Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Joelf

Vilken plotter till 31fotare

Rekommendera Poster

Inför uppstart av en radaranläggning så är de första instruktionen att kolla att ingen befinner sig i närheten av antennen.

Då påstås ha hänt en olycka där en målande matros störtade när antennen träffade honom.

Han var nog inte så begåvad, då hade han förstått att det är en olämplig plats att befinna sig på vid tiden för avgång. Dessutom hade han säkert andra arbetsuppgifter vid "för o akter".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Blir ju litet off topic, men det har berättats många liknande historier, såväl med anknytning till militära mark- och fartygsmonterade radaranläggningar liksom civila på handelsfartyg och passagerarfärjor.

För ganska längesedan pratade jag med ett fartygsbefäl som jobbade på Stena, han berättade att det fanns något larm som satte igång och även stängde av radarn om någon obehörig kom i närheten under tiden den var igång. man kan undra vad som hände om en större havstrut,

silltrut eller annan större fågel sätter sig på radarplattformen...?

Det är ett konstigt media det här, det är lätt att hamna utanför ämnet i alla fall för mig.

Men apparaterna idag är ju mycket svagare än en kustspaningsradar så de är nog helt ofarliga.

Men jag har pratat med en säljare av radaranläggningar, han sa att de säljer mångfalt fler kåpor än de har sålt radaranläggningar!! 

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev bhemac:

Nu ser jag att finns 50mm stolpar för under 4000kr.

 

Ahh, låter helt klart lite mer OK i pris. Har du tips på var?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...