Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mange249

Köpa 30-vagn för 1500kg, Tk eller Bålsta?

Rekommendera Poster

Kikar på trailer till båten 6,66m och ca14-1500kg.

 

Har i nuläget 2 kandidater som ligger relativt nära i pris.

 

Dels Bålsta Lgf1500 som verkar ha smarta självjusterande vaggor och smart tänk. Dock bara 2st kölrullar, men antar att vaggorna skall balansera ut trycket även över stödhjulen(6st bak och 2st fram). Tar max7m båt.

 

Sedan finns då Tk1650 som har fler kölrullar, högre lastvikt, men inte själjusterande sidostöd mm. Tar max 6,7m båt, så är när max.

 

Erfarenheter någon? Bålsta känns smartare, men är det något jag missar?

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av Bålsta men jag köpte precis en TK BV2000B till en Ryds 23 DC. Tycker man fick mycket vagn för pengarna. Stabil konstruktion, båten ligger bra, kraftfull vinsch samt belysning ingick på köpet. TK BV1650 ser snarlik ut förutom boggihjulen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda märkena är bra vagnar. Har själv en TK 1650 samt en TK 2000

 

Självjusterande hjul, ger inte så mycket för mig. Gick lätt att ställa in stöttorna. Byter inte ofta båt.

Rikligt med hjul som stöder båten under uppläggningstiden samt bra med stöd under transport. 

 

Oavsett vilken du väljer, så tror jag du blir nöjd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte svar på själva frågeställningen men vill bidra men en reflektion jag har ang. företaget TK-trailer.

 

Jag har köpt en beg. TK-trailer och tyvärr hade förre ägaren badat ett hjulnav så lagerbyte behövdes.

Ringde TK-trailer som hade stenkoll på exakt vilka delar som satt på min trailer som vid tillfället var ca 10 år gammal. Delar skickades snabbt och utan knorr. Allt stämde med verkligheten när jag sedan demonterade det gamla lagret så inget krabb med att beställa igen.

 

För övrigt är jag väldigt nöjd med min trailer men har inte provat någon Bålsta så den uppfattningen är ju inget värd när du skall välja.

Ang. reservdelshanteringen till en Bålsta-trailer har jag ingen erfarenhet så jag kan inte jämföra.

 

Lyckat till i valet!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självjusterande hjul kan faktiskt vara en nackdel om båten inte hamnar optimalt rakt på trailern vid upptagning. Min båt hamnade endast en aning snett på en nästan ny Fogelsta men det gjorde att ett hjul på en sidostötta mitt på ungefär var helt fri och hjulet på en akterstötta vred sig snett. Ingen skada skedd men känns lite irriterande när självjusteringen inte fungerar fullt ut.

 

Ska du behålla samma båt och samma trailer så är fasta rätt justerade hjul på trailern att rekommendera.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för många visa inlägg:)

 

Har svårt att bestämma mig, det blir nog bra vilken som. Det verkar vara flera här i tråden som har just Tk1650. Hur funkar det med belysningen vid sjösättning, är den fast eller löstagbar?

På Bålsta ser belysningen ut att vara fast, men sitta högre och längre fram så man slipper doppa den...

 

Har inte funderat i de banorna Baxlaget, men självjusterande kanske inte är optimalt iom att jag kommer att ha samma båt på vagnen varje gång.

 

Fogelsta ST15022 ser lite liten ut även om det är på gränsen, så riktar nog in mig på en något större vagn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick en TK med när jag köpte Silverlinen,båda lagren är sopslut.

Har en Chess trailer till Ockelbon den är säkert 20år gammal och badad många gånger utan prob.

Vet inte om dom säljs idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-20 vid 21:16 skrev Strosselhuset:

Jag har inte svar på själva frågeställningen men vill bidra men en reflektion jag har ang. företaget TK-trailer.

 

Jag har köpt en beg. TK-trailer och tyvärr hade förre ägaren badat ett hjulnav så lagerbyte behövdes.

Ringde TK-trailer som hade stenkoll på exakt vilka delar som satt på min trailer som vid tillfället var ca 10 år gammal. Delar skickades snabbt och utan knorr. Allt stämde med verkligheten när jag sedan demonterade det gamla lagret så inget krabb med att beställa igen.

 

För övrigt är jag väldigt nöjd med min trailer men har inte provat någon Bålsta så den uppfattningen är ju inget värd när du skall välja.

Ang. reservdelshanteringen till en Bålsta-trailer har jag ingen erfarenhet så jag kan inte jämföra.

 

Lyckat till i valet!

 

Samma gäller bålsta. Ringde och angav regnummer och rätt lager levererades på två dagar. Ett lager hade börjat väsnas efter tio år, så det blev byte av alla fyra på en gång. 

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här svarar inte på din fråga, men vi har också båt som är 6,66 och väger in på ca 1 ton i torrvikt. Vi ha en Fogelsta ST15022 som fungerar mycket bra till vår båt. Kan ju vara ett alternativ.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte 666an på bilden? Lite låg vikt, men längden stämmer:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-20 vid 21:16 skrev Strosselhuset:

Jag har inte svar på själva frågeställningen men vill bidra men en reflektion jag har ang. företaget TK-trailer.

 

Jag har köpt en beg. TK-trailer och tyvärr hade förre ägaren badat ett hjulnav så lagerbyte behövdes.

