade mycket sjö, men var snabb! Blev sedan en Bella 620, nu började det likna något, men den gick det sova två i. Inte mer.

 

Den byttes sedan mot en Finnmaster 68dc. Nu märktes det skillnad. Bra utrymmen och ett pentry. Hel ok för 2 vuxna och ett barn att sova i. Var även högre fribord och den var tyngre, den gick fint i sjön! När blev det också ett kliv ner i ruffen, bellan, hade madrasserna i samma nivå som övriga delar i båten. 

 

Nästa steg blev en yamarin 68 DC. Här har vi aldrig blivit överaskade av vågor som sköljer över (finnmastern var också bra) den extra tyng och längd som denna båt ger, så går den bra i rätt kraftig sjö. Bra med förvaring i aktern. 4 pers kan sova bra, med tanken på mitt ruffen. Finnmaster 68 saknade den ruffen, men hade ett gigantiskt packutrymmen i form av en lucka i durken. 

 

Så ja, i mitt tycke kan du få mer ut av en större DC. Skulle jag haft en DC och tänkt byta mot större, så skulle jag nog gått två steg upp i stolek, för att verkligen uppleva förändring. Men visst, rätt modell med smarta lösningar, så kanske det räcker med ett kliv upp. 

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Baxlaget:

Har haft ett antal Sea Ray. Ju större desto sämre i sjö. Tunga. Klumpiga.

Fick prova att köra en Flipper 640 DC. Döm om min förvåning när man möter en stor våg och vill dra av, "Bara fortsätt" sa skepparen.
Den båtkonstruktören är ett geni. Båten klarar vågor hur mjukt som helst. Min gamla Sea Ray hade slagit sönder hela inredningen.
Ja, ok, i kraftig motvind och framförallt i sidsjö så sköljer det upp vatten men det är en liten båt. Det får man acceptera.

Mitt råd till dig, johan_sjobjorn, är att prova din tilltänkta båt i sjö som du tycker är besvärlig. Bara då kan du hitta det du vill ha och kan tänka dig.

 

 

Hej

 

Ja 640 har fint skrov. När det är lite ”chop” är det bara att gasa på och då går det faktiskt mjukare. 

 

Det är som sagt bara när det går lite högre sjö som den känns undermålig. 

 

Jag vill gärna kunna ta en tur ut till Norrpada över natten utan att det känns allt för utsatt om det blåser upp lite.

 

Efter att ha googlat vidare är jag tillbaka där jag startade. En AQ 24 Dc är nog ett vettigt alternativ för dagsutflykter och enstaka övernattningar.

 

Som du skriver måste jag se till att provköra båten när det går lite sjö och blåser snålt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Helt sant

 

Ja 24:an är modernare men jag tycker inte det är så stor skillnad mot 23:an. Och då är nog en 23:a mer ekonomiskt försvarbar då det finns en hel del som beg.

 

Grandezza 25 är riktigt fin, dock ny så det lär vars svårt att hitta som beg. ex.

 

Det som talar för Gransezza framför AQ skulle jag främst sägs är ruffen vilken har samma upplägg som Finnmaster T7/T8 vilket är riktig bra i mitt tycke.

 

Vill du ha mycket pang för pengarna kan även en nyare fullutrustad Ryds 23 DC S-line vara ett alternativ. Jag är själv nybliven ägare till en Ryds 23 DC och upplever den som väldigt stabil. Dock har jag inte provat den i så pass hård sjö som du beskriver.

https://www.blocket.se/angelholm/Ryds_23_DC_S_line___Mercruiser_4_5_MPI__16_81518808.htm?aw=1 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-26 vid 10:21 skrev Freez:

 

Vill du ha mycket pang för pengarna kan även en nyare fullutrustad Ryds 23 DC S-line vara ett alternativ. Jag är själv nybliven ägare till en Ryds 23 DC och upplever den som väldigt stabil. Dock har jag inte provat den i så pass hård sjö som du beskriver.

https://www.blocket.se/angelholm/Ryds_23_DC_S_line___Mercruiser_4_5_MPI__16_81518808.htm?aw=1 

 

Tack för alla tips här !

 

Jag undrar om någon här kan dela erfarenheter från Aquador 23/24.

