Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MinorOffshore

Hjälp med El-system

Rekommendera Poster

Hej,

 

efter att i veckor funderat och tittat på mitt El-system så tänkte jag fråga er om hjälp och råd.

Jag bytte båt när semestern började och hade inte så mycket tid att kolla in hur den för mig nya båten fungerar innan semesterresan började. Början gick bra, men mot slutet av resan fick vi ett mekaniskt fel och båten stod på land en vecka. Under den veckan laddades tydligen förbrukningsbatteriet ut och tog lite skada. Nu håller jag på och laddar batterierna ett i taget i 2 dygn med en Ctek 10 på recond-programmet för att se om jag behöver byta ett eller flera av batterierna.

Båten kom ursprungligen med 2 x 100 Ah blybatterier. Ett för start och bogpropeller & ankarspel samt det andra för övrig förbrukning. Båtens första ägare gjorde några förändringar till systemet, han ville ha ett separat batteri för bogpropellern & ankarspelet samt AGM-batterier. Om jag har förstått rätt så byttes en 1-2 diod ut till en 1 till 3 diodbrygga och Mastervolts 12-15/2 laddare ändrades för att passa AGM. Laddaren har egna kablar direkt till de 2 batterier den laddar och går inte via dioden. Det gjordes inga ändringar till Volvons laddare, sense ledningen går till strömkabeln före avbrytarna, men efter Mastervolts BI 1203S diodbrygga. Det är ingen ledning kopplad till senseintaget på diodbryggan. Det nya bog & ankar batteriet lämnades utan landströmsladdning.

Ett 95 Ah batteri är inte mycket till förbrukningsbatteri så nu funderar jag på hur jag skall förändra systemet så att det passar bättre våra behov. Den förra ägaren använde båten mest till att pendla, köket var aldrig använt och de hade övernattat endast några gånger på 9 sommrar.

Vi använder båten även till pendling, men gör en liten semesterresa på nån vecka varje sommar då vi kan övernatta upp till 2 dygn i sträck i naturhamn. Vi kör mellan 1 - 3 timmar mellan hamnarna och kopplar landströmmen alltid då det är möjligt. Vår största förbrukare är ett 60 liters kylskåp och eventuellt på hösten Webaston. Bogpropellern användes under 10 ggr på sommaren, ankarspelet 1 gång och båda alltid med motorn på. Motorn är en VP D6 370 med en 115 Ah standard Mitsubishi generator.

Nu kommer många frågor:

Om jag igen kopplar om batterierna så att jag har 2 x 95 Ah som förbrukning och 1 x 95 Ah som start så vilken batteribank är det bättre att koppla bogpropellern och ankarspelet på ?

Lönar sig det att byta det ena förbrukningsbatteriet till större (det finns plats) ?

Räcker det med att ladda  AGM batterierna med VP:s generator under färd och sedan toppa upp batterierna av laddaren när vi ligger vid landström eller förkortar det batteriernas liv. Är en dc-dc laddare (Sterling Power AB12130 ?) bättre för batterierna ?

Ibland kör vi långa sträckor med båten eller så följer vi med t.ex. kappseglingar med motorn på i 6 - 8 h. Vad händer batteribankarna under dessa 6 -8 timmar eller 4 -5 timmars färder ? Finns det risk att batterierna blir överladdade/kokar och livslängden förkortas ? Batterierna är vid start oftast fullladdade då båten ligger vid landström i hembryggan.

Cteks Smartpass 120 är lockande då de stora förbrukarna, bogproppellern, ankarspelet och t.ex. kylskåpet skulle få sin ström direkt från generatorn när motorn är igång. Men hur mycket får/tar dessa förbrukare direkt från generatorns ström i ett vanligt system ? Inte går väl all ström alltid via batteribankarna ?

Som sista fråga, eftersom jag inte ännu vågar börja sätt mig in i litiumbatterier, så hur förverkligar jag bäst ett nivålarm/stop till förbrukningsbanken så att batteribanken inte laddas ur för mycket ?

