Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
newwave

Par frågor om avmastning

Rekommendera Poster

Firat time att masta av och har både läst på och försökt kika runt här på internet men har ett par funderingar. 

 

Riggen är en partialrigg med enkla bakotsvepta spridare. 

 

Valka mastinstrumen skulle ni demontera ? Se bild.

 

Sedan är min plan att lägga båten så att mastfoten hamnar en halvmeter framför mastkran och att låta masten falla framåt. Eller gör man tvärtom?

 

lLgger man den direkt under mastkranen så är väll risken stor att man skadar masttoppen?

 

Tack på förhand och ursäkta för mina novisa frågor.

C17AE3D5-4672-407D-817C-71C43BC8C9DE.png

Redigerad av newwave

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst är nog att lägga båten så mastkranen är strax framför masten, och sen "fälla" masten bakåt. För extra kontroll kan du fästa ett fockfall runt kranvajern och använda det för att mer kontrollerat kunna fälla masten.

Sakerna i masttoppen kan du väl plocka av när masten är nere?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev newwave:

Firat time att masta av och har både läst på och försökt kika runt här på internet men har ett par funderingar. 

 

Riggen är en partialrigg med enkla bakotsvepta spridare. 

 

Valka mastinstrumen skulle ni demontera ? Se bild.

 

Sedan är min plan att lägga båten så att mastfoten hamnar en halvmeter framför mastkran och att låta masten falla framåt. Eller gör man tvärtom?

 

lLgger man den direkt under mastkranen så är väll risken stor att man skadar masttoppen?

 

Tack på förhand och ursäkta för mina novisa frågor.

C17AE3D5-4672-407D-817C-71C43BC8C9DE.png

Partialrigg innebär oftast att masten går genom däck, är det så på din båt?

 

Om "Ja" så ska du sträva efter att få lyftet så rakt upp som möjligt.Det är det bästa sättet att lyfta mastfoten ur sitt fäste nere i båten utan att nederänden far runt och riskerar att skada något nere i båten. Mastkranar är ju oftast lägre än masttoppen så vindgivare, vindex mm hamnar över krantoppen.

 

Innan du påbörjar lyftet så underlättar det arbetet om du spänner upp båten med ett par spring framåt o bakåt förutom ett par linor i för o akter som håller in båten. Då kan du finjustera så att krantoppen ligger precis i framkant av masten tills du fått upp den genom masthålet.

 

Innan jag åker fram till mastkranen så straffar jag masten bakåt så den står still i masthålet, sedan lossar jag samtliga vant o stag så inget är ivägen när jag parkerar intill kranen. När lyftlinan är monterad o uppsträckt så är det bara att lossa på straffningslinan o lyfta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är rädd att skada instrumenten men det kanske jag inte gör om jag faller masten bakåt. 

 

Nej den är inte genomgående utan står på däck. Är osäker om den är högre än mastkranen men det kanske den är.

 

Skönt att inte behöva klättra upp i mastkranen. Är höjdrädd samtidigt som jag undrar hur folk vågar klättra på just den stegen.

Redigerad av newwave

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev newwave:

Jag är rädd att skada instrumenten men det kanske jag inte gör om jag faller masten bakåt. 

 

Skönt att inte behöva klättra upp i mastkranen. Är höjdrädd samtidigt som jag undrar hur folk vågar klättra på just den stegen.

Om masttoppen är högre än kranen så är det inget som kan skadas.

När "roten" kommit upp ur masthålet så går du inåt (mot kranen) med roten så toppen svänger utåt och hålls borta från kranen.Sen är det bara att sänka tills du har masten nere och under tiden självklart hålla koll på masttoppen.

 

Jag brukar dessutom även fästa en lina i lyftkroken innan den hissas upp. När masten är nästan nere så sträcks den linan upp in emot kranen och knyts fast i kranen så att masten kommer in över bryggan utan att slå i båtsidan, fastna i mantåg o liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter ovanför jämnviktspunkten på min mast, typ 1 meter ovan de enkla spridarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Lyfter ovanför jämnviktspunkten på min mast, typ 1 meter ovan de enkla spridarna.

 

Detta är viktigt!! Lyfter du för långt ner tippar masten och med masttoppen först dyker den ner i sjön. Om du inte vet var tyngdpunkten ligger, gardera dig och lyft högt upp! Tyngdpunkten kan mycket väl ligga ovanför spridarna om du har enkla spridare. Det brukar även vara bra att placera en person vid mastfoten som har koll på var den vill ta vägen.

