Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Strandkrabban

Limma liggunderlag direkt på vinylmattan?

Rekommendera Poster

Ska renovera förpiken i höst och tänkte tilläggsisolera med liggunderlag efter att ha läst tips om det i andra trådar.

För närvarande är det limmat en vinylmatta på väggarna som är hel och fin så min fråga är om det går bra att limma liggunderlagen direkt på den eller måste man ta bort den innan? Sedan är frågan vilket lim som rekommenderas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går alldeles utmärkt och sparar massor med jobb.

Limma med golvlim och kontaktlim i utsatta kanter.

Golvbutiker brukar ha både kunskap och rätt prylar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min efarenhet är att kontAktlim löser upp ett liggunderlag. Jag har limmat liggunderlag mot skrovsidor ned julas monteringslim pl200 vilket funkat bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Kallekula999:

Min efarenhet är att kontAktlim löser upp ett liggunderlag. Jag har limmat liggunderlag mot skrovsidor ned julas monteringslim pl200 vilket funkat bra

"Golvbutiker brukar ha både kunskap och rätt prylar."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liggunderlag, bra eller dåliga?

 

Nu tänkte jag ge tips om liggunderlag.

 

Det finns de med täta eller öppna celler.

 

Hade med öppna, i botten på kajaken.

Efter en sommar med mycket svett, så var det bara att riva ur. Sög åt sig vatten o svett. Svett o annat möglade. Luktade mög.

 

Till båten köpte jag med slutna celler. Så inget kan samlas där.

 

Sådana där sittlappar brukar vara med öppna celler. Märks väl om det kommer vatten på, de blir sura! och behåller vattnet.

 

Jag gjorde ett snitt med brytbladskniv och kollade cellerna under lupp. Syntes att de var slutns, som små balonger.

Går att väga en snutt först. Lägg i badkaret med vatten. Trampa ordentligt. Låt ligga över natten.

Torka av och väg.

Är det samma vikt som tidigare, så är de täta.

 

Hittade mina tjocka på Ica för 10 år sedan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tänker sig att liggunderlaget i vattnet så ska det vara slutna celler. annars har det ingen betydelse. De flesta jag känner har köpt på ÖoB. Kan man så använd dubbla lager med förskjutna skarvar.

Alternativet till liggunderlag är tex Armaflex.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev bhemac:

Om man tänker sig att liggunderlaget i vattnet så ska det vara slutna celler. annars har det ingen betydelse. De flesta jag känner har köpt på ÖoB. Kan man så använd dubbla lager med förskjutna skarvar.

Alternativet till liggunderlag är tex Armaflex.

Slutna celler är absolut att föredra. Då fungerar det utan ångspärr och kondens sugs inte upp. Tex Sundolitt säljer sådan isolering i skivor på ca 120x250 cm i olika tjocklekar. Jag har isolerat min båt med detta, 15 + 30 mm i två lager med förskjutna skarvar med gott resultat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske lite OT.

Jag har bara isolerat förpiken.

 

Kan styra varmluften från Eberspächern, endera till förpik eller kajuta. Eller båda om jag så vill.

Termostatens givare sitter i förpiken.

 

På natten så värmer jag bara upp där jag sover. Alltså längst fram.

Spar både ström och diesel.

 

På morgonen öppnar jag dörren till kajutan, så det är gott o varmt till frukost.

 

Blev stor skillnad sen jag isolerade.

 

 

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev gusten1:

Slutna celler är absolut att föredra. Då fungerar det utan ångspärr och kondens sugs inte upp.

Vi är ganska många som använt vanliga liggunderlag, helt utan problem. Det är ju inte så att vi håller +20°C när det är -10°C ute, kondens lär inte uppstå här, möjligen på andra ställen där luften träffar oisolerad skrovyta.

Sen ska vi ju hålla ner luftfuktigheten ombord vilket reducerar risken för kondens.

 

I en båt båt isolerade jag en stickkoj med frigolit + tygmatta. Ca 25 år senare kunde dåvarande ägare inte märka någon kondens i frigoliten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-24 vid 22:21 skrev bhemac:

Vi är ganska många som använt vanliga liggunderlag, helt utan problem. Det är ju inte så att vi håller +20°C när det är -10°C ute, kondens lär inte uppstå här, möjligen på andra ställen där luften träffar oisolerad skrovyta.

Sen ska vi ju hålla ner luftfuktigheten ombord vilket reducerar risken för kondens.

 

I en båt båt isolerade jag en stickkoj med frigolit + tygmatta. Ca 25 år senare kunde dåvarande ägare inte märka någon kondens i frigoliten.

Vi är ju olika men det är så att jag håller minst 20 grader inne när det är -10 ute. Även om det då vanligtvis är ganska torr luft ute så blir det ju ganska mycket fukt från gasolspisen när man lagar mat. Att ha luckor öppna i den yttertemperaturen är inte aktuellt så det är svårt att hålla ner luftfuktigheten då. Om man har landström kan man ju alltid köra en avfuktare förstås. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev gusten1:

jag håller minst 20 grader inne när det är -10 ute.

Det låter ju härligt men ganska ovanligt. I det läget kan man vara extra försiktig.

Värmer man uteluft som håller -10°C så blir det ändå torrt. Även om uteluften håller 100%RH så bli det bara 10%RH vid 20°C.

Kan vi hålla 50%RH vid 20°C så är daggpunkten ca 9°C dvs ytkondens uppstår om luften träffar en yta som är kallare än 9°C.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. 

Jag blev rekommenderat dubbelhäftande tejp och pl monterings lim.

 

Är mycket nöjd med resultatet. Ska sätta upp bild på projektet bara jag hinner.  

 

Nu återstår att klä sidorna med något. Tittade på en golvmatta som heter Aspera från byggmax och som enligt beskrivningen ska tåla fukt. Vad tror ni om det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd.

Håller på att isolerar båten själv, då jag ska bo i den under vintern. 

Jag har använder betongisoleringsmatta som jag lägger med tre lager. Och limmar med Biltemas spraylim. Limmer funkar mycket bra. Och nu när temperaturen sjunker så får vi hoppas att det blir bra. 

Har lite kvar att isolera dock... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...