Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
firefish

Systemspänning med Enersys 12V190F AGM-batteri

Rekommendera Poster

I samband med motorbyte blev jag med dubbla elsystem, 24 volt för motorn och 12 volt för resten. 

 

För att göra det så enkelt som möjligt har jag bara en generator (24 volt) och sedan låter jag en omformare (Victron på 70 A) ladda/försörja 12-voltssidan. 

 

Förutom ett lite kralligare Optima till bogen består 12-voltsbanken av ett Enersys Powersafe 12V190F. De specar float till 2,28 volt vid 20 grader. 

 

Omformaren har jag ställt på 13,65 volt, typ float, men jag undrar om det duger för att även ladda batteriet ordentligt. Kan jag hela tiden ligga på float eller borde jag dra upp spänningen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev firefish:

Omformaren har jag ställt på 13,65 volt, typ float, men jag undrar om det duger för att även ladda batteriet ordentligt. Kan jag hela tiden ligga på float eller borde jag dra upp spänningen?

Det fungerar. Du får batterierna helt toppladdade, bara till 80-90% och batterierna laddas långsammare men batteriernas livslängd ökar.

Så här kör man i många fasta batterianläggningar, man laddar med konstant 13,6 - 13,8V. Syftet är att få lång livslängd, det är dyrt att byta batterier ute i obyggden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...