Bifogat bild på elsystemet som jag tror att det nu är samt bild på batteribanken. Det finns inget skillt batteri i fören för bogproppellern, istället mycket tjocka kablar efter en 200 A säkring och bogpropellern har fungerat bra fast jag nu vet att Biltemas AGM börjar vara i slutskedet, vilospänningen är 12,48 V.

 

Tack i förväg för era tankar och råd.

 

Minor ström -18-page-001.jpg

Minor batteri liten.jpg

Minor huvudbrytare liten.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Låt mig försöka numrera frågorna för att skilja dem åt. 

1. Var kopplar man bogpropp och ankarpel?

Bogpropp och anlarspel kopplas med fördel på förbrukarsidan så man renodlar startbatteriet till just start. Här finns olika synpunkter. 

2. Lönar det sig att byta det ena förbrukarbatteriet till ett större?

En viss fördel kan det innebära men jag tycker det ser ut som om det får plats ytterligare ett batteri bredvid BT batteriet. Två nya (BT var väl på väg att skrotas?) där ger större effekt och är lättare att hantera. 

3. Laddning av generator plus sterlingen, räcker det eller överladdar batterierna då?

Passar på den frågan. 

4. Är en dc/dc laddare bättre för batterierna?

Pass

5. Vad händer med lång motorgång vid fulladdade batterier? Överladdas de då?

Pass

6. Hur mycket går till förbrukarna i ett system utan ctek smartpass, inte går väl allt genom batterierna?

Du kan se laddningen från generatorn/laddaren som en huvudväg. Blir det kö (vägen kan inte ta emot all trafik på den) så väljer en del att köra av på småvägarna. Ju mer stopp det är på huvudvägen (fulladdade batterier) desto fler väljer att köra av på småvägarna. 

Är batterierna fulladdade (stopp på huvudvägen) så går ingen ström egentligen igenom dem utan allt som behövs går till förbrukarna (de enda som kan köra är de som kör av via småvägarna). 

7. Nivålarm till förbrukarbanken. 

Jag skulle rekommendera en batteritankmätare. Många här rekommenderar Nasa BM men jag brukar rekommendera Odelco Battmeter. Den senare vet jag har möjlighet att larma vid viss nivå. 

 

Ledsen om jag missade någon fråga. 

Hoppas det nu blir lite lättare att svara på dina frågor och även att hänga med i svaren. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren och hjälpen med att göra mina frågor redigare :).

Jag har tittat på batteritankmätare och varvet sade att de använder Mastervolt BTM-III, medan jag tittat på Simarins Pico system som även Odelco säljer.

 

Då kan jag fortsätta att förvandla båten mera beboelig och även ansluta en septitanksmätare typ Gobius som ännu saknas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"vilken batteribank är det bättre att koppla bogpropellern och ankarspelet på ?"

På startbatteriet. Två anledningar. Dels är startbatteriet avsett för jättebelastningar som startmotor och bog. Den andra anledningen är att när man kör dessa stora förbrukare så sjunker spänningen radikalt vilket kan medför att tex elektroniken startar om.

 

"Är en dc-dc laddare (Sterling Power AB12130 ?) bättre för batterierna ?"

Ja, till skillnad från generatorn så är den intelligent. Laddar snabbare när det behövs och överladdar inte.

 

"Men hur mycket får/tar dessa förbrukare direkt från generatorns ström i ett vanligt system?"

Generatorn levererar alltid så mycket den kan. När det inte räcker tas strömmen från batterierna.

 

"hur förverkligar jag bäst ett nivålarm/stop till förbrukningsbanken så att batteribanken inte laddas ur för mycket?"