 

Se den här videon om påmastning, det är ju inte det du vill göra nu men principen är densamma:

http://www.hamnen.se/artiklar/riggskolan-del-2-konsten-att-masta-pa.html

 

 

Redigerad av Tomas99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du läst på, men jag skickar en bra länk i alla fall.

http://www.seldenmast.com/files/595-540-S.pdf

 

Jag tycker det står en del klokt om på- och avkastning och framför allt beskrivs hur du ska trimma in riggen till våren.

 

Låt instrumenten sitta kvar i masten.

 

Lägg båten så att kranen är något framför båten och fäll masten lite snett bakåt. Det blir lättast att få med föstagsprofil och rullsystem utan skador på det viset. Du får också motorlantärnan uppåt när du lägger ner masten.

 

Viktigt innan du lägger dig under mastkranen tycker jag...

Gör allt som går att göra utan att masten är säkrad i kranen. Då kan du göra det mesta i lugn och ro utan att bli stressad av att kön av båtar som ska masta av växer.

  • Tag bort allt som inte ska med masten.
  • Samla ihop och surra fall, dirk, lina till rullsystem, mm, mm.
  • Lossa på alla vant och stag, men glöm inte att märka och anteckna det du vill innan du lossar något.
  • Tag bort alla vant utom toppvanten. Surra dessa vid masten.
  • Om försegelrullen är krånglig att få loss (kanske sitter trångt under däck) så kan du använda ett försegelfall för att hålla masten på plats innan du helt lossar rullsystemet.

Om avmastningen är väl förberedd har du endast fyra riggbultar kvar som ska lossas när masten är säkrad i kranen. Då kan du i lugn och ro ta dig an själva avmastningen metodiskt utan stress och dessutom kommer många fler att hinna masta av om alla är väl förberedda.

 

Lämplig bemanning tycker jag är en kranskötare, en mastkramare och så du själv som leder arbetet, lossar det sista och tar han om förstagsrullen. Kranskötaren sköter givetvis kranen, mastkramaren (som aldrig får släppa masten) ser till att mastfoten inte skadar något/någon och flyttar mastfoten på lämpligt vis för att toppen inte ska slå i mastkranen och så att du får loss förstagsrullen. Mastkramaren hjälper också dig att surra de sista vanten och akterstaget vid masten.

 

Lycka till och ta det lugnt vid mastkranen så kommer det att gå bra.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv använder jag ett egentillvetkat lyftjärn som jag flr in i likrännan.

Ca 15 cm långt, med två påsvetsade öglor.

En att fästa maskranens wire i, och en med en tamp nedåt.

Tampen fäster jag runt npt statigt på masten, einch eller bomfäste.

 

Släpper efter på tampen, samtidigt som jag winchar. Stannar lyftjärnet kommit ca 1.5 m ovan spridarna. Gör fast tampen.

Klart för lyft.

En person avdelas till förstaget, med rulle. Och för det först på utsidan båten och sen in till masten, då den ör öcer land. Viker sig profilen, har du stora problem.

 

Detta förutsätter att man fäller masten frammåt. Det går om man tar det lugnt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyftredskap som passar i likrännan, tillverkat utan svets. En 4 mm järnstång som i ett tidigare liv varit marschallhållare, och en bit rör ur bra-att-ha-lådan. Har fungerat i många år.

IMG_20180923_101223.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Själv använder jag ett egentillvetkat lyftjärn som jag flr in i likrännan.

Rätt bra metod om man har svårt att få lyftet tillräckligt högt upp.

 

Finns (fanns i alla fall) färdiga på båtaffären, men priset är avskräckande.

Kan man inte svetsa så kan man använda dörrgångjärn.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Mackey:

Rätt bra metod om man har svårt att få lyftet tillräckligt högt upp.

 

Finns (fanns i alla fall) färdiga på båtaffären, men priset är avskräckande.

Kan man inte svetsa så kan man använda dörrgångjärn.

 

Mackey

Har använt en färdig från båtaffären i många år och tycker den är värd varenda krona. Kommer inte ihåg att den var så dyr heller. Har för mig att den hette mastomatic men när jag googlade på detta så kom det upp länkar till helt andra "hjälpmedel" som jag tvivlar på finns i båtaffären hrm.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev segelbagaren:

Har använt en färdig från båtaffären i många år och tycker den är värd varenda krona. Kommer inte ihåg att den var så dyr heller.

