Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kramer

Funderingar angående Suzuki...

Rekommendera Poster

Hej alla båtnördar! Trist att det börjar bli höst och det enda en kan göra är att planera framtida turer och ingrepp. Men!

 

Har kollat runt lite efter en något fräschare motor till min båt (sommenbyggdens pundigaste selco) som det nu sitter en schleeeten Suzuki dt40 på.

 

Min motor är ser ut som en östgöte efter midsommar men funkar kanon. Färgkodningen är iof. Helt kanon till min båt (viktigt!) Blir dock lite brydd över hur mycket olja de äldre 2-taktarna släpper ut i vattnet, samt att den drar en del. Så mina första frågor är:

 

 

1.Drar en 2-taktare från -96 mindre än min gamla rackare från -82?

2. Släpper den ut mindre skit i min fina sjö? (Genom oil injection)

3.Varför är äldre Suzuki typ 30% billigare än andra japsar och jänkare? Dom var väl länge världens störta tillverkare av utombordare och innovatörer av det mesta nytt? Jag skulle mycket hellre köpa en japsare än en jänkare efter mina korta mek-möten med dessa två olika ingenjörsgiganters utombordare. Alltså en äldre Evinrude är ju bra mycket dyrare än en Suzuki.  

 

Tack på förhand till andra som hänger på blocket och hökar lika mycket som jag men kan mer//Kramer.

E175EB75-86DA-494C-96C2-678EF76004E4.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spekulera i andrahandsvärde må vara onödigt och dumt.

 

Men det här med nya kontra äldre 2-takt vet jag att ni gubbar och gummor kan! 55 visningar, någon måste ju kunna detta, eller iaf. Kill-gissa lite?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissa är kul...

 

  1. Jag gissar att en 96:a drar mindre än en 82:aa.
  2. En tvåtaktare med förgasare släpper ut 10 - 20 gånger mer oanvänd bensin i vattnet än en tvåtaktare med direktinsprutning. Cirka 25 % av bensinen bokstavligen rinner rakt igenom motorn.
  3. Ingen aning, kan inte ens gissa. En killgissning är att många tror att de är sämre eller så är de faktiskt sämre.

Om du har möjlighet och vill vara snäll mot miljön så köp alkylatbränsle istället.

https://www.aspen.se/Kopstallen

Finns säkert andra bolag som börjat sälja alkylat också.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-23 vid 11:01 skrev Mackey:

Gissa är kul...

 

  1. Jag gissar att en 96:a drar mindre än en 82:aa.
  2. En tvåtaktare med förgasare släpper ut 10 - 20 gånger mer oanvänd bensin i vattnet än en tvåtaktare med direktinsprutning. Cirka 25 % av bensinen bokstavligen rinner rakt igenom motorn.
  3. Ingen aning, kan inte ens gissa. En killgissning är att många tror att de är sämre eller så är de faktiskt sämre.

Om du har möjlighet och vill vara snäll mot miljön så köp alkylatbränsle istället.

https://www.aspen.se/Kopstallen

Finns säkert andra bolag som börjat sälja alkylat också.

 

Mackey

Tack! Kör bara Aspen till min motor just nu. Tänkte om jag kunde komma runt detta genom att skaffa en nyare 2-takt med oil injection. Får börja spara till en 4-takt, men priset är ju 4-dubbla.

 

Att Suzuki skulle vara sämre än andra japsare kanske, jaa? Men absolut inte sämre än 80-tals Johnson och betydligt lättare att meka med. Bara efter vad jag läst då alltså. Har som sagt bara erfarenhet av en mercury och en suzuki. Mercan vägde bra mycket mer och allt var sjukt svårmekat och hade sämre legeringar. 

 

Tack för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite off-topic men Suzukis moderna 4-taktare har kamkedja istället för kamrem i gummi. Det innebär att de håller sin livslängd ut och man slipper därmed ett dyrt kamremsbyte om man har motorn länge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kramer:

Kör bara Aspen till min motor just nu. Tänkte om jag kunde komma runt detta genom att skaffa en nyare 2-takt med oil injection.

Härligt att du kör Aspen, många väljer tyvärr bort detta.

 

Även nyare motorer med bränsleinsprutning släpper ut skadliga kolväten om man kör på vanlig bensin, så välj inte bort Aspen bara för du skaffar en nyare motor.