Larm i all ära men du måste ha något som stänger av förbrukningen när batterispänningen blir för låg även om du inte är på plats. Det finns sådana lösningar ihop med BMS men det enklaste är att ta ut all förbrukning via solregulatorns lastutgång. Så har jag det och det fungerar till 100%. Satsa på en bra solregulator, EPsolar 2215 är min favorit.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev bhemac:

"vilken batteribank är det bättre att koppla bogpropellern och ankarspelet på ?"

På startbatteriet. Två anledningar. Dels är startbatteriet avsett för jättebelastningar som startmotor och bog. Den andra anledningen är att när man kör dessa stora förbrukare så sjunker spänningen radikalt vilket kan medför att tex elektroniken startar om.

...

Som sagt, detta finns det delade meningar om 😉.

I detta fall förstod jag det som att alla batterier i banken var AGM och är då (oftast) även avsedda för större belastningar.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ChristerN:

Som sagt, detta finns det delade meningar om 😉.

I detta fall förstod jag det som att alla batterier i banken var AGM och är då (oftast) även avsedda för större belastningar.

Ja, men problemet med att "släcka" elektroniken kvarstår. Har man en betydligt större husbank så uppstår inte det problemet.

Startbatteriet används inte så mycket så man kan absolut låta det jobba lite mer, det kommer antagligen inte att påverka dess livslängd.

Skulle man köra slut startbatteriet så kan man nödstarta på husbatteriet.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren,

som sagt var bog & ankarspel ursprungligen från varvet kopplade på startbatteriet som var ett 100 Ah vanligt bly/startbatteri.

Nu är alla tre batteribankar AGM och skall så förbli om inte jag börjar förstå mig på Litium...

 

Hur stor skall husbanken vara för att köra bog & ankarspel på husbanken utan elektronikproblem ?

Om dom är på husbanken så  kan jag minska startbatteriet till t.ex. ett Optima Bluetop på 77 Ah som jag hade i min gamla båt med en D4 och lite kompensera för den vikt ett eventuellt tredje förbrukningsbatteri tillför.

Alternativena är:

 

Start Optima AGM 77 Ah eller motsvarande

+

Husbank 2 eller 3 x 95 Ah AGM

 

eller

 

Start 95 Ah AGM

+

Husbank 2 eller 3 x 95 Ah AGM

 

eller 

 

Start 95 Ah/77 Ah AGM

+

200 Ah Litium om dom kommer ned i pris/blir tillgängliga

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev MinorOffshore:

Start 95 Ah/77 Ah AGM

+

200 Ah Litium om dom kommer ned i pris/blir tillgängliga

Så kör jag (95Ah AGM).

Priserna kommer inte att falla, efterfrågan på tex LiFePO4 är enorm. Sen jag köpte har det blivit dyrare pga Euron.

Jag har 4 sådana HÄR.

--

Koppla bog/ankarspel som varvet hade gjort. De flesta varv gör så och de vet nog vad de gör.

Redigerad av bhemac
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Så kör jag (95Ah AGM).

Priserna kommer inte att falla, efterfrågan på tex LiFePO4 är enorm. Sen jag köpte har det blivit dyrare pga Euron.

Jag har 4 sådana HÄR.

--

Koppla bog/ankarspel som varvet hade gjort. De flesta varv gör så och de vet nog vad de gör.

 

Låter mycket intressant ! Detta paket har jag lite tittat på:

 

https://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/12V-2-4kW-LiFePO4-yacht-set-with-200Ah-cells-BMS-mobile-monitoring.html?cur=1

 

Nu kommer det igen mera frågor:

 

1 .Innehåller paketet allt jag behöver ? 

2. måste jag bytta landströmsladdare ?