 

Hur funkar den att övernatta i, får man plats med barn och packning. Går den tryggt och torrt trots att sjön går hög.

 

Min huvudfråga här är om steget till en aq 23:a är tillräckligt eller om det är klokare att gå till en 26:a direkt..

 

/J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

 

Tack för alla tips här !

 

Jag undrar om någon här kan dela erfarenheter från Aquador 23/24.

 

Hur funkar den att övernatta i, får man plats med barn och packning. Går den tryggt och torrt trots att sjön går hög.

 

Min huvudfråga här är om steget till en aq 23:a är tillräckligt eller om det är klokare att gå till en 26:a direkt..

 

/J

 

23:an avhandlas väl här? Borde finnas något matnyttigt. Finns en liknande om 26:an också. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du nämnde tidigare att ni åker till stugan. 

Är det då pendling varje gång ni ska ut eller bara en gång per sässong? 

 

Jag har själv drygt 15M till huset från där vi har bilen. Väldigt skönt att slippa kolla väderprognoser på fritiden det får jag mer än nog av på arbetstid. Kompromissen för min del mynnade ut i en Flying Flipper Sport. En 9 meters walk around med förruff och inombords diesel. Stor nog för att vara väderoberoende men samtidigt enkel att hantera själv tack vare walk-around konceptet. Utmärkt bad, transport och fiskebåt. Men boendekomforten är väl inte mycket att skryta över trots två separata ”kabiner”. Med utombordare blir det en skaplig akterhytt istället för maskinrum. Men jag föredrar diesel av olika skäl. 04E115D7-BB13-4BE2-A90D-30309BA67FF8.thumb.jpeg.6ed67cf8f1e899ca71ccf9cf7ba50e9e.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara lägga ut en hint om nimbus novorna och deras wa, de är ju väldigt vettiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då blev det en lätt beg. u24 DC med bogpropp. Skall bli riktigt nice i vår när det är dags att lägga henne i sjön.

 

jag blev inte direkt beskriven när jag såg den nya 25 dc med större badbrygga, ny klädsel etc. som betingar en prisökning på 300k. Borde båda väl för andrahandsvärdet på min 24:a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-25 vid 12:38 skrev hbengtsson:

 

En riktig badbrygga utan en utombordare i vägen är guld värt när man lägger sig på svaj i en vik och vill bada...

 

Ja, i dubbel bemärkelse! Typ tälj lite till på guldklimpen du har liggande i garderoben.

😋

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Då blev det en lätt beg. u24 DC med bogpropp. Skall bli riktigt nice i vår när det är dags att lägga henne i sjön.

 

Grattis till ett riktigt bra val😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser problemet med ryksjöar och skvätt på vindrutan i annan vinkel litet granna.

Jag var först inne på ChristerNs funderingar, om det verkligen är en dc du skall ha... men efter att ha läst ditt välformulerade svar så lägger jag mig där.

 

Men oavsett båttyp eller tillverkare bör man ju kolla hur skrovsidorna, friborden, ser ut förut på sidorna, då ryksjö, skvätt och i viss mån överbrytande sjöar kan få tillträde till fördäcket och vindrutorna.

 

Jag kan som exempel nämna min förra båt, en 27" äldre Nimbus 2700, "kabinbåt". Den har relativt höga fribord, där vindrutorna är monterade omkring 30 cm ovanför däckslinjen. Jag kan väl säga som så att jag ofta fick byta torkarblad. Varenda liten svallvåg rök in över däcket och skvätte ned vindrutorna. Om kapellet var uppknäppt fick man även en dusch över sig. Och det tror jag, berodde på de raka skrovsidorna och avsaknaden av steglister och motsvarande i övergången mellan botten och fribord.

