Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tomas_Lamas

Garmin Sailpack, GNX-instrumenten och logg

Rekommendera Poster

Har installerat ett Garmin Sailpack med logg (GNX 20/21) , lod och vindinstrument och upptäcker nu (har även kontaktat Garmin support) att loggen bara visa fart, inte distans. Det verkar minst sagt märkligt, ett logginstrument definieras som ett instrument som visar fart och distans. 

 

Enligt Garmin kan uppgiften visas av instrumentet (GNX 20/21) via en ansluten plotter men självklart bör loggen i sig kunna visa distans. Bristen framgår inte heller av den dokumentation som följer med Sailpack. Har någon annan konfronterats med problemet?

 

Tomas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Enligt Garmin kan uppgiften visas av instrumentet (GNX 20/21) via en ansluten plotter men självklart bör loggen i sig kunna visa distans. Bristen framgår inte heller av den dokumentation som följer med Sailpack."

Vad får dig att dra slutsatsen att sailpacken skall ge dig distans?. Sailpack är i huvudsak till för att förse plottern med info. Intelligensen i displayen är synnerligen begränsad och förmår bara kalkylera några få saker som tex true wind (från apparent och speed). 

Tittade på Garmins sidor, inte lovar de ju något annat heller...

I betydligt dyrare system som tex Raymarine är det just så också, -plottern gör kalkylerna, räknar distanserna och samlar trippdata, dvs du behöver en plotter som gör kalkylerna och sänder data tillbaka till bussen för att GNX:n skall kunna ge dig distans, tripp etc...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎09‎-‎22 vid 11:44 skrev Tomas_Lamas:

Har installerat ett Garmin Sailpack med logg (GNX 20/21) , lod och vindinstrument och upptäcker nu (har även kontaktat Garmin support) att loggen bara visa fart, inte distans. Det verkar minst sagt märkligt, ett logginstrument definieras som ett instrument som visar fart och distans. 

 

Enligt Garmin kan uppgiften visas av instrumentet (GNX 20/21) via en ansluten plotter men självklart bör loggen i sig kunna visa distans. Bristen framgår inte heller av den dokumentation som följer med Sailpack. Har någon annan konfronterats med problemet?

 

Tomas 

 

Är inte alla instrument som visar det. En del enklare visar bara fart, djup och/eller vind. Byt ut Garmininstrumentet, eller behåll det och komplettera med ett mer avancerat instrument/plotter.

 

Finns många riktigt billiga 5/7" plottrar (så jag tänkt att ha det i min båt med flera plottrar, och skippa alla småinstrument).

 

Vill du absolut ha ett litet 4" instrument istället för en liten extraplotter så kika på tex. B&Gs instrument Triton2 som verkar att ha det enligt deras manual (https://ww2.bandg.com/downloads/triton-2-owners-manual/). https://www.bandg.com/bg/series/triton/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev martinot:

Vill du absolut ha ett litet 4" instrument istället för en liten extraplotter så kika på tex. B&Gs instrument Triton2 som verkar att ha det enligt deras manual

Det stämmer. Jag har B&G Triton vind/logg/lod och den kan visa distans, både från logg och gps/plotter. Samt en oändlig massa mer.

Hade nog också blivit förvånad om loggen inte hade visat distans. Det var så självklart att jag aldrig ens kollade. Men tydligen ska man lusläsa vad man får när man köper. Köper man en enkel trycklogg så finns inte distansen men de kallas då ofta för "knopmätare".

 

5 timmar sedan skrev martinot:

så jag tänkt att ha det i min båt med flera plottrar, och skippa alla småinstrument

Nackdelen är att man får en större strömförbrukning. Triton tycker jag är suveränt, det sitter så man ser det bra var man än sitter och med fjärrkontrollen kan få det att visa vad man vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev bhemac:

Det stämmer. Jag har B&G Triton vind/logg/lod och den kan visa distans, både från logg och gps/plotter. Samt en oändlig massa mer.

Hade nog också blivit förvånad om loggen inte hade visat distans. Det var så självklart att jag aldrig ens kollade. Men tydligen ska man lusläsa vad man får när man köper. Köper man en enkel trycklogg så finns inte distansen men de kallas då ofta för "knopmätare".

 

Nackdelen är att man får en större strömförbrukning. Triton tycker jag är suveränt, det sitter så man ser det bra var man än sitter och med fjärrkontrollen kan få det att visa vad man vill.

 

Ok. Bra synpunkter!

 

Kanske får bli ett vind/loggpaket innehållandes Triton 2 när det dyker upp till ett bra pris till våren. Verkar vara ett bra och användbart instrument (läste manualen och grymt mycket flexibla funktioner).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev martinot:

Kanske får bli ett vind/loggpaket innehållandes Triton 2 när det dyker upp till ett bra pris till våren. Verkar vara ett bra och användbart instrument (läste manualen och grymt mycket flexibla funktioner).

Kollade, jag köpte i april för 9900 men det var nog bara tur. Men 10990 nu är ett bra pris, i synnerhet jämfört med andra system.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...