3. Vad måste göras åt motorns generator/regulator ?

 

En av mina vänner bytte till sin segelbåt dessa:

 

http://www.sunbeamsystem.com/sv/smart-l-i-t-h-i-u-m/

 

som är går bara att sätta in istället för vanliga blybatterier utan några special laddare etc. Men priset är 4 ggr så högt som för Winstons paket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittade på det paketet också. Förutom cellerna så innehåller balansering så att cellerna laddas lika mycket. Dessutom övervakning så att batterierna inte överladdas eller djupurladdas. Men det övervakar bara. Man behöver komplettera med tex ett BMS123 Smart - Dual Relay a 1100kr som bryter laddning/urladdning.

Efter att ha läst massor kom jag fram till att BMS är overkill. Cellerna kan behöva balanseras om de är olika från början men det kan man göra genom att ladda dem en och en. Jag behövde inte göra det. Det finns billiga BMS för några hundra som inte lämnar så mycket ström och därför behöver tid för att balansera. Men gör man det på vintern så funkar det. Det är en väldig skillnad med system där man tömmer batterierna ett par gånger per dag, då finns ett helt annat behov av balansering.

 

En vanlig laddare eller generator kan ladda men de har för låg spänning för att kunna ladda snabbt. Troligen laddar de inte helt fullt heller. Min lösning är Sterling ProAltC eftersom jag hade den sen tidigare. Den har en DC/DC omvandlare och kan alltså ladda med full effekt. Min generator är på 100A men orkar bara ladda med drygt 80A (ska testas mera).

ProAltC laddar fullt bara den matas med >13,5V. Landansluten så kör jag ett nätaggregat kopplat till ProAltC. 

LiFePO4 har en extrem livslängd men man måste se till att inte överladda eller djupurladda. Då kan man snabbt förstöra batterierna.

--

De här "färdiga" batterierna med inbyggd elektronik är dyra men kanske bra. Det jag funderar över är om de innehåller en DC/DC omvandlare för att få upp spänningen och därmed kunna ladda sanbbt. Jag tror inte det och det skulle vara intressant att mäta hur stor laddström de tar emot.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

nu har jag laddat mitt förbrukningsbatteri i 48 h med en Ctek 10 på recond programmet och väntat 24 h före jag mätte spänningen.

Jag vet att spänningen inte säger allt om skicket på ett batteri, men jag förstår inte riktigt mätresultatet. 

Exide AGM 95 ah

13,03 volt efter 48 h på vanliga landströmsladdaren

13,12 volt nu

 

Är inte 13,12 volt lite för hög spänning ? Tyder det som i blybatterier att batteriet blivit "överladdat" och skadat/förstört ?

 

Till nästa skall jag försöka göra någon sorts belastningstest...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev MinorOffshore:

Är inte 13,12 volt lite för hög spänning ? Tyder det som i blybatterier att batteriet blivit "överladdat" och skadat/förstört ?

 

Till nästa skall jag försöka göra någon sorts belastningstest...

Inget konstigt och inget som säger att batteriet är dåligt. Belastningstest kommer att ge dig svaret.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Belast med en känd "normal" last (typ 5A). Kolla spänningen, avbryt när spänningen sjunkit till tex 12,65V då ska ju 30% av batteriet förbrukats. Stämmer det?

 

Biltema AGM SOC.png

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev MinorOffshore:

Hej,

 

nu har jag laddat mitt förbrukningsbatteri i 48 h med en Ctek 10 på recond programmet och väntat 24 h före jag mätte spänningen.

Jag vet att spänningen inte säger allt om skicket på ett batteri, men jag förstår inte riktigt mätresultatet. 

Exide AGM 95 ah

13,03 volt efter 48 h på vanliga landströmsladdaren

13,12 volt nu

 

Är inte 13,12 volt lite för hög spänning ? Tyder det som i blybatterier att batteriet blivit "överladdat" och skadat/förstört ?

 

Till nästa skall jag försöka göra någon sorts belastningstest...

 

 

 

AGM-batterier skall aldrig rekondas. Inte heller GEL-modellen.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gundj:

AGM-batterier skall aldrig rekondas. Inte heller GEL-modellen.