Det kan mycket väl vara så att jag kommer ihåg fel eller att jag tyckte 200:- kronor eller något ditåt var dyrt för något som inte kostar mer än 10:- kronor att tillverka.

Gångjärn får man för en 50-lapp.

 

Numera använder jag denna metod.

  1. Ta en lina som är nästan lika lång som masten och gör en ögla för lyftkroken i linans ände.
  2. Gör ett halvslag runt masten, ett enkelt, inte dubbelt.
    (Jag menar, linda linans ögledel ett varv runt masten så att ögledelen kommer under linan, dvs. så att linorna korsar varandra när öglan är uppåt och den andra änden nedåt.)
  3. Kolla så att lyftpunkten kan glida upp så långt du vill utan att fastna.
  4. Kroka i lyftkroken i öglan.
  5. Börja lyfta och håll emot lite så att halvslaget följer med upp längs masten.
  6. När halvslaget är vid önskad lyftpunkt så gör fast änden på säkert ställe på masten.

 

Fördelen är att man enkelt kan få lyftpunkten precis där man vill och att man slipper klättra upp i masten oavsett riggtyp och spridarantal.

 

Måste man ha lyftpunkten över spridarna (eller har dubbla spridare) så får man kasta linan över spridarna så att man kan få till ett halvslag. Det som då är bra är att man inte behöver klättra upp i masten för att fästa lyftkroken. Vid påmastning gör man likadant och slipper då att klättra upp i masten för att ta loss lyftkroken från slinget som hänger kvar på det nedre spridarparet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Fenix, spridarna sitter långt ner vilket gör masten väldigt baktung.

Köpte för ett antal år sedan ett lyftbeslag för likrännan som fungerade mycket bra men man fick ta bort segelintaget för att få in beslaget i rännan.

Lite pillrigt så jag tillverkade ett eget beslag som bestod av två L-profiler (vinkeljärn) och vek in dessa i likrännan och skruvade ihop dem. 

Vad som passar mig bäst vid på och avmastning är att lägga båten lite framför kranen/lyftöglan och i första skedet ta bort alla stag förutom rullen/förstaget. Därefter gör jag en litet lyft och masten med instrument kan inte gå mot kranen utan sitter kvar i förstaget.  I nästa moment lossar jag rullfocken och för den mot masten, därefter sänker jag ner masten. Vid påmastning gör jag på samma sätt i bakvänd ordning.

Har inte skadat windex eller något annat instrument på flera år.

 

/Göran A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vanligt lyftställe för tvåspridarriggar är att fästa lyftstroppen i spinnakerbomupphalet (gör en knop på upphalslinan - kroka inte i skothaken). Sträcka upp o knopa fast upphalslinan och sedan är det bara att hissa med kranen.

 

Spinnakerbomsupphalet sitter ovanför mastens tyngdpunkt på de flest master.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lintott:

Ett vanligt lyftställe för tvåspridarriggar är att fästa lyftstroppen i spinnakerbomupphalet

...

Kan funka och annars kan man kolla om mastkranen är hög nog för att lyfta i något av fallen.

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är båten avmastad och det gick bra =)  Tack för alla tips!

 

Lite skakigt och vingligt blev det så det finns helt klart förbättringspotential till nästa år.

 

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-23 vid 11:04 skrev segelbagaren:

Har använt en färdig från båtaffären i många år och tycker den är värd varenda krona. Kommer inte ihåg att den var så dyr heller. Har för mig att den hette mastomatic men när jag googlade på detta så kom det upp länkar till helt andra "hjälpmedel" som jag tvivlar på finns i båtaffären hrm.... 

 

https://web.archive.org/web/20161005172913/http://mastomobil.se/

 

Mastomobil. Hemsidan verkar ha försvunnit för ett par år sedan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två plattjärn två halva kättinglänkar och ett schackel.

Tillgång till t ex MIG-svets.

 

Kostnad 30 kr.

20180925_155024.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev newwave:

Nu är båten avmastad och det gick bra 😃 Tack för alla tips!

 

Lite skakigt och vingligt blev det så det finns helt klart förbättringspotential till nästa år.

Härligt!

Om allt är helt och ingen är skadad så tycker jag du ska vara nöjd.

 

Inget går som en dans första gången så det är bara att träna på år efter år.

Det kan löna sig att tjuvkika på hur andra gör och reflektera över vad som verkar bra och mindre bra.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...