Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lehools

Båtkärra

Rekommendera Poster

Hej. Har en fundering om biltema båtkärra, någon som vet nått om den? Vill komma så billigt undan som möjligt då jag har ca 1 km från båtplats till förvaring. Båten är 4,7 meter å vagnen är för 4 meter, total vikt för min båt är 320kg med motor, tror ni det är möjligt att använda den kärran? Eller kommer den bli för baktung?

Mvh

https://www.biltema.se/bat/battrailers/battrailers/battrailer-obromsad-2000033945

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det blir baktungt, ja. Man ska alltid ha tyngd på dragkulan, inte lyft.

Du skulle ju kunna förlänga vagnen genom att kapa balken och svetsa på 70-80 cm balk i samma storlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hyr en trailer och lyft av din båt och ställ den på däck, tills du till nästa år hittar en lagom trailer till din båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle jag inte rekommendera. Välj en vagn som klarar vikt och längd för din båt. Kolla efter en begagnad om du vill komma ner i pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Baxlaget:

Du skulle ju kunna förlänga vagnen genom att kapa balken och svetsa på 70-80 cm balk i samma storlek.

Jag hade en liknande vagn som var för kort men som precis som i TS fall, klarade vikten. Vi skarvade röret med draget på så blev det mindre spännande när man körde över järnvägsspåren. ;)

Det står för fö att trailern klara 4m båt.

Att hitta en beg trailer för anständiga pengar brukar inte vara lätt. Dessutom ska den ju helst vara för långt bort. Jag vet, vi körde hem en 30-vagn, 17 mil. Lite tjatigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är detta första gången du tar upp båten? Om inte, hur har du gjort tidigare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju möjligt att stuva undan grejer som finns i båten framför axeln så kanske man får lite kultryck.

Sedan ser jag inga problem med att köra en så liten båt med negativt kultryck, det handlar ju bara on ca en kilometer.

Man får palla under aktern innan man lossar kulhansken, så att inte båten tippar bakåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...