Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Johnberget

Köp av plastsnipa

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag skulle beskriva mig som ganska sjövan. Sedan jag var liten har vi alltid haft båt inom familjen, alltifrån folkbåt (i trä, underbar så länge vi orkade sköta den ordentligt) till det senaste monstret, en Coronet 21 Explorer. Nu för tiden har farsan, med anledning av ålder, sålt av flera och vi har endast en styrpulpetare kvar för kortare transporter. Själv har jag trakterat både optimistjollar och sportbåtar och hållit till i nästan hela Stockholms skärgård. Så, nu har ni lite kontext att förhålla er till. 

 

Jag är nu vuxen och ska köpa mig en egen båt för första gången. Jag bor inte kvar i Stockholm utan har min hemvist i Skåne. Det är också här jag ämnar ha min båt liggandes. Jag har under en längre tid inventerat mina behov, mina ekonomiska utsikter och mina förväntningar på båtliv i Skåne. Och jag har landat i att det är en plastsnipa jag ska ha. Jag är klar med att färdas fort och vi, alltså min tjej och jag, vill också ha möjlighet att övernatta ett par nätter i stöten. Vi vet rätt säkert vad vi vill ha och mina frågor har istället en mer allmän karaktär.

 

1. Hur är, överlag, ljudnivåerna i en snipa från 1970-talet? Motorbuller alltså. Albin O21 och Volvo Penta MD-dieslarna verkar vara mest förekommande. Yanmar har jag sett också. Går det att snacka i normal ton ståendes vid förarplatsen körandes någon av dessa i marschfart? Eller ja, är ljudet påtagligt och irriterande? Man är ju någonstans ute efter lugnet, den puttrande dieselmotorn, Pripps Blå-reklam...ja ni fattar. Jag är mest van vid utombordare.

 

2. Hur väl lämpar sig en 21 fot (ungefär) snipa för lite längre resor? Jag tänkte kanske pipa över sundet och kolla in Danmark. Men också åka från Skånes östkust och upp mot Stockholm. Det hade varit fint.

 

Det var allt jag hade för ögonblicket. 

 

Tack på förhand!

J

Redigerad av Johnberget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Johnberget:

Går det att snacka i normal ton ståendes vid förarplatsen körandes någon av dessa i marschfart?

Hjärnan anpassar (för dig omedvetet) din volym på rösten och din hörselfiltrering. En otroligt komplex operation som passerar obemärkt. Du kan snacka i normal ton i de flesta moderna båtar i marschfart idag.

 

Du kan jämföra med hur folk talar högt i sin mobiltelefon när de befinner sig i en ljudlig miljö. Du befinner dig i en tyst miljö och hör hur din samtalspartner höjer rösten.


Vill du bli vetenskaplig kan du mäta ljudnivån med en mätare men det är inget mervärde för en privatperson.

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Baxlaget:

Hjärnan anpassar (för dig omedvetet) din volym på rösten och din hörselfiltrering. En otroligt komplex operation som passerar obemärkt. Du kan snacka i normal ton i de flesta moderna båtar i marschfart idag.

 

Du kan jämföra med hur folk talar högt i sin mobiltelefon när de befinner sig i en ljudlig miljö. Du befinner dig i en tyst miljö och hör hur din samtalspartner höjer rösten.


Vill du bli vetenskaplig kan du mäta ljudnivån med en mätare men det är inget mervärde för en privatperson.

 

Så klart. Det låter ju rimligt.

 

Cocktail party-effekten snackades det om när jag pluggade fonetik. Det här med att hjärnan filtrerar bort ljud och andra samtal för att man ska kunna fokusera på den man pratar med. En funktion som exempelvis mikrofoner saknar. Sidospår - ursäkta. 

 

Med det sagt: tack för svar. Jag uppskattar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår snipa är ca 23ft och har en Yanmar 15hk. Den puttrar på tyst och behagligt i 5 - 6 knop utan att krångla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

Är sedan 10 år ägare av en Marex 21. Snipa på 21 fot. Den är alldeles utmärkt för mig och min hustru. Sitter en volvo MD 11 c i motorummet. 

Om men kör på 1500-1600  varv så hörs ju motorljudet lite grann. 

Har  man en liten öppning på kapellet så är det inte störande. Du för ju utan vidare ett samtal i båten utan problem. Tycker verkligen att Du skall testa en snipa. Sjösäkrare båt kan Du inte ha!

Ingemar

20180627_174157.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎09‎-‎19 vid 18:15 skrev Johnberget:

1. Hur är, överlag, ljudnivåerna i en snipa från 1970-talet?

De flesta motorrum/motorutrymmen är bristfälligt isolerade så även om du hittar något som låter för mycket så kan du troligen få det till nära en viskning med  rätt liten arbetsinsats och några tusenlappar.