Om priset är problemet så kan det löna sig att kolla pris på olika mackar.

 

Hoppas du får lite mer och bättre svar av några andra.

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

att äldre Suzuki inte är så mycke värda som andra kan ju bero på att dom haft en kass aluminium legering ,fruktansvärt vad dom vittra sönder mot tex Yamaha och dom usa motorer som man sett genom åren,vet själv haft en 50hk 83a Suzuki.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev karluno:

att äldre Suzuki inte är så mycke värda som andra kan ju bero på att dom haft en kass aluminium legering ,fruktansvärt vad dom vittra sönder mot tex Yamaha och dom usa motorer som man sett genom åren,vet själv haft en 50hk 83a Suzuki.

Du har helt säkert rätt. Men min Suzuki är från 1982 och ser ut som fan på utsidan men är toppfräsch i växelhus och under kåpan! Min merca från 1992 var en helt annan historia. Splinsen uppe i huset var superrostigt, alltså inte äkta rostfritt. Sjukt dumsnålt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Mackey:

Härligt att du kör Aspen, många väljer tyvärr bort detta.

 

Även nyare motorer med bränsleinsprutning släpper ut skadliga kolväten om man kör på vanlig bensin, så välj inte bort Aspen bara för du skaffar en nyare motor.

Om priset är problemet så kan det löna sig att kolla pris på olika mackar.

 

Hoppas du får lite mer och bättre svar av några andra.

 

Mackey 

På min lokala kostar Aspen 200:- för fem liter. Fem liter försvinner väldigt fort. 

 

Har köpt en flaska av OKQ8 med eko/alkylatolja som blandas med vanlig bensin. Inte använt än dock. Tänker att smörjoljan är den värsta boven. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kramer:

På min lokala kostar Aspen 200:- för fem liter. Fem liter försvinner väldigt fort. 

 

Har köpt en flaska av OKQ8 med eko/alkylatolja som blandas med vanlig bensin. Inte använt än dock. Tänker att smörjoljan är den värsta boven. 

Oj, köper du på dunk blir det dyrt...

Om du kan hitta ett ställe att köpa på vanlig "bensin"pump så kan priset i bästa fall bli ungefär som vanlig bensin på sjömacken.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tankar akrylatbensin i sin tvåtaktare, kan man då med gott samvete samtidigt köra en gammal dieselhäck? Hur funkar värderingarna här? Vilket är viktigast? Jag bara undrar ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kramer:

Du har helt säkert rätt. Men min Suzuki är från 1982 och ser ut som fan på utsidan men är toppfräsch i växelhus och under kåpan! Min merca från 1992 var en helt annan historia. Splinsen uppe i huset var superrostigt, alltså inte äkta rostfritt. Sjukt dumsnålt.

Mercury gjorde en 20hk 1975 som inte hade axeln från svänghjulet till växelhuset i rostfritt,vanligt bondjärn,vad hände? efter en del år gick axeln av,pang i växelhuset bara övre delen som var intakt,en ingenjör som ville spara in på tillverkningen,surt för ägarna garantin hade ju gått ut,förövrigt sett att honda mjölat sig pga kass legering på en del årsmodeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev karluno:

Mercury gjorde en 20hk 1975 som inte hade axeln från svänghjulet till växelhuset i rostfritt,vanligt bondjärn,vad hände? efter en del år gick axeln av,pang i växelhuset bara övre delen som var intakt,en ingenjör som ville spara in på tillverkningen,surt för ägarna garantin hade ju gått ut,förövrigt sett att honda mjölat sig pga kass legering på en del årsmodeller.

OT. Hade en sån, tror dock det var en något tidigare årsmodell. Var ett elände att få ner växelhuset också. Lämnade in till firma som ena gången lyckades med hjälp av slägga och kilar (och med resultat att det sprutade friskt mellan växelhus och rigg). Andra firman lyckades inte alls 10 år senare när axeln gått av. I övrigt en riktigt bra motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-25 vid 17:44 skrev Baxlaget:

Om man tankar akrylatbensin i sin tvåtaktare, kan man då med gott samvete samtidigt köra en gammal dieselhäck? Hur funkar värderingarna här? Vilket är viktigast? Jag bara undrar ....

