Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Joelf

Vilken plotter till 31fotare

Rekommendera Poster

Har en 31 fots daycruiser och ska montera plotter, har i tidigare båtar haft mellan 5-7" några saker som jag reflekterar över är varför ska det vara widescreen? Det är ju skärmhöjd dvs framförhållning för båten man vill ha! Så gärna så rektangulär skärm som möjligt, ekolod vill jag ha, för att kolla vattentemp och se djupet när jag är inne på grunt, men jag behöver inte ha någon avancerade bilder och jag fiskar inte. Gärna möjlighet att förskjuta båtens position neråt på skärmen för om möjligt få bättre framförhållning.

 

Så gärna lite tips!

Redigerad av Joelf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Joelf:

Det är ju skärmhöjd dvs framförhållning för båten man vill ha!

För mig seglar är det tvärtom! Men alla verkar ha liggande skärmar numera.

En 9" skärm är trevligt men kostar ofta lika mycket som två 7" plottrar.

Titta på kostnaderna för sjökort, det kan skilja ganska mycket mellan olika system.

Jag skulle aldrig välja en plotter där jag är låst till ett sjökortsystem.

Kolla "Bryggan", jag såg att de har väldigt bra priser i helgen men det kanske fler har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips. Då du har en DC så antar jag att det hoppar en del i båten. Jag föredrar i såna båtar att man kan reglera zoom etc via en knapp istf via touch som annars är väldigt bra. Det är lättare att hitta knappen med fingrarna utan att ta blicken från omgivningen än att hitta rätt med två fingrar och zooma lagom. Det finns en tråd (minst) runt det tidigare här på MG och alla är inte helt överens, som vanligt. 

Besök en butik och känn på grejerna. 

Tänk på att valet av plotter i viss mån låser dig till ett visst märke eller en viss teknik om du ska komplettera med radar eller andra tillbehör senare. Klart lättare att ha en leverantör att vända sig till om grejerna inte lirar riktigt. 

Själv kör jag gärna Garmin, trots att de har egna sjökort. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade i min tidigare 27 fots snipa två 7’ B&G Vulcan. En som var inzoomad för området och en utzoomad för att kunna se helheten, och jag missade aldrig ett grund som kunde ligga dolt i något lager i plottern vilket annars kan ske vid in/utzoomning. Nu har jag bara en Vulcan kvar, men å andra sidan är båten bara 19 fot och drivs med vindens kraft.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag föredrar i såna båtar att man kan reglera zoom etc via en knapp istf via touch som annars är väldigt bra.

Håller med även om inte segelbåten skuttar. På min båt har jag en B&G och en Simrad plotter, en med Navionics och en med C-map.

Simrad NSS har knapp, otroligt smidigt att snabbt kunna zooma ut för att få en överblick och sen tillbaka till "körläget". B&G har bara touch, det funkar förvånansvärt bra men det Simrad med knappen jag använder.

B&G köpte jag eftersom de hade kanonpris på den inkl framåtseende ekolod. Tanken var att sälja själva plottern men jag trivdes så bra med dubbla plotters.

Familjen Simrad/B&G/Lowrance är ganska stor och funderar man på radar så har de marknadens absolut bästa och enda bredbandsradar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De säljer ut demoprodukter för hyfsade priser just nu.

 

Köpte i torsdags en B&G Zeus 3 9" för 15 papp hos Erlandsson. Köpte även till framåtseende ekolod för 5800. https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Kampanj/Demo-utforsaljning/DEMO-EX_FORWARDSCAN_B_G_SIMRAD?id=D0086

 

Verkar som demoenheterna av B&G Zeus3 9" är slut, men finns motsvarande Simrad NSS 9 kvar:

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Kampanj/Demo-utforsaljning/DEMO-EX_SIMRAD_NSS9_EVO3?id=D0093

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte heller varför skärmarna skall vara bredare än de är höga, men det är väl för att kunna visa fler bilder samtidigt.

När jag köpte min nuvarande båt satt det redan en multifunktionsplotter från Northstar i den, förre ägaren hade ärvt den av "Sindbad sjöfararen" som i sin tur köpt den billigt av Noak.

Men trots hög ålder funkar den fortfarande bra, den har en plus och minusknapp för in- och utzoomning, och det fungerar bra även då båten vakar kraftigt i vågorna.