 

Nuvarande båt som är en 31" hyttbåt, en båttyp du borde ha, men av väl definierade anledningar du valt att inte ha... har en helt annan bog, här är skrovsidorna konkava och svallet avvisas ut från skrovet, ryksjön blir ett kraftigt stänk som förpassas utåt och bakåt och aldrig ens kommer i närheten av vindrutorna. Möjligen kan det under vissa betingelser bli en fin vattendimma som senare ryker in över akterdäcket om man har vinden i sidan och kör hårt i sjöarna. Det är bara när man går i kraftig motvind och motsjö samt i regn som vindrutetorkarna går på timer med ett slag var tionde sekund... Klart att om jag i 20 knop kör in i Kosterfärjans katamaraners enda våg, eller snarare "vägg" så blir det blött på fördäck och självlänsarna får svälja halva Kosterfjorden, men av ren självbevarelsedrift undviker man gärna sådana tvivelaktiga navigationsmässiga tilltag. Stryrsöbolagets expressfärjor har likartad svallbildning men är något mildare. Den danska ambulansbåten är också en katta, men av outgrundlig anledning är dess svall mest en krusning på vattenytan, men nu kom jag bort från ämnet.

 

Så om det nu är skvättet och ryksjön du vill bli av med så kolla noga hur den tilltänkta båtens bogsidor ser ut, hur botten i fören är beskaffad, då jag tror att detta kan ha stor betydelse inte bara för hur båten beter sig i sjöarna utan även hur torrt eller blött den går i övrigt.

 

Med en hel del erfarenhet av Kattegatt och Skageracks skärgårdar kan jag väl även nämna att båtens längd har en betydelse för hur den beter sig i vågorna, och därmed hur torrt den går, så sammanfattningsvis bör du enligt min mening välja en så lång dc som möjligt med kraftigt konkva bogar, om med det följer oftast en vassare V-botten. Sedan är ju en negativt lutande vindruta med bra parallelltorkare ingen direkt nackdel.

 

Sedan kan jag väl få citera Roy eller om det var Roger i "Macken" att "...det beror ju på hur du kör, vettladu..."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2018-09-24 vid 17:46 skrev johan_sjobjorn:

Har precis en säsong med vår Flipper 640 DC bakom mig. Båten är 6,25 x 2,46.

 

Vi gillar båten men det finns några saker som vi insett först i efterhand.

 

1.) Övernattning

vi är två vuxna och två barn. Två får sådeles sova på solbädden under kapellet. Med den utbäddad finns det knappt någon plats för medhavd packning. Vi kommer inte övernatta mer än 1-2 nätter men det är trots det lite väl krångligt i nuvarande båt (tycker vi). Mer utrymme i förpik hade hjälpt.

 

2.) Sjögång

I motsjö sköljer nästan alltid vatten upp över fördäck. Vindrutorna blir alltid blöts och saltet försämrar sikten dramatiskt. När det går riktigt sjö har tom vatten sköljt över hela rutan. 

 

Vi tänker att en längre båt med höger fribord borde klara detta bättre.

 

Värt att byta ?

Nu funderar jag på om det är värt att byta upp ett steg eller två. Det kostar ju en del och allt annat blir också dyrare, framförallt kommer det känns på soppakontot.

 

Min undran är om en något större DC verkligen ger valuta för pengarna.

 

Kandidater vore isåfall

 

Finnmaster t7

Finnmastet t8

Uttern d77

Askeladden c76

Aquador 23 DC

Förslag ?

 

/Johan 

Min erfarenhet hittills har varit att ju större båt vi bytt till desto behagligare färd, boendekomfort och oftast lugnare och mer harmonisk navigering och hantering av båten i sjön.

 

Ju större båt desto mer jobb när den väl är upptagen/ inte används.

Så i sjön när den används definitivt "värt det"

När den inte används har jag inte hittat en enda fördel med större båt. Det är en "smäll" man får ta och väga emot pluskontot när båten används.

 

PS. har bara haft en motorbåt, 5,6 m lång,, övriga har varit segelbåtar men jag tror jag skulle uppleva det på liknande sätt större vs mindre- motorbåt. DS. 

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för alla svar!

 

Vi får se hur 24:an går men jag gissar på

en värdigare gång med tanke på vikten (2t), inombordare och längre vattenlinje än flippern. 

 

Ett tips till alla som har tröttnat på att putsa saltfläckar från vindrutorna. 

 

Innan jag sålde flippern provade jag en sån nanobehandling som man använder till bilrutor. Resultatet var att stänkvatten rann av i fartvinden istället för att fastna på rutan, saltkristallerna verkade också få svårare att bita sig fast på glaset.

 

Summa summarum var mindre putsande och bättre sikt under färd på oroligt hav.

 

 

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...