Oj. Rekond är inte bra för AGM/GEL.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som alltid med batterier så finns det fler åsikter, läste tidigare på nätet om en studie (hittar inte nu) som rekommenderade samma recond till AGM som till vanliga blybatterier, men har även läst skräckhistorier då nån förstört små (7Ah) motorcykel AGM genom att koka dem... 

 

Om jag hade kokat batteriet så borde jag hitta syra kring batteriets ventil? 

 

Jag frågade Ctek om att använda recond till AGM och fick följande svar:

 

Hej

CTEKs RECOND funktion togs fram för att motverka den syraskiktning som bildas i batterier där syran flyter fritt. Det som händer är att syra och vatten lägger sig i lager (ungefär som i ett glas O'boy som får stå odrucket ett tag) Ett Syraskiktat batteri tappar spänningen fortare. RECOND höjer spänningen och blandar om i syran så att skiktningen upphör. (Som att röra runt i O'boyen)

Ett AGM batteri har syran bunden i en "svamp" mellan blyplattorna, och av den anledningen blir AGM batterier inte syraskiktade. RECOND funktionen behövs alltså inte. Däremot tar ett AGM batteri inte skada av RECOND.

Så - du KAN använda RECOND på ett AGM, men det är inget CTEK rekommenderar.

Med vänlig hälsning
CTEK Support
Åsa

 

Redigerad av MinorOffshore

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AGM-batterier har betydligt mindre mängd vätska än våta batterier så vid upprepad rekonditioneringsladdning kommer "svampen" (CTEK:s beskrivning) som håller syran att torka ut och det går ju inte att fylla på vätska.

 

En gång är nog ingen gång, men rekonditionering av AGM-batterier är inget att rekommendera i alla fall. Det hjälper inte och på sikt tar batteriet skada.

 

GEL vet jag inte så mycket om, men jag inbillar mig att om man får ett GEL-batteri att gasa bildas det gasbubblor i gelen som gör att kontakten mellan elektrolyten och plattorna blir sämre och då blir ju batteriet sämre.

 

Mackey

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

tyvärr behövdes det inget belastningstest, båten låg 5 dagar utan landström efter full laddning, huvudströmbrytarna var avbrytna. Förbrukningsbatteriet var helt tomt, motorn startade ok. 

Så nu funderar jag igen på hur jag skall bygga om systemet under vintern och vad allt jag behöver köpa.

Som bakgrund kan jag berätta att i den förra båten som var en lite mindre kopia av nuvarande och i likadann användning, motorn en D4 med samma 115 A laddare som nu, så bytte jag batterierna efter 13 säsonger medan den nya 9 år gamla båten redan har slitit slut batterierna 2 ggr. 

Förbrukningsbatteriet på gamla båten var ett vanligt 170 Ah blybatteri, startbatteriet 115 Ah. 

Den strömanvändande utrustningen var ungefär den samma, den gamla båten hade halogen lampor istället för nuvarande båtens LED, kylskåpet var 10 liter mindre, men annars ganska samma förutom nuvarande båtens bogpropeller och ankarspel. Dessa används mycket sällan och endast när motorn är igång så jag antar att de inte påverkar batteribehovet så mycket och de hade/har ett eget batteri. 

Lika med navigationselektronik, lanternor, strålkastare etc. dom används endast under motor, så dem har jag lämnat bort från min energiförbrukning. Är det ok ?

Den nya båten har en för mig  helt ny sak, landström. I alla mina tidigare båtar har systemet klarat sig bra utan en sladd i land. Någon solpanel har jag inte heller någonsin haft på båtarna.

Nu hoppas jag kunna ändra på systemet så att det tar bättre hand om batterierna och att de håller flere år.

Lithium är ännu lite för svåra för mig, troligen blir det sådanna först vid nästa byte...

Nu funderar jag om jag skall byta tillbaka till vanliga blybatterier eller ändra systemet så det passar AGM.