I denna låter jag plotter med radaroverlay/ekolod vara uppe på samma gång, det finner jag mest praktiskt. Lägger båtens position långt ned i sjökortsbilden, och det väljer man i en av radarns menyer... tog en säsong innan jag upptäckte det.  

 

Garmin har redan nämnts, och utan att ha kollat speciellt noggrant på andra fabrikat, förutom på båtmässor, så tycker jag att Garmins prylar är de minst användarovänliga, väldigt lätt att fatta vad man skall göra i menyerna, och i mitt tycke lätta att förstå sig på.

 

Jag har en sedan också, halvomodern, Garmin 52, köpte den ny våren 2015... Kör i stort sett samma bild i den, plotter (utan radar) och ekolod, denna uppdaterar sig snabbare vilket är en fördel då man färdas över tio knop, Northstaren släpar efter en hel del så man hinner i värsta fall över ett grund innan man ser det på skärmen, om man nu inte känner till denna eftersläpning. Men alla modernare plottrar är väl idag betydligt snabbare än de som är bortåt tio år gamla eller mer??

Även denna Garmin har en plus-minusknapp för zoomen, jättelätt att använda.

 

Den dagen jag skall köpa ny multifunktionsplotter med radar, AIS och hela killevippen blir det nog en Garmin, om nu utvecklingen ser ut att gå åt samma håll som den gör idag.

Solskivan, sextanten och släploggen lämnar jag hemma, men nya papperskort liksom digitala står på tomtens önskelista. Måhända att "tanten" ser till att sådana hamnar i den skäggige renägarens säck.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

så tycker jag att Garmins prylar är de minst användarovänliga

Där håller jag inte med. I min båt satt under en period, Standard Horizon, Garmin, Furuno och Simrad. Lite olika apparater men Garmin var den mest ologiska.

Körde ett par sk GPS-kurser där deltagarna hade med sina egna plotters, mest Garmin och Lowrance. Det tog alltid längre tid för Garmin-pojkarna att hitta funktioner, redigera rutter mm.

På båtmässan var jag nere med ett gäng klass 8 elever. De fick en uppgift att från en inzoomad position zooma ut, panorera till ett nytt objekt och zooma in det. Ganska verklighetstroget. De fick ta tid och det skilde ganska mycket. En övning jag varmt kan rekommendera. Något som var väldigt tydligt var att ratt var väldigt bra.

 

Om mn tänker sig radar så är Navicos bredbandsradar helt överlägsen i fritidsbåt. Framförallt när det gäller att navigera mellan mål på korta avstånd. Det är väl ungefär det som testerna säger.

Vi åkte en halv dag i Göteborgs skärgård och jämförde mot en "state-of-the-art" Furuno. På större avstånd var Furunon bättre pga mindre lobvinkel men när det kom till att köra in till en båtplats så fick den stryk. Enda nackdelen med bredbandsradarn är att den inte triggar RACONs.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎09‎-‎23 vid 15:12 skrev bhemac:

Om mn tänker sig radar så är Navicos bredbandsradar helt överlägsen i fritidsbåt. Framförallt när det gäller att navigera mellan mål på korta avstånd. Det är väl ungefär det som testerna säger.

Vi åkte en halv dag i Göteborgs skärgård och jämförde mot en "state-of-the-art" Furuno. På större avstånd var Furunon bättre pga mindre lobvinkel men när det kom till att köra in till en båtplats så fick den stryk. Enda nackdelen med bredbandsradarn är att den inte triggar RACONs.

 

Har skaffat en lite enklare bredbandsradar (B&G 3G), som jag nu under vintern tänkte montera upp. Är lite osäker på placering. Vad är för/nackdel med placering på stolpe respektive masten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

+ Högre upp = längre räckvidd.                 - Högre upp = sämre närgräns

 

Fyll på

Redigerad av Gundj
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker många har satt sin radar för högt upp. Visserligen får man större räckvidd men när det rullar försämras bilden när radarn åker som en jojo från sida till sida. 

Eftersom lobvinkeln på dessa radar är ganska stor, 5,2° om jag minns rätt, så blir upplösningen ganska dålig på större avstånd. 

Sätter man på en stolpe så  får man en antennhöjd på ca 3m. En annan båt 2m hög ser man då på ca 7M avstånd, mer än tillräckligt. En segelbåt med radarreflektor i masten ser man på ca 12M avstånd. 