Ringde TK-trailer som hade stenkoll på exakt vilka delar som satt på min trailer som vid tillfället var ca 10 år gammal. Delar skickades snabbt och utan knorr. Allt stämde med verkligheten när jag sedan demonterade det gamla lagret så inget krabb med att beställa igen.

 

För övrigt är jag väldigt nöjd med min trailer men har inte provat någon Bålsta så den uppfattningen är ju inget värd när du skall välja.

Ang. reservdelshanteringen till en Bålsta-trailer har jag ingen erfarenhet så jag kan inte jämföra.

 

Lyckat till i valet!

 

 

Tyvärr måste jag meddela motsatsen. Vi har en TK båtupptagningsvagn, tror den heter BV6000, byggd -02 eller -03. Innan eventuellt köp av vagn till den aktuella båten ringde jag TK för att kolla om de hade ritningar för att göra en trailer till vår båt och svaret var: "Javisst, vi har gjort några och de fungerar jättebra." Döm om min förvåning när jag någon vecka därefter hittade en något år begagnad båtvagn av precis den modell jag var spekulant på. Ett gammalt par hade lämnat båtlivet och sålt båten, nu var bara den något år gamla vagnen kvar. Skulle enligt TKs orderbekräftelse till ursprungsägarens dessutom vara byggd för en likadan båt som vi skulle ha den till. Knappast sant, eller? Jodå, jag fick se orderbekräftelsen. Valet var lätt eftersom priset var avsevärt lägre än att köpa ny. Dessutom var den begagnade vagnen helgalvad och i mint kondition. Vi köpte givetvis vagnen, handlade lite kvarvarande prylar till vår båt av paret och tog med allt på lastbil hem.

 

Passform mot båten? Inte en enda stödpunkt som stämde, varken i höjd eller bredd och tyngdpunkten var helt fel. Man var tvungen att palla under vagnen i bakkant annars satte den sig på arselet med draget pekande i skyn. Jag ringde förra ägaren och frågade om han hade anmärkt på passformen och fick till svar att han hade gjort det men TK hade sagt att det var omöjligt att bygga med sådan precision. Den gamla farbrorn hade inte orkat ta striden utan klotsat med plank mellan stöttor och båt.

 

Axeltapparna och fyrkantprofilerna som axeltapparna var monterade i var borrade för M14 bult, men de hade monterat M12! Tom lät vagnen som ett klockspel på grund av allt glappande.

 

Stödhjulet satt så lågt att det tog i marken om jag inte drog vagnen med traktor med högt drag. Eftersom hjulet tog i marken lite nu och då slets själva hjulet loss. Jag tänkte flytta upp hela stödhjulsarrangemanget och ringde TK för att köpa ett nytt hjul. Nej, de hade inget sådant stödhjul och visste inte ens från vilken leverantör de hade köpt hjulet. Jag fick några tips av dem, men alla var helt fel.

 

Det blev några dagars arbete med att bygga om vagnen som därefter fungerar klockrent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bråkar ibland aggressivt med företag som i grunden är seriösa men har medarbetare som på ett eller annat sätt är otydliga eller okunniga mot mig och andra kunder. Det får konsekvenser som oftast gör att snälla kunder får betala en dyr nota.

Men ...fortsätt läs.

Det jag tycker är både tråkigt och farligt är att företagen vinner på lögner som en vanlig privatperson inte vågar bestrida.
De flesta konsumenter köper det som företaget säger även om de sa något annat från början.
Jag inser att alla inte kan eller vill bråka med företagen de anlitat vilket gör att vi har dagens situation där all service ska kosta. Min senaste service på båtmotorn var beräknad till 4000:-

Säljaren sa helt stolt att det gick på 7500:- ... ja, han fick ju ge sig ... hoppas ni andra står på er när ni känner att någonting inte stämmer ...
 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-22 vid 14:51 skrev Mange249:

Har svårt att bestämma mig, det blir nog bra vilken som. Det verkar vara flera här i tråden som har just Tk1650. Hur funkar det med belysningen vid sjösättning, är den fast eller löstagbar?

 

På min TK BV2000B är belysningen löstagbar och enkel att ta bort. Samma konstruktion på  TK BV1650 vad jag kan se. Ett vred och snabbkoppling för sladden. Här finns bilder som går att zooma in så man ser konstruktionen på respektive vagn. http://tktrailer.se/bildbank-bv-gul-bg/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Freez:

 

På min TK BV2000B är belysningen löstagbar och enkel att ta bort. Samma konstruktion på  TK BV1650 vad jag kan se. Ett vred och snabbkoppling för sladden. Här finns bilder som går att zooma in så man ser konstruktionen på respektive vagn. http://tktrailer.se/bildbank-bv-gul-bg/

Bra!

Är sladden så pass lång att man kan få den ur vägen? Jag tycker det ser ut som att man kommer doppa bakändarna om man skall göra en skonsam upptagning för båten. Har du hunnit pröva din ännu?

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag provade för ett par veckor sedan att sjösätta. Tog bort lyset innan. Sladden är tillräckligt lång så man kan lägga den upp på vagnen. Bakändan hamnade i vattnet men sjösättningen gick smidigt. Ska prova upptagning till helgen😊.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-22 vid 19:21 skrev Mange249:

Det är inte 666an på bilden? Lite låg vikt, men längden stämmer:)

 

Du har så rätt. ",3" föll bort. Ca 1,3 ska det vara 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...