Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
StyrmanKarlsson

Glas eller plast

Rekommendera Poster

Hej, 

 

I min båt är två av framrutorna i plast och en verkar vara i glas. Min spontana tanke var att byta till glas men vilka är egentligen för och nackdelarna med respektive material? 

 

/Roy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Hej, 

 

I min båt är två av framrutorna i plast och en verkar vara i glas. Min spontana tanke var att byta till glas men vilka är egentligen för och nackdelarna med respektive material? 

 

/Roy 

Plast blir repigt. Glas e lite tyngre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helst ska det vara härdat glas. Dyrt men håller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laminerat glas funkar också.

Vanligt fönsterglas är farligt i en båt - skulle du halka på fördäck kan du skära sig ordentligt. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förutsätter att det inte är fönsterglas.

Jag funderar nog mest på allmän hållfasthet på plast kontra glas. 

Är det inte så att det finns mer eller mindre starka och reptåliga plastmaterial? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plexiglas är mest reptåligt men inte lika starkt som polykarbonat. Polykarbonat är dock inte UV-tåligt. Lexan mm är tåligare polykarbonat. Inget av dessa tål tex en vindrutetorkare.

Prova att prata med en glasmästare, de ska kunna detta men ibland kanske man måste prata med flera. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jag förutsätter att det inte är fönsterglas.

Jag funderar nog mest på allmän hållfasthet på plast kontra glas. 

Är det inte så att det finns mer eller mindre starka och reptåliga plastmaterial? 

Om det inte är plast eller fönsterglas brukar det vara stämplat..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något av samma problem här. Funderar på att fixa en "vindruta" 'a lá Hallberg-Rasslig.

(Oups...min avsiktliga skämtsammafelstavning...)

Sedan dra tygtak till en targabåge över akteränden på sittbrunnen. Men så var det då glaset. Plast av alla de slag. Det kvittar, blir repigt efter ett tag.  Fönsterglas har jag inte en tänkt på, livsfarligt. Men härdat? Kan man "slakta"  en duschkabin-vägg? Kan man skära sånt glas själv likt vanligt fönsterglas? Bara undrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Ruskpricken:

Kan man "slakta"  en duschkabin-vägg? Kan man skära sånt glas själv likt vanligt fönsterglas?

Nix. 

Jag jobbade lite extra hos en tillverkare av traktorhytter(!). De hade massor med överblivet härdglas som man kunde få. Men det gick inte att skära, härdningen försvinner direkt. Ett jack i kanten räcker.

Men kolla vad det kostar att beställa härdat glas, så himla dyrt kan det inte vara.

PS Vindruta är underbart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härdglas var ju inte så dyrt. En 5mm ruta (passar i standard GL6 list) med måtten 700 x 500 mm kostar 460kr.  Med polerad kant, 670kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev bhemac:

. Inget av dessa tål tex en vindrutetorkare.

 

Det avgör ju saken, tänkte inte på det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vänta...hallå....

Om jag inte vill ha  700 x 500 utan en triangelformat, vem skär till den då å hur blire med härdningen?

Å sedan om jag råkar repa den härdade rutan så pang så försvinner härdningen? Nått stämmer inte här.

Går det verkligen inte skära till delar av ett dusch-glas? Tror inte härdningen går ut. Äre nån som provat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ruta av härdat glas skärs till av ohärdat glas som sen härdas. Du kan repa det härdade glaset utan något händer men när du bryter som du gör mad vanligt glas så försvinner härdningen.

Prova med duschglaset!

Vilken glasmästare som helst kan fixa härdat glas i nästan vilken form som helst. Förr skar glasmästaren till glset och sen skickade han på härdning. Idag TROR jag de bara beställer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst är ju att anlita en "båtglasmästare" naturligtvis, men om du har en bra fönsterram som en laminerad ruta kan passa i kan du också begära in offert från bilglasmästare, det kan bli billigare, men inte nödvändigtvis.

21 timmar sedan skrev bhemac:

En ruta av härdat glas skärs till av ohärdat glas som sen härdas. Du kan repa det härdade glaset utan något händer men när du bryter som du gör mad vanligt glas så försvinner härdningen.

Prova med duschglaset!

Vilken glasmästare som helst kan fixa härdat glas i nästan vilken form som helst. Förr skar glasmästaren till glaset och sen skickade han på härdning. Idag TROR jag de bara beställer.

Jo så är det, en del större firmor beställer ju hem rutor från alltifrån små vindrutor till engelska sportbilar till jätterutor till turistbussar. Vissa rutor finns ju som beställningsvara, andra får dom malla först. Jag vet att vi nyligen beställt de rundade rutorna som sitter längst bak på sidan i M25, M28 och M29, vet dock inte vilken glasmästare det är som gör dessa, men du skall väl ha en helt plan ruta? då är det lättare.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte har krav på att glaset ska vara mer eller mindre skottsäkert så behöver det inte vara laminerat. Det mesta "båtglaset" är härdat glas. Billigast beställer man nog på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt från plast till härdat glas på vår båt. Jag skar loss plastrutorna som jag lämnade hos vår lokala glasmästare, de i sin tur skickade dessa till fabriken som kopierade och skar ut dom i glas. 

Det bästa jag gjort, galet skönt att kunna tvätta rutorna ordentligt utan att det blir rosor i glaset. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...