Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
MinorOffshore

Hjälp med El-system

Rekommendera Poster

3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

TWC-regulatorn är väl en sådan där det varnas för på detta forum och andra forum, den har väl många (bly-syra-)batterier på sitt samvete.

Jo tack, den ställde till det. Plocka bort!

--

AGM kan man ladda med 14,7V. Men inte långvarigt. En spänning på 13,8V kan man ladda med konstant (vilket man också gör i vissa sammanhang). Nackdelen är att man får en långsammare laddning men batterierna håller väldigt länge.

Slår man av laddningen manuellt som speljakt gör eller som jag gjort, kopplat in en diod som sänker laddspänningen med 0,7V så håller batteriet länge.

De flesta klarar sig bra pga motortiden oftast är kort.

Sterling ProAltC maximerar spänningen i början av laddningen men sänker sedan spänningen så att batterierna inte skadas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen för svaren,

 

tittar nu på batterimonitorer och hittade följande text:

 

Jag brukar använda mig av såkallade ”batteritankmätare” som hela tiden räknar in- och utgående ström i batteribanken och på så sätt kan visa hur många amperetimmar det finns kvar i batteribanken. Men i mitt senaste projekt med B&R 38:an”Pac-Man” skippade jag det av två skäl:

1: De är dyra, kostar mellan 1500  och 2500 kr.

2. De klarar inte att ”räkna” på Lithium-batterier vilka är på stark frammarsch och står högt på min ”wanted-lista”, och då blir en sofistikerad batteritankmätare inget mer än en simpel voltmätare, lite som att kasta pärlor åt svin.

 

https://www.hamnen.se/bloggar-kronikorer/batfeber/voltmatare-ett-maste.html

 

Sedan en bild på Nasa BM1.

 

Hur är det med andra batteritankmätare lithium batterier i framtiden ? Victron säger på sin hemsida att deras version duger även för lithium batterier.

 

Vad är det som gör att Nasa BM1 inte klarar av Lithium batterier ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev MinorOffshore:

Vad är det som gör att Nasa BM1 inte klarar av Lithium batterier ?

NASA mfl kan inte de spänningar så Litium jobbar med. Det borde enkelt att uppdatera processorn. Varför ingen gör det är en gåta. Samma gäller ju tex laddare, regulatorer till generatorer, solcellsregulatorer. Visst finns det de som klara framtiden men det är få.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...