AGM batterier är ganska nya för mig, så jag har läst mycket om dem bl.a. på detta fina forum.

Förra gången jag bytte batterier så sade försäljarna att jag inte kunde byta mitt förbrukningsbatteri mot ett AGM utan en dyr ändring till motorns laddsystem. Startbatteriet däremot byttes mot ett Optima som skulle laddas med en AGM laddare några gånger per sommar för att hålla längre. 

Frågor;

1. Motorns generator ger ständigt14,3- 14,4 v mätt vid batteriet. Passar det till AGM batterier ?

 

2. Jag har läst mycket hur temperaturkänsliga AGM batterier är och att de skall placeras på ett så svalt ställe som möjligt. Mina batterier är i ett stort ? motorrum men 50 - 100 cm från motorn och de går ej att flytta (enkelt). Hur svalt måste AGM batterier ha det ? Hur hett blir det i ett motorrum ? 60 C ? Har ej ännu hunnit mäta...

 

3. Överladdar D6:ans generator AGM-batterierna när man kör länge ? Jag har läst att vanliga blybatterier tappar vatten vid överladdning, men stängda AGM-batterier med ventil förstörs när ventilen släpper ut vätska.

 

Det enklaste skulle ju vara att bara byta batterierna med nya (AGM) batterier och koppla ihop förbrukarbanken med bog & ankarspelsbatteriet (Och kanske överföra dessa förbrukare till startbatteriet). Då skulle jag ha nästan 200 A batterier som är ca. 4 gånger dygnsförbrukningen, men om de gamla batterierna dött av fel i systemet (överladdning, fel laddningsspänning etc.) så skulle jag bara upprepa samma som tidigare och förstöra batterierna snabbt...

 

Jag kan ju inte vara den första som försöker få ett bra system i en båt med en VP D6 ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AGM kan man ladda med 14,7V.

Jag skulle säga så här:

Köp vanliga batterier även om AGM är bättre. Men AGM tycker inte om ett varmt maskinrum. Lägg istället pengarna på en Sterling ProAltC den bryr sig inte om vilken spänning generatorn ger och laddar batterierna optimalt. Den dagen LiFePO4 ska in så underlättar en ProAltC.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Bhemac men skulle även verkligen rekommendera en batterimätare av något slag. Jag gillar personligen Nasa BM-2 men det finns många bra. Med tanke på det du beskriver får jag känslan av att du har något som tjuvdrar el på förbrukningsbanken. Är även överens om att Bog & ankarspel ska ligga på startbatterikretsen.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det förefaller som om ingen ännu  svarat på fråga fem.

Normalt sett skall inte batterierna bli överladdade av många timmars motorgång. Generatorn har en inbyggd regulator som förhindrar överladdning. Naturligtvis kan ju den gå sönder, men då är det vanligare att laddningen uteblir. Det skall ju även finnas en laddningsfördelare av något slag efter generatorns regulator som fördelar laddningen till de olika batterigrupperna.

 

Ingen har, vad jag kan se, heller föreslagit en liten solcellspanel på omkring 50-100 watt, med tillhörande regulator, att ladda förbrukningsbatterierna med (det som en del kallar för "husbatterier") med solcellspanel slipper du sannolikt koppla landström. Startbatterierna behöver i allmänhet ingen extraladdning av solcellspanel eller annan laddning.

 

Även jag anser att det är bättre att koppla ankarspel och bogpropeller till  startbatterierna även om det innebär stökig kabeldragning med tjocka kablar. Om man kan unvika att sprida ut batterier i båten är ju det bra, känns inte riktigt rumsrent att ha ett extrabatteri för bogisen under förpikskojerna, men om även detta finns det minst två divergerande åsikter.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Naturligtvis kan ju den gå sönder, men då är det vanligare att laddningen uteblir.