En stolpe tycker jag är både enklare och bättre men kanske inte billigare. Sen kan man hänga på en massa annat skräp där.

--

Även om 3G är lite sämre än 4G så är den ändå överlägsen de flesta andra i "närstrid".

Redigerad av bhemac
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utvecklingen av modern båtelektronik (t.ex. GPS-plotter o AIS) har inneburit en revolution i förutsättningarna för att navigera, även i nedsatt sikt. Att angöra en kust är inget problem idag. Stora fartyg är skyldiga att ha AIS och positioneras enklast, på plottern, med hjälp av en AIS-mottagare. Att själv synas med hjälp av en sändande AIS underlättar även navigeringen för de stora fartygen. Jag upplever ofta hur Vaxholmsbåtar o vägfärjor i god tid lägger sina kurser eftersom de kan se på sina plottrar var vi kommer att mötas.

 

Den situation när jag saknat en radar är för att se mindre båtar i närområdet vid nedsatt sikt. En mindre båt på 7-12M avstånd är det väl ingen som funderar på att börja göra undanmanövrar för...

Så bästa möjliga radarbild i närområdet är det absolut viktigaste. Montera radarn för att skapa den effekten d.v.s.lågt och med små pendlingar i sjögång.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhmac skrev här ovan att bredbandsradarn inte triggar igång fyrarnas raconer. Hur det är med den saken vet jag inte, men jag vet att jag brukar se dem runt Rivöfjorden och hamninloppet på min bredbandsradarbild. Kanske är det så att vissa sänder hela tiden? Eller att det är starkt tradikerat med andra radarförsedda båtar som startat raconerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Lintott:

Montera radarn för att skapa den effekten d.v.s.lågt och med små pendlingar i sjögång.

 

Gör inte som gubben som monterade "kakburken" direkt på rufftaket, givetvis med de gummimellanlägg som medföljde.

- "Radar är bara skit, sa han, jag ser precis ingenting på min skärm."

Tror f-n det, hans båt satt rejält på arslet när han körde så hans radar fungerade nog bäst för spaning på diverse farkoster ovanför talltopparna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Bhmac skrev här ovan att bredbandsradarn inte triggar igång fyrarnas raconer. Hur det är med den saken vet jag inte, men jag vet att jag brukar se dem runt Rivöfjorden och hamninloppet på min bredbandsradarbild. Kanske är det så att vissa sänder hela tiden? Eller att det är starkt tradikerat med andra radarförsedda båtar som startat raconerna?

 

Bredbandsradar har så låg uteffekt så den aktiverar inte Raconer på fyrar och SART. Bredbandsradar har uteffekt på 1 W eller t.o.m. lägre medan en traditionell X-radar för oss "fritidsbåtister" har en uteffekt på c:a 2 kW.

Redigerad av Volvo_Penta
Fel ordföljd.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

min bredbandsradarbild

Då har du nog ingen bredbansradar, vad har du för radar?

 

4 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Tror f-n det, hans båt satt rejält på arslet när han körde så hans radar fungerade nog bäst för spaning på diverse farkoster ovanför talltopparna...

Nästan lika bra som en båt där man satt radarn så att den tittar nedåt men horisontellt när båten går i 20 knop. Bra för de som brukar köra 20 knop i dimma. Kör man lite mer normalt, lite långsamt i dimman så ser man ju troligen bara riktigt stora fiskar framför båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev bhemac:

Nästan lika bra som en båt där man satt radarn så att den tittar nedåt men horisontellt när båten går i 20 knop. Bra för de som brukar köra 20 knop i dimma. Kör man lite mer normalt, lite långsamt i dimman så ser man ju troligen bara riktigt stora fiskar framför båten.

 

Lagom är bäst, eller i alla fall bra nog.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RACON  2930-2950, 5470-5480, 9280-9300 MHz

Lowrance Bredbandsradar 4G "Transmitter Frequency X-band - 9.3 to 9.4GHz"

 

Redigerad av Gundj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde väl gå att göra en bredbandsradar med en separat enhet enbart för att aktivera RACON och SART med korta pulser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev bhemac:

Då har du nog ingen bredbansradar, vad har du för radar?

 

 

Jo, det står så i bruksanvisningen, och den drar ju väldigt lite ström, så jag tror nog att det är en bredbandsradar.

Visserligen sitter det en gul varningsdekal på "kakburken" men det gör det väl på alla "Tänk på fertiliteten, håll dig på behörigt avstånd då radarn är igång!".