 

Riskerar att bli politisk här. Men, förstört sötvatten kan vi inte bevattna våra åkrar med. Jag hör till skaran som tror att sommaren 2018 inte var en engångsföreteelse och att vi måste hitta smidiga sätt att använda våra 70 000 sjöar i Sverige för att bevattna, släcka bränder och fylla på/komplementera grundvatten-nivåer på. För mycket skit i vår stora rikedom av sötvatten kan ju omöjligt vara bra. 

 

Nej jag tycker inte vi ska använda vare sig 2-takt eller diesel om skiten rinner ut i vattnet. Men visst gör jag det.

Jag pluggar fortfarande och mitt pathos för miljön har för tillfället tagit en paus då jag har blivit riktigt biten av båtflugan. Jag har inte pengarna så jag kan prioritera  en ny 4-taktare. Om jag riktigt anstränger mig över vintern kan jag kanske få ihop 20 papp till en nyare motor än den jag har nu. Men det hjälper ju föga, allt som

har med båtar att göra är ju som bekant skit-dyrt.

 

Tänker för tillfället lägga så mycket pengar åt sidan som jag kan, köra så mycket allylatbränsle till min gamla motor som möjligt och varje natt hålla tummarna för att ett bättre alternativ snart finns inom räckhåll. Både för miljön och min månadsinkomst! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-25 vid 18:38 skrev karluno:

Mercury gjorde en 20hk 1975 som inte hade axeln från svänghjulet till växelhuset i rostfritt,vanligt bondjärn,vad hände? efter en del år gick axeln av,pang i växelhuset bara övre delen som var intakt,en ingenjör som ville spara in på tillverkningen,surt för ägarna garantin hade ju gått ut,förövrigt sett att honda mjölat sig pga kass legering på en del årsmodeller.

Min var dock från 90-talet. Men impellern hade inte blivit bytt av den förra ägaren någonsin (12år!) så att den fortfarande gick var väl ett mirakel i sig självt. Kunde inte få loss skiten när jag försökte. Hängde den upp-och-ned i två veckor full med 5-56 och annnat. Gick ändå inte. Prövade med kilar, gick ändå inte. Ja, allt som ska lossas hade lossat. Är inte ett ess själv men hade ett proffs till hjälp.

 

Läste på ett amerikanskt forum om folk som hade samma problem och då fick jag den infon om dålig legering. Har man inte av den ibland och fettar och rengör rostar det ihop. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Kramer:

 

Riskerar att bli politisk här. Men, förstört sötvatten kan vi inte bevattna våra åkrar med. Jag hör till skaran som tror att sommaren 2018 inte var en engångsföreteelse och att vi måste hitta smidiga sätt att använda våra 70 000 sjöar i Sverige för att bevattna, släcka bränder och fylla på/komplementera grundvatten-nivåer på. För mycket skit i vår stora rikedom av sötvatten kan ju omöjligt vara bra. 

 

Nej jag tycker inte vi ska använda vare sig 2-takt eller diesel om skiten rinner ut i vattnet. Men visst gör jag det.

Jag pluggar fortfarande och mitt pathos för miljön har för tillfället tagit en paus då jag har blivit riktigt biten av båtflugan. Jag har inte pengarna så jag kan prioritera  en ny 4-taktare. Om jag riktigt anstränger mig över vintern kan jag kanske få ihop 20 papp till en nyare motor än den jag har nu. Men det hjälper ju föga, allt som

har med båtar att göra är ju som bekant skit-dyrt.

 

Tänker för tillfället lägga så mycket pengar åt sidan som jag kan, köra så mycket allylatbränsle till min gamla motor som möjligt och varje natt hålla tummarna för att ett bättre alternativ snart finns inom räckhåll. Både för miljön och min månadsinkomst! 

Som miljöpartiet redan sagt i valrörelsen, det var den varmaste sommaren på 260 år. Men om den nu inte upprepar sig förrän om 260 år, då sitter jag lugnt i båten och kör min dieselstånka ca. 50 timmar om året.😃

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev vega1959:

Som miljöpartiet redan sagt i valrörelsen, det var den varmaste sommaren på 260 år. Men om den nu inte upprepar sig förrän om 260 år, då sitter jag lugnt i båten och kör min dieselstånka ca. 50 timmar om året.😃

Man får göra precis som man vill! 

Nu är det ju inte bara dom som har blivit lite skraja över nya temperatur-rekord världen över. 

 

Man får göra precis som man vill, men den där logiken är väldigt konstig. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...