 

Läs mera här om hur vi gjorde och en massa råd och tips i hela den tråden.

Det blev riktigt bra med den ljudisolerande aluminiumplåten (Acustimet), men det var rätt jobbigt.

Resultatet av isoleringen är att vi kan prata med varandra när en är i sittbrunnen och den andra är i ruffen. (Det är en segelbåt.)

 

Om du inte ska lyfta ur motorn är det bättre att använda andra smidigare material än Acustimet. Den isolerar inte bättre än något annat, men man slipper skumgummi som fnasar sig och som lossnar med åren.

 

Några bra länkar

‎2017‎-‎02‎-‎20 vid 16:44 skrev Mackey:

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar säga att det finns två enkla sätt att få tyst på motorn.

1. Stäng av (kan vara opraktiskt)

2. Fixa en insugningsljuddämpare, det mesta ljudet kommer från just insuget.

 

I motorrummet kommer mycket ljud från ventilkåpan. Jag mätte en del med en IVIE spektrumanalysator. Klart intressant när man kan se inom vilka frekvensområden oljuden uppstår. På 70-talet var det ingen som brydde sig, det verkar nästan som det skulle väsnas. Men visst går det att fixa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev bhemac:

Jag brukar säga att det finns två enkla sätt att få tyst på motorn.

1. Stäng av (kan vara opraktiskt)

2. Fixa en insugningsljuddämpare, det mesta ljudet kommer från just insuget.

 

I motorrummet kommer mycket ljud från ventilkåpan. Jag mätte en del med en IVIE spektrumanalysator. Klart intressant när man kan se inom vilka frekvensområden oljuden uppstår. På 70-talet var det ingen som brydde sig, det verkar nästan som det skulle väsnas. Men visst går det att fixa.

 

Nja i de maskinstorlekar TS tänker sig är nog insugningsljud inte något som dominerar, däremot brukar stomljud vara ganska dominerande, MD maskinerna över lag är ganska skakiga vilket brukar fortplanta sig i inredning och skrov.

Den Japanska maskinen har en överlag lugnare gång, men det varierar från båt till båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Pentax:

Nja i de maskinstorlekar TS tänker sig är nog insugningsljud inte något som dominerar,

Mitt påstående om insugningsljud är baserat på mätningar efter att ha "sniffat" runt motorn på ca 5 cm avstånd. Mätmikrofonen ljuger inte.

Vibrationer är per definition inte ljud men kan ge ljud sk sekundär-emittering. I det fallet ska i första hand överföringen av vibrationer till skrovet elimineras. Vilket man oftast försökt genom att sätta motorn på gummitassar.

I andra hand bör man förstärka/dämpa ytor som emitterar ljud tex skott. Blygummimatta brukar vara effektivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I de båtar med småmotorer jag sniffat runt i utan andra mikrofoner än mina öron ( som kanske är det mest rättvisande instrumentet då olika personer upplever ljud olika besvärande).

Jag betvivlar inte att du har mätresultat från insuget på ett  avstånd av ca 5 cm, där insugningsljudet dominerar.

Men vi övriga befinner oss mestadels i sittbrunnen eller styrhytten, där tror jag sekundär-emitteringen överröstar insuget.

31 minuter sedan skrev bhemac:

Vilket man oftast försökt genom att sätta motorn på gummitassar.

I andra hand bör man förstärka/dämpa ytor som emitterar ljud tex skott. Blygummimatta brukar vara effektivt.

 

Detta håller jag med fullständigt med om.

 

På VPs små maskiner brukar de främre motorfästena bli hårda med tiden, och de bakre brukar vara i upplösningstillstånd beroende på oljeläckage.

Detta anser jag vara prio ett att kolla om öronen ger för stora utslag vid start av maskinen.

 

😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Pentax:

Detta anser jag vara prio ett att kolla om öronen ger för stora utslag vid start av maskinen.

Håller med. Dessutom kan man ju kolla motorns uppriktning.

En båt hade ett 6mm plywoodskott mellan motor och stuv. Det spelar ingen roll hur mycket isolering man sätter i motorummet när grundkonstruktionen är så dålig. Några förstärkningsribbor och lite blygummi gjorde skillnad.

I en annan båt var det en stor glipa till motorrummet "för att motorn skulle få luft". En enkel insugningsljuddämpare gav en enorm effekt.

Som sagt, många, framförallt äldre, båtar är inte direkt optimerade för att få ner ljudnivåerna. Men det är enkelt och billigt att fixa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När inget annat hjälper ... Två eller fler av dessa ... :)

 

 

Headset.png

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...