Det är en Northstar, jag vet inte vad den heter, har gått ur sortimentet, men Plottern är en M84 i alla fall, om nu det kan vara till någon hjälp. 

Northstar bytte namn på den nordiska marknaden (glömt till vad) och senare har Simrad tagit över.

 

Tänkte mer på det där med raconerna, Måvholmsbådan svarar i alla fall mig med - - (M) var gång jag far förbi, men det kan ju vara så att någon annan i närheten satt igång raconen eller att den går för jämnan. Även Buskärs Knöte har jag sett en signal ifrån, nu är väl fyren nedsläckt men kanske dom glömt att koppla ur raconen? vad-vet-jag...

 

Jag har sett flybridgebåtar där radarantennen suttit i huvudhöjd för personerna ombord uppe på flybridge, kan knappast vara hälsosamt.

 

Likväl har jag sett ekolodsgivare som suttit snett, lika illa som om radarantennen gör det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gundj:

Lowrance Bredbandsradar 4G "Transmitter Frequency X-band - 9.3 to 9.4GHz"

Frekvensen skulle nog inte vara något problem att ändra men bredbandsradarn har för liten uteffekt för att trigga RACON. Fartyg som är skyldiga att ha radar får inte enbart ha bredbandsradar av denna anledning.

--

Den låga effekten gör också strålningen från en bredbandsradar ofarlig.

--

Navico (Simrad/B&G/Lowrance) är den enda tillverkaren av bredbandsradar. 

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev bhemac:

Frekvensen skulle nog inte vara något problem att ändra men bredbandsradarn har för liten uteffekt för att trigga RACON. Fartyg som är skyldiga att ha radar får inte enbart ha bredbandsradar av denna anledning.

--

Den låga effekten gör också strålningen från en bredbandsradar ofarlig.

--

Navico (Simrad/B&G/Lowrance) är den enda tillverkaren av bredbandsradar. 

Nu minns jag, Northstar bytte namn till Navman, som väl var ett företag i Navicogruppen...? trassligt värre när olika företagsgrupper slogs ihop och sedan isär för att bilda nya konstellationer.

 

Så om nu jag inte var så himla förtjust i Garmin, kanske jag skulle kolla på Simrad/B&G/Lowrence?

Det känns litet som i datorvärlden Mac eller något av alla andra fabrikat... Märklin eller alla andra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det känns litet som i datorvärlden Mac eller något av alla andra fabrikat..

Ja det finns likheter. Men precis som i datorvärlden så har de flesta bara erfarenhet av den ena sidan och det de vet om den andra sidan är mest hörsägen, i synnerhet på forum.

Man bör försöka få möjlighet att förutsättningslöst prova olika system.

Gör en lista på sdant som känns viktigt, gå på båtmässan och prova, tex som jag beskrev tidigare, hur snabbt/enkelt man kan zooma, lägga upp och ändra i en rutt mm. På radarn vill jag ha "svansar" på målen och de ska vara 6 min långa. Går det? Osv.

Ta hjälp av en säljare, jag lärde mig en del genvägar trots att jag tyckte jag hade koll.

--

PS

Jag har fortfarande ett Navman ekolod och har kört en Northstar plotter. De var väl ett företag under en period, en del i Australien och en del i USA?

Bra grejor, intuitiva att använda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Frekvensen skulle nog inte vara något problem att ändra men bredbandsradarn har för liten uteffekt för att trigga RACON. Fartyg som är skyldiga att ha radar får inte enbart ha bredbandsradar av denna anledning.

--

Den låga effekten gör också strålningen från en bredbandsradar ofarlig.

--

Navico (Simrad/B&G/Lowrance) är den enda tillverkaren av bredbandsradar. 

Mmmm. Min tanke var att hans radar kunde se redan aktiverad racon.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Navico (Simrad/B&G/Lowrance) är den enda tillverkaren av bredbandsradar. 

Vad är då Raymarine Quantum? De talar om pulskomprimering men är det inte en bredbandsradar ändå?  Här

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev LonelyBird:

Vad är då Raymarine Quantum?

Ungefär samma som Garmin GMR. Använder CHIRP teknologin dvs pulsen som går ut ändrar sin frekvens till skillnad mot en "vanlig" radar där pulsen bara är en frekvens. CHIRP används i mer avancerade ekolod för att få en bättre upplösning och det får då även en radar.