Vilket som är vanligast vet jag inte men det är inte helt ovanligt att generatorn försöker vräka på 18-20V när regulatorn ger upp. Har man LiFePO4 så är det klart motiverat att ha något som skyddar mot för hög spänning eftersom dessa batterier tycker vansinnigt illa om för hög spänning.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Hej!

Det förefaller som om ingen ännu  svarat på fråga fem.

Normalt sett skall inte batterierna bli överladdade av många timmars motorgång. Generatorn har en inbyggd regulator som förhindrar överladdning. Naturligtvis kan ju den gå sönder, men då är det vanligare att laddningen uteblir. Det skall ju även finnas en laddningsfördelare av något slag efter generatorns regulator som fördelar laddningen till de olika batterigrupperna.

...

Förlåt om jag nördar ner mig lite nu. 

Men om man, som jag ofta gör, ligger kanske åtta timmar med motorgång då ligger det ju onödigt länge en hög spänning på batterierna, något man ju försöker undvika med en landströmsladdare. Det kan väl inte vara bra? Även om regulatorn är ok och det inte kommer någon direkt laddning till batterierna så skadar väl en hög spänning på sikt batterierna?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Det kan väl inte vara bra? Även om regulatorn är ok och det inte kommer någon direkt laddning till batterierna så skadar väl en hög spänning på sikt batterierna?

Nu har jag Sterling ProAltC så jag behöver inte bry mig, den håller AGM batterierna på 13,7V när de är laddade.

I tidigare båtar har jag haft ett relä och en diod som jag kunde slå till för att minska laddningen vid långa motorturer, typ >4 tim. Det var visserligen ganska sällsynt men investeringen på några tior tror jag var lönsam. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev ChristerN:

Förlåt om jag nördar ner mig lite nu. 

Men om man, som jag ofta gör, ligger kanske åtta timmar med motorgång då ligger det ju onödigt länge en hög spänning på batterierna, något man ju försöker undvika med en landströmsladdare. Det kan väl inte vara bra? Även om regulatorn är ok och det inte kommer någon direkt laddning till batterierna så skadar väl en hög spänning på sikt batterierna?

Ok, jag missade väl att det gällde LiFePO4-batterier, mitt svar gäller vanliga antika blybatterier.

Andra batterityper som kräver lägre laddningsspänning kräver ju antingen annan regulator eller en spänningstabilisator, eller dc-dc omvandlare som håller ned spänningen till rätt potential.

Eller då som andra lösningar som föreslagits i svaren ovan.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev bhemac:

Vilket som är vanligast vet jag inte men det är inte helt ovanligt att generatorn försöker vräka på 18-20V när regulatorn ger upp. Har man LiFePO4 så är det klart motiverat att ha något som skyddar mot för hög spänning eftersom dessa batterier tycker vansinnigt illa om för hög spänning.

Visst, så är det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen för alla de informativa svaren,

 

fråga fem är mycket aktuell, för efter allt jag läst om AGM batterier så finns det en stor risk att de "kokar" vid överladdning och då släpper ut gas/vätska genom ventilen så att batteriet torkar och sakta dör när man inte kan fylla på vatten. Jag har förstått att många generatorers regulatorer räknar med att vanliga blybatterier "svättas" ut vätska om de överladdas och att det bara är att fylla på mera destilerat vatten. Detta kan man ju inte göra med AGM-batterier så då uppstår det ofta problem när man byter till dessa batterier.

Jag har tyvärr inte ännu hittat en vettig förklaring hur VolvoPentas D4/D6 generator och laddare fungerar...  Effekten är det ju inte nåt fel på, för Mitsubishi generatorn är på 115 Ah nominellt.

Skyllermarks har en liten förklaring, men ingen lösning på problemet: 

Vad är en TWC?
TWC är en regulator för generatorer, som är tänkt att kompensera för oönskat spänningsfall. Volvo Penta har en motsvarande. Varken TWC eller Volvo Pentas motsvarighet kan växla ner till underhållsladdning.