Bredbandsradarn bygger på teknik som heter FMCW som kommer från militären. Man sänder kontinuerligt och analyserar samtidigt ett brett spektra av frekvenser.

Den praktiska skillnaden är att bredbandsradarn ger en högre upplösning "man kan se sin egen gösstake".

 

Försök få se det här i verkligheten och gärna åka en sväng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev bhemac:

Ungefär samma som Garmin GMR. Använder CHIRP teknologin dvs pulsen som går ut ändrar sin frekvens till skillnad mot en "vanlig" radar där pulsen bara är en frekvens. CHIRP används i mer avancerade ekolod för att få en bättre upplösning och det får då även en radar.

Bredbandsradarn bygger på teknik som heter FMCW som kommer från militären. Man sänder kontinuerligt och analyserar samtidigt ett brett spektra av frekvenser.

Den praktiska skillnaden är att bredbandsradarn ger en högre upplösning "man kan se sin egen gösstake".

 

Försök få se det här i verkligheten och gärna åka en sväng.

 

Bra beskrivning. Hittade lite mer info här i en äldre artikel från Dagens Båtliv för den som är intresserad av att läsa lite mer om skillnaden mellan kontinuerlig bredbandsteknik och vanlig pulsbaserad radar/chirp:

http://www.dagensbatliv.se/navigatorer/bredbandsradar-3g-imponerar-pa-nara-objekt

 

Samt denna från Vi Båtägare:

 

 

Funderar på om man skall ordna radarstolpe, eller sätta på masten, fast lite längre ner. Finns det några prisvärda lösningar gällande radarstolpe (verkar så attans dyra när jag kikat runt)?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev martinot:

Finns det några prisvärda lösningar gällande radarstolpe (verkar så attans dyra när jag kikat runt)?

Nä. En kille skulle fixa en 54 mm RF stolpe men det blev inte av. I ren ilska köpte en "riktig" stolpe. Kostade typ 5tkr, men visst den är fin och lättmonterad.

Hade jag inte varit så angelägen så hade jag offrat spinnakerbommen.

Nu ser jag att finns 50mm stolpar för under 4000kr.

På min förra båt hade jag en "piskställning" för solpanelerna. Där fick radarn också sitta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jo, det står så i bruksanvisningen, och den drar ju väldigt lite ström, så jag tror nog att det är en bredbandsradar.

Visserligen sitter det en gul varningsdekal på "kakburken" men det gör det väl på alla "Tänk på fertiliteten, håll dig på behörigt avstånd då radarn är igång!".

Det är en Northstar, jag vet inte vad den heter, har gått ur sortimentet, men Plottern är en M84 i alla fall, om nu det kan vara till någon hjälp. 

Northstar bytte namn på den nordiska marknaden (glömt till vad) och senare har Simrad tagit över.

 

Tänkte mer på det där med raconerna, Måvholmsbådan svarar i alla fall mig med - - (M) var gång jag far förbi, men det kan ju vara så att någon annan i närheten satt igång raconen eller att den går för jämnan. Även Buskärs Knöte har jag sett en signal ifrån, nu är väl fyren nedsläckt men kanske dom glömt att koppla ur raconen? vad-vet-jag...

 

Jag har sett flybridgebåtar där radarantennen suttit i huvudhöjd för personerna ombord uppe på flybridge, kan knappast vara hälsosamt.

 

Likväl har jag sett ekolodsgivare som suttit snett, lika illa som om radarantennen gör det.

Angående fertiliteten. I lumpen satt man med en kustspaningsradar i rummet bredvid. Det pratades mycket om detta bland oss flottister som jobbade som radarmatroser.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev vega1959:

Angående fertiliteten. I lumpen satt man med en kustspaningsradar i rummet bredvid. Det pratades mycket om detta bland oss flottister som jobbade som radarmatroser.

Blir ju litet off topic, men det har berättats många liknande historier, såväl med anknytning till militära mark- och fartygsmonterade radaranläggningar liksom civila på handelsfartyg och passagerarfärjor.

För ganska längesedan pratade jag med ett fartygsbefäl som jobbade på Stena, han berättade att det fanns något larm som satte igång och även stängde av radarn om någon obehörig kom i närheten under tiden den var igång. man kan undra vad som hände om en större havstrut,

silltrut eller annan större fågel sätter sig på radarplattformen...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...