Hur fungerar VolvoPentas TWC-motsvarighet med AGM -batterier ?

Enligt mina mätningar ger generatorn >15 volt till dioden och ca. 14,2 - 14,3 till batterierna när de är fulladdade.

 

En Sterling ProAltC låter mycket lockande, men hur fungerar den vid långa körningar med många förbrukare på ? Tolkar den att batteriet inte är fullt och fortsätter att ladda med hög spänning ?

Samma problem finns när man är kopplad till landström med förbrukarna på som man brukar göra på semestern i gästhamn.

 

Battmätare skall jag köpa på vintern, har tittat på Pico: 

https://www.marinwebben.se/batteriovervakning/12v/pico-one-batterimonitor-1 

och om jag inte hittar en bra väg för kabeln från batteribanken till hytten så lockar Nasa BM 1 bluetooth: 

https://www.nasamarine.com/product/bm-1-bluetooth/ 

Har någon erfarenheter av dessa ?

 

Just nu funderar jag hur jag skall koppla tillbaka båten från att ha tre skillda batteribankar till bara två. Vid förra ändringen togs en av de tre fjärrstyrda huvudströmbrytarna bort och ersattes med ett 120 A Bosch relä som får sin styrström från en av de kvarvarande huvudströmsbrytarna. Jag gissar att strömmen till både motor och bog & ankars skilda huvudströmsbrytare tidigare kom med samma kabel från samma batteri till strömskåpet medan nu kommer det förstås två skillda kablar från två skillda batterier till strömskåpet. Kopplar jag om bog & ankar-batteriets + kabel till motor-batteriet så går det ju två paralella kablar från samma batteri till strömskåpet till var sin huvudströmbrytare. Men kanske det är enklare så än att bygga om strömskåpet igen ?

 

Batteriproblemet är delvis löst, då jag lyckades byta två oanvända 70 Ah AGM batterier som blivit över mot nya 2 x 95 Ah AGM. Jag tänkte använda dessa som förbrukningsbank och hålla det bästa av de tre gamla AGM som startbatteri.

 

Lång tekst och många tankar, men jag försöker reda ut systemet på en gammal båt och få det bra på en gång :).

Redigerad av MinorOffshore

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TWC-regulatorn är väl en sådan där det varnas för på detta forum och andra forum, den har väl många (bly-syra-)batterier på sitt samvete. Det var väl i början av 1980-talet man ha en sådan?

Det satt en sådan (urkopplad) i en Nimbus jag köpte för cirka 25 år sedan, säljaren/förre ägaren sade att han kände sig lurad av den produkten då den överladdade ordentligt. När jag övertog den båten skruvade jag bort den regulatorn, den ligger väl antagligen fortfarande hemma i någon låda för elektronikskrot.

 

Men det finns kanske senare versioner av denna regulator, som kanske är bättre?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte följt denna tråd väldigt noga, men just fråga 5 (finns det risk för överladdning av AGM-batterier vid långvarig motorgång?) har jag själv funderat på en del. Detta eftersom jag har ett ganska litet AGM som startbatteri i kombination med en betydligt större förbrukningsbank med vanliga, våta fritidsbatterier.

Min slutsats är att så länge regulatorn ser till att spänningen inte stiger över 14,4V, så är risken för överladdning inte en akut fråga. Men kanske är det så att många timmars laddning vid denna spänning av ett redan fulladdat batteri har en viss uttorkande effekt, som skulle kunna minska batteriets livslängd?

Så har i alla fall jag resonerat och därför satt in ett litet relä som efter aktivering håller startbatteriet avskilt från laddkretsen. I praktiken innebär detta att om jag ska köra motor en hel dag, så slår jag till relät efter någon timmas gång och därefter laddas enbart förbrukningsbatterierna.

Mitt lilla AGM-startbatteri är nu över 10 år gammalt och fortfarande piggt, så kanske har ovanstående haft någon effekt.

Redigerad av speljakt
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...